• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Infrapunalämpömittari

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shyhander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mikeyx sanoi:
IR-mittari näyttää oikein vain, jos mitattavan pinnan emissiviteetti (= pinnan "lämpösäteilevyys") on tunnettu ja asetettu mittariin. Monet materiaalit ovat emissiviteetiltään 0,9 kieppeillä, mutta esim kaikki metallit poikkeavat tuosta lukemasta reilusti.

Metallinkin lämpötilasta saa arvion, kun laittaa metallin pintaan esim teippiä ja mittaa teippauksen kohdalta.

Eri materiaalien emissiviteettiarvoja löytyy hakusanalla "emissivity".

Joo, esimerkiksi renkaan lämmön ratavarikolla tuntuu saavan aika luotettavasti, mutta vaikkapa silitysraudan pohjan (alumiini tms) lämpö jää alle puoleen todellisesta ir-mittarilla.

Mulla on Biltema se infrapunalämpömittari ja ihan ok. Siis sillä olen saanut sinne päin arvoja, eli siinä missä olen mittanut ja tarvinnut, niin on ajanut asiansa:D

Husky510 sanoi:
Mulla on Biltema se infrapunalämpömittari ja ihan ok. Siis sillä olen saanut sinne päin arvoja, eli siinä missä olen mittanut ja tarvinnut, niin on ajanut asiansa:D
Minulla kanssa Bilteman mittari jonka ostin, kun kyllästyin polttamaan sormia veenelosen mykkää sylinteriä jahdatessa. Siihen vertailuun ihan jees, muuhun en ole juuri kokeillutkaan.

Mikeyx sanoi:
Asia ei ole noin. Jos vaikkapa metallin emissiviteetti on 0.10, niin sadan asteen lämpötilaero näkyy ainoastaan n. 10 asteen erona. Eli lämpötilaerotkin näkyvät aivan väärin.

Mutta asia korjautuu, jos metallin pinnoittaa maalilla tai teipillä. Kappaleen ulommaisimman kerroksen ominaisuus on ratkaiseva.

Skippasit sit lahjakkaasti termin suhteellinen ero ja sitä seuraavan esimerkin tossa mun edellisessä viestissä. Tai sitten et vain ymmärtänyt millaisesta lämpötilaerosta esimerkissäni puhuttiin?

Ketään provosoimatta ja kenellekään pilluilematta yritän tuoda esiin fysiikan meille asettamia rajoja.

Mikeyx sanoi:
Ketään provosoimatta ja kenellekään pilluilematta yritän tuoda esiin fysiikan meille asettamia rajoja.

LUT ja joku labrakurssi just työn alla? Vai arvasinko pahasti metsään? :;):

Vetäiskää siihen päälle joku vedellä pois pestävä, lämmönkestävä maali, tahna tms. (en uskalla suoraan mitään suositella kun sitten itketään, että vellit paloivat pakosarjaan kiinni).
Silloin mittaus on miltei luotettava tai ainakin vertailukelpoinen käyrien kanssa keskenään.
Ainiin: minäkin kirjoitan asiallisesti!

Back