• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Jarruletkut teräspunos vai tavalliset

Onkos kellään tietoa mistä muualta noita letkuja saa? Ois varmaan aika omaankin pyörään vaihtaa. Tuohon tuskin saa mitään valmista tavaraa
confused.gif

Lupaan raportoida asiasta omalta kohdalta heti MP-messujen jälkeen
smile.gif
Goodridgen hoseja löytyy ilmeisesti Duellilta. Sekin siis varmistuu helmikuun alussa...

Jos ne letkut kerran on joka tapauksessa vaihtokunnossa, niin kyllä ne punosletkut sitten kannattaa vaihtaa. Itse en asioiksi ryhtyisi hyväkuntoisia kumiletkuja vaihtamaan.

Kaikissa pyörissä millä olen ajanut on ollut ihan kohtuulliset jarrut.Osassa on ollut punosletkuja ja osassa ei.

Olen muuten havainnut että jarrunesteitä useimmat vaihtaa, mutta miksi ei samalla kytkinnesteitä?

Eihän noilla turvallisuuteen ole mitään vaikutusta, mutta eihän tuo nyt suuri vaiva ole. Kyllä se vuotava kytkimen työsylinterikin on aika ikävä korjata.

Pelkkä jarrunesteiden vaihto saattaa tehdä ihmeitä: äkkiseltään tuntuu että paskaakos niitä vaihtelemaan, mutta kun laskee vanhat ulos ja tsekkaa niiden värin uuteen, niin ymmärtää paljonko sen seassa on epäpuhtauksia (=vettä yms.) jo parin vuoden käytön jälkeen.

Joka kerta kun olen itse vaihtanut, niin ensimmäiset jarrutukset on ollut ihan ihmeissään että mikäs noihin jarruihin nyt tuli kun ne yhtäkkiä pitää noin helkkaristi !
eek.gif

Onko yleisesti ottaen valmiiden sarjapakettien teräspunosletkut yhtä pitkiä pituudeltaan kuin originaalit letkut. Meinaan hommasin raiserit ja originaalit letkut tuli hieman turhan tiukalle ja jos noissa paketeissa on samanmittaiset niin ongelma ei poistu. Meneekö punosletkut mitta/metritilauksiin?

Mikäs ikuisuuskysymys tuo muka on? Teräspunosletkut nyt on aina paremmat ja tunnokkaammat kuin perusletkut. Ilman muuta kannattaa vaihtaa alkuperäiset moisiin.

Hintakysymys taas on filosofinen - mikäs harrastus se on jos ei vie kaikkea lompakossa olevaa?
confused_orig.gif

Saako niitä kumiletkuja vielä myydä?

Luulin, että moottoripyörissä nykyään on vakiona nuo pelliletkut. Ei kai sitten halvemmissa ole. Kaikenlaisia sitä näköjään saa EU:ssakin köyhälle myydä. Hyi.

Älkääs nyt Bemaristit retostelko niillä "ensiasennus"-teräspunosletkuilla
smile_org.gif

Ei niillä ainakaan K1200S-malliino le saatu kovin hääviä kahvatuntumaa aikaiseksi, kun joku älypää on keksinyt lisätä siihen systeemin jarrutehostajan.

Tekivät muuten Bemarin jarrut Italian matkalla muutamaan otteeseen sellaisen tempun, että on ainakin meikäläisellä luottamus ko. jarrujärjestelmään tällä hetkellä huomattavasti ohuempi kuin aikaisemmin.

Oma fiilis on se, että huonoihin jarruihin ne kyllä parantaa. Jos taas pyörässä on ihan sikahyvät jarrut, niin aika vähän muuttaa, joskus jopa fiilis on se, että menee teräspunoksilla jarrut helpommin hätäjarrutuksessa lukkoon. johtuu siitä, että kun nopeesti painat jarrua, niin kun ei ole letkun joustoa ollenkaan, niin jarrupaine nousee terävämmin ja lukitsee renkaan ennenkuin paino kerkiää siirtymään etupyörälle.

hi flexin letkuja ei kannata ostaa, ne on kalliit ja hyväksymättömät. Hyvä merkki esim goodridgen valmiit letkut ei maksa enempää ja on hyvät ja hyväksytyt. ja merkkituote.

Alkuperäiseen kysymykseen (vaikka onkin jo vanha).

Orggisletkujen hinnoista en tiedä, mutta jos ovat huomattavasti halvemmat pistäisin kumiletkut jos tarkoitus on ajella kadulla ja maantiellä. Jos keula lähtee osottamaan radan suuntaan niin sitten ehdottomasti teräspunosletkut.

Meikäläinen ei ainakaan huomannu paljonkaan eroa kumi ja punosletkuissa kaupunkikurvailussa, radalla ero olikin aika paljon dramaattisempi.

Jep ja kaikki ns.raskaankaluston pajat/osamyymälät jotka tekee koneisiin letkuja ei rupea edes tekemään jarruletkuja/putkia vaikka heillä olisikin pelit ja rensselit siihen hommaan.
Juurikin tuo hyväksyntä homma siinä vissiin painaa. En epäröi yhtään etteikö ne kestäisi mutta jos sattuu huono tuuri niin saattaa tulla tekijälle jotain saktioita. Näin muistaakseni minulle sanottiin kun olin moottorikelkkaan uusaamassa jarruletkua ja kävin paikallisesta liikkeestä kysäsemässä josko saisi teräspunosta letkuksi.

Ite vaihdoin punosletkut. Tuntuma parani, eikä rata / vuoristoajossa kahva "pehmenny". Mutta haittapuolena tuli jarrujen lukkiintuminen, jos liikenteessä joutui tekemään paniikkijarrutuksen. Kumiletkut toimii tossa suhteessa paremmin ja etupyörä ei mene niin helposti lukkoon.

Kyllähän siinä joku muukin syy, kuin kustannukset, on ku Japseissa on edelleen superpyörissä kumiletkut?

Mulla VFR:ssä teräspunosletkut ja hyväthän ne on, tarkka ja välitön "tunto" kahvassa eikä ole kimmoisa. SBS:n palat eikä tarvi kuin kahta sormea näyttää niin satularuusu kiipeää niskaan.

siitä vaan nettiin

Stromin, buellin, tokimoton, allright sivuilla on selkeät tiedot mitä letkut maksaa.. ja värejä jos haluaa

Back