• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Järjetön lähtö viivalta, miten?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja uiop
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Saatan tulla Malmille kokeilemaan miten toi mun Zetor liikahtaa varttimailin. Periaatteessa tuo on vakiona korkean ysin pyörä mutta näin amatöörinä olisin tyytyväinen 11.xx aikaan:D Kokemusta, kun lajista ei ole. Harjoittelemaan pitää ennen sitä päästä. Saatan käydä maalaamassa yhdelle tieosuudella valkoiset viivat 402,25m välein :D

jaket sanoi:
joskus joko tonnikyykky yritti pärjätä speed triplelle viivalta. ei lyhyellä matkalla pärjää. sillä meni lopulta kytkin.

osa tonnikyykyistä on välitetty niin pitkäksi, että ei ne pääse alueelle ykkösellä oikein alussa.

Kannattaa harjoitella. Kuka tahansa osaa tietysti vääntää kaasukahvan pohjaan, joten taito on tietysti siinä, että osaa annostella sitä, eikä joudu kuitenkaan pumppaamiseen sen takia että antaa liikaa. kytkin irtoaa sopivasti, ei stumppaa liiaksi, eikä liikaa. Pitää vaan harjoitella riittävästi että pääsee siihen että keula on tulitikkuaskin korkeintaan irti.

Ykkösellä vedä rajoittimeen ja sitten kakkonen. tai ainakin niin lähelle että pelkää jo että osuu rajoittimeen.

954RR:llä ajoin ekan ja ainoan kerran vartilla 10.9, pari kertaa peräkkäin. se on mukava lähettää mutta tehoa saisi olla enemmän sitten kun vauhtiin pääsee.

Mä en oo enää varma kumpaa pelkään enemmän - Lähtöä ykkösellä vai ykköseltä kakkoselle vaihtoa 😁 Luulis,että molemmissa voi sattua ja tapahtua.

Mä en oo enää varma kumpaa pelkään enemmän - Lähtöä ykkösellä vai ykköseltä kakkoselle vaihtoa 😁 Luulis,että molemmissa voi sattua ja tapahtua.

Riskinä molemmissa tilanteissa on se, että hytti tulee herkästi syliin.

White sanoi:
Hassua kuinka jäänyt aina kokeilematta paikaltaan lähtöä.
Pätee leijonanosaan niitäki jotka menee kisaamaan mitä tahansa kilpasarjaa, ei mitään tolkkua miten otetaan edes sinnepäinkään lähtö, vaan iso osa stumppaa iha totaalisesti. :grin:

Loppujen lopuksi hämmästyttää miten lähdöstä saa tehtyä niin ylivoimaisen vaikeaa? Kytkin pohjaan, ykkönen silmään. Kierrokset about x kohdalle (ei ole edes kovinkaa justiinsa kunhan ei oo ihan tyhjäkäynnillä) ja kytkin tuntumaan. Ku valot sammuu, vapauta kytkintä pikkuhiljaa....

Luulis että tehokas lähtö mutkista ulos ois paljon vaikeampi suorite kuin startti, mutta ei se ilmeisesti oo :D

Itse en osaa oikein täydellisesti ajaa varttimailia.

Aikoinaan 1200 Banditilla ja ameriikan foorumilla oli suosittua kiihdyttely. Lähtö oli kierrokset sopiviksi muistaakseni jotain 4500 ja kytkin rämpsäyttämällä lähtö ja sitten kaasu auki. Yllättäen oli toimiva tapa Banditilla ja sen välityksillä. Luistattamalla lähtee huonommin viivalta. Sopivat kierrokset haettava. Liikaa niin sutii/keulii. Liian vähän niin kyykkää.

Viimeksi muokattu:
Mä päädyin viime kesänä vaan kiertämään sen lätäkön ja jätin burnikset väliin, katurengas piti normipaineilla ihan hyvin mutta sillähän voi vähän pelata, jos ei meinaa pitää. 10,2 meni giksulla ihan kylmiltään :grin: hanaa vaan!

PrivateeR sanoi:
Pätee leijonanosaan niitäki jotka menee kisaamaan mitä tahansa kilpasarjaa, ei mitään tolkkua miten otetaan edes sinnepäinkään lähtö, vaan iso osa stumppaa iha totaalisesti. :grin:

Loppujen lopuksi hämmästyttää miten lähdöstä saa tehtyä niin ylivoimaisen vaikeaa? Kytkin pohjaan, ykkönen silmään. Kierrokset about x kohdalle (ei ole edes kovinkaa justiinsa kunhan ei oo ihan tyhjäkäynnillä) ja kytkin tuntumaan. Ku valot sammuu, vapauta kytkintä pikkuhiljaa....

Luulis että tehokas lähtö mutkista ulos ois paljon vaikeampi suorite kuin startti, mutta ei se ilmeisesti oo :D

riippuu miten hämmästynyt haluat olla ja luule mitä haluat mutkaan lähdöstä. siitä en tiedä mutta luulisin että yhden PM voittajan viivalta lähtijän pyörää ja sen kytkintä säätäneenä tiedän jotain OIKEASTA lähdöstä. PM voittajan mukana kulkenut ja sekin kytkin virheen myötä sairaalaan ambulanssi lennolla suomeen tuonut ku reidet on poikki.

meneppä kokeileen kun ajetaan muutako rataa. siellä ei voi paikata sitä 0,1 sekunttia millään jonka kytkimellä lähdössä häviät

haluaisin nähdä sut liima alustalla ku turbobusa huutaa punarajalla jotta ahot kohillaan ja siitä löysäät kytkimen

siinä on vaihtoehdot

A keulat pystyyn ja siinä jo vauhtia riittävästi katastrofiin
B kaikki tuntuu hyvältä 1 vaihteella mutta 2 silmään ja pito irti ja samalla piru
C kaikki menee suunnitellusti ja pääset ihanne aikaasi

sun privateer pitäs päästä oikeasti testaan ns viivapyörää ni katseesi avartuisi

Viimeksi muokattu:
Nii joo olet aivan oikeassa. Miten mä unohdinkaan että enhän mä mitenkään ole ikinä maailmassa lähettäny mitään laitetta viivalta ni vitut mä tiedä tästäkään asiasta yhtään mitään, ja AINOA laite jonka pystyy viivalta lähettämään on turbobusa liimalla... ja jos et oo sitä tehny ikinä ni et tiedä mistään hevon vittuakaan.

Olet aivan oikeassa! Iso respect kumarrus sinulle kuinka jumala olet lähettämään laitteita :respect::respect::respect::respect::respect::respect:

Enpä tähän edes viitsi listata mitä laitteita mä oon viivalta lähettäny koska yksikään ei ole turbobusa liimalla ni en tajua asiasta hevon vittua. Eikä kyllä hirveesti napostele tota suoraa posotella ku se on radallaki se ylivoimaisesti tylsin aspekti, muut saa posottaa suoraa miljoonaa munki puolestani. Enkä kommentoinut btw millään tavalla strip-lähtijöitä, vaan rata-ajon kilpalähtöjä.

P.S. Huomatkaa rakkaat lukijat, että ainoa OIKEA lähtö on siis turbobusa liimalta, kuten ylempänä todettiin.
Kaikki muut lähdöt millään laitteella millään pinnalla ovat niitä VÄÄRIÄ lähtöjä.

Joskus olen kellottanut aikoja 0-1xx kännykkäsovelluksella ja on ihan törkeen haastavaa päästä toistuvasti samoille sekunneille, peli hävitään liikkeelle lähdössä ja vaatii paljon opettelua. Omat pyörät on olleet sellaisia ettei 1->2 vaihteelle meneminen aiheuta draamaa ohjaamossa, mutta se viivalta lähtö...

ykkösellä varsinkin kaasua kannattaa kääntää sitä mukaan kun pyörä kiihtyy. tarkoitan, että joku voi avata sen kokonaan siinä booausvaiheessa, no sitten kun se tulee alueelle niin mistä sä tiedät missä se kohta on missä pitäs olla? mutta jos avaa tasaisesti sitä mukaan niin jos keula alkaa nousta niin hidastaa vaan avausta.

tietysti nykypyörillä tämmöiset kaasunhallinnat on unohdettu art form kun tietokone on välissä.

toinen paras oppi on keuliminen tietysti. koska jos oppii lähettämään ykkösellä kytkimen kanssa keulaa hitaasta vauhdista niin samalla oppii miten sen saa pysymään alhaalla.

1-2 vaihdossa ei juuri vaaraa ole jos keula on maassa ja nojaa eteen. keuliessa taas vaara on melkoinen. mitä korkeammalla sitä suurempi. Mutta sama siinäkin, ettei kaasua käytetä on off, vaan as we go. Siinä mielessä mopot on opettaa pahoja tapoja, koska niissä kaasua käytetään on off. tämä tietysti ymmärrettävää kun tehoa on 100 kertaa vähemmän.

Näissä hupivedoissa ei sitten kannata kiinnittää huomiota reaktioaikaan kun valot vaihtuu vaan voi lähteä ihan omaan tahtiin ja keskittyä siihen ettei keuli tai stumppaa.

Kun itse kävin yhden kerran koittaan, oli n. 170 mopoa/autoa jonossa ja lähtöön passitettiin ihan non-stopina tiiviillä tahdilla, ei ollut aikaa räpeltää elektroniikkaa vaan piti pelkällä ranteella mennä. Taisi olla 10,5 pintaan ja loppunopeus 238, kolmosella lipulle.

Joka kerta lähdössä keula nousi ja kun sen tiputti alas (kaasu pois) niin varmaan siihen se sekunti tuhrautui.
Mutta hauskaa oli!

PrivateeR sanoi:
Nii joo olet aivan oikeassa. Miten mä unohdinkaan että enhän mä mitenkään ole ikinä maailmassa lähettäny mitään laitetta viivalta ni vitut mä tiedä tästäkään asiasta yhtään mitään, ja AINOA laite jonka pystyy viivalta lähettämään on turbobusa liimalla... ja jos et oo sitä tehny ikinä ni et tiedä mistään hevon vittuakaan.

Olet aivan oikeassa! Iso respect kumarrus sinulle kuinka jumala olet lähettämään laitteita :respect::respect::respect::respect::respect::respect:

Enpä tähän edes viitsi listata mitä laitteita mä oon viivalta lähettäny koska yksikään ei ole turbobusa liimalla ni en tajua asiasta hevon vittua. Eikä kyllä hirveesti napostele tota suoraa posotella ku se on radallaki se ylivoimaisesti tylsin aspekti, muut saa posottaa suoraa miljoonaa munki puolestani. Enkä kommentoinut btw millään tavalla strip-lähtijöitä, vaan rata-ajon kilpalähtöjä.

P.S. Huomatkaa rakkaat lukijat, että ainoa OIKEA lähtö on siis turbobusa liimalta, kuten ylempänä todettiin.
Kaikki muut lähdöt millään laitteella millään pinnalla ovat niitä VÄÄRIÄ lähtöjä.

oot kyllä ihme mies kun kaikki pitää ottaa hlökohtaisesti tietääkseni en vittuillut sinulle.

mahtaa olla hankalaa muutenkin jos nuin vanne kiristää

ja ei en ole itse muutamaa kertaa enempää lähettänyt kunhan jonkin verran sivusta seurannut

ei muuta lähetys minun osalta kanssasi päättyy tähän.

mh jkl sanoi:
oot kyllä ihme mies kun kaikki pitää ottaa hlökohtaisesti tietääkseni en vittuillut sinulle.
Et tietenkään vittuillut, totesit vain useita faktoja joita täällä on kerrottu jo vuosia. Tähän asti faktalista näyttää jokseenkin tältä:
- en tajua oikeasta viivalta lähettämisestä mitään
- räpellän kaasua kuin amatööri
- osaan vaa pleikkarijuttuja (en omista pleikkaria)
- en ymmärrä keulimisen neutraloinnista mitään, vain MotoGP kuskit voivat tajuta sen, muilta oman järjen käyttö on kielletty

Sit on vielä muitaki joita en tähän hätään muista, mutta hienoa nähdä että totuuksien lista kasvaa pikkuhiljaa :thumbup:

Batmanninja sanoi:
Näissä hupivedoissa ei sitten kannata kiinnittää huomiota reaktioaikaan kun valot vaihtuu vaan voi lähteä ihan omaan tahtiin ja keskittyä siihen ettei keuli tai stumppaa.

Ensin kannattaa treenata niitä hupivetoja ja unohtaa valot sekä reaktioajat. Kun onnistuneita lähtöjä alkaa olla alla sen verran että siitä on tullut rutiini, voi alkaa keskittymään valoihin ja reaktioaikaan. Saa muuten pikkasen aikaa harjoitella lähtöjä että saa toistettua maksimisuorituksen edes kaksi kertaa peräkkäin kymppien sisään.

Nämä siis ihan tavallisella pyörällä joka ei ranteita venytä, arvostan kyllä niitä jotka vetää valoista 2-4x tehokkaammalla pelillä liimat renkaissa:WAZAAP:

hyvähän se on että hommassa on tunnetta mukana eli asia tuntuu merkitykselliseltä
aika latteeta keskustelua jos kommentit olis vaan tyyliin "ok, whateva'"

Onkos kukaan tänään ottamassa lähtöjä viivalta? Kuuntelen tässä saunaa lämmittäessä miten komeasti Vesivehmaan kentällä vehkeet laulaa. Taitaa olla jotkut kiihdytyspäivät menossa!

Re: Järjetön lähtö viivalta, miten?

Kävin pari-kolme tuntia kattelemassa. Parhaat veti pyörällä alle ysin aikoja loppunopeuden olleessa jossain 275 kieppeillä.
Ei se viivalta lähteminen kauheen helpolta näyttänyt. Melkoisia keulapomppuja, stumppaamisia ja vaihdemissejä oli useita.

Back