• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Jakohihna

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Mitä kustantaa Ducateihin jakohihnan vaihto osineen tai pelkät osat? Harkinnassa lähinnä 750 Sport, mutta muidenkin mallien varaosa/huolto-hinnoista olis kiva tietää.

Lisäksi, ootteko vaihdelleet hihnoja itse ja jos kyllä niin tarviiko esim. kiristyksessä jotain erikoistyökaluja? Venttilikoneistosta, kun muhutaan niin miten sitten venttiilinvälysten säätö - onko nykyducateissa yleensä manuaalisesti säädettävät venttiilinvälykset - jos on niin ilmeisesti normaaliin verrattuna joutuu säätämään "kahteen suuntaan" pakko-ohjauksesta johtuen. Vaatiiko jotain erikoistoimenpiteitä?

Pistäkääpä kommenttia - tekis mieli ajella välillä Guzzin sijaan sporttisemmalla Italiaanolla, mutta haluaisin edelleen huoltaa&korjata pyörän itse.  
wow.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (mcmika @ Helmi. 23 2003,17:03)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Mitä kustantaa Ducateihin jakohihnan vaihto osineen tai pelkät osat? Harkinnassa lähinnä 750 Sport, mutta muidenkin mallien varaosa/huolto-hinnoista olis kiva tietää.

Lisäksi, ootteko vaihdelleet hihnoja itse ja jos kyllä niin tarviiko esim. kiristyksessä jotain erikoistyökaluja? Venttilikoneistosta, kun muhutaan niin miten sitten venttiilinvälysten säätö - onko nykyducateissa yleensä manuaalisesti säädettävät venttiilinvälykset - jos on niin ilmeisesti normaaliin verrattuna joutuu säätämään "kahteen suuntaan" pakko-ohjauksesta johtuen. Vaatiiko jotain erikoistoimenpiteitä?

Pistäkääpä kommenttia - tekis mieli ajella välillä Guzzin sijaan sporttisemmalla Italiaanolla, mutta haluaisin edelleen huoltaa&korjata pyörän itse.  
wow.gif
[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Katopa tuota saittia:
http://www.ducatisuite.com/home.html

Itse en ole takuu aikana viittiny huoltoja tehnyt, mutta mitä olen lueskellu niin ei kovin hankalaa (ainakaan näissä 2V koneissa) tuo huolto ole.

Morjens,

Ei ole kovin vaikea homma ... hihnasuojat ja tulpat pois (jotta konetta on helpompi pyörittää), hihnojen kiristyspörät löysäksi, ja hihnat pois, ajoituksen referenssimerkit kohdalleen ja uudet hihnat päälle...kiristykseen tarvitset "kalavaakatyyppisen" kiristystyökalun...ei ole kallis, jollet Suomesta osta!

Hihnat Saksasta n. 16 erkkiä /kpl normaalit ja n. 21 erkkiä kevlariset...

Osta sitten aikanaan korjauskäsikirja ja varaosaluettelo, niin voit "nautiskella" muistakin hommista...eikä tule turhia "mokia"...

Mikäli haluat tietoa maahantuojan "huoltoasenteesta" lue vaikka viimeisin TM !! .... tekee mieli tehdä "ite"...ja teenkin...

Tällainen se kiristystyökalu on ... "holkki" vaan kiristyspyörän päälle ja veto merkkiin asti ja pidä paikallaan kun kiristät säätöpyörän...

Ai niin se venttiilinsäätöhomma ... ei ole vaikea, mutta vie aikaa ja vaatii tarkkuutta ... parhaan tuloksen saat kun otat kannet pöydälle, vaikka jotkut tekevätkin hommat kannet paikoillaan...

Ylävälykset pystyy niin kyllä tekemään, mutta alavälykset ainakin minun "nakkisormillani" vaativat kansien irrotusta ...muuten ovat "puolikuut" ties missä ...

Kiitoksia vain
smile.gif
- tuo kiristintyökalu on siis tavallinen jousivaaka, joka sopii siihen kiristimen päälle - sen vois tehä aika helposti ittekkin - kait...

Niiden venttiilinvälysten kans varmaan pärjää - ainakin, jos on kirurgin sormet. Jos irrottaa kaneet niin tiivisteetki pitäs aina vaihtaa...

Pitänee käydä koeajolla, ku ilmat lämpenee - en oo Ducatilla ajanu metriäkään ikinä - alko vaan tulee vähä Ducati-olo.

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (mcmika @ Helmi. 24 2003,19:49)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Niiden venttiilinvälysten kans varmaan pärjää - ainakin, jos on kirurgin sormet. Jos irrottaa kaneet niin tiivisteetki pitäs aina vaihtaa...[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Ei ole ilmajäähdytteisissä Ducateissa kannentilkkeitä...ainoastaan muutama o-rengas, jotka tietysti kannattaa vaihtaa...ainoa sylinterin tiiviste on sylinterin ja kampikammion välillä...

Ei ole hihnojen vaihto hankalaa niin 2- kuin 4-venttiiliseenkään, eikä välttämättä tarvitse kalavaakaakaan. 2-venttiilikoneessa pitää 5mm kuusiokoloavaimen mahtua kivuttomasti hihnan ohjainrullan (ei kiristysrullan) ja hihnan väliin. 4-venttiili koneessa kannen hihnapyörien välissä hihnan pitää liikkua ylös-alas sen verran, että hihnan ja keinuvipujen akseleiden luukun taitteen väliin mahtuu 12mm kuusiokoloavain, kun hihnaa painetaan alas. Molemmat tietysti koneen ollessa kylmä.
Tuntuvat olevan maailmalla yleisesti käytettyjä nyrkkisääntöjä ja itse olen pärjännyt näin vuosia.

Hihnatkin saa alle puoleen hintaan merkkihihnan hinnasta, kun ostaa täysin samat Gatesin hihnat ilman DUCATI-tekstiä paikkakunnan autotarvikeliikkeestä:
2-ventt. 748cc Gates 5141-41068*3/4"
2-ventt. 904cc Gates 5297-58070*18mm
4-ventt. (ainakin 851/888) Gates 5332-58095*17mm

Samalla käynnillä tarvikeliikkeessä kannattaa ostaa "alkuperäiset" sytystulpat Champion RA59GC sekä öljynsuodatin Champion H301. Öljynputsarin laatikossa jopa lukee Ducati.

Hinnoissa on eroja, tuotteissa ei.

Joopajoo, ei kannata maksaa "DUCATI" tekstistä. Öljynsuodatin käy myöskin citroen 2cv tai peugeot 205 & 309 malleista, UFI 23.105.00

Muita osia kannattaa katsoa tuolta:

Vaihtokelpoiset osat

Samainen öljynsuodatin on myös Norton Commandoissa

orkkiksena. Laatua ainakin vuodesta -72

Muutamalla eurolla autotarvikeliikkeestä.

4-venttiili koneessa kannen hihnapyörien välissä hihnan pitää liikkua ylös-alas sen verran, että hihnan ja keinuvipujen akseleiden luukun taitteen väliin mahtuu 12mm kuusiokoloavain, kun hihnaa painetaan alas. Molemmat tietysti koneen ollessa kylmä.
Tuntuvat olevan maailmalla yleisesti käytettyjä nyrkkisääntöjä ja itse olen pärjännyt näin vuosia.

Hihnatkin saa alle puoleen hintaan merkkihihnan hinnasta, kun ostaa täysin samat Gatesin hihnat ilman DUCATI-tekstiä paikkakunnan autotarvikeliikkeestä:
2-ventt. 748cc Gates 5141-41068*3/4"
2-ventt. 904cc Gates 5297-58070*18mm
4-ventt. (ainakin 851/888) Gates 5332-58095*17mm
Otetaanpa ylös aihe..Mikäs olisi järkevin keino katsoa 4-vent. koneen hihnat..Ducatisuitessa ohjataan katsomaan 5mm kuusioavaimella/merkkiviivan avulla oikea kireys?

e:tuollaisessa merkkimanuaalissa on käytetty jotain omaa työkalua, joka kustantaa en halua tietää edes mitä!

Ainakin omassa 4-venasessa käyn lainaamassa korjaamolta Gatesin kireysmittarin, Haynesin manuaalissa löytyy arvot. Tosin tuo 12mm kuusiokoloavain hihnan ja kannen luukun väliin vaikuttaa pätevältä mitalta.

Vaikka kilometrit eivät olleet läheskään täynnä, oli hyvä että tuli tarkastettua jakopää, sillä toinen remmeistä oli aivan liian löysällä... Gatesin hihnat tosiaan löytyvät ihan autovaraosaliikkeestä, samanlaiset mitä nytkin ovat paikallaan.

Mites olette noita rullia vaihtaneet jakopäästä?

12mm tai 5mm apuviivalla -> sama lopputulos. Näppituntuma ja muutaman vuoden kokemuskin riittää. Minulla on myös tuo hihnankireysmittari, mutta sitä tulee käytettyä vain hihnojen kiristykseen oikeaan kireyteen nokkien ajoitusta varten.

Ainakin omassa 4-venasessa käyn lainaamassa korjaamolta Gatesin kireysmittarin, Haynesin manuaalissa löytyy arvot. Tosin tuo 12mm kuusiokoloavain hihnan ja kannen luukun väliin vaikuttaa pätevältä mitalta.

Vaikka kilometrit eivät olleet läheskään täynnä, oli hyvä että tuli tarkastettua jakopää, sillä toinen remmeistä oli aivan liian löysällä... Gatesin hihnat tosiaan löytyvät ihan autovaraosaliikkeestä, samanlaiset mitä nytkin ovat paikallaan.

nuo jakohihnan rullat on helppo laakeroida uudelleen.ite ajoin tollaset 70 tonnia ku ne laakerit vaihdoin. pyysivät korjaamolla liki 30 kymppiä per laakeri,laakeriliikkeestä kaikki neljä samaan hintaan.mistä autotarvikeliikkeestä noita hihnoja saa???ite ku täs vantaalla kyselin niin sanoivat ettei tunne kirjat kyseistä koodia.
withstupid.gif

Ei niitä hihnoja kirjoissa ole mutta tilattua niitä kyllä saa. Jos korjaamo niitä tilaa, on minimitoimitusmäärä muistaakseni 10 paria. Itse ostan hihnat Kouvolan varaosahallista. Heillä niitä on yleensä hyllyssä.
Yleensä ostan itsekin useammat kerralla, mutta nyt ei ole tallissa kuin yhdet 4v-koneen hihnat ja ne laitan omaani. Yhdet 750 Pason hihnat olisi. Voin lähettää, jos joku tarvii.

nuo jakohihnan rullat on helppo laakeroida uudelleen.ite ajoin tollaset 70 tonnia ku ne laakerit vaihdoin. pyysivät korjaamolla liki 30 kymppiä per laakeri,laakeriliikkeestä kaikki neljä samaan hintaan.mistä autotarvikeliikkeestä noita hihnoja saa???ite ku täs vantaalla kyselin niin sanoivat ettei tunne kirjat kyseistä koodia.
withstupid.gif
Hyvä juttu, täytyykin katsastaa nuo laakerit kun vaihdan hihnat. Sen verran kyselisin vielä että ovatko kartiolaakerit vai ns. umpinaset? Tuntui van olevan välystä kun painelin niitä remmin ollessa kireällä...

Pyydät vaan varaosatiskin setää (tai tätiä) katsomaan Renault Clion 1.4:en hihnaa sieltä 90-luvun alkupäästä vaikka, niin saat oikeat hihnat. Tossa aikaisemmin on mainittu Gatesin osanumero, mikä ei ole osan tilausnumero. Nämä menevät ainakin 4-venasiin poislukien 998. Siinä on leveämpi remmi.

Muita osia mitä varaosatiskiltä saa 748:iin on Championin tulpat, Championin öljynsuodatin sekä Knechtin KL145 polttoainesuodatin. Kaikki orkkiskamaa ilman Ducati-lisää
smile_org.gif

12mm tai 5mm apuviivalla -> sama lopputulos. Näppituntuma ja muutaman vuoden kokemuskin riittää. Minulla on myös tuo hihnankireysmittari, mutta sitä tulee käytettyä vain hihnojen kiristykseen oikeaan kireyteen nokkien ajoitusta varten.
Meinaan vaan että onko mittari välttämätön, kireyden tarkastukseen. Uskoisin, että suurin osa tarkastaa ilman, vai?

Back