• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Honda CBR ja Täristys jarruttaessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mihe84
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
pelkkä jarrusylinterin jumiutuminen riittää tuohon täristykseen
confused_orig.gif
olis aika oireen mukaista. Jos vanne kiero niin taatusti vatkaisi kovemmassa vauhdissa.

Joo, nyt tarkemmin ku huomioinut asiaa ni kyl alkaa kans vähä täristä tossa yli 130km/h vauhdeissa. No vanne lähtee oiottavaksi varmaanki tossa ens viikolla
smile_org.gif
Joo ja toi jarrusylinteri pitää kans aika kutinsa otin sit jarrut auki ja pumppailin ja puristelin niit mäntii edes sun takas ja sit vaihdoin viel uuet jarrupalat ni parani aikas paljo, pienis jarrutuksis ei vatkaa enää ollenkaa mut sit ku painaa kahvast kunnol ni sit alkaa se kiva tärinä
sad_orig.gif
Tosin luulen et siihen vaikuttaa aika paljolti se että oikean puolen jarrusylinteri ei toiminut oikein kunnolla alempi mäntä ei liiku vasta sitten ku ylempi painuu jotain vasten. Eli männät ei liiku tasasesti, ja näin ainakin kuvittelisin että niitten pitää liikkua samaan tahtiin. Korjatkaa jos olen väärässä. Ja vinkkiä saa laittaa millä ne sais kulkee tasosesti  
biggrin.gif
vai onko niille enää mitään tehtävissä
veryangry.gif
muutaku ku ottaa rennosti vaa  
033102beer_1_prv.gif

Jarrumäntien pitäs liikkua tasatahtia, nyt toinen niistä jumii. Otat vielä jarrusatulat irti, heläytät ne atomeiks,puhdistat kunnolla ja vaihdat uudet tiivisteet sinne satuloihin niin pitäs ruveta toimimaan.

Tosin luulen et siihen vaikuttaa aika paljolti se että oikean puolen jarrusylinteri ei toiminut oikein kunnolla alempi mäntä ei liiku vasta sitten ku ylempi painuu jotain vasten. Eli männät ei liiku tasasesti, ja näin ainakin kuvittelisin että niitten pitää liikkua samaan tahtiin. Korjatkaa jos olen väärässä. Ja vinkkiä saa laittaa millä ne sais kulkee tasosesti
biggrin.gif
vai onko niille enää mitään tehtävissä
veryangry.gif
muutaku ku ottaa rennosti vaa
033102beer_1_prv.gif

E
Niinhän siinä käy. En minä ihan huvikseni kehottanut niitä mäntiä puhdistamaan, ennenkuin ne painaa takas sisään.

Niinhän siinä käy. En minä ihan huvikseni kehottanut niitä mäntiä puhdistamaan, ennenkuin ne painaa takas sisään.[/QUOTE]
Siis joo, Sillonku otin vanhan jarrupalat pois ni katsoin männät ovatko paskaset, Pientä paskaa oli ja senki otin sit tyyliin että jarrunestettä liinaan ja sillä hinkkasin puhtaaksi. Siis nämä toimenpiteet ennenkuin puristin männät takasi sisään. Ja silti tämä alempi mäntä ei liiku ennenkuin esim. pidät ylempää mäntää paikoilla vaikka kahdella sormella ni sit lähtee alempi mäntä liikkumaan. Mutta heti ku päästä sormet irti ni alempi mäntä lopettaa liikkumisen ja ylempi jatkaa ja sit taas ku ylempää pitää paikoillaan ni alempi liikkuu. Että näin ihan kuin siitä alemmasta puuttuisi paineet.  
idea3.gif
Mutta onko tua sit taas mahdollista että siellä pitäisi olla painetta  
withstupid.gif
Mites noi oike toimii teknisesti, Jos joku vois valaista ihan kohta kohdalta. Ja pistää vaikka räjäytys kuvat viel ni sit mie olisin onnellinen taas
sport05.gif

No siis teoriassahan molempien mäntien takana vaikuttaa sama paine, jos kammioihin menevät kanavat ovat samanlaiset (yhtä suuri painehäviö molemmissa kanavissa). Kun mäntien pinta-alakin on sama, niin ensimmäisenä lähtee liikkeelle se mäntä, jolla on pienempi kitkavoima. Kun ensimmäinen mäntä pysähtyy esteeseen, nousee järjestelmässä paine ja toinen mäntä lähtee liikkeelle. Ei tuo välttämättä mitenkään haitallista ole, jos molemmat männät kuitenkin liikkuvat suht herkästi (sormivoimin). Käytännössä voimat levyä vasten ovat kuitenkin sen verran suuria, ettei pieni ero mäntien kitkassa paljon vaikuta ja molemmat siis puristavat levyä lähes yhtä suurella voimalla.

Sensijaan kannattaa tarkistaa, että jarrusatula pääsee liikkumaan aksiaalisuunnassa liukutappien varassa, jotta myös männättömän puolen palat puristuvat levyä vasten.

Back