• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ilman korttia.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Taas tätä "kaikki mulle heti nyt ihan vaan koska mä haluuuun.."

Emmä usko että syyskeleissä ajaminen ilman ajotaitoa on kovinkaan hohdokasta. Hauskempaa olis varmastikin keskittyä talveksi vaikka sitten siihen naapurin tytsyyn, kunhan se on täysikäinen ja muutenkin suostuvainen.
wink.gif
Itsekin suosittelisin ennemmin sitä naapurin pimua... Ei tuolla oikeesti niiiiin hienoa oo tähän aikaan vuodesta ajella.

Täällä ollaan ilmeisesti tosissaan sitä mieltä, että ilman lisenssiä ei osata ajaa
omg.gif
. Liikennesäännöt on autoille/mopoille/moottoripyörille samat. Hallintalaitteet on samat kuin mopossa.
Sikälimikäli olen turvallisuus-osion postauksia oikein ymmärtänyt, niin ollaan pikemminkin huolissaan siitä, ettei osata ajaa edes kortin kera.

On niissä mopon ja ison moottoripyörän hallintalaitteissa sellainen ero, että mopon hallintalaitteilla ei tapahdu oikeastaan mitään, mutta moottoripyörän hallintalaitteilla tapahtuu aika vilkkaasti.

Vähän kuin hirven ja karhunmetsästyksen ero. Huonon laukauksen jälkeen kuulemma toisen laukauksen osuminen hirveen on entistä vaikeampaa, mutta huonon osuman jälkeen karhua saa ampua toisen yrityksen paljon lähempää...

Ellei jäädä saivartelemaan variaattorista ja polviotteesta, niin merkittävänä erona on erehdyksen hinta.

... ja ilman asiaankuuluvaa lisenssiä ajettaessa sen erehdyksen hinnan rahalla maksettava osuus kasvaa aika hurjasti.

Mä ite ajelin riskillä tos muutaman kuukauden
lookaround_orig.gif
->mitään ei sattunu..mut pointti on et olis helposti voinu sattua ja tilipussi olis käyny laihanlaiseks + olis v****tanu aivan sairaasti!

Nyt on kortti, ei tarvii riskata enää. Olisin kyllä kuolematta (todennäkösesti) selvinny ajamattakin ja pakko sanoo, et EN voi hyvällä omallatunnolla yllyttää ketään tekeen samaa.

Tosiasiahan on että meitä "lahjakortilla" ajelijoita liikkuu tien päällä. Eikä välttämättä ole edes mopolla ajellut ennen kuin lähtee moottoripyöräilemään, ja siis minkäänlaista kurssia tai inssiä ei moottoripyöräilyyn ole suoritettu.
Tosin - ikää ja elämänkokemustakin, sekä liikennekokemusta autoilusta tietty enempi kuin innokkailla moposta mp:ään siirtyjillä ?

Mutta enpä minä tuota riskiä ottaisi, että ajo-oikeus lykkääntyisi vuodella ja moka maksaisi maltaita päälle.

PS. torstain poliisi-tv:ssä poliisi otti kiinni mopopojan joka ajeli 88km/h ja oli jo sinä iltana saanut sakot, menettänyt kortin ja kilvet ja oli silti ajamassa "mopoa" kotiin. Ropsahti kivasti lisää, että kannattiko riskeerata.
biggrin.gif

Ohjelma näkyy viikon esityksen jälkeen täällä ja toi pätkä ihan ohjelman lopussa 25min kohdalla.
poliisi-tv

Back