• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ihan vaan harrastus, eikä välineurheilua.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Morso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ihan vaan harrastus, eikä välineurheilua.

Pientä avautumista, siitä pyydän jo alkuun anteeksi... Täällä keskusteluissa noviisi, ja toivon ettei kukaan vedä koko hernepalkoa nenään.
Välillä tuntuu vain että moottoripyöräilyn idea on kadoksissa, kun joku pyytää apua harrastuksen aloittamiseen. Muutahan siihen ei tarvita, kuin kaksi pyörää ja jokin pörisevä siihen väliin. Eikäs se ole ihan sama, onko se kuutiotilavuus 125 vai 1800? Jokainen tyylillään ja mistä tykkää. Itsellä on tehot vain pienetyneet, vaikka en ole enduroon tai seikkailupyöriin siirtynytkään. Tällä hetkellä riittää viissatanen loistavasti paikasta toiseen siirtymiseen.

Sama koskee myös ajovarusteita yms. Omat kamppeet on keräilty tutuilta/käytettynä ja kokonaisarvio hinnasta on siinä parinsadan kieppeillä.(Kypärä tietenkin uutena ostettu.)

Välillä vaan on sellainen olo, että koitetaan tästä moottoripolkupyöräilystä tehdä turhan hankalaa aloittaa, vaikka halua olisi, pelotellaan vakuutusmaksuilla, huoltohinnoilla ja sillä, että joka vuosi pitää suurempi pyörä saada...Toimivan pyörän saa jo hyvinkin pienellä sijoituksella, eikä niitä tehoja tarvitse aina tuijottaa. Itse saan saman ajamisen ilon jo tytön skootterilla :)
Turvallisia kilometrejä kaikille.

Näin on:thumbup:

Miksi autoon ostetaan alumiinivanteet?
Sen takia, että jousitamaton massa kevenee, ajo-ominaisuudet paranee, ohjausvaste on tarkempi, ilmanvastus pienenee, jarrujen jäähdytys paranee.
Käikki nämä selitetään, että saadaan perusteltua se ympäristölle (vaimolle), että halutaan alumiinivanteet ulkonäon ja turhamaisuuden takia:p
Sitä vaimoa ei kiinnosta ne auton vanteet ja se olisi mielummin niiden vanteiden hinnalla käynyt vaikka lomareissulla...

Turhamaisuus on laji, jota ilman kauppiaat kuolisi nälkään.
Ei myytäisi alumiiinivanteita, minivilkkuja, Alpinestarsin valkoisia nahkatakkeja, vanneteippejä tai mitään mikä ylittää normaalin käyttötarkoituksen, eli suomeksi kiinassa tehtyä jonninjoutavaa tilpehööriä (paskaa).

Miksi kukaan tarvitsee oikeasti tälle ajokaudelle 2015-sesongin ajokamat, kun 2014 ajokamat saisi paljon halvemmalla.
Toki silloin, jos varusteessa joku muuttuu käytön kannalta niin paljon paremmaksi, että se on siltä kannalta perusteltua.

Ilman turhamaisuutta olisimme visuaalisesti kuin suoraan Pohjois-Korean puoluekokouksesta, vailla väriä ja erillaisuutta.

Joten laittelen kohta 10 vuotta vanhan AVOkypärän päähän ja hyppään alkuperäiseksi saatetun 15 vuotta vanhan Cagivan Riverin kyytiin ja ajelen onnellisena kohti uusia seikkailuja täysin tietoisena siitä, että tätä fiilistä ei vanneteipillä paranneta.

Itse aloitin moottoripyöräilyharrastuksen viime syksynä ja luonnollisesti pyörää/varusteita hankkiessani kyselin kokeneemmilta neuvoja.

Karkeasti typistäen neuvot olivat: Goretex on parempi kuin halpiskalvot. Panosta ainakin kunnon kypärään ja hanskoihin. Pyörässä on tärkeää muutkin seikat kuin ulkonäkö. Jos et halua kesken kesän vaihtaa pyörää, osta kerralla tarpeeksi tehokas.

Miltei kaikki ajokamat hankittiin käytettynä, meni silti meni se toimintatonni ja ylikin. Nyt on rättiä kuumaan, kylmään ja vähän märempäänkin keliin.
Pyöräkin oli käytetty, eikä virheetön, maksoi sekin useemman tontun (z1000 -06)

Vakuutushinnat oli jo mulla tiedossa. Lyhyt huoltoväli, rengaskulut yms olisivat tulleet yllätyksenä ellei kokeneemmat olis kertoneen. Toki auton kuin pyöränkin huollan itse aikalailla, mutta silti kiva tietää.

Nyt on alkutuntuma lajiin saatu ja se muutama tuhat km takana hyvinkin vaihtelevassa säässä.

Pikkuhiljaa tässä alkaa ymmärtämään kokeneempien kertomia pointteja ja pikkuniksejä. Jos olisin täysin oman mielen mukaan tehnyt päätökset, niin varmasti sekä pyörä että varusteet olisivat olleet halvemmat/erilaiset kuin nyt. Ja varmasti paleltais, olis kylmä ja märkä ja vi-tuttais miksei tää pashka kulje :rant:

Olen jo ehtinyt kokeilemaan kalliimman hintaluokan varusteita ja pyöriä, jopa meikäläisen tuntoaistilla huomaa ettei se ero hintalapussa aina ihan tyhjästä tule. Ajokamoissa tuli tehtyä myös muutama hutiostos, jolloin huomasi että halpa voi myöskin olla täyttä shittiä.

Eli lopputulemana, olen hyvin tyytyväinen tehtyihin valintoihin ja kiitollinen saamistani vinkeistä.
Miksi itse pitäis toistaa samat virheet jotka muut ovat tehneet jo puolestasi?

Kuitenkin vanha totuushan on, että se piirtää kenellä on liitua. Toiselle tonni on kova raha, toinen voi sijoittaa 30ke ihan vaan kokeillakseen miltä laji tuntuu. Itse olen opiskelija, eikä meikäläisen penaalista kovin montaa eri väriä löydy.

Vinkkejä lukiessa kannattaa muistaa, että jokainen antaa niitä oman kokemuksena ja lompakkonsa paksuuden perusteella. Toiselle ns. lähes ilmainen varuste tarkoittaa toiselle puolen vuoden säästämistä.

Ne vinkit mitä itse heitän tulee omasta kokemuksesta kun on ensin tullut hankittua vähän huonot ajokamat, vaikka samalla rahalla olisi saanut pikkaisen metsästämällä hyvätkin jos vain olisi silloin tiennyt mitä etsii ja mistä.

Mikä olisi hyvä pyörä minulle? -kysymykseen saa sitten usein vastauksen, joka sopisi paremmin vastaukseksi kysymyksiin "Mikä pyörä sinulla on?" tai Mikä pyörän sinun mielestäsi on paras?".

Yleisenä lisäyksenä aiempiin kommentteihin ehkä vielä se, että toisen tarkoitusperiä harrastuksen tai oikeastaan paljon minkään muunkaan suhteen on turha arvostella - itsekseen niitä voi arvioida, mutta arvostelu on turhaa. Jos joku saa sisältöä harrastukseensa tekemällä asian X tavalla Y, eikä tuo tapa loukkaa ketään tai ole keneltäkään pois, niin ei pitäisi olla ongelmaa.

Olen jossain muuallakin sen todennut, että moottoripyöräily on sen verran paljon järjellä perusteltamaton fiilislaji, että jos tietyn kuutiotilavuuden/moottorityypin/pyörämerkin/kypärän/ajoasun/lisäkilkkeen/ihan-minkä-vaan avulla saa hommaan lisäfiilistä ja liidut riittävät, niin go for it. Ja toisaalta jos millään näistä ei ole väliä, vaan riittää, kun alla on kaksi kumipyörää, joita vie eteenpäin jonkinlainen moottori, niin hitto vieköön: onnittelut, sillä just sun kohdalla moottoripyöräily ei ehkä ole kovinkaan kallis harrastus - tai ei ainakaan niin kallis kuin monilla muilla. Useimmat kuitenkin hakevat sitä parasta mahdollista fiilistä hankkimalla pyörän, lisäkilkkeet ja ajokamat, jotka itseään miellyttää - toki ottaen huomioon ne käytettävissä olevat liidut.

Liikkeellä tietysti on myös ns. TosiMotoristejä™, jotka etsivät kadotettua rispektiään ja katsovat nenän vartta pitkin ja naureskelevat kaikille niille, ketkä eivät istu siihen heidän omaan motoristimuottiinsa, mutta he kuolevat katkerina ja ilman ystäviä.

...niin ja kaikkihan nauravat gessukuskeille, joten meiltä edellytetään rautaisinta itsetuntoa :;):

lario sanoi:
Näin on:thumbup:
Sen takia, että jousitamaton massa kevenee, ajo-ominaisuudet paranee, ohjausvaste on tarkempi, ilmanvastus pienenee, jarrujen jäähdytys paranee.
Käikki nämä selitetään, että saadaan perusteltua se ympäristölle (vaimolle), että halutaan alumiinivanteet ulkonäon ja turhamaisuuden takia:p
Sitä vaimoa ei kiinnosta ne auton vanteet ja se olisi mielummin niiden vanteiden hinnalla käynyt vaikka lomareissulla...

Jos vaimon kanssa pitää neuvotella alumiinivanteiden hankkimisesta, kannattaa unohtaa se moottoripyöräily välittömästi. Turha sitä on talliin ostaa, sillä vaimo ei päästä koskaan ajelemaan. :-D

En ymmärrä trendiä, jossa moottoripyörä on vaihdettava joka vuosi tehokkaampaan. Itse olen ajellut varsin heikkotehoisilla pyörillä alusta lähtien, eikä ole vielä edes 1k kuutio/100hp raja ylittynyt. Hyvin on päässyt liikkumaan paikasta toiseen. Tehoista ei ole ajaminen koskaan jäänyt kiinni. Näillä pyörillä on ajeltu suurin osa Alppien passoistakin läpi.

Pääasia on, että pyörä on tehty liikkumaan ja sitä pitää liikuttaa.

Itse olen huomannut lähipiirissäni useammaltakin taholta seuraavan seikan:
Jos sanon ostaneeni yli satasen ajohanskat, on yleinen reaktio :
"TÄH?! Yli satanen HANSKOISTA, ei hemmetinhemmetti, miks ihmeessäeikömukahalvempialöytyny eimitäänjärkeä!!?"

Samaan aikaan kuitenkin keskustelun vastapuoli tuuttaa tonneja uuteen iPuhelimeen/tabletteihin/tietokoneisiin ja uusia hankitaan aina kun uusin malli tulee kauppaan, eikä tässä ole kuulema mitään ihmeellistä.

Oma puhelimeni maksoi joitain kymppejä, tabletit haen apteekista ja tietokonekin on vanha ja väsynyt. Jää rahaa esim. moottoripyöräilyyn :cruising:

Jokainen ihminen nyt arvottaa rahan ja sillä saatavan vastineen niin eri tavalla.
Toiset käy Starbucksissa (kun se on niin hiton hienoo kun kuppiin kirjoitetaan sun nimi tussilla) ja maksaa 9e juomasta joka maistuu pannunpohjilta ja jääpaloilta. Mulle riittä ihan kotona keitetty puoli-ilmainen suodatinversio. Meitä on niin moneen junaan, onneksi.

Hanskat on kyllä ajomukavuuden kannalta aika olennaiset. Lisäks tietty sormet ja kädet on varsin käyttökelpoiset silloin kun ne on ehjät.

Wolff sanoi:
En ymmärrä trendiä, jossa moottoripyörä on vaihdettava joka vuosi tehokkaampaan. Itse olen ajellut varsin heikkotehoisilla pyörillä alusta lähtien, eikä ole vielä edes 1k kuutio/100hp raja ylittynyt. Hyvin on päässyt liikkumaan paikasta toiseen. Tehoista ei ole ajaminen koskaan jäänyt kiinni. Näillä pyörillä on ajeltu suurin osa Alppien passoistakin läpi.
.

Joku toinen saa tämän harrastuksen kiksit siitä mahdollisimman tehokkaasta/suorituskykyisestä laitteesta, kolmas maisemien katselusta, neljäs mopon kaivamisesta suosta, viides rata-ajosta ja kuudes sitten jostain muusta. Ei kai sitä tarvitsekaan ymmärtää miksi joku toinen tykkää jostain muusta mistä itse tykkää?

Aloittaja on lähellä asian ydintä.

Itseäni yksi seikka kummastuttaa. Jonkun harkitessa 600cc sporttipyörän ostoa ketjuun tulee aina useampi kertomaan miten kannattaa laittaa kilonen alle suoraan, kun kusiainen jää pieneksi ja rahaa säästyy. On se kumma kun 120-130hv tehoa ei riitä kuivapainoltaan 160-170kg painoista laitetta liikuttamaan.
Jos joku on ostamassa vaikka tuollasta viisjapuolsataa heppasta audi R8:aa, niin tullaanko sillonkin sanomaan, että hommaa suoraan bugatti veyron?? Kiihtyvyys on aika hyvin verrannollinen esimerkin kulkineissa kireimpiin 600 ja 1000 sportteihin.

Jotkut vetoaa siihen, että tonnisessa on sitä maantiekäyttöön sopivaa vääntöä.
Mun 600cc pikkubandiitti on tehokäyrältään lähes identtinen kireimpiin kusiasiin verrattuna tuonne 9k saakka. Sen jälkeen bandiitin käyrä alkaa kääntyä laskuun ja kireämmän kusiasien käyrä karkaa nelisenkymmentä heppaa korkeammalle.
Enpä ole siinä maantiekäytössä yhtään enempää vääntöä kaivannut, vaikka tuo bandiitti painaa lähemmäs nelisenkymmentä kiloa enemmän tankki täynnä. Pisempien letkojenkin ohitukset sujuu mukavasti kun pudottaa pari-kolme pykälää pienemmän vaihteen ja kääntää kahvasta.

Varmaan pisemmälle matkalle hyvä alakierrosten vääntö on ihan tervetullut asia, mutta sporttipyörää ei kai hommata matka-ajoon, vaan aktiiviseen ajoon, tietääkseni?
Muutenkin katupyörässä kuuluu mun mielestä olla kierroskone. Jos haluaa sitä alavääntöä, niin vähän tehokkaampi diisseliauto sitä tarjoaa huomattavasti paremmin.
Ei sillä että vääntäviä pyöriä vastaan mitään olisi, kunnia niillekkin, hienoja pelejä nekin ovat.

Nitrous sanoi:
Joku toinen saa tämän harrastuksen kiksit siitä mahdollisimman tehokkaasta/suorituskykyisestä laitteesta, kolmas maisemien katselusta, neljäs mopon kaivamisesta suosta, viides rata-ajosta ja kuudes sitten jostain muusta. Ei kai sitä tarvitsekaan ymmärtää miksi joku toinen tykkää jostain muusta mistä itse tykkää?

Lähinnä ihmetyttää tämä keskustelupalstojen yleinen myytti "Jos et halua kesken kesän vaihtaa pyörää, osta kerralla tarpeeksi tehokas.". Tämä on joku ihme mantra, jota jokaiseen tälläiseen vastaavaan ketjuun aina hoetaan.

Markkinoissakin on selvästi nähtävissä muutos tämän osalta, olihan messuillakin aika monella valmistajalla mm. avain uusia 250cc pyöriä. Investointi on pienempi ja vakuutusmaksut yleensä halpoja.

Tuohon tonnari vs. kusiainen asiaan vielä omakohtainen kokemus:
Vaihdoin ratahommissa tonnarin (R1 180hp/170kg) kusiaiseen (CBR600RR 105hp/165(?)kg), että oppisin ajamaan. Kusiainen on huomattavasti helpompi viedä noin fyysisesti, mutta kyllähän tossa tonnarin voimassa on vaan jotain kiehtovaa. Ehkäpä siinä on se, että voimaa on enemmän kuin pystyt järkevästi käyttämään. Kierrosajoissa olin osalla radoista jo nopeampi kuin tonnisella, mutta ero oli luokkaa +-1s.

Wolff sanoi:
Lähinnä ihmetyttää tämä keskustelupalstojen yleinen myytti "Jos et halua kesken kesän vaihtaa pyörää, osta kerralla tarpeeksi tehokas.". Tämä on joku ihme mantra, jota jokaiseen tälläiseen vastaavaan ketjuun aina hoetaan.
.

Kun palstaa seuraa riittävän pitkään, huomaa, että tuota mantraa hokevat yleensä ne samat ihmiset. Mutta sinänsä tuo on ihan yhtä hyvä mielipide kuin mikä tahansa muukin. Toisille se pienempitehoinen laite ei enää parin kuukauden jälkeen anna mitään kiksejä, kun joku toinen on täysin tyytyväinen samaan laitteeseen vuosia.

Mäkine sanoi:
Aloittaja on lähellä asian ydintä.

Itseäni yksi seikka kummastuttaa. Jonkun harkitessa 600cc sporttipyörän ostoa ketjuun tulee aina useampi kertomaan miten kannattaa laittaa kilonen alle suoraan, kun kusiainen jää pieneksi ja rahaa säästyy. On se kumma kun 120-130hv tehoa ei riitä kuivapainoltaan 160-170kg painoista laitetta liikuttamaan.
Jos joku on ostamassa vaikka tuollasta viisjapuolsataa heppasta audi R8:aa, niin tullaanko sillonkin sanomaan, että hommaa suoraan bugatti veyron?? Kiihtyvyys on aika hyvin verrannollinen esimerkin kulkineissa kireimpiin 600 ja 1000 sportteihin.

Jotkut vetoaa siihen, että tonnisessa on sitä maantiekäyttöön sopivaa vääntöä.
Mun 600cc pikkubandiitti on tehokäyrältään lähes identtinen kireimpiin kusiasiin verrattuna tuonne 9k saakka. Sen jälkeen bandiitin käyrä alkaa kääntyä laskuun ja kireämmän kusiasien käyrä karkaa nelisenkymmentä heppaa korkeammalle.
Enpä ole siinä maantiekäytössä yhtään enempää vääntöä kaivannut, vaikka tuo bandiitti painaa lähemmäs nelisenkymmentä kiloa enemmän tankki täynnä. Pisempien letkojenkin ohitukset sujuu mukavasti kun pudottaa pari-kolme pykälää pienemmän vaihteen ja kääntää kahvasta.

Varmaan pisemmälle matkalle hyvä alakierrosten vääntö on ihan tervetullut asia, mutta sporttipyörää ei kai hommata matka-ajoon, vaan aktiiviseen ajoon, tietääkseni?
Muutenkin katupyörässä kuuluu mun mielestä olla kierroskone. Jos haluaa sitä alavääntöä, niin vähän tehokkaampi diisseliauto sitä tarjoaa huomattavasti paremmin.
Ei sillä että vääntäviä pyöriä vastaan mitään olisi, kunnia niillekkin, hienoja pelejä nekin ovat.
Ensimmäinen pyöräni oli juurikin 600 pc25.
Olihan se niin kauan mukava kun ei paremmasta ollut kokemusta,eikä rahaakaan uuteen,kun sai ekan bleidin alle niin tajusi miten naurattava mopo se 600 oli :)
Mulla on ollut vain sportteja ja lähinnä matka ajoon ne on hommattu,1100xx kävin ajamassa mutta en tykännyt yhtään.

Vertailukohtia:
- kakskakkonenkin lävistää pahvitaulun, mutta 44mag:lla se on hauskempaa
- pikku kuulokkeesta kuulee musiikin mutta megaBoseilla se on maukkaampaa
- purjeella pääsee eteenpäin ilmaiseksi mutta isolohkoilla hommassa on enemmän munaa
- raitiovaunulla voi nauttia kiskokyydistä, mutta vuoristoradassa vaan on enemmän fiilistä
- makarooni täyttää vatsan mutta kunnon pihvi on maukkaampi

listaa voisi jatkaa loputtomiin. Meitä rekyylinarkomaaneja lienee kuitenkin varteenotettava määrä kaikesta kansasta kun katsoo millaista kalustoa harrastaessa tulee vastaan. Jokainen hakekoot ilman ihmettelyjä elämyksensä sieltä mistä sen maukkaimmin irti saa. Minulle se on ajaa laitteella missä on enemmän paukkuja kuin mihin taidot riittää. Se minun taitoni on osata ottaa ulos sieltä se määrä joka riittää nirvanaan. Kun taidot karttuu, tuo ulosottorajakin nousee.

GuessWho sanoi:
Vertailukohtia:
- kakskakkonenkin lävistää pahvitaulun, mutta 44mag:lla se on hauskempaa
- pikku kuulokkeesta kuulee musiikin mutta megaBoseilla se on maukkaampaa
- purjeella pääsee eteenpäin ilmaiseksi mutta isolohkoilla hommassa on enemmän munaa
- raitiovaunulla voi nauttia kiskokyydistä, mutta vuoristoradassa vaan on enemmän fiilistä
- makarooni täyttää vatsan mutta kunnon pihvi on maukkaampi

listaa voisi jatkaa loputtomiin. Meitä rekyylinarkomaaneja lienee kuitenkin varteenotettava määrä kaikesta kansasta kun katsoo millaista kalustoa harrastaessa tulee vastaan. Jokainen hakekoot ilman ihmettelyjä elämyksensä sieltä mistä sen maukkaimmin irti saa. Minulle se on ajaa laitteella missä on enemmän paukkuja kuin mihin taidot riittää. Se minun taitoni on osata ottaa ulos sieltä se määrä joka riittää nirvanaan. Kun taidot karttuu, tuo ulosottorajakin nousee.

Tähän olisi hyvä lopettaa,ei pitäis kellään olla mitään lisättävää :)

GuessWho sanoi:
Jokainen hakekoot ilman ihmettelyjä elämyksensä sieltä mistä sen maukkaimmin irti saa.

Jos joku ajaa turbobusalla, niin minulta ei vaadita samaa.
Toisaalta voin silti jäädä henkiin, jos joku tulee letkaan 125 kuutioisella skootterilla turvaliivit päällä.

Jokainen harrastaa tyylillään, mutta halveksin niitä, jotka eivät sitä ymmärrä.

Back