• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Jarrulevyn niitit jumissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Salmon
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Salmon

Ugalabugala
Sijainti
Algebra
Sellainen homma on päässy käymään, että giksuttimen toisen etujarrylevyn niitit on jumissa.Syynä tähän lienee se, että joskus on etuputki vuotanut öljyä ja sinne niittien väliin on sitten kertynyt öljyn sekaista moskaa ja niitit jumissa
sad_orig.gif

Jarrujenpuhdistusaineella niitä suihkuttelin ja pyörittelin sitten pihdeillä, mutta eipä nuo paljon herkistynyt.
Ei siitä muuten haittaa, mutta kun jarruttaessa sitten nypyttää
veryangry.gif

Olisko ideoita millä ne sais taas herkistymään.Itte mietin jo että laitan tipat ompelukoneöljyä niitteihin ja sitten pyörittelen niin vimmatusti niitä josko ne sitten?

Kertokaahan mulle keinoja selvitä tästä. No ensin otan muutaman
033102beer_1_prv.gif

Ei kai siinä auta kuin kokeilla putsailla ja rasvailla niitä jollain. Sitten pistät pultin siitä niitistä läpi ja kiristät mutskun siihen niin on helppo pyöritellä niitä herkemmiksi.

Itte mietin jo että laitan tipat ompelukoneöljyä niitteihin ja sitten pyörittelen niin vimmatusti niitä josko ne sitten?
Ei koskaan eikä missään tilanteessa mitään öljyyn viittaavaa jarruille!!!
crazy.gif
Niistä niiteistä se öljy menee väkisinkin levylle sitten ajettaessa.

Ite oon vaan pyöritelly ja paineilman avulla puhallellu paskat pois.

Pistä vaan esim. wd4kymppistä. Ite ainaskin pistin. Tietysti putsaat sen jälkeen viel brakecleeneril + paineilmalla HUOLELLISESTI. Ja kannattaa viel tarkkailla pienen lenkin jälkeen ettei ole rasvaa valunut mistään.
sport05.gif

Ota se levy irti vanteesta ja pääset hommasta jokseenkin helpommalla.
Juuri tein tuon ko. homman Bandiittiin molemmille levyille.
Kuuma vesi liuottimen kanssa tekee ihmeitä samoin kuin paineilma ja rost-off tms.
Manuaalista on työ ja mitenkään sitä ei oikein saa helpoitettua...
Ja tietenkin päälle kunnon pesu ja bräkliin, tahi joku muu rasvan poistava myrkky.

Ite aikoinaan pyörittelin niit holkkeja kärkipihtien avulla, sit ku viel vääntelee levyä vielä edestakas, niin ainakin mulla lakkas täristämästä.

Ite ruiskuttelin jotakin öljyä tai puhdistusainetta (en muista kumpaa, mutta kuitenkin huolellinen puhdistusjälkeenpäin). Tiukan puutapin vuoleskelin siihen ja koputtelin sisään -> sitä sitten pyörittelee niin pitkään että on hyvä ja sama hoito kaikille niiteille. En näkis mitään järkeä levyjen irrottamisessa, koska jossakin niiden on oltava kuitenkin kiinni herkistelyn aikana?

kiitän jo saaduista vinkeistä,mutta nyt tuli ajatus
idea3.gif

olisko kenelläkään tässä Espoon nurkilla pulttipyssyä (siis paineilma sellainen
withstupid.gif
)
pultit niitteihin ja sitten pulttipyssyllä pyörittelemään
thumbs-up.gif

olis nopeempi ja helpompi tapa varmaan.

jos löytyy laite niin laittakaapas mulle yv:tä tai sitten tähän jatkoksi vastausta. Kiitos
baaa.gif

Ei kai siinä auta kuin kokeilla putsailla ja rasvailla niitä jollain. Sitten pistät pultin siitä niitistä läpi ja kiristät mutskun siihen niin on helppo pyöritellä niitä herkemmiksi.
juuti noin olen ainakin minä tehnyt,tuolla joku neuvoi paineilmaa/
akkuporaa,itsen en menis noilla pyörittelemään,sillä nuo niittien
kehät ovat aikas ohkasta tavaraa,ja olen käyttänyt cleeneriä
väliin ja taas räikällä pyöritystä,hyvä siitä tulee.

muistakaa käyttää välillä (tai paremminkin aina) jarrukahvaa
tosi rajusti,eikä puristella pikku hiljaa,kun antaa "kättä" kunnolla
pysyvät niititkin auki.

yhden homma olen tuossa myös huomannu joka ryydyttää
nuo niitit,nimittäin vahapesu aineet,olen tämän todennut
aina kun pesen pyörän ko: aineella jää levyjen pintaakin
ilmeisesti jonkunmoinen vaha kalvo,koska jarrut ei pelaa
alkuun kunnolla.

tuli muutama tunti näpräiltyä ja pääsin kertaalleen kaikki niitit läpi, osa pyörii jo näppivoimin toiset vähän huonommin.

pultti läpi niitistä,mutterilla sopiva kireys ja ensin räikällä pyörittelyä ja cleaneria perään, sitten porakoneella lisää jenkaa,tippa ompelukoneöljyä ja taas pyörittelyä ja cleanerilla puhdistus.
toiset niitit vaan tuntuu olevan todella jumissa.sain kuitenkin kaikki herkistymään sen verran että pyörähtelee siis sormin.cleaneri vaan loppu kesken
crazy.gif

niin ja pikku napputtelu niitteihin auttoi myös, mutta meinas välillä usko loppua koko touhuun. no huomenna lisää cleanerii hakemaan ja uusinta kierron kaikille niiteille jos ne siitä vielä joskus herkistyisivät
thumbs-up.gif

nyt on niitit herkistelty ja "nypytys" jarruttaessa hävisi lähes kokonaan. nyt ei enää nypytä kun tekee tiukemman jarrutuksen tai jarruttaa kovemmassa vauhtissa, mutta sitten kun vauhtia enää kävelyvauhdin verran niin siinä vaiheessa taas vähän rytkyttää.

oliskohan jarrulevy sitten kiero vai mistähän johtuis.
eturengaskin on kyllä melkoisille laineille kulunut, mutta eikös sen pitäis tuntua muutenkin ajaessa
nixweiss.gif

e:kirotushäriöt

Tein tuon saman homman talvella, auttoi kyllä enää ei nypytä. Mutta varmaan kohta taas nypyttää, koska likaa jäi osaan (kaikkiin) niittestä. Puhdistuksen jälkeen osa niiteistä pyöri sormin helpommin ja osa hädin tuskin.

Pyörittelin pulttisysteemillä ja avaimella niittejä brakecleanerin ja crc:n kanssa. En irroittanut jarrulevyjä. Oli niin vittumaista hommaa, ettei yksinkertaisesti viitsinyt tavoitella täydellisyyttä
biggrin.gif

Mietinkin että josko ensikerralla (jos on aikaa) ottaisi jarrulevyt irti ja laittaisi astianpesukoneeseen, tulisikohan tulosta?

Itsellä oli pitkälti samat oireet kun Salmonilla, jarruosien putsailunkin jälkeen täristi jarruissa nimen omaan hiljaisemmassa vauhdissa.

Selvisin halvalla, ei ollut jarrulevy kiero, vaan etupyörän laakeri mennyt.

Mistä sen tietää (muuta kun mittailemalla/avaamalla), onko jarrulevy kiero vai etupyörän laakeri mennyt? Onko noiden vikojen oireilla jotain eroa käytännössä? Kun ei viitsisi ostaa toista uutta jarrulevyä. Toinen levy vaihdettiin uuteen, mutta edelleen jäi lähes samanlaista nypytystä jarruttaessa etujarrulla. Sanoivat liikkeessä, että toinenkin levy oli vähän kiero ja yrittivät suoristaa sitä, mutteivät näköjään onnistuneet.

Nyt olen kuitenkin epäluuloinen, mitä tekisin. Upottaako toinen 250-300 euroa uuteen levyyn ja ottaa riski, että senkin jälkeen vielä nypyttää jarruttaessa. Sittenkö vasta vituttaisi.
crazy.gif

Kuuluuko niittien pyöriä paljain sormin, kaikissa motareissa?
Tos rosmossa pyörii helposti, siinon vissiin kelluvat jarrulevyt. 9r:ssä en saa niitä pyöriin ku pultilla. Onko ne todellakin vaan niin jumissa. Oireena hento vinkuna hellästi jarruttaessa.

Back