• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Iron Butt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veikko h
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Iron Butt-ajosta on varmaankin jostakin saatavissa tietoa, määräyksiä, sääntöjä yms. Voistitteko kertoa, mistä. Samoin kiinnostaisi kuulla kokemuksia ajaneilta.
062802moto_prv.gif

Just oon lueskellut nuo läpi ja täytyy myöntää että onhan se pakko lähteä kokeilemaan. En vielä tiedä tuleeko ajo nyt kesällä, mutta viimeistään ensikesänä. Pitää alkaa ajamaan pitkää matkaa moottoriteitä pitkin, mikä ei ole kivaa. Mutta tuo matka on kyllä varmasti itsessään ikimuistoinen...

Täytyy hattua nostaa suorittaneille. Itse vetäisin Turusta Rukalle ja takas yhdessä viikonlopussa. Menomatkalla 1 yöpyminen ja takas tullessa yhtä kyytiä koko matka (tankkauksia lukuunottamatta). Takas tullessa matkaa kertyi noin 1000 kilometriä ja aikaa kului noin 11 tuntia. Kyykkyasennossa, kylmässä ja vähän vesisateessakin tuo alkoi olla sietokyvyn rajoilla...

Pyöränä Ducati S750FF.

Iron Butt-ajosta on varmaankin jostakin saatavissa tietoa, määräyksiä, sääntöjä yms. Voistitteko kertoa, mistä. Samoin kiinnostaisi kuulla kokemuksia ajaneilta.
062802moto_prv.gif
Tuossa olikin jo NewmanRS laittanut linkin tuonne ibafinlandin sivuille, mutta parhaimman kuvan Iron Butt:in ajamisesta saat niistä ajokertomuksista, joiden linkkejä on siellä ibafinlandin sivuilla (linkit -> ajokertomuksia)

Itsekin olen noita Iron Butt -ajoja ajanut ja tärkeimpinä tekijöinä onnistumisen kannalta pidän tasaista vauhtia (EI ylinopeutta) ja hyvin optimoituja tankkaustaukoja niin pyörälle kuin kuskillekin. Tärkeää on myös hyvä itsensä tuntemus, jotta tunnistaa mahdolliset väsymisen merkit ja voi niihin reagoida ajoissa.

Muistaa kuitenkin kannattaa, että ei ole häpeä keskeyttää suoritusta väsymyksen, keli olosuhteiden tai jonkun muun painavan syyn vuoksi!

Muutenhan tuo 1000 mailia (1609km), 24 tunnissa on vain pelkkää  
sport05.gif
, joten kyllä sen aina ajaa  
baaa.gif

tounge.gif

Hämeenlinna-Jyväskylä-Oulu-Keminmaassa uuppari-Oulu-Vaasa-Pori-Rauma-Tku-Espoo-Hämeenlinna. Mittarin mukaan karvan auki 1700 km ja aikaa kului tasan 21 tuntia. Yllättävän helppo homma, ehkä yön 5:ttä pimeetä ja sumuista tuntia lukuunottamatta. Itse ajoin elokuussa; parempi ajankohta olisi ehdottomasti ollut Juhannuksen paikkeilla, jolloin yö on lyhyimmillään! Ohjeita löytyy IBA:n sivuilta. Suosittelen kaikkille, hieno kokemus. Omasta mielestäni kannattaa ajaa ehdottomasti yksin. Ja riittävästi varavaatetta mukaan!
buttrock.gif

Suosittelen!

-Kerää hyvä porukka max. 4 motoristia
-Kesällä valoisalla on mukavampi ajella, kuin syys pimeillä
-Kannattaa suunnitella kunnolla reitti ja tankkaukset
-Kannattaa ottaa reitille välillä myös herkuttelu pätkiä pienempien mutkateiden muodossa, että pysyy mieli virkeänä
-Suunnitella reitti niin, ettei tarvitse ajaa vasten nousevaa tai laskevaa aurinkoa
-Me suunniteltiin myös reitti niin, että oltaisiin mieluiten moottoritiellä aitojen välissä suojassa hirviltä hämärätyessä.
(nähtiin niitä silti liikaa)
-Hyvät varusteet on tärkeät!
satoi kaatamalla suurimman osan matkasta.
-Paljon parjattu Sigma toimii tässä hommassa:
on keskinopeusnäyttö ja mittarin saa kalibroitua tarkasti
-Harjoitelu lenkeistä etenkin pimeällä ei varmasti ole haittaa

Onnea yritykselle!  
thumbs-up.gif

Se on helpompi kuin mitä etukäteen luulisi, varsinkin jälkeenpäin ajateltuna...

Ei kyllä Rytkösellä onnistu toi homma..
Se on varma ku tauti, sanokaa mun sanoneen....
Ei kenenkään perse kestä istua kyykyn selässä yli 20h...

Terveisiä rautaperseestä!

Tiistai-iltana kello kymmenen lähdimme Koomhoonin kanssa reissuun ja eilen yhdeksältä olimme perillä.

Espoo-Turku-Pori-Oulu-Kajaani-Kuopio-Mikkeli-Kotka-Hyvinkää-Espoo. 1700 kilometriä ja 23 tuntia.

Huomioita matkalta:

- Ota huomioon sateen ja kylmyyden lisäksi myös mahdollinen sumu tms. (ajoimme ihan sokkoina yöllä monessa paikassa) Toisin sanoen kesä-heinäkuu on parempi aika kuin elo-syyskuu. Makuasia. Yöllä oli tosin kiva ajella.
- KUNNON sadevarusteet. Vettä tuli välillä kuin aisaa, sadehaalarin vetoketjun sadepoimu vuosi sen verran että syliin tuli vähän vettä. Niska kastui myös, kun buffi ei ole vedenpitävä.
- Suunnittele reitti kunnolla, ettei tarvitse tehdä ylimääräisiä koukkauksia.
- Vaatetta pitää olla reilusti päällä, jos kylmä tulee alkaa v'tuttaa. Mulla oli goret päällä kaikkine vuorineen ja niiden päällä sadehaalari koko matkan kun en jaksanut alkaa vaihtamaan sadekamppeita päälle/pois.
- Suunnittele reitti niin että on aikaa pitää kunnon taukoja jos väsy yllättää.

Etukäteen jännitti eniten hereillä pysyminen, mutta ajaessa ei väsyttänyt ollenkaan. Kotiin päästyäni tosin nukahdin lähes samantien.

Lähdimme illalla siksi ettei tarvitse valvoa yötä jo valmiiksi väsyneenä. Alkumatkasta ajoimme vähän tiukempaan tahtiin että jäisi aikaa pitää taukoja loppumatkasta.

Suosittelen lämpimästi.

Tuon matkan pystyy ajamaan millä pyörällä tahansa, ei se S3:n penkkikään niitä pehmeimpiä ole. Nyt ei kyllä ole hinkua lähteä ajelemaan...

No huh huh... Ei ole meikäläisen touhua. Tovi sitten lähdimme Norjasta paluu matkalle Suomeen. Puolessavälissä Ruotsia yövyimme ja totesimme samalla, että eiköhän rykäistä jatkossa yhtä soittoa kotio saakka. Noin 14 tuntia siihen sitten meni, 1200/km ja rapiat päälle! Meikäläisen kustomilla se ei ollut mikään mukava päivämatka.  
crazy.gif

Kyllä joutuu jo parin sadan kilometrin ajon jälkeen jaloittelemaan.
blush.gif

350km matkalla jouduin pysähtymään 2kertaa.
Kyllä mulle ainakin tommonen 150km yhteen pötköön on aika maksimi. Normaali nopeuksilla...

sanoi:
Kyllä mulle ainakin tommonen 150km yhteen pötköön on aika maksimi. Normaali nopeuksilla...

No, jos on mopedissa pienehkö tankki, niin eihän sitä paljon pidemmälle ajaisikaan. Ainakaan ns. "normaalinopeudella".
wink.gif

sanoi:

No, jos on mopedissa pienehkö tankki, niin eihän sitä paljon pidemmälle ajaisikaan. Ainakaan ns. "normaalinopeudella".  
wink.gif
No, tässä herää tietysti kysymys, mikä on kenellekin "normaali nopeus".
Minä tarkoitin tuommosta +15% yli suositus nopeuden.
Tommosella ajolla Rytkösellä ajaa melkein 300km tankillisella.
Vastaavasti lyhimmillän olen päässyt "vain" 190km.
Tosin se oli kaukana normaali ajosta....

Itsellä myös rautaperseajo suunnitteilla... Tosin taidan ihan suosiolla jättää ensi kesäksi... Täytyy keväällä alkaa huutelemaan ja kyselemään porukkaa kasaan, jos saisi sen 4 henkilöö kasaan niin olisi mukavampi ajella...

Ettei vaan ollu ZR-7 Kawa siellä ratapersiissä toine ja MV kolmas...ei muista mutta R1:sellä tää Båmberi (pitkännäköönen hujoppi viälä) istui yli 2000km...aijai, tulee nivelet kipeeks ko ajatteleekin. Ne nuoret...
ghostface.gif

Back