hehhehh.. täällä rupesikin jo olemaan tylsää näin nietosten keskellä ja vielä ei ole kukaan kommariksi haukkunut joten jatketaan
En halua lähteä tässä turhaan henkilökohtaisuuksiin, pidetään yleisellä tasolla ja kevennetään vähän kun ei tunneta ja kirjotellaan nimimerkeilläkin, kuka tietää, voihan olla että Sinäkään et ole mikään umpi mulkku demari
sanoi:
Sinä et siis tiedä olevan melko tavallista julkisen puolen kilpailuttamisessa, että kirjoitetaan tarjouskilpailun ehdot niin tarkasti vastaamaan yhden toimittajan tuotetta, että muut eivät pysty tarjoamaan. Tämä voi johtua siitä, että halutaan ostaa tietty tuote, mutta on pakko noudattaa oikeaa protokollaa. Joissakin tapauksissa taas kyse on siitä että kulissien takana on sovittu asia ja yhteistyössä kyseisen toimittajan kanssa kirjoitetaan sellaiset ehdot että muut eivät tule tarjoamaan. Tähän voi johtaa puoluekirja, perhesiteet, uhkailu, painostus tai lahjominen. Ja tuollaiselta toiminnalta tässä nyt vähän haisee, mutta sinusta se on ihan reilua kilpailua ja toimivaa markkinataloutta kun jollekin annetaan monopoli?
En todellakaan tiennyt, mikä on hassua koska työssäni olen aiemmin paljonkin joutunut tekemisiin julkisen puolen kilpailutusten kanssa. Ja mitä jos se tuote on helvetin hyvä? Se mitä tässä esität tarkoittaa sitä että tässä meidän demokratiassa on jotain todella mätää. Päättäjät (jotka olemme sinne äänestäneet) ja valtion virastot siis kusettavat siekailematta tavallista suomalaista. Esität väitteitä jotka tarvitsisivat todisteita, mutta niitä et jostain syystä tähän kykene laittamaan?
Valveutuneena kansalaisena Sinulla mielestäni on suoranainen velvollisuus mahdollisen sisäpiiritiedon kanssa mennä lähimmälle polisiiasemalle, tai vähintään lehdistön edustajalle tekemään ilmoitus tämmöisestä toiminnasta. Yhteiskunnassa jossa lehdistö puuttuu Vanhasen tuppeensahattuihin lautoihin ja siihen ketä hän panee ja missä, tuntuisi oudolta että tämmöistä valtion harrastamaa monopoliaseman pönkittämistä ja hyväveli järjestelmän olemassa oloa ei tutkittaisi tarkemmin.
Uhkailu, painostus ja lahjominen? Vaikka kansa ei nyt sieltä terävämmästä päästä meidän mielestä olekkaan niin tuntuu aika kaukaa haetulta. Kyllä musta reilu kilpailu ja markkinatalous on tässä tapauksessa helpommin ymmärrettävä vaihtoehto. Kuulisin kyllä miellelläni miksi tämä yksi kilpailija perui tarjouksensa, oliko kyse likviditeetti ongelmista? kyllähän pankista lainaa saa, varsinkin kun kyseessä on pommin varmasti toimiva bisnes, kaikkienhan on pakko ajaa inssi.
Ainoa asia julkisenpuolen kilpailuttamisessa jonka minä tiedän, on se että jos joku pystyy uskottavasti todistamaan että pystyy toimittamaan halutun tuotteen niin sen jälkeen millään muulla kuin hinnalla ei ole väliä.
sanoi:
Sinun mielestä varmaan pyöreästi 100eur katsastuksestakin on ihan ok? Vaikka toiset tarjoaa sitä alle neljälläkympillä. Jos tuohon olisi päästetty kilpailua niin tuollaista hintaa ei varmasti olisi voinut pitää. Markkinatalous korjaisi asian. Esimerkiksi, jos sinä et suostuisi olemaan jonkun teinin kyydissä 55 eurosta, niin se tarkoittaisi ettei sinulla juuri olisi töitä kyseisellä alalla jonkun muun tekiessä sen 20 eurolla. Tai tietenkin siinä tapauksessa olisi jos sinulle annettaisiin valtiolta monopoli ja jokainen joka haluaa liikenteeseen on pakotettu sinun kokeen kautta kulkea. Mutta eihän se haittaa, koska kaikilla kuten sinulla, on aina heittää 55 euroa johonkin, koska kaikki on muutenkin niin kallista? Eihän työssä käyvä edes huomaa sellaisia pikkusummia..
Ja on noista autokoulujen hinnan korotuksistakin on tullut älähdettyä, mutta ei sinun kuullen.
Satun tuntemaan pari yksityistä katsastusasemaa pitävää henkilöä ja heitä tällähetkellä suuresti vittuttaa se mahdollisuus että ala avataan kaikenmaailman nyrkkipajoille ja viedään kunnon porvarilta leipä pöydästä. Miten voit esittää että katsastuksessa ei olisi tällä hetkellä kilpailua? Kyllä sinä voit ihan vaikka itse perustaa katsastusaseman, se että Sinulla ei satu ilmeisesti olemaan tarvittavaa pääomaa ei ole minun ongelma ja se johtuu mainostamastasi markkinataloudesta. En kyllä ymmärrä miten tähän ei vaikka pankista saisi heti miljoonia lainaa, taas kerran, pommin varma bisnes. Kaikkien on pakko katsastaa. Eikö markkinatalous toimi kun hinnat tuntuvat kovilta? Luulen että perimmäinen syy on yksinkertaisesti ahneus.
Puheet siitä että joku hoitaisi inssin 20 eurolla ovat aivan täyttä utopiaa ja oletan että tätä kirjoitetaan pienessa lauantai maistissa sielläkin
20 eurolla tuota ei yksinkertaisesti pysty tekemään, mikä asettaa Sinun tietämyksesi markkinataloudesta vähintääkin kyseenalaiseen valoon. Inssi ajo kestää muistaakseni maksimissaan 45 min. Tämän lisäksi järjestetään kirjalliset. Tämä vaatii henkilöstön, tilan, atk laitteet, sihteerit, palkan maksajan, tilitoimiston, koulutusta jne jne. 20€/inssi et maksa edes sille inssiajon hyväksyvälle henkilölle minkäänlaista minimi palkkaa jos yrityksesti toimiala on inssi ajot. Sinun mielestäsi siis valtion tulisi piffata inssi koska kaikki joutuvat sen suorittamaan? Kaikki joutuvat myös syömään joten miksi minä joudun itse maksamaan sen? Tai asunnon? Yritys maksaa tuosta 15 euron korotuksesta aika paljon ennenkuin se päätyy esm sinun tilinauhalle (josta sinä sitten maksat vielä lisää)
joten kyllä se valtio tästäkin omansa ottaa.
Edelleen minun on vaikea uskoa että 55 euroa inssi ajosta on jostain kallista, puhumattakaan siitä että 4vuoden sopparin jälkeen tulee 15 euron korotus ja siitä tulee sotten itku? Inflaatio rullaa jatkuvasti ja sitä on pakko pitää yllä jotta globaali talous pyörisi, miksi 4vuoden jälkeen hintoja ei saa nostaa? Palkkojakin nostetaan... ainiin, tämän pitäisi olla ilmaista koska kaikki joutuvat sen tekemään.
Ei ole sattunut täällä silmään keskustelua ajokortti korotuksista, sori.
sanoi:
Kyllä, minua vituttaa se, että joku tekee rahaa asialla, jonka jokaisen on pakko tässä yhteiskunnassa tehdä. Tai tietysti voi valita kulkevansa vain julkisilla, mutta siinä voi sitten samalla unohtaa harrastukset ja kaiken muunkin mihin pitäisi ehtiä ajoissa sekä työpaikat joihin ei pääse julkisilla (kuten omani). Omasta mielestäni tuossa välissä ei pitäisi mennä rahaa mihinkään muualle kuin yhteiskunnan yhteiseen kassaan. Valtion virastojen sekä eduskunnan tulisi pyrkiä siihen, että tutkinnon suorittaminen olisi kaikille mahdollista ja mahdollisimman edullista. Kaikkein vähiten toivoisin tällaisen ajotutkintoveron menevän ulkomaille.
Vertauksesi sliparin ostoon tai mp-huoltoon on melko ontuva, koska siinä ei ole mitään pakollista, ne voi kaikki vapaasti kilpailuttaa ja valita sen joka halvimmalla (tai mikä onkaan henkilökohtainen kriteeri, joillekin riittää myyjän ulkonäkö) tarjoaa tai jättää kokonaan ostamatta ja tehdä itse. Sellaista se on elämä vapaassa markkinataloudessa. Kommunismissa, jossa itse selvästi viihtyisit, ilmoitetaan erinäköisistä virastoista ylhäältä mistä kansalaisen tulee nyt maksaa, mitä sillä saa eikä siihen tule sanoa mitään vastaan.
Minuakin vituttaa moni asia, tämä ei kyllä valitettavasti kuulu niihin. Voi unohtaa harrastukset? Työpaikat joihin ei pääse julkisilla? Mitä helvettiä tässä puhutaan 55 eurosta?
Olen samaa mieltä siitä että rahaa ei monesta pakollisesta hommasta pitäisi mennä kuin yhteiskunnan kassaa. Katsastus on ehdottomasti yksi näistä. Myös se että pakolliset virastohommelit olisivat mahdollisimman edullisia on kiva juttu.. Mutta mikä se hinta tälle olisi jos Ajovarma olisi valtion yritys? Osviittaa saa vaikka autoverosta.... ja palvelu olisi yhtä sujuvaa kuin arvauskeskuksissa ja sossun luukulla?
Valtio on typeryyksissään myynyt kaiken kannattavan sijoittajille (=ulkomaat) ja sinä muiden mukana olet äänestänyt niitä henkilöitä jotka näitä typeryyksiä ovat päättäneet. Eläköön demokratia
Slipari sopii tähän ihan hyvin, ja varsinkin MP huolto. Se on pakollista kaikille jotka ko laitoksen omistavat ja moni ei (jep näin se on) edes osaa vaihtaa esm öljyjä itse, puhumattakaan jostain muusta. Jos ostat halvan sliparin se on varmasti paska. Jos menet halpaan inssiin et pääse läpi koska tarvitaan pari kolme kertaa että saadaan turhat hillot pois? Valtion tulisi tulla esm huolloissa vastaan, koska joku ei esm pääse töihin ilman MP/Auto tasoista kulkuvälinettä. Omat vertailusi kommunismiin ovat vähintääkin ontuvaa koska Sinä itse peräänkuulutat sitä. "Kommunismissa, jossa itse selvästi viihtyisit, ilmoitetaan erinäköisistä virastoista ylhäältä mistä kansalaisen tulee nyt maksaa, mitä sillä saa eikä siihen tule sanoa mitään vastaan." Kuitenkin itse toivot että valtio ottaisi nämä pakolliset hommat itselleen ja maksaa sitten mitä maksaa. Ainiin, Suomessahan se olisi puoli ilmaista kun meillä on tämä demokratia. C'moon.
sanoi:
Se olisi mielestäni jo harvinainen poikkeus, jos jotain saisimme ihan oikeasti myytyä. Nythän tänne lähinnä saadaan ulkomaille annettavien avustuksien vastineeksi mahdollisimman paljon lukutaidottomia afgaanipaimentolaisia, romanian taskuvarkaita ja somalian ottolapsia.
Hahhaaa.. se johtuu siitä että kaikki arvokas on jo myyty.. taino, ehkä Finnair voidaan vielä pistää lihoiksi, sitten kun saadaan siitä kannattavaa

Se on demokratiaa, ja silti toivot että nämä samat puupäät ottavat huolehdittavaksi kaiken muunkin "pakollisen"?
Ymmärrätkö yhtään missä kusessa suomen valtio kohta lainoineen ja alijäämineen on? Voi olla että käy niin että valtio todellakin ottaa nämä kaikki pakolliset ja muut mahdolliset asiat itselleen hoidettavaksi. Kohta sitten paikataan valtion budjettivajeita aivan vitun kalliilla inssillä ja saadaan niin paskaa palvelua että ei sinne viitsi edes mennä