• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ironbutt ajo vihdoin hyväksytty

Mä ajattelin kokeilla joskus ton IB:n. Valkkaan siihen vierelle ajamaan hyvän tyypin. Sitten kun ihailen sitä diplomia seinällä muistaa myös ystävän kenen kanssa sen ajoi. Eikä tule mietittyä miksi ei tehnyt sitä. Joku talvi sitten moottorikelkalla jäämerelle, elämyksiä ja seikkailua, itsensä ylistämistä, sitähän se on.
sport05.gif

Mitä siihen väsyneenä ajamiseen tulee, moniko meistä ajaa joka aamu pirteänä töihin, vuoden jokaisena työpäivänä? En minä ainakaan, myönnän sen.
nixweiss.gif

Tää nyt on tällainen ikuisen keskustelun aihe mutta pari kommenttia vielä. Pitkän matkan ajossa on minusta kaksi eteen tulevaa asiaa: väsymys siinä suhteessa että peppu puutuu, kaasukäsi puuttuu jne. ja toisaalta sitten "pilkkiminen/unipuhti". Tuota pilkkimistä on minun ajoissa loppujen lopuksi ollut erittäin vähän. Paljon enemmän olen pilkkinyt työpäivän jälkeen ajaessa kotiin 100 km matkan joka päivä. Tottakai suoritukset on vaativia, varsinkin mitä pitempiä matkoja ajaa. Pitää olla terve järki mukana ja "herkällä korvalla" tunnustella omaa ajokykyä ja lopettaa jos menee liian raskaaksi. Tarkoitus on myös oppia ajamaan pitkää matkaa turvallisesti ja oppia tuntemaan oman kehonsa rajoitukset ajoissa.
sport05.gif

Pitää olla terve järki mukana ja "herkällä korvalla" tunnustella omaa ajokykyä ja lopettaa jos menee liian raskaaksi. Tarkoitus on myös oppia ajamaan pitkää matkaa turvallisesti ja oppia tuntemaan oman kehonsa rajoitukset ajoissa.
sport05.gif
Itsellä on ollut jo viime syksystä ajatuksena hurauttaa ss1000 ajo. Eniten hirvittää pitkä valvominen ja tarkkana olo. Siksi olen perustellut itselleni että ei ole häpeä keskeyttää väsymyksen takia, mutta on häpeä joutua onnettomuuteen väsymyksen takia.
Mitään plakaatia, kuunniamerkkiä tai diplomia en ajosta seinälleni kaipaa, mutta voin oppia ainakin paremman ja vähemmän puuduttavan ajoasennon.  
sport05.gif

Silmät ristissä MC zombien jäsenenä tietysti voi ajaa, jos ei ole parempaa tietoa, mutta pohjimmiltaan rautaperseilyssä ei ole niinkään kyse muille näyttämisestä, vaan itsensä ja turvallisen matka-ajon oppimisesta.

Harrastereissuilla kun on aikaa levätä silloin kun tarvii lepoa, en pitäisi tuota SS 1000 mitenkään vaarallisena, kunhan miettii mitä on tekemässä ja tuntee itsensä.

Tähän kuuluu reitin suunnittelu ja aikataulu oman fysiikan tuntien ja matkan aikana oman ajamisen tietoinen tarkkailu. Se on aivan sama tuntuuko väsyneeltä vai ei, mutta jos virheitä alkaa tulla, niin silloin seis ja levätään. Tätä reseptiä noudattaen ei mielestäni ole mahdollista nukahtaa ajaessaan.

Jos ei takamus/hartiat/hermot/joku muu paikka kestä, niin sitten pitää miettiä onko vika miehessä vai vehkeissä
tounge.gif

Omasta mielestä vaivaa eniten se, että ajoitetulla reissulla jäävät parhaat kuvat ottamatta, kahvit olisi kiva juodakin eikä vain tallettaa kuittia ja vaikka jutella muidenkin motoristien kanssa lajitovereita kohdattaessa. Vaan kello käy...

Mutta tuon hyävksyvälle oikein opettavaista.

Itsellä on ollut jo viime syksystä ajatuksena hurauttaa ss1000 ajo. Eniten hirvittää pitkä valvominen ja tarkkana olo. Siksi olen perustellut itselleni että ei ole häpeä keskeyttää väsymyksen takia, mutta on häpeä joutua onnettomuuteen väsymyksen takia.
"Mikä rajoitus tässä on?"
"Oho, milloin tuo vilkku jäi päälle?"
"Sori, olis pitänyt vaihtaa lähivaloille!"
"Ai onko tässä rakkineessa vielä isompikin vaihde!"
"Missä mun hanskat/kukkaro/korvatulpat on?"

Yksinkertaisia asioita, jotka ovat hereilläolevalle ihmiselle päivänselviä, mutta joissa väsynyt alkaa tehdä väistämättä virheitä.

Ja noita virheitä nyt vaan jahdataan tietoisesti ajon aikana. Yksi voi sattua, mutta jos perään tulee toinen, niin pelit seis ja heti, vaikkei tuntuisikaan väsyneeltä. Virheet osoittavat havaintokyvyn alentuneen jo.

Aamutorkku vai iltavirkku? Mihin vuorokaudenaikaan haluat lähteä liikkeelle, tai oikeastaan, mihin aikaan haluat tulla perille?

Lyhyet stintit sille vuorokauden ajalle, jolloin yleensä nukut.

Kannattaa syödä koko ajan vähän ja kevyesti, eikä tyrmätä itseään raskaalla pihvillä 16 tunnin ajon jälkeen 500 km kohteesta.

Ja vielä yksi: ota vähän pakollisia reittipisteitä, ettei mene navigointiin paljon aikaa. Kempele - Kautokeino - Utsjoki - Kuusamo - Oulu oli aika helppo reitti
biggrin.gif

"Mikä rajoitus tässä on?"
"Oho, milloin tuo vilkku jäi päälle?"
"Sori, olis pitänyt vaihtaa lähivaloille!"
"Ai onko tässä rakkineessa vielä isompikin vaihde!"
"Missä mun hanskat/kukkaro/korvatulpat on?"

Yksinkertaisia asioita, jotka ovat hereilläolevalle ihmiselle päivänselviä, mutta joissa väsynyt alkaa tehdä väistämättä virheitä.
En halua nus*ia pilkkua, mutta ei noi mitään päivänselviä asioita ole virkeällekään ihmiselle, ei tarvitse kuin ajatella ajossa jotain muuta kuin ajamista ja siinähän sitä ollaan ja yhtäkkiä huomaat ajavasi 120@100, 5. vaihteella kaukovalot päällä ja vilkuttaen edellisen risteyksen jäljiltä vielä vaikkapa vasemmalle.

Mitä väsymykseen tulee, niin IBA :n säännöissäkin "kielletään" väsyneenä ajo

([url="http://www.ibafinland.fi/ohjeet.php" sanoi:
IBA Finlandin säännöt[/url] @ ,)]Pidä mielessäsi, että kyseessä ei ole kilpailu, jossa tavoitellaan lyhintä aikaa tai pisintä ajoa. Aja nauttien, turvallisesti ja käytä tarvittaessa koko suoritukseen varattu aika. Keskeytä ajosuoritus, jos tunnet itsesi väsyneeksi tai ajosi ei enää tunnu miellyttävältä. Muista, että kyseessä on harrastus, jonka tarkoitus on tuottaa huvia ja hyvää mieltä.

itse olen ihmetellyt, että miksi kaikki muu "liikenteen vaarantaminen" pitää tehdä esim. radalla tai suljetulla alueella, mutta tämä on ihan hyväksyttävää? Siis väsyneenä ajaminen.

Kertokaa?
Tarkoitus ei ole ajaa hämärän rajamailla sinnillä MC Zombie hangaroundina hampaat irvessä viimeistä neljääsataa kilometriä.

Tarkoitus on tuntea itsensä niin hyvin, että pystyy tekemään tuollaisen suorituksen suunnitellulla tavalla ottamatta hölmöjä riskejä.

Jos ei tunne itseään vielä kovin hyvin eikä kykene analysoimaan omaa ajamistaan, on tosiaan ehkä parempi, ettei lähde yrittämään sisulla, koska ei tässä sisusta ole kysymys, vaan osaamisesta.

Ei se mikään kummallinen taito ole oppia, minusta tikanheitto on paljon vaikeampaa, snookerista puhumattakaan.

Mutta miksi se tuhat mailia pitäisi ajaa väsyneenä? Minusta se ainakin on ollut kivempi ajaa virkeänä ja hereillä.

En halua nus*ia pilkkua, mutta ei noi mitään päivänselviä asioita ole virkeällekään ihmiselle, ei tarvitse kuin ajatella ajossa jotain muuta kuin ajamista ja siinähän sitä ollaan ja yhtäkkiä huomaat ajavasi 120@100, 5. vaihteella kaukovalot päällä ja vilkuttaen edellisen risteyksen jäljiltä vielä vaikkapa vasemmalle.
Jos hetken huolimattomuus vaikkapa normaalia pidemmän tai muuten intensiivisemmän työpäivän jälkeen aiheuttaa sen, että tuttua pyörää ajetaan väärällä vaihteella, väärällä nopeudella, väärin valoin ja tarpeeton vilkku päällä, niin onkohan kuskin havaintokyky ajamiseen vaadittavalla tasolla?

Minusta ei, mikä vain osoittaakin sen mitä yritin sanoa. Sitten kun lakkaa olemasta virheetön ja täydellinen kuljettaja ja alkaa löytää omasta ajamisestaan puutteita, voi näihin minulle tyypillisiin ongelmakohtiin puuttumalla sekä tarkistaa vireystilansa että myös parantaa omaa ajamistaan noin yleensäkin.

Jo paljon ennen kuvaamaasi koomaa olisi ensimmäisen virheen jälkeen pitänyt miettiä olenkohan aivan hereillä ja toisen jälkeen tehdä asialle jotain (syödä, juoda, voimistella tai nukkua, tarpeen mukaan)

Kyllä, joku voi ajaa rautaperseajon Zombiena silmät ummessa, mutta se ei ole homman tarkoitus, kuten sääntölainauksesikin osoittaa.

Noniin, just sain tiedon, että ajo on hyväksytty...

062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

TOSIN, eipä mennyt ihan suunnitelmien mukaan ...

Reittiähän suunniteltiin kovasti MapSource ohjelmalla, joka siis tulee Garminin mukana. Orggis reitti oli jotakuinkin 1680km, jota sitten rukattiin yhden veijarin päätettyä keskeyttää ajo, tehtiin siis loppureitti uusiks. Ohjelmiston mukainen lyhyin reitti oli kokonaisuudessaan 1643km. Tänään sieltä sitten soittivat ja kertoivat tarkastettujen ajokilometrien olevan 1601km
eek.gif
... "Tankkausvirheet" tehtiin Turun ja Vaasan ympäristössä... HUOOH!

Rekisteröinti muutettiin sillä siunaaman hetkellä SS1000 -> SS1600K. PRKL tää vaatii varmaan ensin hiukan
033102beer_1_prv.gif
ja sitten vielä revanssia siitä SS1000 ajosta.

062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Reittiähän suunniteltiin kovasti MapSource ohjelmalla, joka siis tulee Garminin mukana. Orggis reitti oli jotakuinkin 1680km, jota sitten rukattiin yhden veijarin päätettyä keskeyttää ajo, tehtiin siis loppureitti uusiks. Ohjelmiston mukainen lyhyin reitti oli kokonaisuudessaan 1643km. Tänään sieltä sitten soittivat ja kertoivat tarkastettujen ajokilometrien olevan 1601km
eek.gif

Rekisteröinti muutettiin sillä siunaaman hetkellä SS1000 -> SS1600K. PRKL tää vaatii varmaan ensin hiukan
033102beer_1_prv.gif
mulla jäi 1586 km
bawling.gif
alkaa taistelutahto pikkuhiljaa kasvamaan. Sitä 36 h juttua lähetään sitte tavoittelee. Ensimmäinen yritys oli vain harjoitusveto
wink.gif
alahan teevee väsäämään suunnitelmia !

1318km/24.5h rekalla, mitä siitä saa?
tounge.gif
Ota ajopiirturin kiekko mukaan ja mene poliisilaitokselle kysymään voisivatko he toimia ajon lopetuksen todistajina. Eiköhän sieltä irtoa jonkinlainen "ajon tarkastusmaksu", jonka suorittamisen jälkeen saat diplomin ja nimesi poliisin "jäsenrekisteriin". Muista kysyä voisitko saada myös rekkaan uuden rekisterikilven alustan.  
biggrin.gif
Niin ja saahan siitä todennäköisesti jonninverran euroja kaurapuuron ostoon  
biggrin.gif

tounge.gif

062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

eek.gif

033102beer_1_prv.gif
Koska ajoit?
Itse ajoin SS1000 2.6 eikä vielä ole kuulunut mitään
sad_orig.gif

mulla jäi 1586 km  
bawling.gif
alkaa taistelutahto pikkuhiljaa kasvamaan. Sitä 36 h juttua lähetään sitte tavoittelee. Ensimmäinen yritys oli vain harjoitusveto  
wink.gif
alahan teevee väsäämään suunnitelmia !
biggrin.gif

Kettu kuittaa kuuntelen... Jokosä suostut tuleen ruattin pualelle?
Vaikka kiinaan jos kilometrit on siellä lyhyempiä ! Eihän se laivamatka taida niin nautittava olla 1500 mailin jälkeen. Jos yritettäisiin hauhoa uudestaan ?

Koska ajoit?
Itse ajoin SS1000 2.6 eikä vielä ole kuulunut mitään
sad_orig.gif
Minä ajoin 1.-2.6. eikä mitään ole mistään kuulunut sen jälkeen, kun tuli ilmoitus papereiden lähettämisestä tarkastettavaksi. Jossain lukee, että ilmoittavat sähköpostitse, kun ajo on hyväksytty. Ei ainakaan vielä ole ilmoitusta tullut. Nimi on kyllä ilmestynyt IBA:n nettisivulle SS1000:n ajaneiden listalle, joten eiköhän ajo siis ole hyväksytty.

Ajelin 15.-16.6. Tarkastukseen lähti 28.6. ja tänään tuli tieto että ajo on hyväksytty...

Vaikka kiinaan jos kilometrit on siellä lyhyempiä ! Eihän se laivamatka taida niin nautittava olla 1500 mailin jälkeen. Jos yritettäisiin hauhoa uudestaan ?
Täytyypäs ny tutkia mitäs kaikkee tässä on oikeen meneillään, mullon sen edellisen veijarin kanssa (siis joka peru) tarkotus koittaa uudestaan ja jos hää nyt tällä kertaa lähtee ajaan, niin sitten mun varmaan tarvii lähtee sitten sen kanssa. Sen ajankohta on ensperjantaina. Alkaa vaan noi yöt oleen niin hemmetin pimeitä...

Ironbuttilistallaoleville
bowdown.gif
kyllä määkin vielä joskus ajan yli tonnin päivässä.
Lisäksi paaljon miehekkäämpääkin kuin hyttipystyssä pissisten ohi.

Back