• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Huonoa ja hyvää, pyörä parkissa nurin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja velijussi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jyväskylässä vuosia sitten jätin harrikkasedälle lapun kun joku yritti peruuttaa viereiseen ruutuun ja tuuppasikin harrikkaan. Lähti kaveri aika äkkiä paikalta. laitoin siihen lappuun rekkarin ja omat yhteystiedot jos tarttee todistajaa.. Ei soittoa ikinä kuulunut joten oletan että sai omansa jotakin kautta pois
tounge.gif

Itsehän tuuppasin vanhalla polon rottelolla huoltsikan pihassa asconan puskuriin. Menin sisälle kahvioon ja kysyin sitten siellä olleelta porukalta et kenenkä tuo auto on ku peruutin siihen. Ei siitä sit mitään tullu, omistajakin vaan katto ettei tuo paljoa tuossa enää haittaa.

Pistää vihaksi tuommoiset jotka ei ota vastuuta teoistaan prkle!

Mahtaako kuinka yleisesti olla sattunut vastaavaa muille ja oletteko joutuneet itse maksumiehiksi, vai onko kolhijoista löytynyt vastuullisia?
On tapahtunut minullekkin, vuonna 1996 stokiksessa. Olin jättänyt vanhan rähjäisen VF750F:n kadun sivuun takarengas reunakiveä vasten kun menin kiskaan ostamaan nuuskaa. Kuului kolahdus, kiskan pimu sanoi että nyt sun pyörä kaatui jolloin minä ryntäsin ulos (nuuskat jäi siihen). Joku keski-ikäinen tätihenkilö oli peruuttanut överklass-mersunsa hondaan ja nurinhan se meni. Oikean puoleinen clip-on meni poikki joten matka ei jatkunut, mutta täti myönsi tekonsa ja teki mukisematta vakuutuspaperit. Onni onnettomuudessa olikin se että sain molemmat alkup. kahvat vaihdettua Maguran tosi sporttisiin clip-oneihin parin päivän kuluttua, muita vikoja ei kaatumisessa tullut.

/MarcusB

Omassa kolarissa syyllinen pakeni paikalta ja sai ab. 600€ sakkoa liikennepaosta ja ajokortitta ajosta. Joten ei ainakaan kannata jäädä kiinni jos pakenee =)
Oma piikki ajettiin päin betoniaitaa (auto peruutti) ja kuski oli häipyny paikalta, kulut oman vakuutuksen piikkiin ja 150€ omavatuu piti maksaa, *itutti niin *erkeleesti.
Miten se meni sun omasta vakuutuksesta? Pyysitkö poliisin paikalle?
En pyytänyt poliisia paikalle, mutta menin kyllä tekemään rikosilmoituksen asiasta. Omasta pussista meni kun ei syyllistä ollut tiedossa
sad_orig.gif

Nykyään viisaampana jätänkin pyörän vain sellaiseen paikkaan missä auto ei voi siihen osua
smile_org.gif

Aina oli pientä jännitystä ilmassa kun meni autolle tai pyörälle aamulla.
Tämä kaikki 4 vuoden aikana, nyt asun maalla ja oma parkkipaikka eli  kulkupelit huomattavasti paremmassa kunnossa.
Auts, ei tuollaista jännitystä kukaan kaipaa. Maalla asumisessa on kieltämättä puolensa, ei aina osaa kuvitellakaan toisten päivittäisiä ongelmia. Ainoa mitä saa jännittää, on itse aiheutetut tilanteet.

. . . oli sitten aurakuski vienyt autosta kyljen mukanaan. Poliisi otettiin paikalle, ja aurakuskikin viimein tavoitettiin. Aurakuski ei kuitenkaan suostunut mitään myöntämään, vaikka sedät poliisitkin oli vahvasti sitä mieltä, että aurallahan se auto on telottu...
Varmaan aurakuski kielsikin, koska hänen vakuutuksensa koskee ajoneuvoa (traktori tai kuorma-auto), mutta ei työvälinettä, eli auraa. Ja vaurion teki aura. Kuski olisi joutunut maksamaan omasta pussista. "Halvemmaksi" kuskille tuleekin nostaa pökkäämisen jälkeen aura ylös, kääntää kone ja peruttaa päälle samaan kohtaan.

Menee vähän ohi aiheen mutta kerrotaan silti.. Olin itse lähdössä noin puolitoista vuotta sitten aamulla ihan normaalisti töihin. Ajoin huoltoaseman kautta aamulla ostamaan tupakkaa ja eväitä. Pysäköin autoni pakettiauton taakse, koska pihalla oli täyttä. Ulos tullessani huomasin että etupuskuriini oli peruutettu vetokoukulla ja edessä pysäköitynä ollut pakettiauto ajoi juuri paikalta pois ja huomasin, että siinä oli myös vetokoukku. Ajattelin että hyvä ettei käynnyt muuta, kuin vähän rekisterikilpi vääntyi. Töihin tullessani ja autoa tolppaan laittaessani huomasin kumminkin, että puskuri oli halki. Ajattelin sitten kumminkin alkaa selvittää asiaa. Soitin kyseiselle huoltoasemalle ja kysyin onko heillä kameroita siihen kohtaan. Vastaus oli, että ei ole mutta kun selvensin tilannetta mistä oli kyse, niin myyjä sanoi että tietää kyllä kuka sitä pakua ajoi. Heidän joka aamuinen lehtien toimittaja. Siitä sitten puhelua rautakirjalle ja kyselyä, että kuka vie lehdet kyseiselle huoltoasemalle. Ystävällinen täti alkoi asiaa selvittämään ja noin puoli tuntia meidän puhelun jälkeen laittoi mulle kyseisen pakukuskin yhteystiedot. Soitin sitten tälle kaverille joka poistui paikalta mitään sanomatta tai lappua jättämättä. Perustelut oli, että kun oli niin kiire jne jne. Kysyin sitten ystävällisesti, että miten hän haluaa asian hoitaa ja vastaus oli, että maksaa virheensä rahalla itse koska oli juuri laittanut oman firman pystyyn ja omavastuu vakuutuksissa oli 800€. Sanoin että tämä sopii minulle ja soitan kohta uudestaan. Soitin sitten magneettiin ja kysyin, että paljonko mun autoon maksaa uusi puskuri töineen, niin hinnaksi ilmoitettiin tasan 1000€. Tämän kerrottua pakukuski halusi kumminkin maksaa vielä kaiken omasta pussista ja kysyi minulta sitten, että riittääkö toi tonni, niin sanoin että laita 1200€, niin saan vuokra-auton sitten vielä korjauksen ajaksi.

Tarinan opetus:

Kannattaa jäädä paikalle selvittämään asioita, koska oikeasti puskurista halkesi n.5cm kokoinen pala joka ei haittaa itseäni lainkaan, eli puskuri on vieläkin halki ja sain siitä huoltoasema käynnistä sitten 1200€. Paikan päällä olisin varmaan sanonut, että näitä sattuu ja anna joku 100€, niin unohdetaan asia
biggrin.gif

Omat kokemukset liittyvät lähinnä kaverin autoon, kun se oli mun luona käymässä.

Kaverini jätti autonsa tohon vähän matkan päähän. Kahden rivitalon väliin. Ex-naapurin mies ystävä oli lähdössä vierailultaan ja peruutti kaverin autoon. Takaovi läjään. Kävi heittään kylällä mutkan ja tuli takaisin ystävättärelleen. Ja sillon vasta huomasi, että oli peruuttanut ystäväni kuskinpuolen takaoven läjään. No onneksi rehtinä miehenä tuli mun ovelle ja kyseli kaveriani. Tästä selvittiin siis pelkällä oven oikaisulla.

Nykyään viisaampana jätänkin pyörän vain sellaiseen paikkaan missä auto ei voi siihen osua
smile_org.gif
Kuin myös... pysäköintivirhemaksu silloin tällöin on varsin pientä verrattuna siihen vitutukseen ja katteiden uusimisen hintaan. Mahtuu enemmän autojakin parkkiin kun pyörä ei vie ruutua. Hätätilassa suojatietä edeltävä paikka on ok, ihmiset tuntuvat kunnioittavan suojatien edustan tyhjäksi jättämistä eli siinä ei peruutella.

Omassa tapauksessani pyörän nurin peruuttanut jätti yhteystietonsa ja oli jopa pyörän pystyyn nostamisen lisäksi huolellisesti kerännyt kaikki hajonneet palaset suojapeiton alle talteen. Kyseessä olikin ulkomaalainen siivooja joka ei tiennyt miten nämä hommat Suomessa on tapana hoitaa (ajetaan karkuun).

Tarina päättyi siis hyvin.
Kerro toki siitä hyvästä?  
nixweiss.gif

Ukko kiinni ja  
kaboom.gif
??
Saiko edes sakot pakenemisesta??
Ei ukko, vaan akka. Joten turpakeikkaa ei luonnollisestikaan harkittukaan/ollut/tullut. Siis kaverini oli ruokakaupassa, sillävälin pyörä peruutettu autolla nurin. Läheisen soittoruokalan terassilla olleet ihmiset antoivat autoilijan rek. nron. Kaveri teki rikos-ilmoituksen ja vaati sakkoja autoilijalle: näin myös käsittääkseni kävi.

Autolla. Oli talvi. Oli taloesittely. Kaverin kanssa mentiin esittelyyn, jossa piha täynnä autoja. Nohevana jätin autoni toisen auton (lue; mazda) perään, parin metrin päähän. Mentiin katsastamaan talo. Tultiin ulos ja aattelin heti, että pitäskö mennä sisälle ja pyytää mazdakuskia siirtään autoonsa, ettei käy mitään. Ja v*tut, kyllä se siitä menee... Istumaan autoon (5srj bmw.) Ovet kiinni ja auto käyntiin, pakki päälle ja kevyesti koittaa peruuttaa... ee nouse. VArovasti virrat pois ja käsijarru päälle pakin kanssa... Ovi auki ja varovasti ulos autosta. Juuri paiskatessani ovee kiinni, tuli mieleen "voi jeesus *ittu, se muuten lähtee just valuun alas ku ovi menee kiinni!!" Ja niinhän se paska meni mazdan peräluukusta sisään! Suunnattoman vitutuksen ja hihittelyn kanssa takas esittelyyn ja huuteleen, et "kukahan omistaa punaisen mazdan??" ..Hiljaisuuden keskeltä kuuluu naisen parkaisu "ei kai taas meidän auto!!" Pariskunta ulos tunnistamaan uhria... tuttu oli auto. Oli kuulemma just edellisellä viikolla mazda käyny puskurin vaihdossa
biggrin.gif
No vakuutuksesta mazdan kulut, omaan ei tullu juuri mitään.

Aina oppii...
blush.gif

Mulla taasen Nokian pihassa Kilossa joku Nokialainen peruutti Volvollaan mun pyörän päälle. Noh olihan siinä käyntikortit jne, kun tulin paikalle. Työsuhdeauto ja TEVA, niin mikäs siinä. Tosin kaverin eka kommentti oli et ei saa jättää pyörää tolleen auton perään. Noh ajokaistan vieressä olevaan riviparkkiin on vaikee sitä pyörää muuten jättää.

14k mummon markkaa maksoi tämä, kun suht uuden karheeseen peliin vaihettiin kaikki mitä näkyy. Laitoimpa omakustannuksella sliparinkin samalla, mut kyllä tuntu kummalliselle, kun se autoilija rupes läksyttää mua, vaikka itte kihisin kiukusta. 3vko ajoaikaa pois meinaan.

Autocase:
Noh, ittellä sitikan käsijarru päästi jonku vanhahkon vectran keulaan valumalla. Siinä tutkin vahinkoja omistajaa odotellessa ja ilmeni, jotta pissapojan suutin tarttis uusia. Näin sit sovittiin, et korjaan sen varaosilla niille ja yhteystiedot vaihdettiin. Toisin kävi. Parin päivän päästä tuli soitto, että tää vanha vectra oli viety Ooopppelille korjattavaks ja lasku 2600 euroa. Kuulemma keulasta kaikki mahollinen rikki jne. Eipä siinä Xantian puskuriin ei tullu ees naarmua, et tiiä sitä mihinkä toi kustannus perustuu... Semmossii...

Mulla auto oli peruuttanut monia, monia vuosia sitten Viragon päälle Espoon Leppävaarassa ja tietty paennut paikalta. Ruttua oli tullut ihan hyvin, mutta onneks pyörä oli muutenkin aika paljon kärsinyt joten ei vahinko ollut niin paha. Pienellä tangon suoristamisella päästiin taas jatkamaan matkaa.

Kerran joku(78v) papparainen peruutti auton päälle niin lujaa, että sen renkaat nousi mun etupuskurin päälle(honda prelude oli tuolloin). Sanoi, että tule hakemaan korvauksia kun saa eläkkeen. Oli pappa varannut 600 markkaa korjausta varten, tokihan se ei riittänyt mihinkään mutta ei viitsinyt vanhalta pyytää enempääkään kun kerta halusi väkisin maksaa käteisellä, ettei kortti lähtisi
biggrin.gif

Mulla auto oli peruuttanut monia, monia vuosia sitten Viragon päälle Espoon Leppävaarassa ja tietty paennut paikalta. Ruttua oli tullut ihan hyvin, mutta onneks pyörä oli muutenkin aika paljon kärsinyt joten ei vahinko ollut niin paha. Pienellä tangon suoristamisella päästiin taas jatkamaan matkaa.

Kerran joku(78v) papparainen peruutti auton päälle niin lujaa, että sen renkaat nousi mun etupuskurin päälle(honda prelude oli tuolloin). Sanoi, että tule hakemaan korvauksia kun saa eläkkeen. Oli pappa varannut 600 markkaa korjausta varten, tokihan se ei riittänyt mihinkään mutta ei viitsinyt vanhalta pyytää enempääkään kun kerta halusi väkisin maksaa käteisellä, ettei kortti lähtisi  
biggrin.gif
Ei ei, kaikki mahdollinen olisi pitänyt häneltä pyytää. Eipähän rahat riittäisi enää bensaan eikä olisi ollut jatkossa vaaraksi muille liikenteessä.

Näiden vanhusten kanssa saa olla varuillaan koko ajan, välillä meinaavat tulla samalle kaistalle ajelemaan ja toisinaan kääntyilevät eteen risteyksissä.

Hirvittää, milloin vakavampaa sattuu juurikin näiden iäkkäiden kanssa...
sad_orig.gif

Mahtaakohan osa noista "pakenijoista" olla niitä 60 - kuoleman välillä olevia vaareja jotka ei näe eikä kuule muutenkaan mitään, niin mistä ne nyt sitä kuulis jos mopo takana katuu ja ennen sitä vähän osuu niiden autoon?  
nixweiss.gif

Tuolla omassa opinahjossa meillä on pari sivaria eli jotain 18v kaveria niin autohallissa on 2 jumalattoman isoa ovea ulos ja sivari pojat on yhden corollan ja toisen hiacen kyljet laittaneet uusiksi. Hiacen kun kolaroivat niin itse seisoin 3m päässä ja olin menossa sanomaan että kattelis vähän mitä on tehnyt niin ei pojat lähti menemään ja olivat väittäneet myöhemmin että ei huomanneet mitään kun tallin ovesta lähti melkeen karmit irti...

Joskus piikkiaikoina jätin pyörän kaupungilla parkkiin hiacen taakse. Kävin asioilla ja palatessani huomasin että mopo kyljellään parkissa..
omg.gif

Siinä sitten joku sivullinen tuli kertomaan että joku nuori manne sillä hiacella lähti ja pukkasi yamahan nurin. Kertoi että kerkesi saada kilven kirjainosan muistiin.. No, kiittelin ja lähdin poliisilaitokselle ilmoittamaan tapahtuneesta..

Kerroin kuvauksen kuljettajasta ja auton vajavaisista tiedoista.. Kerkesin kertoa auton mallin ja värin, sekä kuljettajan ihonvärin, niin vanhempi konstaapeli antoi samassa osoitteen ja ehdotti että käyn itse sovittelemassa tapahtunutta. Sanoi vielä että "voit mennä ihan turvallisin mielin kylään, isäntä on rento kaveri ja kerrot kuka sinut asialle laittoi, niin homma menee ok.". No, menin käymään ja siellähän syyllinen olikin pihassa, lähdössä samalla hiacella liikenteeseen. Kerroin tapahtuneesta ja kysyin, eikö hän ollut huomannut tapahtunutta.. Tässä vaiheessa auto oli ollut kuulemma koko päivän "hiitillä" (ilmeisesti hevoshommissa) ja asiaan ei osannut ottaa kantaa, kun ei siitä mitään tiennyt..

Seuraavaksi takaisin poliisin juttusille.. Kerroin että auto oli 100% varmuudella sama, eikä se kuitenkaan ole ollut lähimaillakaan tapahtumapaikkaa.. Lupasi hoitaa asiaa..

Meni noin 3 tuntia, kun vanhempi konstaapeli soitti minulle kotiin, että voit viedä pyörän vakuutustarkastajan nähtäväksi huomenna..
biggrin.gif

Tuosta on nyt 18v. aikaa. Tuskin enää tänäpäivänä hoituu asiat yhtä epäbyrokraattisesti missään..
biggrin.gif

Mulla taloyhtiön pihassa oli naapurin vanha pappa peruuttanut pyörän kumoon toissa kesänä. Pyörä oli jotenkin saatu nostettua kuitenkin jaloilleen takaisin ja lappu oli kiltisti jätetty kertomaan tehdystä vahingosta. En tiedä oliko sitten joku muukin nähnyt tapahtuman, kun en usko että ko pappa olisi saanut pyörää omin voimin pystyyn. Papan vaimo vastasi puhelimeen ääni väristen kun soittelin perään, mutta heidän vkauutuksestaan meni korjaus. Oli kuulemma ensimmäinen kerta ajouransa aikana, kun ko pappa oli mihinkään osunut. Eli on näitä rehellisiä ihmisiä tässä maailmassa onneksi vielä.

Harmitti vain että meni 1,5 kuukautta keskellä kesää pyörän korjaukseen, kun katteiden toimituksessa kesti. Ja tietysti pyörä kaatui eri puolelle kuin mihin olin itse edellisenä kesänä tehnyt parit naarmut...

Back