• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ison Rosmon keskiseisonta

harmaahukka

Rauhallinen kaahari
Tyhmiäkin saa kysyä
tounge.gif
Siis kuinka moni täällä notkujista saa Bandit 1200:n keskiseisontaan tasaisella maalla?

(seli: olen tuore kuukauden ikäinen bandiitti-isukki)

Salilla on tullut käytyä kohtuullisen paljon, mutta elopainoa vain 70 kg. Eli puuttuuko räjähtävän voiman lihassoluja kehosta, nostomassaa vai onko tekniikassa vikaa, kun Rosmo ei nouse millään keskiseisontaan? Hyvä kun en viimeksi kaatanut koko hilavitkutinta
crazy.gif

Vanhassa v-twinissäni (samat 230 kg massaa) oli hieman samoja ongelmia, mutta nousi kuitenkin keskiseisontaan, kunhan jalkaparin kosketuspinta ei ollut liian liukas.

Voisihan sitä toki kokeilla seuraavaksi vanhaa kikkaa eli laudan pätkää etugummin alla...

-hh-

Oiskohan se tekniikassa.
Mulla nousee iso Bantiitti keskituelle ihan kiltisti, vaatii kyllä kunnon polkaisun keskituen vivusta. Apuna on vielä nuo laukkuraudat, joista saa hyvän otteen. Entinen mopo, 750Äffä oli huomattavasti raskaampi nostaa.
Painoa mullakin vaan 75 kiloa ja voimaa ei juuri nimeksikään.

Kyllä se taitaa olla enemmän tekniikka- kun voimalaji, itse olen tämän kevään opetellut GSX 1400:sen kans. Jotenkin tuntuu jalka ja käsityöskentelyn ajoitukseen ja koordinaatioon liityvän, ja olen vahvasti siinä uskossa ettei 250 kilosta pyörää ole tarkoitettukaan voimalla nostettavaksi. Mulla on vielä lisäksi se ongelma kun on perälaukku paikallaan, niin ei saa edes kahvasta kunnolla kiinni.

Simppelistä asiasta saadaan jälleen hankalaa.

Pyörä pystyyn keskiseisontatuelle niin että sen tuen molemmat jalat ottaa maahan.
Tässä tuli omalta kohdaltani se koko homman juoni kerrottuakin. Itse kun vuosi sitten opiskelin miten pirussa 254kg nousee keskituelle suurin ongelma oli se että yritin ikäänkuin rykäistä vauhdilla sitä pyörää ylös ja usein niin että vain toinen keskituen jaloista oli tukevasti maassa. No eihän siitä mitään tullut. Nyt riittää että painan rauhallisesti tuen maahan ja varmistan että _molemmat_ tuen jalat ovat tukevasti maassa eli pyörä on tarkalleen pystysuorassa, sitten vaan oikealla jalalla kevyesti hypähdän tuen päälle ja vähän avitan käsillä mistä nyt kiinni saan ja a´vot, se on siinä, ja helposti.  
smile_org.gif
Tietysti jos painoa olisi tuo reilu 10kg vähemmän kuten harmaahaukalla vaatisi se ehkä hieman enemmän sitä avittamista...

Meikäläisen voimilla ja massalla (omamassa n. 69 kiloa) nousee kevyesti Fjärräkin, vaikka painaa liki 300kg. Eikä haittaa vaikka laukuissa olisi tavaraakin (entisestään lisää painoa).

Tekniikkalaji.

Pari todella aloitteljan mietintää aiheesta,
jotka olen itse kantapään kautta hyväkseni havainnut:

Keskiseisontatuelle nostaessa mopon on oltava vapaalla.
Sivuseisontatuelle jätän aina ykköselle.

Sai meinaan ekoja kertoja yrittää turhaan keskiseinotatuelle kun oli ykkönen silmässä. Kyllä se nimittäin 600cc konekin pistää puristuksillaan takapyörällä kummasti kampoihin
wink.gif

Meikäläisen voimilla ja massalla (omamassa n. 69 kiloa) nousee kevyesti Fjärräkin, vaikka painaa liki 300kg. Eikä haittaa vaikka laukuissa olisi tavaraakin (entisestään lisää painoa).

Tekniikkalaji.
Tekniikkalaji - juuri näin. Itellä painoa n. 65kg ja aina on Bandit noussut keskituelle, vaikka en ole ikinä punttisalilla käynyt.
baaa.gif

Mutta ei sitä ohjausta toppariin, kun laitetaan keskiseisontatuelle. Suora liike vain, ei kaarta, justiinsa niinkuin isompien painojen nosteluissa.

Ei sillä ole mitään merkitystä jos ohjaus on topparissa ja keskiseisontatuki on sopivasti jo huulilla, pyörä lähtee nousemaan suoraan keskiseisontatuelle eikä etupää ehdi tehdä mitään kaarta. Tuo nyt on vaan mun aikoinaan käyttämä tekniikka, ihan sama miten muut sen loppupeleissä tunkkaa ylös. Tekniikoita on varmasti yhtä monta kuin on ajajiakin, jotkut vetää molemmat jalat maassa lihaksilla ja jotkut tarvitsee toisen vetäisemään mopon takaa avuksi jne...

Kiitos hyvistä vinkeistä
bowdown.gif
Pitääpä treenata vielä eri pinnoilla.

Asfaltti onkin helppo, mutta hiekkakotipihassa vielä tekniikkaa hiottava.

Asiallista (pääosin
tounge.gif
) on yhä porukka .orgissa!

-hh-

Ei ikinä hiekalle tai nurmikolle keskituelle.On erittäin hankala lähteä liikkeelle kun on uponnu niin että molemmat pyörät on maassa kiinni.Vaikka yrittäis ykkösellä repiä kun sutii vaan.

mulla oli sama ongelma pikku banditin kanssa, mut sitten rupesin repimään sitä vähän vinossa siihen tuelle, ja hyvin on tähän asti mennyt.

Eli stongasta kiinni kytkin käden puolelta ja toinen käsi kauhukahvaan taakse, ja siitä sitten vaan oikealla jalalla painaa keskiseisontatukee maahan ja samalla kallistaa mopoa itteään kohti.

Tässähän käy niin että se on ensin vain toisen jalan päällä ja sitten pitää vielä kallistaa mopedi suoraan toisenkin jalan varaan.

Ei se siitä kupsaha kylelleen, jos varovasti suorittaa operaation
biggrin.gif

En tiijä sitten onko isolle banditille vaikeampi tuo taktiikka

Muillekin uusille rosmoille vielä todettakoon:

Ydinongelma oli tuo oikean käden sopivan paikan löytäminen: sehän on tismalleen matkustajan jalkatapin kiinnityskolmio (kiitos vinkistä!). Siitä kun tarttuu kiinni, nousee nyt rosmo kuin laiha nälkiintynyt hyttynen pikku polkaisulla.

-hh-

Back