Re: Iskarin preload (esijännitys) - Lopullinen totuus
Paljon teoriaa, en edes yritä lukea kaikkea ajatuksen kanssa, saati ymmärtää.
Väliin käytännön kysymys tietäville. Auttakaahan tontille käytännön kysymyksessä.
Pyörä 701 Husgvarna Enduro. Ajot enimmäkseen mahd. pienillä sorateillä , toki siirtymääkin välillä tulee.
Jousitus alkuperäiskunnossa.
Mittasin staattisen sagin.
Ohjekirja sanoo:
Tulos kahdella mittauksella 28-30 mm, eli tontilla on. Sitä en ymmärrä mikä tämän merkitys edes on. Ei sitä kuskitta ajeta?
Sitten mittasin kuskin kanssa.
Tulos kevyenä n. 95mm
Ohjekirja sanoo:
Eli menee pitkäksi minimissään 10mm(-20mm) .
Mitäs sitten pitäisi tehdä? Jos esijännitystä säädän lisää, menee varmaan staattinen sag pois tontilta, haitanneeko mitään?
Ja siis kyntää perä hieman liian alhaalla? 12 tkm tolla nyt vuoden aikana olen ajanut, myös talvella enkä aidosti ymmärrä, että kun tuo on mun eka enska, että onko tuo nyt mahoton ajettava tuolla lailla pielessä. Mun mielestä pyörä ei rajoita mitenkään menoa, vaan kuski. Mutta jos siis tuo kiristellään perä ylös ohjearvoon, niin kuinka merkittävästä muutoksesta puhutaan ja huomaako sen aloittelija pyörän käytöksessä miten?
Ja sitten, vielä pahempaa. Kaikki reissukamat päällä painuman saa jopa 110mm, eli meneekin jo 25-35 mm pitkäksi. En oo säätänyt reissuihinkaan erikseen.
Kuinkas olennaista olisi kiristellä joka kerta kun kevyttäretkikamaa lastaa kyytiin vaikkapa 30kg ja onko edesvastuutonta lähteä reissuun kun tietää olevan noin pielessä[emoji849][emoji6]
Ja sitten se tärkein kysymys. Vainko staattiiseen painumaan ohjekirja neuvoo esijännityksen olevan lääke ja muutoin aina sopivan jousen vaihto, häh. Ei varmaan sitä tarkoita manuaali.
Mikä on sopiva jousi ja milloin se pitää vaihtaa. Ja ihanko aikuisen oikeesti esijännityksen säätö vaatii pyörän purkamista ml. ilmanputsarikotelon irroitus? Sitäkö ei saa jousiavaimella tai ruuvaria koputtamalla kierrettyä kohdilleen?
Ja paljonkohan tuota nyt sitten pitäisi kiristää jos vielä menee jousta vaihtamatta normiajoon ja paljonko reissuajoon? Suunnilleen millejä? (Kuskin paino reilu 85kg ilman ajokamoja).
Eli ihan käytännössä ei tuohon tule ryhdyttyä jos ei osaa eikä ymmärrä. Ajelee vaan.
Näin ohjekirja säädöstä:
Hyvin voi olla , että olen ymmärtänyt jotain ihan väärin. Vaan tässä käytännön kysymys mihin selkeä käytännöllinen vastaus riittäisi minulle hyvin.
Kun tuo on riittävän tarkasti kunnossa , voin alkaa varsinaisten säätöjen kanssa kokeilut, nyt noin suunnilleen perusssäädöissä kaikki naksut edessä ja takana. Ja minulle olennaista edelleen, että onko välttämätöntä/ kuinka merkittävää koko säätö niin kauan kun pysytään pois enduropoluilta ja spooreista ja vauhditkin on maltillisia?
(Aikaanaan nakubemarissa otin satulan pois ja käänsin jousiavaimella säädöt kaksi päällä ajeluun maksimiin ja yksin ajelussa keskiasentoon ja se oli siinä, nykyisessä matkapyörässä sama hoituu esan napilla)