• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Isokenkäiset kuskit.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MotoRisto
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
M

MotoRisto

Guest
Näin välipointtina kysyttäköön, jotta onko muilla ISOkenkäisillä (vrt. kengännumero) ollu ongelmia kun kanttailee kurveissa (tai miksei suorillakin
smile_org.gif
) ?

Allekirjoittanelle kävi aikanaan inssissä niin, että kun tuli tiukka mutka vastaan, osui vasen tossunkärki maahan. Tokihan jalka siitä hyppäsi ylöspäin ja jotenkin onnistui nappaamaan vaihteen kaksi (!) pykälää isommalle. Mopohan sammui siihen.
Tietysti paikkasin tilanteen ja sain mopon käymään ilman, että inssi-äijä tahi autokoulun ukkeli ois mitään huomannu.
cool.gif

Mielenkiintoista...ko.
smile_org.gif

Mulla on kengännumero 41. Viime kesän alussa sain uudet ajokengät ja talvella piti vaihtaa oikean jalan kenkään pohja, kun oli epähuomiossa päässy kulumaan lähes puhki, että kai mä oon sit isokenkäinen.

Mulla jalan koko n. 47. Ja kyllähän sitä varomattomana alussa muutamia kertoja tuli se kengän kärki mutkissa maahan vedettyä..ei todellakaan tarvinnut olla edes kova kanttaus. Kerran ku tapahtui tuo samainen radalla niin säikähdin oikein kunnolla..
crazy.gif
..sen jälkeen aina ennen mutkaa tuli varmistettua jalalla, että on pelkkä päkiän etuosa tapilla..
thumbs-up.gif

"tuli tiukka mutka vastaan, osui vasen tossunkärki maahan"

Samanlainen kokemus liikenneympyrässä tai mikälienee kiertoliittymä nykyään, 44 tossunkärki otti asfalttiin ja nykäsi tietty isompaa vaihetta päälle. Eipä siinä muuta kun pelästytti vaan ihan "vähäsen" kun takapyörä nykäsi samalla muutaman sentin sivulle.

Mulla jalan koko n. 47. Ja kyllähän sitä varomattomana alussa muutamia kertoja tuli se kengän kärki mutkissa maahan vedettyä..ei todellakaan tarvinnut olla edes kova kanttaus. Kerran ku tapahtui tuo samainen radalla niin säikähdin oikein kunnolla..
crazy.gif
..sen jälkeen aina ennen mutkaa tuli varmistettua jalalla, että on pelkkä päkiän etuosa tapilla..
thumbs-up.gif
Mulla sama kenkä, pitääkin varoa kesällä kanttailuissa!?!?!

Majelen aina päkiä tapilla eikä kenkäkään oo kun 43 mutta näimmä ne tossunkärjet vain kuluvat kumminkin.
Tai kuluivat.
Nythän ne keräävät pölyä nekin.

Popon numerohan mullakin on se 47, mutta mietin vain näitä T-paita-sankareita, joita kesäisin aina silloin tällöin näkyy:
Mahtaa sattua kun sandaalit jalassa päräyttää isovarpaan asvalttiin...  
062802jumpie_prv.gif

tohvelit on kokoa 45 ja pituutta 173 cm
biggrin.gif
parikertaa on kanootit ottanu maihin ja myös vahingossa vaihde joskus vaihtunu, mutta ei mitään sen kummempaa
062802moto_prv.gif
kännissä pysyy paremmin pystyssä kun on isot jalat
033102bebe_1_prv.gif

Joo me ollaan Sergein kanssa ihan omalla kymmenluvulla, mullakin kanootti on kokoa 50 tai isompi, vähän riippuu lukeeko kengässä made in Finland vai China.

Sergei: nythän olis tossa AllRight:n uudessa kuvastossa tollaset Alpinestarsin "Jet Gore-Tex" monot kokoa 50, mainostavat vielä leveälestiseksi. Tiedä sitten että minkälaista jalkinetta olet etsinyt, mutta itselläni on menossa tilaukseen joko nuo tai sitten Louisilta ne Daytona Big Travel monot kokoa 51. Vielä en ole vain raskinut/uskaltanut tilata.

Edit: niin tosiaan, unohtu vastata alkuperäiseen kyssäriin, eli ei ole pahemmin monot maahan ottaneet, tosin taidan osata varoa ihan luonnostaan ja ajella päkiät tapeilla. Ja mopedihan on tollanen vanha XJ900.

Omat kaviot on pituudeltaa kokoa 46. Jalkapöytä onkin sitten korkea ja leveä, niin kengän koko vaihtelee 46-48.5:n välillä, riippuen yleensä valmistusmaasta. Ei käy kateeksi tätä töppöstä isompia omaavia, itselläkin jo vaikeuksia hankkia kenkiä. Aikoinaan oli työelämässä helpotus, kun Sievi ja Jalas esittelivät leveälestiset teräskärkiturvakengät. Niissä kun ei väärän kokoisissa kärki anna myöten vaikka kuinka kenkiä pitäisitkin.
Syksyllä huomasin kyllä tuon em. ongelman jalan sijoittelun vaikeudesta pyöräillessä. Kai se on yli 43 kokoisten kenkien omaavien nostettava ajellessa jalat takin taskuun. No, saanee tuossa omassani tennaria sen verran sivuun, että rauta valittaa, ennen kuin tossunpohjat maata viistävät.

Mahtaa sattua kun sandaalit jalassa päräyttää isovarpaan asvalttiin...
062802jumpie_prv.gif
Kai se on joku muu kun isovarvas kun ekana tökkää..

Ja asiaan. Kenkä 45, ei ongelmia.

Aika kovaa saa mun mielestä ajella et jalat tökkää. Niin kovaa ajaessa tulee kyllä kiinnitettyä huomiota jo jalkojen sijotteluunkin. Vai ajaako porukka kallistamalla pelkkää mopoo ja ite törrötetään pystyssä.

Niih. Kandee nostaa saappaat sinne päkiän alueelle jalkatapeille jos kokoajan paukkuu tonttiin. Jos sekään ei auta kalustopäivitys sporttisempaan tai jalkatappien siirtosarja ja jos on tosimies niin sit molemmat niin luulis kallistusvarojen riittävän.... ;)

Back