• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Jarrumäntien irroitus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Alkoi etujarrussa ilmenemään ongelmia, hetken tarkastelun jälkeen huomasin yhden jarrumännän olevan kokonaan jumissa. Nyt on sitten satulat levällään pöydälla ja seuraavaksi pitäisi saada jarrumännät irroitettua. 3 mäntää irtosi suht mukavasti paineilman avulla, mutta loput ei tunnu liikkuvan minnekkään...
sad_orig.gif
Eli nyt kaikki hyvät ja huonotkin vinkit asian helpottamiseksi olis tarpeen.
confused_orig.gif

Pikkasen jos kehtaat selventää et miten sen prässin kanssa kannattais toimia?
withstupid.gif

ihan samoin kuin paineilman kanssa toimit. Lukitset vain sen jo irrotetun männän paikoilleen ja prässillä rasvaa sisään... tietty joudut ettiin jostakin sopivat nipat. Rasvaprässissä on muuten sellanen voima että olen yhden satulan (autosta) halkaissut kun oli mäntä oikein tosissaan ruostunnut jumiin.

pistät muut männät paikalleen ja kiilaat ne jollakin kapulalla siten, ettei ne liiku. Sitten käyt hakee kaupasta normirasvanipan ja sovitat nipan siihen ilmausruuvinreikään. Rasvanipan tulee tietysti olla sopiva ilmausreikään myös kierteiltään. Sitten otat prässin ja prässäät satulan täyteen vaseliinia. Varmasti aukeaa pienen pumppauksen jälkeen, jos vain muut männät pysyvät kiilatuina. Tämän jälkeen voit huuhdella satulan kanavia vaikka joillakin mömmöillä, jos haluat. Itse olen vain töräyttänyt ilmanpaineella kanavat puhtaaksi.

Vaikeinta tuossa lienee se muiden mäntien kiilaaminen, joten voit tarvita erilaisia lukkopihtejä/puukapuloita. Ja sitten kannattaa käyttää sitä crctä ja antaa liueta jonkun aikaa. Ikinä ei ole mikään paikka särkynyt tuolla tavalla. Joskus kyllä on säikäyttänyt, kun mäntä paukahtaa irti kovalla äänellä. Siis että hajosiko se vai mitä..

Jos et meinaa tiivisteitä vaihtaa niihin mäntiin niin putsaa se vaseliini heti pois todella hyvin niistä vanhoista kumeista.
Muista käsitellä kaikki männät ja tiivisteet samalla tavalla ettei tule eroja herkkyyteen.

Itse poistin paineilmalla mutta laita jotain rättiä suojaksi ettei männät pyöri pitkin tallinlattiaa. ks. kuva:

P6100141.jpg

Satula kiinni ruuvipenkkiin ja kaksi ruuvaria tms. jarrumännän sisälle vastakkain ja nitkutusta ja vetoa. Vaikee selittää mutta toimii.

Paineilmatoiminen rasvaprässi on hyvä, mutta se vaseliinin siivoominen seiniltä huono...
biggrin.gif
itse en kyllä sotkisi vaseliinia jarruremontteihin, koko satula pitää uittaa liuottimessa että rasvat saa pois, hirvee sotku ja ähellys...
no kerro jokin hyvä ja toimiva vaihtoehto jos ei paineilma riitä...
ja joka tapauksessahan ne satulat tulee putsattua remontin yhteydessä oli rasvaa tahi ei
wink.gif

Eikö normaali kahvasta puristamalla aikaansaatu paine riitä irrottamaan yksittäistä mäntää jos muut on lukittu?

Tässä vaiheessa ei varmaan enää kannata ruveta niputtaan puristimia takaisin, pirullinen ilmaaminenkin siinä yleensä on...
Kyllähän se paine riittäisi jarruissakin mutta se rasvaprässi vaan on oikeesti todella tehokas.

Paineilmatoiminen rasvaprässi on hyvä, mutta se vaseliinin siivoominen seiniltä huono...
biggrin.gif
itse en kyllä sotkisi vaseliinia jarruremontteihin, koko satula pitää uittaa liuottimessa että rasvat saa pois, hirvee sotku ja ähellys...
no kerro jokin hyvä ja toimiva vaihtoehto jos ei paineilma riitä...
ja joka tapauksessahan ne satulat tulee putsattua remontin yhteydessä oli rasvaa tahi ei
wink.gif
Kerron sitten jos ovat joskus niin jumissa ettei paineilma riitä, tähän asti on riittänyt. Jos ei heti pullahda pihalle voi säädettäväleukaisilla pihdeillä varovasti painaa jumissa olevaa mäntää vähän sisään ja taas ilmaa peliin jotta saa sen männän liikkumaan. Rasvarässi pelaa varmaan kanssa mutta se pitää ymmärtää että rasva tuhoaa tiivisteet jos sitä jää vähänkään kumin pintaan. Tiivisteet on putsattava rasvanpoistoaineella huolella tai vaihdettava uusiin. Mä en tiivisteitä vaihtanut kun olivat ehjät, putsasin vain männistä tuon näkyvän pinttyneen lian ja pyöräytin hoonikivillä sylinterit & huuhtelin osat tinnerissä. Kyllä tuli herkät jarrut ja remppa kustansi jarrupalojen hinnan.

Irroitukseen toi Mandmanin kertoma kikka pelaa kanssa, jumissa oleva sylinteri irti jarrunesteellä ennen satulan irroitusta -> ei tarvitse etsiä rasvanippoja eikä tulppaa peittämään jarruletkun kiinnitysreikää. Toki jos satula on jo näpeissä on se vähän myöhäistä.

Ja lopuksi vinkki hondamiehille & miksei muillekkin: Jarrupalojen kiinnitystapin kierteellä kiinni oleva suojakansi käy jarruletkun jarrusatulassa olevaan reikään tulpaksi jolloin ilmausnipan reijästä voi paineilmalla tai rasvalla irroittaa männät! Kuva on tumma mutta idea selvinnee tästä.

Kyseinen operaatio, jarrujen osiin purkaminen ja puhdistus toisi kyllä monen vanhan mopon jarrut taas tähän päivään mukaan. Moni kun vaihtaisi edes jarrunesteet kokonaan.

Back