• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

hurjaa kyytiä

Ehkä jopa hieman aiheeseen liittyen...

Joskus 80-90-lukujen taitteessa isot pojat kertoivat käyneensä testailemassa silloisten "superpyörien", eli CBR1000 jne. huippunopeuksia. Sanoivat että kun seisoo tienvieressä ja mopo lähestyy lähemmäs 300 mittarinopeudella, siitä ehtii havainnoida sen lähestymisen vain tiettyyn pisteeseen asti. Kun mopo ehtii riittävän lähelle, havainnot ovat lähinnä "se tulee, tulee... lähes kohdalla.. meni jo" eli vauhti on sen verran reipas, ettei sitä pyörän kohdalla oloa ehdi tajuamaan. Vain sen että se oli lähellä, ja sitten se olikin jo ohittanut tarkastelupisteen. (Voikohan tätä vielä epäselvemmn yrittää selittää?)

Itse en ole ollut ihan vieressä todistamassa näitä ns. todella isoja nopeuksia, lähinnä jostain radan reunalta tms. kauempaa. Voiko joku vahvistaa tuon yllä epämääräisesti kuvailemani efektin, jos se mopo sujahtaa vaikkapa noin metrin-kahden päästä ohi lähemmäs kolmeasataa ?

Ehkä jopa hieman aiheeseen liittyen...

Joskus 80-90-lukujen taitteessa isot pojat kertoivat käyneensä testailemassa silloisten "superpyörien", eli CBR1000 jne. huippunopeuksia. Sanoivat että kun seisoo tienvieressä ja mopo lähestyy lähemmäs 300 mittarinopeudella, siitä ehtii havainnoida sen lähestymisen vain tiettyyn pisteeseen asti. Kun mopo ehtii riittävän lähelle, havainnot ovat lähinnä "se tulee, tulee... lähes kohdalla.. meni jo" eli vauhti on sen verran reipas, ettei sitä pyörän kohdalla oloa ehdi tajuamaan. Vain sen että se oli lähellä, ja sitten se olikin jo ohittanut tarkastelupisteen. (Voikohan tätä vielä epäselvemmn yrittää selittää?)

Itse en ole ollut ihan vieressä todistamassa näitä ns. todella isoja nopeuksia, lähinnä jostain radan reunalta tms. kauempaa. Voiko joku vahvistaa tuon yllä epämääräisesti kuvailemani efektin, jos se mopo sujahtaa vaikkapa noin metrin-kahden päästä ohi lähemmäs kolmeasataa ?
mä voin vahvistaa. En empiirisesti vaan ihan näin insinörttimäisesti laskeskellen. Jos kuvitellaan että "kohdalla" tarkoittaa 5m ennen sua ja 5m jälkeen niin mopo on 300km/h nopeudella "kohdalla" 0.12s ajan. Eli tuntuu varmaan aika lyhyeltä hetkeltä.

Noin kokemusperäisesti voin todeta että läheltä yli 200km/h nopeudella ohittavaa pyörää itse kuvailen lähinnä sanoilla "vittu että se meni lujaa"

Ei tästä ymmärrä mitään, vaikka kuinka yrittää... Espoo, moottoripyörä, ehkä kelmeän keltainen, liikkui, tuli, meni. Jaa....
buttrock.gif

Back