• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ilmajäähy pahasta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TinBa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jenkit kun eivät aina ole ihan perillä näistä, niille tuntuu olevan tärkeintä vaihdettujen joulukuusen koristeiden kaltaisten osien listaaminen foorumin nimimerkin allekirjoitukseen
tounge.gif

Ilmeisesti tämän viestiketjun aloittaja oli ihastunut 749-malliin. Kyllä se vaan hieno pyörä on. Mikäli ei itsellä ole välineitä huoltaa kyseistä pyörää niin käytetyn huoltokustannukset voivat olla kohtuu suuret. 10 tkm huolto maksanee luokkaa 700-800 €. 20 tkm huolto, jossa pitää vaihtaa hihnat, yli 1000 €.

Huolto-osat sinänsä eivät maksa kauheasti. 20 tkm huollon osat maksavat luokkaa 200 €? Öljynsuodatin, venttiilinsäätöpalat, hihnat jne...

Tämä ihan varotuksen sanana, jos tilanne on se, että "rahat riittävät pyörään juuri ja juuri". Omatoiminen huolto vaatii hiukan perehtymistä jos siihen linjalle lähtee.

Ongelmia Testastretta-moottorissa ei kauheasti ole. Sytytyspuolia ja ecuja on hajonnut, kytkin kuluu riippuen käytöstä joko nopeasti tai kestää pitkään, mittariston valot vilkkuvat hassusti kun jonkun liittimen kontakti on huono jne... Niin... ja jenkkifoorumeiden höttöä kannattaa lukea pieni suodatus päällä. Jenkit kun eivät aina ole ihan perillä näistä, niille tuntuu olevan tärkeintä vaihdettujen joulukuusen koristeiden kaltaisten osien listaaminen foorumin nimimerkin allekirjoitukseen, ja tietysti oikeusjutut.

749 on järjettömän hauska pyörä ajaa radalla.
Itse ostin juuri 749:n. Tosin en ole sitä vielä saanut. Pelästyin vähän noita Jyrin mainitsemia huoltokustannuksia. Kävin kuitenkin laskeskelemaan, että jos esim. tuo 10tkm huolto maksaisi 700-800€ niin siihen pitäisi normiveloituksella tuhlata aikaa 14 tuntia
crazy.gif
En kyllä ihan tuohon usko. Vai onko todella niin, että 749:n perushuollossa kuluisi aikaa 14 tuntia?? Esim. Monsterin perushuollossa meni tunti.  
wink.gif

Ilmeisesti tämän viestiketjun aloittaja oli ihastunut 749-malliin. Kyllä se vaan hieno pyörä on. Mikäli ei itsellä ole välineitä huoltaa kyseistä pyörää niin käytetyn huoltokustannukset voivat olla kohtuu suuret. 10 tkm huolto maksanee luokkaa 700-800 €. 20 tkm huolto, jossa pitää vaihtaa hihnat, yli 1000 €.

Huolto-osat sinänsä eivät maksa kauheasti. 20 tkm huollon osat maksavat luokkaa 200 €? Öljynsuodatin, venttiilinsäätöpalat, hihnat jne...

Tämä ihan varotuksen sanana, jos tilanne on se, että "rahat riittävät pyörään juuri ja juuri". Omatoiminen huolto vaatii hiukan perehtymistä jos siihen linjalle lähtee.

Ongelmia Testastretta-moottorissa ei kauheasti ole. Sytytyspuolia ja ecuja on hajonnut, kytkin kuluu riippuen käytöstä joko nopeasti tai kestää pitkään, mittariston valot vilkkuvat hassusti kun jonkun liittimen kontakti on huono jne... Niin... ja jenkkifoorumeiden höttöä kannattaa lukea pieni suodatus päällä. Jenkit kun eivät aina ole ihan perillä näistä, niille tuntuu olevan tärkeintä vaihdettujen joulukuusen koristeiden kaltaisten osien listaaminen foorumin nimimerkin allekirjoitukseen, ja tietysti oikeusjutut.

749 on järjettömän hauska pyörä ajaa radalla.
Itse ostin juuri 749:n. Tosin en ole sitä vielä saanut. Pelästyin vähän noita Jyrin mainitsemia huoltokustannuksia. Kävin kuitenkin laskeskelemaan, että jos esim. tuo 10tkm huolto maksaisi 700-800€ niin siihen pitäisi normiveloituksella tuhlata aikaa 14 tuntia  
crazy.gif
En kyllä ihan tuohon usko. Vai onko todella niin, että 749:n perushuollossa kuluisi aikaa 14 tuntia?? Esim. Monsterin perushuollossa meni tunti.  
wink.gif
Mites se nyt menikään korjaamomanuaalissa? 749:in perushuolto ottaa 9 tuntia aikaa, jos muistan oikein.

- purku
- öljyt
- öljynsuodatin
- polttoaineensuodatin tankin sisälle + uusi tiiviste pumppuun
- keulaöljyn vaihto
- venttiilien välysten tarkastus ja säätö
- venttiilien lukkosokkien vaihto (en tiedä tehdäänkö tätä virallisissa huolloissa?)
- yleiset tarkastukset, jarrunesteet, mittaukset, vikakoodit yms
- co2 säätö testerillä
- ilmansuodattimien vaihto tai puhdistus
- tulppien vaihto

Ja on siinä kaikenlaista muutakin askaretta. Maahantuojalla oli ainakin vuosi sitten kiinteä hinta, olisko ollut luokkaa 700-800 € ja jos hihnat pitää vaihtaa niin sitten se olis ollu siihen päälle hihnojen hinta --> n. 200 € maahantuojalla.

Siis toi 700-800 € pitää sisällään osat.

Niin... ja jos Monsteriin tehdään perushuolto tehtaan tarkoittamalla tavalla, siihen tehdään em. toimenpiteet ja siinä saa olla aika fakiiri jos noista selviytyy tunnissa. 2-venakoneessa aikaa menee tietysti vähemmän kuin 4-venttiilisissä.

Vanhemmissa kuin 2007-mallisissa nuo em. toimenpiteet pitäisi tehdä joka vuosi. Eihän siinä sinänsä ole mitään järkeä, jos ajaa esimerkiksi 2000 km vuodessa. Mitä järkeä silloin on alkaa avaamaan venttiilikopan kansia, jos huoltovälistä on ajettu 20%. Nykyään huolto tehdään järkevämmin, näin olen käsittänyt.

Kannattaa soitella huoltoon ja kysellä päivän hintataso. Minä en sitä tiedä kun olen huoltanut pyöriäni itse.

Voihan noita huoltoja tietysti tehdä osittain itse. Jättää nuo venttiilien tarkastukset ja vastaavat ammattilaisille ja tekee itse mitä osaa/jaksaa. Ei kyllä taida itseltä luonnistua noista kohdista kovinkaan moni. Öljyt osaan vaihtaa.

Kiitokset Jyrille selvennyksestä. En ottanut huomioon, että tuossa pitää vaihtaa keulaöljyt ja säätää venat + co2 10t välein. olin kuvitellut, että nämä jutut tehtäisiin 20t välein.
shaun.gif

Kiitokset Jyrille selvennyksestä. En ottanut huomioon, että tuossa pitää vaihtaa keulaöljyt ja säätää venat + co2 10t välein. olin kuvitellut, että nämä jutut tehtäisiin 20t välein.  
shaun.gif
Minä tarkastin venttiilit 7 tkm kohdalla. Toleranssialue on nykyään tosi iso, 0.10-0.25 mm sekä sulku, että avauspuolella. Kahta venttiiliä kahdeksasta ei tarvinnut säätää, kaikki muut olivat jo ihan toleranssialueen reunalla. Jouduin siis vaihtamaan säätöpaloja kuuteen venttiiliin. Jotenkin minusta tuntuu, että 10 tkm voi olla jopa liian pitkä huoltoväli.

Keulan olen itsekin huollattanutv nykyään ammattilaisella. Kunnollinen keulahuolto osien pesuineen kaikkineen (eli keula puretaan kokonaan ja kootaan huolellisesti) on kohdallani maksanut reilun satasen. Minulla oli Ducatissa Bitubon venttiilisarja keulassa, eikä se muutenkaan ollut alustaltaan enää vakio. Keulahuollon pystyy tekemään itsekin.

Kaiken muun sitten pyrin tekemään mahdollisimman huolellisesti itse. Ducatin korjaamomanuaali on hyvä, jotain muutakin on tosin saatavana, kuten LT Schnyderin jonkinlainen huolto-läpyskä.

CO2 ei omassa mopossani vaatinut säätöä, ruisku oli kokoajan muutenkin ok.

taitaa koko ducatin L moottori asento olevan lähtöisin juuri ilmajäähdytteisen koneen suunnittelusta. Etupytty on laitettu eteenpäin, jotta se ei varjostaisi takapytyn jäähdytystä. tietysti on yritetty myös päästä 90 asteen sylinterikulmaan.

Ja on siinä kaikenlaista muutakin askaretta. Maahantuojalla oli ainakin vuosi sitten kiinteä hinta, olisko ollut luokkaa 700-800 € ja jos hihnat pitää vaihtaa niin sitten se olis ollu siihen päälle hihnojen hinta --> n. 200 € maahantuojalla.
Eikös joissakin Ducateissa ole ihan Rellu Clion hihnat? Saa parilla kympillä autotarvikeliikkeestä.

Eikös joissakin Ducateissa ole ihan Rellu Clion hihnat? Saa parilla kympillä autotarvikeliikkeestä.
Joo, esim. 748:ssa. Tarvikeliikkeestä löytyy, 90-98 1.2/1.4 Renault Clio

taitaa renaultilla vaan hihnan vaihtoväli olevan vähän isompi kuin ducatissa. tietysti ymmärrettävää, kun eihän se clio 10tonnia kierrä, eikä hakkaa niinkuin ducatin kone(startit yms

motonet

JAKOPÄÄN HIHNA RENAULT CLIO-I/II --07
Hammastetu hihna joka pyörittää nokka-akselia. MUISTA VAIHTAA SAMALLA MYÖS KAIKKI RULLAT!
Clio-I 90--98:
1,2 ja 1,4 ("Energy"-moottorit). . . . . . . . . . . . . . 25-5076 14.30e

Oliskohan 749:ssä vastaavia autojen hihnoja? On aika hapokas hinta tuo noin 130€ parille kumihihnoja. 749:n tulpat taitaa ainakin olla samat kuin jossakin Alfa Romeossa.

Gates:in / Flennorin tekemiähän noi on kaikki. Toisissa on ducati leima, toisissa ei. kaivele esim. ulkomaisia foorumeita aiheesta, siellä nitä listoja välillä näkyy. Veikkaan kyllä että 749/999 ei helpolla löydy...
nixweiss.gif

Joo, ei löydy tarvikehihnoja vielä 749/999-sarjaan. Vanhempiin löytyy kyllä. Tässähän oli puhe juuri uudemmista.

Ja puhuin tosiaan huollon teettämisestä ja sen kustannuksista. Kustannustaso on aivan_eri_luokkaa kun huollot tekee itse. Jos ei omaa tarvittavia työkaluja eikä minkäänlaista mekaanista osaamista, huollot joutuu teettämään liikkeessä. Silloin riskinä on, että Ducatin huoltaminen voi tulla maksamaan omaisuuksia. Sitä ei kannata vähätellä, koska Ducatin huolto vaan on kalliimpaa kuin japsipelien jo siitä syystä, että se on hieman työläämpää.

Tämä uusinta uutta oleva huoltokulujen pienennys 07-> malleihin on saattanut tuoda asiaan jotain korjausta.

Joo, ei löydy tarvikehihnoja vielä 749/999-sarjaan. Vanhempiin löytyy kyllä. Tässähän oli puhe juuri uudemmista.
Itse asiassa löysin Saksan Ebaysta Gatesin hihnat jotka pitäisi käydä 749:iin ja 999:iin. Hinta vaan on 125€ parilta niin eipä tarvitse miettiä ostanko alkuperäiset vai sellaiset jotka eivät välttämättä edes käy pyörääni.

Kieltämättä tälläisen peukalokeskelläkämmentä-tyypin olis järkevää hommata joku japsipyörä missä huollot ovat edullisempia, mutta milloinka sitä on järkeviä oltu
tounge.gif
Mielummin ajan pyörällä josta oikeasti tykkään ja pidän sen ulkonäöstä (ja äänistä):orgmp:

Itse asiassa löysin Saksan Ebaysta Gatesin hihnat jotka pitäisi käydä 749:iin ja 999:iin. Hinta vaan on 125€ parilta niin eipä tarvitse miettiä ostanko alkuperäiset vai sellaiset jotka eivät välttämättä edes käy pyörääni.

Kieltämättä tälläisen peukalokeskelläkämmentä-tyypin olis järkevää hommata joku japsipyörä missä huollot ovat edullisempia, mutta milloinka sitä on järkeviä oltu
tounge.gif
Mielummin ajan pyörällä josta oikeasti tykkään ja pidän sen ulkonäöstä (ja äänistä):orgmp:
No alkuperäinen hihnapari maksaa 129 €:
http://www.mc-lifestyle.com/Varaosat/Ducati/73740124A/

tounge.gif
Ihmisiä on toki monenlaisia, mutta omalla kohdalla ropaaminen on osa harrastusta. Triumph Speed Triplen iso huolto (20000, 40000 jne) maksaa omaisuuden, koska siinä on paljon pientä näpräämistä, ei niinkään osia. Kaikenlaista kiristelyä ja rasvaamista, mikä vaatii purkamista. Laite on melko yksinkertainen sinänsä, mutta työtunteja menee. Minulle tulee ainakin hyvä mieli siitä, että saa muutaman räntäsateisen illan kulumaan mopon parissa ja samalla säästää sen lähemmäs 1000€. Lisäksi nuukaa miestä ilahduttaa tieto siitä, että Trumpassa on sama öljynsuodatin kuin Mazdassa ja bensasuodatin löytyy Bemarista murto-osalla alkuperäisen hinnasta, eikä tarvitse tilailla, koska merkkiliikettä ei meidän kylästä löydy.

Olen toisen tai kolmannen käden tietona kuullut, että Ducatin tehtaalla asti on tieto Suomen maahantuojan varaosien ja huoltojen "reilunpuoleisesta" hinnoittelusta. Liekö sitten kuinka totta.

Olen toisen tai kolmannen käden tietona kuullut, että Ducatin tehtaalla asti on tieto Suomen maahantuojan varaosien ja huoltojen "reilunpuoleisesta" hinnoittelusta. Liekö sitten kuinka totta.
Varaosat ovat kyllä reilustikin kalliimpia virallisella maahantuojalla. Onneksi on kuitenkin jo Suomessakin vaihtoehtoja kuten Mc-Lifestyle. Ja Saksastahan löytää myös. Huoltohinnat taitavat olla kalliita maasta riippumatta.. Ainakin mitä brittifoorumeita olen lukenut niin samaa valitusta sieltäkin kuuluu. Saksassa ja Italiassa veikkaisin olevan halvempia.

Huollon teettäminen on Ducatin vesijäähdytteisessä 4-venttiilikoneessa aina varsin hintavaa. Tämä johtuu yksinkertaisesti työtunneista, niitä tarvitaan varsin paljon. Tämä aiheuttaa sen, että maasta riippumatta huoltotyö on varsin kallis, koska siihen menee aikaa.

Laadukkaasta huollosta tietysti voi maksaa. Itse tykkään tehdä itse, mikäs sen hauskempaa kuin askarrella tallissa mopoja.
smile_org.gif

Back