• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hyvä rengas mutkapätkäkurvailuun?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Athene
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pelimanni on pelimanni mutkatielläkin. Moni ei kuitenkaan ole.

Siksi voisi olla ihan hyvä kerrata muutama merkittävä pitoon
vaikuttava asia..... renkaasta riippumatta.

Pinnan ja ilman lämpötilalla on valtava vaikutus... myös
rengaslämpöihinkin.
Pinta jossa on paljon "pikeä" ja tummaa kiveä lämpenee
kelmeässäkin auringossa aivan toiselle tasolle kuin
vaalea, sileäksi sorvattu pottuvarpaan kynnen kokoinen kivi.

Päällysteen laatu/kunto vaihtelee usein samalla "mutkapätkällä" moneen otteeseen.... ja sitä myöten
myös pito.

Painumaurat alkavat olla jo riesa siinä mielessä, että
linjan leikatessa hiemankin, muuttuu "kosketuskulma"
hyvin radikaalisti edestaas "valliin nojaamisesta pintaan joka
kaatuu alta pois jne.

Eli kyllä aikuisten oikeella limiitillä veto tuolla teillä
on aika hazardia pintojen asettamista haasteista johtuen.

Vaikka rata olisi "liukaskin" pinnan laatu on kuitenkin aivan
toista luokkaa, eikä limiitin etsiminen ole ollenkaan
samaa venäläistä rulettia kuin teillä.

Testattavaksi tulee nyt sitten uutuus Metzeler Sportec M5 kolmiseosrengas. On muuten todella jännä kuvio noissa renkaissa
eek.gif
!!

Edelliset oli Metzeleerin M5, kesti reilu 6tkm. Nyt Misukan Pilot Power 2. Misukasta tykkään jostain syystä enemmän, näyttäisi kyllä ettei kestä sen enempää.

No mä tuun ottaa aikaa kun ajelet nopean ryhmän hyvää kyytiä tourinki renkailla. Ihan vaan mielenkiinnosta. Itse kun vaihdoin z 6 alta keskiryhmässä, jolloin alkoi olla jo liian usein lipsuntaa havaittavissa.
Koskas kellotellaan ?
Itse olen nähnyt giksun alla Z6:t ja se ajeli nopeen ryhmän vauhteja... eli jos kuski osaa niin kyllä touringkumeillakin pääsee kovaa (en tuntenut kuka oli, jostain jäi mielikuva että olisi entinen kilpakuski). En silti suosittele kenenkään kokeilemaan tuota
tounge.gif

No mä tuun ottaa aikaa kun ajelet nopean ryhmän hyvää kyytiä tourinki renkailla. Ihan vaan mielenkiinnosta. Itse kun vaihdoin z 6 alta keskiryhmässä, jolloin alkoi olla jo liian usein lipsuntaa havaittavissa.
Koskas kellotellaan ?
Itse olen nähnyt giksun alla Z6:t ja se ajeli nopeen ryhmän vauhteja... eli jos kuski osaa niin kyllä touringkumeillakin pääsee kovaa (en tuntenut kuka oli, jostain jäi mielikuva että olisi entinen kilpakuski). En silti suosittele kenenkään kokeilemaan tuota  
tounge.gif
On muuten ollut aika astronomisen optimoidut linjat - kusikaan ei varmasti etene lautaa pitkin sileämmin kuin em. ajuri on kurvannut.

Meinasin joskus kemauttaa liikenneympyrässä Z6sten kanssa turvalleni ja polvikaan ei ollut edes maassa kun etupää alkoi luistaa tavalla joka oli ihan liikaa ainankin minun siviilirohkeudelle.

no on mulla kyllä rennsportitkin luistanut liikenneympyrässä. se nyt ei kerro mitään, kun ne on aina vähän öljyisiä ja likaisia.

[
Touring-kumilla ajaa jopa radalla hyvää nopean ryhmän kyytiä. Kovalla kaasulla avausta eivät kovin hyvin kestä, mutta tasakaasulla kanttauksessa pito peittoaa useimman kuskin uskalluksen.
Koskas kellotellaan ?
Komppaan, en kyllä uskaltas suositella sporttouring kumeilla ajamaan nopeaan ryhmään ees uhona - joku kokematon voi uskoa tuon.

Noilla on nähny monen lipsauttavan kyljellensä ihan hitaassakin ryhmässä sit kun taito loppuu- edes hetkeksi.

Ongelmahan on se että ne jotka menee radalle s-touring kumeilla, useinmiten ei ole niitä kokeneita kettuja jotka työntää vaikka nappularenkailla vanhalla supertennarilla keskiryhmän kärjen tahtiin (nähty) vaan niitä jotka käy silloin tällöin hiomassa taitoja - ja usein se eka luisto on se josta mennään. Jopa hämästyvät kun toiset kertoo sutivan ulos mutkasta.

Ongelmahan on siinä ettei noilla kovemmilla renkailla kestä kovin tehdä virheitä, jos vauhtia on reilummin ei oikeestaan ees juuri haparoida. Pitävämmillä on enemmän pelivaraa.

Sit aiheeseen:
Pirelli diablot on ollu hyviä ja luotamusta herättäviä tiellä vanha perus D oli hyvä aikoinaan radallakin ja D Rosso menetteli mut en varsinaiseksi ratarenkaaksi suosittelis. Profiili ketterämpi kuin Pilot Power 2ct´ssä. DRosso oli vakaampi kallellaan radalla mut 2ct tuntui muuten olevan tukevammin tiessä. Erityisesti sateella. Molemmat hyviä- kestää ehkä luokkaa 7-8tkm.
2CT on suosittu ratapäivä rengas katukuskeilla - toisilla luistaa herkemmin toisilla ei. Alustan säädöillä on merkitystä- luistava ja sutiva pyörä on saatu pitämään kuminsa tiessä huomattavasti paremmin alustaa säätämällä, ihan et perus asetukset kohdilleen.
Ja toisille se on tärkeetä sutii mutkasta ulos.

Pirelli Diablo Rosso Corsa olis kiva kokeilla.
Tuli vaan yllytettynä kokeiltua Metzeler Racetech K2 (etusen piti olla K1 mut tuli sekin K2) - ihan eri tasoa kyllä tuntumaltaan ja varmasti pidoltaan. Korkeampi profiili takana kyllä vaikuttaa paljon myös. Kesto näyttäs jäävän yllättävän vähän 2CT/Rosso osastosta, kun malttaa painetta pitää tiellä..

Touring-kumilla ajaa jopa radalla hyvää nopean ryhmän kyytiä. Kovalla kaasulla avausta eivät kovin hyvin kestä, mutta tasakaasulla kanttauksessa pito peittoaa useimman kuskin uskalluksen.
Oot kyllä harvinaisen oikeassa. Ainakin multa loppui uskallus Pilot Powerienkin kanssa keskiryhmän vauhdeissa. Kyllähän noi tourinkikumit pitää kuivalla jos vaan kanttaa eikä lähde avaamaan jo ennen apexia. Itse vaan säikähdin niiden äkäisesti palaavaa pitoa niin paljon, että koin uudet rataisemmat renkaat huomattavasti halvemmaksi investoinniksi kuin kaadon jälkeiset kustannukset. Se on sitten taas ihan jokaisen oman optimoinnin tulos, että milloin haluaa pitävämpään kumiin vaihtaa.

Nimenomaan noiden PP 2CT:n ongelma oli pidon palaamisen äkkinäisyys eikä pidon irtoamisen äkkinäisyys. Etupääkin piti aivan esimerkillisesti, mutta takakumi kului suorastaan silmissä eikä pidolla voinut kehuskella. Vajaa kaksi tonnia kesti takakumi kun sen kestävyyttä kokeilin siistissä rata-ajossa ilman kovia avauksia tai takarengas sauhuten mutkaan jarrutuksia (Kemora, ajat 1.30-1.40). Kerran se piti kääntää, tai olisi oikea kylki ollut kankailla.

Et joo, satunnaiseen rata-ajeluun ja mutkapätkäilyyn kannatan PP 2CT:tä. Niihin nopean tai keskinopean nopeamman fraktiilin ajoihin jotain aivan muuta kuin Pilot Roadia, Pirellli Stradaa, Metukan Z6:tta tai vastaavaa "sport touring"-rengasta.

Tässäkin asiassa jokainen saa kyllä ihan itse valita sen laivan minkä mukana uppoaa tai renkaan minkä kanssa ne lippansa vetää. Sinänsä "fiksumpaa" olisi pitää alla vaikka Bridgestonen BT-020:siä, niin niitä syyttäessä kukaan ei edes epäilisi syytösten todenperäisyyttä.

Nostellaas jo aihetta ylös kevättä silmälläpitäen. Mynetmotosta tekis renkaita mieli tilailla 600cc gixxeriin. Ajattelin taakse Misukan Pilot Poweria ja eteen Pilot Power tai Pilot Power 2ct. Kumpi olis parempi eteen perus pilot powerin kaveriksi, vai onko suuremmin merkitystä?

Pilot road 2 ct lipsuu mulla ainakin gen 2 busan jousituksen vakio säädöillä vähän reippaammassa ajossa, touringissa huippu rengas.
Ei mulle enää pilot road 2:sta

Pilot Power 2 ct hyvä valinta.

mitä jengi on tykänny tosta Power Puresta? Ittellä olis sarja odottamassa asennusta. Profiili ainakin viittais siihen että kääntyvyys on varmasti hyvä.

Itsellä oli tämän kesän alla ko. kumit. Takanen koossa 190/50-17. Pyöränä K7 1000 Suikka.

Ajoltaan ja pidoltaan ihan jees kumit, etunen on vielä tosi vähän kulunut, kun kilometrejä on tullut noin 6tkm. Takasella ajelee vielä reilut 2tkm ni alkaa olla aika sakoilla sit.

Radalla näillä oon käyny jotain 5 ratapäivää ajelemassa. Sielläki on ihan jees, mut ei niillä keskiryhmän vauhdissa uskalla lähteä enää paljoa kiristämään, vaikka ehkä pystyisikin. Pito alkaa loppua ku lämpimänä päivänä alkaa olla kierroksia alla. Eihän tämä rengas ole tarkoitettukaan pelkkään rataan, huomiona...

Kadulla ei taida olla kummempaa sanottavaa. Siis pahaa. Sateella pitoa on nyt sen mitä tarvitsee, itse en tykkää ajaa sateella. Kylmänä ei erityisen liukas ja näyttää kestävän kilometrejä ihan hyvin.

Dunlopin sportsmartti kestää kuulemma vielä paremmin eikä pitäs olla muilta ominaisuuksiltaan sen huonompi. Niissä vaan etunen kuulemma kuluu helposti aalloille ikääntyessään. Itsellä ei näistä kokemuksia.

Onhan sitä paskempiakin renkaita  :orgmp:-
Itse siirryn ensi kesäksi ratakumeihin (Supercorsa ja Power one). Niillä kokeillaan sit ens kesän katu- sekä rata-ajot selvitä. Jos ei miellytä niin kokeilen Sportsmarttia.

Ps. itse saatan luopua ko. etusesta huomattavan edullisesti. Käyttöikää jäljellä n.3/5. Tasaisesti kulunut. Takasta ei taida enää kehdata myydä.

Juu niin tuleekin siirtymä. En vaan kesällä viitsinyt vaihtaa pois ku oli uudet kumit pyörän alla sen ostaessani.

Paha vaan nyt keväällä sanoa onko eroa, kun tulee pieni tauko ajamisessa
cool.gif
Tuskin tuo huonommaksi menee, kun satuin vielä huomaamaan keulaputket irroitettuani, että ne olivat asemoitu liian korkealle, joka vielä huonontaa kääntymistä.

Plussaa Metzeler M5, ajelin syksyllä noin 3-4tkm ja pintaa jäljellä vielä hyvin. Renkaalla tuli tehtyä yksi lapin reissu ja positiivisesti yllätyin kuinka hyvin profiili säilyi renkaassa kun tuppaa olemaan melko pystyajelua noi pitkät matkat. Edessä pyörii vielä 2ct, pintakin varmaan riittää kesän puoliväliin, mutta kun vaihto tulee eteen niin M5 keulalle myös.

Back