• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Istuinkorkeudesta

Mietin minkalaista pyörää alkais etsiin,
tulee ensimmäisenä mieleen kysymys,
Miltä istuinkorkeudelta yltää jalat maahan,
jos pituutta löytyy itseltä n.163cm.
Onko mitään mahdollisuutta yltää jos
pyörän istuinkorkeus on 82 cm ?

Näin ensikertalaisena pitää kysyä vähän
fiksummilta neuvvoa.  
crazy.gif

Lisäyksenä voisin vielä sanoa että
kädet on kyllä ihan ulottuvat, tai siis
joskus tuntuu siltä että kädet olisivat
"apina" kädet, ja en ole persjalkainen,
ainakaan omasta mielestäni.

Mietin minkalaista pyörää alkais etsiin,
tulee ensimmäisenä mieleen kysymys,
Miltä istuinkorkeudelta yltää jalat maahan,
jos pituutta löytyy itseltä n.163cm.
Onko mitään mahdollisuutta yltää jos
pyörän istuinkorkeus on 82 cm ?

Näin ensikertalaisena pitää kysyä vähän
fiksummilta neuvvoa.  
crazy.gif
Paha mennä sanomaan suoraan pituuden perusteella. Sen verran eri mittasuhteita ihmisillä on, mutta jos on kovin lyhyet jalat muuhun kroppaan nähden niin ei varmaan ilman pyörän madallusta yllä. Myös pyörän penkin leveys vaikuttaa tohon, kapealla satulalla varustettu pyörä tuntuu yllättävän matalalta.

Itsehän kuulun persjalkasiin, 170cm lyhyt muuten. Oman pyörän istuinkorkeus muistaakseni just ton 82cm. Molempia jalkoja ei mun tapauksessa kannata käyttää pysähtyessä, sillon yltää maahan vaan varpaat. Yhellä jalalla pärjää kuitenkin hyvin kun saa koko päkiän maahan.

E: Käy liikkeessä koeistumassa pyöriä. Jos saat toisen päkiän varassa pidettyä pyörää pystyssä niin pitäs riittää. Lukuunottamatta ehkä jotain jääkaapein ja kahvinkeittimin varustettuja 500kg painavia matkapyöriä.

E2: Pyöriä saa kyllä tarvittaessa madallettua monta senttiä koiranluilla ja poistamalla penkistä pehmustetta. Onhan se aika hanurista tyytyä johonkin kompromissipyörään istuinkorkeuden takia, ja varmasti alkaa kaduttamaan jossain vaiheessa.

Eipä siinä juuri auta kuin käydä koeistumassa. Ihan ensimmäiseksi pyöräksi kannattaa valita sellainen että edes päkiät saa kunnolla maahan.

Heips!...tuo 163cm pituus/82cm istuinkorkeus tuntuu kyllä aika korkealta...lähinnä tulee mieleen joku customi... voihan istuinkorkeutta myös laskea hieman muuttamalla penkkiä...

No, joo, taas tarjotaan lyhyelle naiselle customia...
033102ass_1_prv.gif

Itse olen 160cm ja ajan madaltamattomalla 77cm penkilla varustetulla pyoralla (Ducati Monster). 83cm olen myos kokeillut ja pakiat sain kevyesti maahan, ja se riittaa.

Penkin korkeus ei ole ainoa ratkaiseva tekija, sen leveys on yhta tarkea; joissakin korkeissa pyorissa on kapea satula ja jalat saa aika hyvin maahan.

Jos joudun liikuttelemaan pyoraa soralla yms, nousen paalta pois ja talutan, tai sitten pyydan miehia apuun...
tounge.gif

Mä oon 160,2 cm lyhyt ja ajelen FZ6:lla tokaa kuukautta 16 vuoden tauon jälkeen. Eka ei ylettäny kunnolla edes päkiät 3 nroa liian isoista tohveleistakaan, mutta ennen kuin ehdin laittaa madallussarjan kokeiltiin sellasta, että jousen esisäätöä höllättiin jolloin ehkäpä kun siihen pyörän päälle menee niin se ikäänkuin "antaa vähän periks". Nyt yllää päkiät hyvin, joskus kun vähän kurottaa toiselle puolelle niin koko jalkapohja. Ja sitten oon huomannu että pitää kattoo mihin pysähtyy, ts, pysähdyn aina esim. ajouraan jolloin se keskipomppu on lähempänä kengänpohjaa
smile_org.gif
Joku sano että vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin toi höllääminen mutta kun yksin ajelen ja painoa on.... öö... sopivan vähän niin kyllä tolla pärjää lyhyet ja pitemmätkin reissut. 16 vuotta sitten oli 600 CBR mutta en tiiä onko mallit muuttunu korkeuden suhteen niistä päivistä kun tohon Fazuun tykästyin. Mutta käy kokeileen, mä alotin ekat 2 viikkoa juurikin customilla mutta nälkä kasvo jne.... Hyviä ajoja kun sen oikeen löydät
buttrock.gif

Niin ja kuten tossa aiemminki Gecko sano niin hiekalla tai ihan pikkiriikkisessäkin mäessä miehiä apuun vaan, minä en edes uskalla taluttaa ettei kaadu. Ja aina on autettu
bowdown.gif

No customia ei kannata kuskin lyhyyden vuoksi hankkia ellei sitä muuten erityisesti ole etsimässä. Kyllähän tuo pituus hieman rajoittaa pyörän valinnassa. Kapeapenkkinen ja suhteellisen kevyt pyörä on lyhyemmänkin hyvä käsitellä kunhan vain yltää pitämään sen pystyssä paikallaan ollessa. Ajossa lyhyys ei sitten muuten haittaa, paitsi, että pienellä kuskilla myös muut mittasuhteet ovat pienet ja käsien yltäminen ja mukava ajoasento on otettavaa lisäksi huomioon. Moniin pyöriin saa madallussarjoja ja matalampia penkkejä lisävarusteena, joten sopiva pyörä kyllä löytyy. Kannattaa käydä koeistumassa (tai ajamassa) ja sitten jos muuten tuntuu sopivalta, sitten vaikka madaltaa. Lisää lyhyen kuskin pyörän valinnasta löytyy sivustolta www.wima.fi ja sieltä foorumilta. Tätä yltämistä kun on muutkin lyhyehköt naiset pähkäilleet...

Ite olen 168cm ja jalatkin ovat suhteellisesti melko lyhyet selkään verrattuna. Pyörä on 81,5cm korkea, ja tällä hetkellä katselen korkeampia pyöriä. Kävin koeajamassa 85cm korkean pyörän, enkä saanut tehtyä sen korkeudesta ongelmaa. Kun on tullut tavaksi laittaa esim. valoissa aina oikea jalka maahan, ei tarvitse arpoa sitäkään, kallistaa aina sille puolelle. Jos tarviikin nousta pois pyörän päältä, sivujalan saa sitten helposti alas vasemmalla jalalla, ja sen sivujalan varaan sitten kallistaa pyörän ja siirtää itsensä vasemmalle puolelle.

Saattahan tällaisten seikkojen pohtiminen tuntua pitkistä kuskeista hassulta, kun heillä molemmat jalat läsöttää aina kantapäitä myöten maassa polvet koukussa. Itseni ei sitten taas tarvitse miettiä, mahtuvatko jalkani johonkin pyörään vai ei... Ja puuttuva mitta korvataan voimalla!

Ehdottomasti kannattaa koeistua, vaikka istuinkorkeus olisikin toi 82 cm. Esimerkiksi sun pituisella yltää jalat maahan ihan hyvin uudesta Suzuki GSX-R 600:sta vaikka sen istuinkorkeudeksi on ilmoitettu 81 cm, kun taas Suzuki GSX 650 F tuntuu korkealle, vaikka sen istuikorkeus on 77 cm. Satulan leveys vaikuttaa yllättävän paljon.

Itse olen 166cm ja pyöränä on 2006 R6R, josta googlettemalla korkeusspeksiksi löyti 850mm. Satulaa on kavennettu hieman, mikä helpottaa asiaa, mutta pyörää ei ole madallettu. Päällä istuessa molemmat jalat yllättävät maahan vain osin, toiselle puolelle kun hieman kallistaa niin toisen jalan saa tukevasti maahan. Hyvin on tähän mennessä sujunut, enkä ole kokenut tarvetta madaltamiselle. Liikennevaloihin tms. tullessa täytyy vain hieman vilkaista mihin sen jalkansa lykkää, ettei tule yllätyksiä, jos vaikka on jokin kuoppa juuri sillä kohdalla, mihin jalan laskee. Kauhiasti en pyörää myöskään päältä istuen liikuttele vaan suosiolla hyppään taluttamaan. Ensipyöränä oli tosin Kawan 250R, jossa satulakorkeus taitaa olla jotain 78-80cm...

E: Tosiaan tuo liikkeissä pyörien koeistunta on paras keino saada tietoa, mikä pyörä itselle parhaimmalta tuntuu.

Tuo penkin modaaminen on kyllä kätevä tapa madaltaa pyörää, mikäli se vain on mahdollista. Munkaan tämänhetkistä pyörää (oliskohan istuinkorkeus 850 cm) ei ole varsinaisesti madallettu, vaan siihen on vaihdettu mun edellisestä samanlaisesta fillarista modattu penkki. (Pyörää on otettu vähän alas edestä, mutta varsinaista madallussarjaa ei ole laitettu.)

Saishan tuo matalampikin olla (ja varmaan tulee olemaan) mutta näilläkin mennään. Kannattaa aina kattella vähän mihin pysähtyy, etenkin liikennevaloissa, jos on urat... Erityisesti tätä mun on pitänyt harjoitella tän uuden kanssa. Lisäksi jos oon väsynyt ja pyörä lastissa, en saa sitä aina pystyyn...jee.

Ai niin, oon 167 cm pitkä.

Mä olen 160 ja mun eka pyörä on hondan cbr, 600F, jossa ei yllä jalat maahan, ei edes varpaiden kärjet. Istuinkorkeus 81cm. Mutta itseasiassa siihen tottuu hirveän nopeasti. Ainoat miinukset on ne ettei saa huoltojalalta alas ja peruuttelu on tosi vaikeaa ylämäkeen
biggrin.gif
Muuten ei oo mitään ongelmaa
smile_org.gif

Paremmalla puoliskolla mittaa huikeat 158 ja pyöränä -08 zx6r. Vaikka siinäkin istumakorkeus oli vakiona muistaakseni 83cm ylettivät jalat maahan paremmin, kuin monessa paperilla matalammassa. Ja voimatkin riittivät kevyen pyörän käsittelyyn. Tuohon kawaan saatin vielä kolme senttiä madaltava sarja, jolloin pyörä muuttui ihan passeliksi.

Muutama kuukausi takaperin ihmettelin samaa kysymystä. Nyt on sitten tulossa gsx-r 600. Madaltaahan sitä pitää kun oon huikeat 152cm pitkä.
Niin kuin muutkin on sanonu, rohkeesti vaan kauppaan katteleen pyöriä ja istumaan päälle
wink.gif

Satulan leveys merkitsee yllättävän paljon, samoin muutenkin pyörän "uuman " muoto. Meillä naisväen pyörät ovat tilastollisesti välillä 77-79 cm, joka sopii 160-165 cm pituiselle. Jalkojen pituus ei ole vakio, joten oikean löytää vain pyöriä kokeilemalla. Yleensä 2 -sylinteriset ja V2 -koneiset ovat kapeita, rivinelikot leveämpiä.

Back