• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ilmansuodatin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jayr_86
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itsekin tuota filtteri asiaa pohtineena olen ihmetellyt sitä hinkua laittaa noita esim K&N vapaavirtausfilttereitä.

Kuten jb600 totesi, niin hänellä rajoittaa filtterikotelon kansi, ei itse filtteri. Omassani uskon asian olevan samoin.

K&N maksaa kuulemma ajanmittaan itsensä, koska ei tarvitse vaihtaa filtteriä, vain huoltaa. Omilla ajokilometreillä ei tuo filtterin hinta ole mikään kynnyskysymys eli säästöllä ei ole mitään merkitystä. Entäpä jos öljyän konnan huolimattomasti ja koneeseen kulkeutuu normaalia enemmän paskaa ? Koneremontti on varmasti kalliimpi kuin kasa filttereitä !

Nuo rajoittavat tekijät eli pullonkaulat ovat tietysti merkki- ja mallikohtaisia asioita eli ei pidä yleistää.

Omassani varmaankin sahataan kotelon kansi auki ja käytän edelleen paperifiltteriä.

Kannattaako ?

ilman että pitää tilata jostain ihme Liisan ihme-maasta
biggrin.gif
:D Ihan saakelin hyvä vertaus.

Joskin olen itse viimeaikoina jäänyt ebayn kouriin, ja saakeli että roinaa lähtee halvalla. Paitsi että roina tulee jostain yllä mainitusta paikasta:D

Kuten jb600 totesi, niin hänellä rajoittaa filtterikotelon kansi, ei itse filtteri. Omassani uskon asian olevan samoin.

Eiköhän asia ole samoin sun pyörässä, koska pyöräkin on jotakuinkin sama.

Omassani varmaankin sahataan kotelon kansi auki ja käytän edelleen paperifiltteriä.

Kannattaako ?

Sitä kantta ei mun käsittääkseni tarvii sahata, riittää kun otat ne kumitötteröt pois siitä. Sillon ei mee niin paljon vettä ja muuta ylimäärästä suodattimelle asti.

Seki on tietty kovin pyöräkohtaista se miten tiheään sitä suodatinta pitää vaihtaa/ putsata. Mulla ainaki kooännä maksaa aika nopiaa ihtensä takasi. Noin niin hankinta hinnan kannalta ajateltuna. Tuosta en ala spekuloimaan että mitä se suodattaa ja mitä ei. Sitte ko on rempan aika niin sitä kai joutuu remppaa tekeen/ teettään. Omasa mopedisa on ollu kooännä nyt semmosen noin 35tuhatta kilsaa kiinni.

No miten tää nyt sitte pitäs tulkita. Ammattilaistenkin suusta kuulee täysin eriäviä mielipiteitä. Mullekin eräs sanoi, ettei vapaavirtaussuodattimesta ole mitään näkyvää apua ainakaan testipenkissä mitattaessa ja toinen taas aivan päinvastaista. Sitte vielä tällaisia testituloksia..

Heitänkö just huoltamani Koo Ännän hiton kuuseen, vai pidänkö edelleen..? Pesin ohjeen mukaan ja oikeilla aineilla, mutta voiko suodatinta todellakin öljytä jotenkin liikaa, kuten joku tuossa totesi? vai oliko tämä taas jotain mutu-juttuja. Ohjeesta en ainakaan ymmärtänyt moista vaaraa olevan.

Ihmettelin kyllä 10.000 km ajettua putsaria. Silmin nähden erittäin likainen, vaikka huoltoväliksi mainostetaan mitä se nyt olikaaan... Täytyy tarkistaa kun muistan, mutta paljon isompia lukemia kuitenkin.

Ihmettelin kyllä 10.000 km ajettua putsaria. Silmin nähden erittäin likainen, vaikka huoltoväliksi mainostetaan mitä se nyt olikaaan... Täytyy tarkistaa kun muistan, mutta paljon isompia lukemia kuitenkin.
Itse kun huolsin pyörää 20tkm:n jälkeen, oli paperifiltteri niin puhdas, jotta tyydyin puhaltamaan sen paineilmalla ja tyrkkäsin sen takaisin. Uusi ostettu meni takaisin kaappiin odottamaan todellista vaihtotarvetta.

Tuolla vaihtosyklillä "konnan" takaisinmaksuaika on pitkä. Onhan se tietysti kiva puuhastella pyörän kanssa, jos ei ole muuta tekemistä
tounge.gif

Ollaankohan tässä nyt tekemässä taas vaihteeksi sitä kuuluisaa sanonnan "härkästä"?
tounge.gif
Kuinka monelta on täällä kone hajonnu siksi, että pyörään on vaihdettu K&N:n suodatin? Tai onko joku kuullut ees jostain, että näin ois jollekin käynyt? Ja jos on käynyt, niin onko tasan sata varmasti johtunut suodattimesta? Moinen mahdollisuus ei ainakaan mua saa millään lailla huolestumaan.

Itellä on Konna Rexissä ja kun vaihdoin alkuperäisen suodattimen, muistaakseni n.3000km ajetun, K&N:ään tuli koneeseen 4 hummaa lisää. Hen.koht. en tuota pidä yhtään minään, mutta voi se jollekin toiselle merkitä paljonkin.

Mikä on mielestäni oudointa tuossa testissä, siinä väitetään, että kisakoneissa ei olisi käytössä K&N suodattimia.??

Oliskohan niin, että kyseisillä "testaajilla" on jotain kränää K&N:N kanssa???

No niitä suodattimia on todella paljon käytössä juuri nimenomaan kisakoneissa. Kisakoneen optimi ajomäärä voi olla hyvin alhainen riippuen viritysasteesta, esim 500-3000km, jonka jälkeen se avataan ja kaikki oleellinen laitetaan uutta vastaavaan kuntoon. Kisakoneessa joka ikinen lisä-hv tarvitaan kilpailukyvyn saavuttamiseksi. Siispä K&N on hyvä apu kyseiseen.

Paperisuodattimen huono puoli on se, että se menee liian helposti kokonaan tukkoon, jos ajetaan erittäin huonoissa olosuhteissa, jolloin sen pinta-alaa pitäisi suuresti lisätä. Vaihtoehtona jälleen öljytty suodatin. Kaikkea roskaa sitä sitten kirjoitetaankin.

Tosi on, että ilman puhdistinta kaikki roskat pääsevät koneeseen jos imusarja on suora. K&N väliin ja kaikki toimii optimaalisesti antaen maksimaalisen tehon.

Katukäytössä pyörä. jossa on jo esim 168hv paperfiltterillä on varmasti "riittävän" tehokas. Siitähän ei ole kyse. Kyse on siitä, että K&N ja suutinsarja tai ruiskun säätö avaramman pakoputkiston lisäksi tuo ne KAIKKI HELPOSTI saatavat lisä-hv:t käyttöön. Sitten kun rakennetaan kisapyörää, vaihdetaankin jo koneen nokka-akseli, yms.

Että paljon melua turhasta. Sama asia onko se K&N tai joku muu vastaava laatutuote.

Mitä tulee tuohon ruiskun säätöön ja ohjaukseen ilmamäärämittarilla, on kyseinen kuumalanka-anturi aika arka kaikelle, joten en suosittele ainakaan liian pientä K&N puhdistinta sellaisiin autoihin, joissa tuo anturi on käytössä. Sen sijaan otetaan reilu K&N, jossa virtauspinta-ala on tarpeeksi iso. (Auton pellin alle mahtuu kyllä hyvin) Ison suodattimen virtausnopeus pienenee ja suodatustulos paranee, sekä lisäksi hengitys paranee edelleen.

Mopossa sama juttu. Mahdollisimman iso K&N kisakoneessa on parempi kuin piskuinen tötterö. Katupyöriinhän K&N on tehty mallikohtaiseksi sopimaan alkuperäiseen boxiin. Sitä ei ole tarpeen kauheasti muokata, mutta imutorven pinta-alaa voi kasvattaa, jos haluaa sen viimeisenkin lisäheposen käyttöön.

Muistakaa puhdistaa ja öljytä suodatin 2000-5000km välein, sitä parempi, mitä useammin. Siten pysyy roskat ja pöly pois koneesta.
062802moto_prv.gif

Täytyy ehkä tarkentaa vähäsen...

Tuo lainaus, jossa joku väittää, ettei K&N suodattimia käytetä kisakoneissa ei ole kytköksissä itse ilmansuodatintestiin. Kyseinen väite on jonkun henkilön väite, jonka hän on esittänyt eräällä keskusteluforumilla. Joten en usko, että itse testaajilla on mitään kränää, mielestäni testi vaikutti (!) objektiiviselta, vaikka vertaileekin isojen diesel-"rekkojen" ilmansuodattimia.

Ja sitten muutamia irrallisia ajatuksia...

Mutta jos kerran koneesta saadaan helposti lisähevosia irti asentamalla K&N ja säätämällä seosta, niin mikseivät pöyrävalmistajat tee näin jo heti tehtaalla?

Toisaalta, jos paperisuodatin on huono siksi, että menee kokonaan tukkoon, niin ainakin itseäni hirvittäisi se pöly ja likamäärä joka olisi päässyt koneeseen ajettaessa K&N:llä.

Jay

Kävi tässä muutama vuosi sitten sellainen vahinko kaverille (GSXR 750), että oli öljynnyt liian paljon vapaavirtausfiltteriä ja kävi penkissä, tietenkin samalla säädettiin seokset ym. kohdalleen. Muutaman tonnin ajon jälkeen filtteri pestiin ja öljyttiin todennäköisesti lähes oikea määrä öljyä. Seuraavalla pidemmällä reissulla paloi mäntään reikä, kun oli vähemmän öljyä suodattimessa, eli parempi virtaus. Rempan jälkeen uudelleen penkkiin ja laihalla oli reilusti, eli ei ihme vaikka mäntä puhkesi ja epäilys oli vahingosta oikea. Kyllä se K&N tuo tehoa jonkun hepan, mutta vaatii tarkkuutta ja huolenpitoa ettei tuu em. vahinkoja. Alkuperäisiä uusia putsareita käyttämällä voi olla varma että virtaus on uutena lähes sama. Itellä tarkoitus muokata 1100r ilmanottoaukkoa isommaksi tälle kesälle, jottei se ainakaan liikaa ahdista.

Ok, eli tuo väite K&N käyttämättömyydestä kisakoneissa olikin jonkin irrallisen muun henkilön kommentti.

Tuo, että kone kilahtaa, kun on käyttänyt öljyttävää ilman puhdistinta ns. väärin, kertoo vain sen, että on syytä ensin puhdistaa ilmanpuhdistin ja sitten vasta öljytä se..

Aika moni on muuten tilannut äskettäin itselleen K&N puhdistimen ja suutinsarjan shopista, mutta ei puhdistimen huoltokittiä.

Olen pahoillani, että en heti ole huomauttanut asiasta. Teen sen huomenissa tilaajille. On nimittäin ihan mukava putsata ja öljytä se suodatin sitten mieluummin ennemmin kuin liian myöhään.

Vakiofiltteri paperisuodattimella toimii edelleen erittäin hyvin juuri toistettavuutensa ansiosta ja juuri siksi, että se pölyyntyy ja koneen sisus ei. MUTTA, sillä EI niitä lisähevosia saa.

Muistakaa se kun muokkaatte ilmanpuhdistimen koteloa, että kyseessä ON Helmholtz resonaattori ja että sitä muokattaessa resonanssitaajuus muuttuu ja siten myös koneen ominaisuudet eri kierrosluvuilla, ts koneen ruiskunohjaukartat ei enää välttämättä pidä paikkaansa ja kone saattaa käydä jollain kierroksilla laihalla ja taas toisilla rikkaalla.

Eli kaikki vaikuttaa kaikkeen. Olisi joka tapauksessa hyvä säätää kone penkissä aina kun oleellisiin osiin vaikutetaan.

t. ei reikiä mäntiin kiitos
wink.gif

Back