• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Jäätyvällä asfalttitiellä ajaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Miikam
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Roof sanoi:
Laitetaanpas vähän omia kokemuksia tältä viikolta, kun kelitkin oli kohdillaan täällä etelässä nyt viikolla. Pitihän se ke-to akselilla lähteä tienpäälle ransulla, reilusti yli 200 km tuli ajettua tuiskussa ja tuulessa.
Paljaalta asfaltilta olikin jo kokemusta näillä nastoilla, joten nyt sai hyvää vertailukohtaa. Edessä siis Satapiikin Mitas jossa 270 nastaa 5m ja takana Kendan Big Block 224 nastaa samoin n. 5mm. ns. välikelin renkaat.

Mie oon ehtimässä miun kevyeen enskaan kadulle sopivaa eturengasta.

Onko se siun eturengas linkissä oleva?
Eikö siinä ole liian pitkät nastat kuivalle tielle, kun luulisi, että sen itse renkaankin olisi hyvä ottaa osaa toimintaan...
http://www.satapiikki.fi/epages/satapiikki.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20130626-11092-229135-1/Products/%2221TR270VK/E%22

lario sanoi:
Mie oon ehtimässä miun kevyeen enskaan kadulle sopivaa eturengasta.

Onko se siun eturengas linkissä oleva?
Eikö siinä ole liian pitkät nastat kuivalle tielle, kun luulisi, että sen itse renkaankin olisi hyvä ottaa osaa toimintaan...
http://www.satapiikki.fi/epages/satapiikki.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20130626-11092-229135-1/Products/%2221TR270VK/E%22

Juu tämä, mutta renkaan sivulla ei ole 8mm nastoja, vaan samat n. 5mm kuin keskelläkin, helpottaa ajamista kuivalla asfaltilla, päädyin tähän kun soittelin Satapiikille.

Jos ajoa pelkästään kuivalla tiellä, niin ottaisin kenties hieman lyhyemmät nastat, mutta kun sitten taas on sitä lumitietä joskus ja jäätäkin, niin ainakin on mulle ehkä sopivammat. Eikä mulla ole varaa/halua vaihdella renkaita jatkuvasti.

Eihän näillä mitään kesäkanttauksia uskalla ajaa, mutta muun liikenteen mukana menee ihan hyvin ja tuollainen 80-100 matkanopeuskin ainakin ransulla taittuu mukavasti ja paikat pysyy suussa ja nastat renkaissa, niin ja paineet oon nyt pitänyt siinä 1,4 nurkilla renkaissa.

^ Ja vielä unohtui se nastojen kuluminen, puhdas asfaltti syö nastoja kyllä ihan eri tavalla :sad3: Kyllä kesällä on helppoa:D

Muuttuvia tekijöitä on niin paljon...

Miula on jäälle ja kunnon lumelle Satapiikistä eturengas, mutta se on asfaltille vähän liian karkea.

Pittää varmaan Satapiikkiin ottaa yhteyttä tilata eturengas.
Vaikka ne Satapiikin renkaat ei ole halvimmasta päästä, mutta kokonaiskustannus kestää vertailun.
Viime talvena jää- ja todella lumipeitteisillä teillä n. 1500km eikä yhtään irronnutta nastaa:thumbup:

Viimeksi muokattu:
Kompromisseilla on vain mentävä! Etenkin, jos siirtymät ovat pitempiä ja pakko päästellä välillä suolattuja teitä...:sad: Karkella kuviolla tietenkin pääsee tarvittaessa syvässäkin lumessa, mutta nastaulkonema häätyisi olla maltillinen! Sitten sekään ei ole hyvä, jos kunkin palan pito on vain yhden / parin nastan varassa, joka sulalla assulla kuumenee jo 70-80km/h:n jälkeen niin, että se "sulattaa" nastan ympäryskumin ja sen myätä liimaukset veke.....:dunno:

Mutta, harvoillakin ja ihan "moponastoillakin" pärjää, jos ei tavoittele suuria nopeuksia tai syvän lumen riemua, eli kyllä se on niin, että mitä enemmän nastoja, sen huolettomampaa ohjastelu on, mutta sen nastapituuden kanssa sitten, se on toinen juttu kokonaan. Assu / polanneurat, ja jos se on jälkimmäinen, niin kyllä se pohjois-norjan reissu venyy aiiiikas tolkuttomaksi, jos kokonaan yrittää mustat tiet kiertää.....:boring:

Kuvan ABBM 2014 (Nikkaluoktassa) allekirjoittaneen etunen, Mitas ja harvat moponastat, (juu, heiluihan net jo kuin vanhuksen hampaat!=) (Kuvattu perillä Nikkassa!) :D

Ja takunen, SAVA M+S, harvoilla alumiininastoilla siellä täällä, ja ihan hyvin tuollaisetkin toimi, kun ei pitänyt hoppusta......:orgmp:

Rengaspaineilla sitten vain passaillaan se meno, kuorman, kelin-, lämpötilan-, lumen-, ja tienpinnan laadun mukaan!

Liitetiedostot

• DSC00574.jpg
    DSC00574.jpg
    92,2 KB · Katselut: 85
  • DSC00547.jpg
    DSC00547.jpg
    81,5 KB · Katselut: 83
Viimeksi muokattu:
10-asteen muutos lämpötilassa on 0,1bar renkaassa. Lämpimässä tallissa (+10) 1,3bar onkin ulkona (-20) 1,0bar. Iso ero pidossa ja etenkin renkaan kestävyydessä.

Empperi sanoi:
10-asteen muutos lämpötilassa on 0,1bar renkaassa. Lämpimässä tallissa (+10) 1,3bar onkin ulkona (-20) 1,0bar. Iso ero pidossa ja etenkin renkaan kestävyydessä.

Kai se rengas ajossa nyt hiukka ympäröivää ilmaa lämpimämpi on?

Jos sais aikaiseksi, niin meinasin käydä laitattamassa typpitäytön renkaisiin niin pysyisi paineet vissiin aika vakiona, toki saattaa olla meikäläisen ajoilla hifistelyä. Kunhan tää rengasruletti on ohi, niin pitää mennä kyselemään.

Roof sanoi:
Jos sais aikaiseksi, niin meinasin käydä laitattamassa typpitäytön renkaisiin niin pysyisi paineet vissiin aika vakiona, toki saattaa olla meikäläisen ajoilla hifistelyä. Kunhan tää rengasruletti on ohi, niin pitää mennä kyselemään.

Ei ole hyötyä. Puhtaan pullotypen paine nousee ja laskee samaan tapaan kuin tavallisen paineilman, jossa on typpeä 78% ja happea 21% ja loput 1% muita hivenkaasuja. Jos haluaa hifistellä niin täytä renkaat pakkaspäivänä jolloin ilma on kuivaa, tosin ei sekään poista sitä tosiasiaa että ainut siviiliajossa merkitsevä asia on vaan se paine mikä sinne laitetaan mittarin mukaan ja että miten paljon mittari valehtelee.

shyhander sanoi:
... miten paljon mittari valehtelee.

Juuri tämän takia, ompi hyä olla se oma "luottomittari" taskussa.... eikä muutenkaan tule ylläreitä asemilla, kun yrittää "suorantangonmittarilla" esim Gessun takusesta mittailla! :itkupilli:

Ja sitäpaitsi, kovilla pakkasilla, asemien hoitajat kun viepi net mittarit sisälle suojaan ja piiloon.....:sad:

Viimeksi muokattu:
Minusta typpitäyttö on korvavaloon verrattava juttu.

Kun ilmassa on 78% typpeä ja 21% happea, ja jos happi on se joka vuotaa pois, niin ensimmäisen lisätäytön jälkeen renkaan ilmatilassa olisi happea enää 0,21x21% = 4%. Toisen vajumisen jälkeisen lisätäytön jälkeen happea olisi enää 0,21x4% = <1%. Eli "typpitäyttö" saadaan aikaan kahdella ilman lisätäytöllä....

Olen kans kuullut väitettävän että typpitäytöllä paine pysyisi samana lämpötilasta riippumatta. Fysiikan tunnilla opetettiin jo 45 vuotta sitten että kaikki kaasut käyttäytyvät ns. ihannekaasun tavoin kunhan ollaan loitolla kiehumispisteestä.

Tuossa kumin läpikarkaamisessa voisi olla perää, mutta itse ainakin tarkistan paineet sen verran usein ettei sillä ole mitään merkitystä. Jos sen varaan laskee niin ehkä pitäisi käyttää jotakin suurimolekyylisempää kaasua kuin typpi.

Olen kans kuullut väitettävän että typpitäytöllä paine pysyisi samana lämpötilasta riippumatta. Fysiikan tunnilla opetettiin jo 45 vuotta sitten että kaikki kaasut käyttäytyvät ns. ihannekaasun tavoin kunhan ollaan loitolla kiehumispisteestä.

Tuossa kumin läpikarkaamisessa voisi olla perää, mutta itse ainakin tarkistan paineet sen verran usein ettei sillä ole mitään merkitystä. Jos sen varaan laskee niin ehkä pitäisi käyttää jotakin suurimolekyylisempää kaasua kuin typpi.

Käsittääkseni typen käyttö renkaissa perustuu juuri siihen,että rengaspaineet säilyy huomattavasti pitempään oikealla tasolla.....,eivät siis läpikarkaa niin helposti.Ja joissakin formuloissa onnettomuuden sattuessa ,voisi renkaiden happi taasen nopeuttaa palotapahtumaa...p.s.oliskohan argon kovasana heh...(sillähän on huono lämmönjohtavuus.)

Jotenki alko tuntumaan siltä, että tää aihe suistui jo kaseikkoon........:crash: Typet käsitelty, toivottavasti ei Delvac tule mukaan.....

mchuurre sanoi:
Jotenki alko tuntumaan siltä, että tää aihe suistui jo kaseikkoon........:crash: Typet käsitelty, toivottavasti ei Delvac tule mukaan.....

Tää on ihan normisettiä nykyjään vähän asiassa kuin asiassa :D.

Nyt korjataan kapea-alaisen ja akateemisen osaamisen ylistyksen satoa asiantuntijuuden hoosiannan höystämänä:D.

Heti kun mennään konkreettisiin puitteisiin, joissa muuttujia on monenlaisia ja useita..... MORJENS!

Siinä alkaa aika äkkiä lähtötelineiden jälkeen ankara "derivaatan vääntäminen" ja sitten kaseikko suhisee :D

Back