• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Huollan itse

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Huollan ja korjaan sen minkä osaan, mutta tietyt hommat on parempi jättää ammattilaisille. Toisaalta huoltojen tekeminen on osa harrastusta.

Heinäsen (Haynes..) tms. huoltomanuaalit on poikaa jos meisseli pysyy kourassa, mutta ei ole varma, että kumpaan suuntaan pitäisi veivata. Perus arvot, momentit, "kuinka puran, korjaan ja kasaan" sektioita kuvien kera yms. Koko rahalla asiaa, jos itse laittelee. Jotkut valittavat että painokset ovat englanniksi, mutta se on ihan henkilökohtainen heikkous, johon voi vaikuttaa. Itse olen kiitollinen saatuani kohdata onnen käyttää tehtaan söövis manuaalia. Tjaa, noh eipä tuohon ole paljoa tarvinut tehdäkään...

Tee se itse meiningistä...

Uusi huolto ja tee-se-itse halli on avattu Nummelaan...Hallin sivut

Paikalla on prätkä nosturit, työkaluja, painepesuri jne...

Orggilaiset saa alennusta siellä...
062802moto_prv.gif
xmas.gif

renkaiden vaihto tee-se-itse työnä onnistuu, mutta tasapainotus ei onnistu tee-se-itse periaatteella... mutta siis kyllä suht edullisesti saa ne tasapainotettua siellä...

Ite sitä tietty tehdään melkein kaikki. Kai sitä jotain pientä voi jäädä jota ei ite pystyis tekemään, mutta suurin osa kuitenkin ite.
wink.gif

Kuis moni on kokeillut/on vaihtanut crossipyörän renkaita ilman konetta...? , mitäs tuli?
biggrin.gif

Enska ja crossipyöriin vaihtelin silloin kun niitä vielä oli. Ensialkuun tulee reikiä mutta kyllä sen siitä oppii. Ja piikkikumien kanssa välillä näpit naarmuilla.
Juu se onnistuu ihan kivasti noilla 18"-21" pyörillä. Mutta voi taivas että semmosia 12"-14" pyöriä saa kyllä kissittää ihan todenteolla että ne saa paikalleen.
Pyörät oon huoltanu aina itte, menestys oli alkuaikoina, hmmm, vaihteleva. Tietenkään kaikkea ei pysty tekeen kotivälineillä, mutta sen mitä pystyy. Ja sitte tietää että ne jarrutkin on kiristetty..

Joo tosiaan, itsekkin huollan kyllä pyörän pääosin itse, kun tuppaavat nuo ammattimiehet olemaan aika (liiankin) harvassa nykyään, kaikki ovat jotain oppisopimuksella työskenteleviä poropeukaloita jotka menestyisivät taidoillaan paremmin romuttamolla purkuhommissa, kun näyttää siltä että ne saavat kaiken muun hajalle paitsi ehkä rautakiskonpätkän! en sitten tiedä, mutta täälläpäin ainakin on sellaisia kolmenpisteen säätäjiä jokalähtöön että kannattaa vähän katsoa mihin korjaamolle rakkaansa vie!

Itse olen tavallaan vanhan kansan kasvatteja, eli on synti ja häpeä olla tekemättä huoltoja itse. Kiireen vuoksi olen joskus joutunut jotakin teettämään, mutta periaatteena on, että kaikki mitä osataan, tehdään itse, ja mitä ei osata, niin katsotaan kirjasta ohjeita
wink.gif

Kertopaaka huoltomotoristit mistä noita korjausoppaita saa hankittua? Onko korjaamokäsikirjojen hankkiminen kuinka helppoa? Opiskelijalle tuo itsehuoltaminen olisi oiva ja edullinen vaihtoehto pitää pyörä kunnossa. Kiitos vastauksista etukäteen.

Alfamer
tuolta löytyy lähes kaikkiin malleihin lontoonkielisiä opuksia.. yhden huoltokirjan hinnalla (30-50,-) ei montaa merkkihuoltoa tehdä.. ja edelleen suosittelen tota motovelhojen tee-se-itse hallia, on huomattavasti mukavampaa ähertää pyörän kimpussa kunnon hallissa ja tarvittaessa nostaa pyörä nosturin päälle.. ja kyllä ne motovelhon kaverit tarvittaessa neuvovatkin...  
smile.gif

062802moto_prv.gif

Itse olen opiskellut kantapään kautta, oppirahojakin on maksettu -ehkä liikaakin, tuntuu että olisi tullut halvemmaksi ostaa kirja kun kämmiä homma... mutta nytpähän osaa!
062802jumpie_prv.gif

Jälleen kerran haluan suositella valmistajan omia huoltokäsikirjoja. Kokemukseni mukaan Alfamerit ovat aika vajavaisia näihin verrattuna.

Clymer on hyvä startti, mutta kyllä se osaaminen tulee kantapään kautta.

Esim. olen synkannut kaasareita nyt 3 iltaa ja vasta nyt olen varma siitä kuinka se tehdään oikein ja jälki oli niin hyvää että luulenpa että huoltoliikkeessa ei samaan tasoon ylletä!

... ja rahaa säästyi eurokaupalla !

Nuo valmistajan käsikirjat kun vaan ovat aika kortilla, pääosin kaikki omistajille suunnatut omistajan käsikirjat kun ovat rajoittuneet tulpan vaihtamiseen.
sad.gif
, tosin maahantuojalta kannattaa kysellä valtuutetuille huolloille suunnattuja oppaita jossa neuvotaan merkkikohtai´set poikkeavudet ym. näitä voi tilata jälleenmyyjien kautta jos maahantuoja ei suostu niitä käyttäjälle lähettämään.

Taas tulee pääsiäinen ja mp.n huolto tee se itse periaatteella.
Siitä se ajokausi alkaa. Hyvää ajokautta kaikille motoristeille.
033102beer_1_prv.gif

Juke kaivoi tosi vanhan threadin esiin. Hyvä!!
thumbs-up.gif

Juuri näistä syistä näitä säilytetäänkin.
Vielä kun tästä saataisiin pikku riita aikaiseksi...
smile_org.gif

Back