• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Honda CBR 600 F

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ^b3ra^
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen mietiskellyt onko edellinen omistaja teettänyt 24tkm huollon niin kuin kuuluisi, sisältäen venttiilien tarkastuksen. Sain nipun papereita pyörän mukana, myös tuon 24tkm huollon kuitin.

Kuitissa ei mainita venttiilien tarkastusta mutta näen siitä laskutetut työtunnit.

Osaako joku sanoa paljonko minimissään pitää tunteja olla laskussa, että huolto vakavissaan voi väittää tarkastaneensa myös venttiilit?

Kyseessä allekirjoituksen pyörä, vm 2006 600F4i

jyk sanoi:
Olen mietiskellyt onko edellinen omistaja teettänyt 24tkm huollon niin kuin kuuluisi, sisältäen venttiilien tarkastuksen. Sain nipun papereita pyörän mukana, myös tuon 24tkm huollon kuitin.

Kuitissa ei mainita venttiilien tarkastusta mutta näen siitä laskutetut työtunnit.

Osaako joku sanoa paljonko minimissään pitää tunteja olla laskussa, että huolto vakavissaan voi väittää tarkastaneensa myös venttiilit?

Kyseessä allekirjoituksen pyörä, vm 2006 600F4i

Sitä en tiedä mitä kaikkea huollossa on tehty mutta venttiilienvälysten tarkastukseen ei hirveästi aikaa mene. Tunnista kahteen ehkä.

JLä sanoi:
Sitä en tiedä mitä kaikkea huollossa on tehty mutta venttiilienvälysten tarkastukseen ei hirveästi aikaa mene. Tunnista kahteen ehkä.

Onko muka joskus ollut tarvetta venttiilien säätöön 24tkm kohdalla?

Jos huoltokirjassa on 24tkm leima, niin itse ainakin olettaisin venttiilinvälykset tarkistetuiksi.

On jos ne on ledit tai pienempiwattisella polttimolla kuin alkuperäiset. Korjaantuu releen vaihdolla, haet esim motonetistä kantaan sopivan LED releen.

Rekkamasa sanoi:
On jos ne on ledit tai pienempiwattisella polttimolla kuin alkuperäiset. Korjaantuu releen vaihdolla, haet esim motonetistä kantaan sopivan LED releen.

Kiitoksia! Eihän vilkkujen nopeudesta ole kuitenkaan mitään lakipykälää? Tuleeko sanomista? Laitan talviteloilla uuden releen.

Voi siihen vilkun johdon väliin laittaa myös vastuksen (saa motonetista valmiina) niin ei tarvitse koskea releisiin.

[QUOTE
Niittaamallahan nuo suositeltais liittää, olen kuullu joidenkin ajaneen ketjun loppuun tuollasella klipsiliittimelläkin mut valmistajan suositus olis kyllä niittilukko. Voihan sen pelkän lukonkin vaihtaa myöhemminkin, oletko mistäpäin? Täällä on aika monella niittaustyökalu jos et itse omista/tiedä mistä löytyisi.
[/QUOTE]

Kiitos vastauksista rekkamasa. Olet aktiivisesti antanut kommentteja täällä, kuten monet muutkin. Mukava että jaat kokemusta muille. Oulussa asustelen. Ja muistankohan oikein että olit vaasan seudulla?

Noista välityksistä vielä.. jos lisään eteen pari pykälää suuremman hampaan niin ei varmaan persdynolla vaikutusta pyörän käytökseen? Olenko väärässä? Kun ykkösellä menee melkein samantien rajoittimelle niin arvelin että olisi "varaa" vähän pidempäänkin ykköseen. Matka-ajossakin kierrokset vähän laskisi. Ja ohituskiihtyvyys kyllä minulle riittää, ei tarvi olla raketti.. Onko muuten kierroksenrajoitin asetettu vakioon kun n. 12 000 kierroksessa ottaa kiinni?

Täältä katselin ja vertailin noita välityksiä: https://www.gearingcommander.com/
Jos mittarivirheen ottaa huomioon (gepsillä tarkastin n. 10 km/h näyttää liikaa) niin oma arvio on että omassa on vakiota pienemmät välitykset. Tai sitten tuo linkki ei anna oikeaa nopeutta ykkösellä. Tuolta linkin paikasta vertailin eri mallien F2, F3, F4 välityksiä. F4 pitäisi kulkea hieman yli sata ykkösellä. Onhan siinä F4 viitisen heppaa enemmän mutta varmaan omaan kestäisi laittaa se pari pykälää isompi niin olisi suunnilleen samat välitykset F4 kanssa.

Pyöriä ei ole tullut raplattua. Kymmeniä vuosia sitten nuorena oli piikki hetken. Ja sitä ennen mopoja kyllä riitti. Ja niitä viriteltiin ja värkkäiltiin. Sieltäkö sitten juontaa tuo mopokuume että piti hankkia vielä motari. Mönkijöiden parissa on tullut enempi värkkäiltyä. No, tämä ei välttämättä ollut tarpeen mutta kerroinpa vähän taustoja. Joten saatanpa joutua kyselemään täältä vielä monia juttuja..

Pakoputkistosta.. en tiedä onko kokoputkisto vai pelkkä vaimennin. Mistä sen muuten tietää? Yoshimura on vaimennin ja dynojetin suutinsarja.

-JSSM-

Viimeksi muokattu:
Kaksi piikkiä eteen lisää on jo tosi tourinkimeininkiä, mutta yksi piikki lisää eteen toimii ainakin tonniäffässä ihan jees. Samalla mittari alkaa näyttää täysin oikein, kun siinä se ottaa mitan eturattaalta. Ainoa haittapuoli jos asuu kaupungissa niin isompi eturatas ei ole kiva keskustassa pyöriessä, kytkinlevyt hioutuu valoissa. Maantiellä se on jees ja tiputtaa kulutusta hieman. Kyllähän pidemmilläkin väleillä sportisti voi ajaa, sitten vaan potkitaan alaspäin:;): Ketjun kestävyyskin vähän paranee isommalla eturattaalla, ja säätövara riittää pidempään:)

Tuo klipsillä liitetty ketju on vähän huima. Itseä vähän pelottaisi ajaa kaht...hiukan ripeämmin ilman niitattua ketjua.
Voi se varmaan kestääkin, mutta kyllä niittaus on varmempi suurilla tehoilla ja nopeuksilla.

Vääksyssä itte asustelen mut eiköhän vaik jostain pajalta saa lainaan/niittaavat sen sulle. En halua lietsoa paniikkia mut aikoinaan cbrforumia modeillessani en jaksanu edes laskea kuinka monta kertaa sai lukea saman tarinan että porukka yritti säästää laittamalla 520 ketjun ja rattaat (vai olikose 515) kusiaiseen sit parin viikon päästä hirvee poru kun ei se kestänykkään, linkuttunut ketjun pää ei mahdu eturattaan ympäri ja poks lohko halki... Että suosittelen niittaamaan, kunnon niittaustyökalu vähän maksaa mut se on kertasijoitus. Itellä on se bilteman iso, kerran oon vaihtanu siihen kärjet mut muuten toimii. Halpaa ei kantti ostaa kun ne taipuu ja murtuu.

Zen sanoi:
Kaksi piikkiä eteen lisää on jo tosi tourinkimeininkiä, mutta yksi piikki lisää eteen toimii ainakin tonniäffässä ihan jees. Samalla mittari alkaa näyttää täysin oikein, kun siinä se ottaa mitan eturattaalta. Ainoa haittapuoli jos asuu kaupungissa niin isompi eturatas ei ole kiva keskustassa pyöriessä, kytkinlevyt hioutuu valoissa. Maantiellä se on jees ja tiputtaa kulutusta hieman. Kyllähän pidemmilläkin väleillä sportisti voi ajaa, sitten vaan potkitaan alaspäin:;): Ketjun kestävyyskin vähän paranee isommalla eturattaalla, ja säätövara riittää pidempään:)

Tuo klipsillä liitetty ketju on vähän huima. Itseä vähän pelottaisi ajaa kaht...hiukan ripeämmin ilman niitattua ketjua.
Voi se varmaan kestääkin, mutta kyllä niittaus on varmempi suurilla tehoilla ja nopeuksilla.

Tuo ketjun heikko liitos on tiedostettu jo ostaessa. Ja olen ajellut sillä hissukseen. Ja tarkoitus on vaihtaa se viim. ensikaudella. Tämän kauden ajot kun alkaa olla takana. Ihme vaan että on kestänyt ed. omistajalla 9 vuotta ja 7000 km. Kauanko lie sitä ennen olleet..

Rekkamasa sanoi:
Vääksyssä itte asustelen mut eiköhän vaik jostain pajalta saa lainaan/niittaavat sen sulle. En halua lietsoa paniikkia mut aikoinaan cbrforumia modeillessani en jaksanu edes laskea kuinka monta kertaa sai lukea saman tarinan että porukka yritti säästää laittamalla 520 ketjun ja rattaat (vai olikose 515) kusiaiseen sit parin viikon päästä hirvee poru kun ei se kestänykkään, linkuttunut ketjun pää ei mahdu eturattaan ympäri ja poks lohko halki... Että suosittelen niittaamaan, kunnon niittaustyökalu vähän maksaa mut se on kertasijoitus. Itellä on se bilteman iso, kerran oon vaihtanu siihen kärjet mut muuten toimii. Halpaa ei kantti ostaa kun ne taipuu ja murtuu.

Hyvä tietää että voi konekin hajota! Tuolta kantilta ei ole edes tullut ajateltua. Kiireesti sitten ketjun ja rattaiden ostoon.. meneekö muuten pahasti pieleen jos ostaa RK tai DID ketjun? Rattaat lienee selvää että on JT.

Sitten vielä tyhmä kysymys.. mistä tietää ostaessa että tulee uuteen ketjuun oikea liitos eli niittausliitos?

On ollut lukko niitti 600f ja 900bleidis,molemmissa kyllä kesti sutia ja keulia mutta vaihdoin niittiin myös varmuuden vuoksi.
Eikö se kuitenkin ole samaa matskua,oli niitti tai lukko.
600f oli mun mielestä -1 eturatas just passeli,kuinkahan kamala mahtais olla +2 ,en viittis edes harkita moista.

Se niitti pitäs lukea siin paketis, rivet type masterlink tjsp. On se sokkalukkokin samaa materiaalia mut worst case scenario se jousisokka saattaa irrota, sen jälkeen lähtee sivulevy ja sit kolisee. Niinkun sanottua jotkut on ajanu ketjun koko iän sillä jousisokalla mut se vaara on olemassa... Did ja rk on ihan hyviä merkkejä molemmat. Kunhan ei tilaa ebaystä mitää volaria niin pitäs kestää.

Siis pidempi välitys kusiaiseen??!! :kääk:
Se paras ja halvin "viritys" on laittaa piikkiä pienempi eturatas. Saa vähän heräämään tuonkin vehkeen.

HondaCebari sanoi:
On ollut lukko niitti 600f ja 900bleidis,molemmissa kyllä kesti sutia ja keulia mutta vaihdoin niittiin myös varmuuden vuoksi.
Eikö se kuitenkin ole samaa matskua,oli niitti tai lukko.
600f oli mun mielestä -1 eturatas just passeli,kuinkahan kamala mahtais olla +2 ,en viittis edes harkita moista.

Ehkä tässä vaiheessa turha arpoa tuota eturattaan kokoa kun ei tiedä kokoa. Voi aivan hyvin olla tällä hetkellä pienempi vakiota. Ja se vaikuttaa sitten asiaan. Jos niin on niin vakio sitten. Hammasrattaiden koot näyttää vaihtelevan eri malleissa tuon edellä laittaman linkin takana olevan laskurin mukaan. Ja siitä ajatus rattaan suurentamisesta kun taulukon mukaan F3 ykkösellä 90 km/h ja F4 102 km/h. Tehoero kuitenkin vain 5 hv. Jos olisin laittanut +2 niin sama max nopeus ykkösellä.

Tuo sinun kokemus jousiliittimestä vähän helpottaa tuskaa. Olisi nimittäin renkaatkin vaihdettava ensikaudella.. jos lisäksi ketjutkin niin euroja menee turhan paljon kerralla. Ajatus oli uusia ensin renkaat ja sitten toisena kautena ketju/rataspaketti.

Baltic sanoi:
Siis pidempi välitys kusiaiseen??!! :kääk:
Se paras ja halvin "viritys" on laittaa piikkiä pienempi eturatas. Saa vähän heräämään tuonkin vehkeen.

Kyllä, saisi omaan makuun olla nykyistä hieman pidempi välitys. Kiihtyvyys riittää minulle silti mainiosti. Toki ohitustilanteessa saa kiihtyvyyttä olla mutta sitähän voi pykältää pienempää. Kuten mainitsin niin epäilen että nykyään vakiota pienempi välitys.

Sitten kun kiihtyvyys ei enää riitä niin nostetaan kuutioita. Mutta sitten taitaakin käydä niin että kun kiihtyvyyttä nostaa lisää kuutioita lisäämällä niin alkaa keula nousta.. ainakin tässä vaiheessa tuntuu että on turvallisempaa kiihdytellä etunen maassa.

Viimeksi muokattu:
JSSM sanoi:
[QUOTE
Niittaamallahan nuo suositeltais liittää, olen kuullu joidenkin ajaneen ketjun loppuun tuollasella klipsiliittimelläkin mut valmistajan suositus olis kyllä niittilukko. Voihan sen pelkän lukonkin vaihtaa myöhemminkin, oletko mistäpäin? Täällä on aika monella niittaustyökalu jos et itse omista/tiedä mistä löytyisi.

Noista välityksistä vielä.. jos lisään eteen pari pykälää suuremman hampaan niin ei varmaan persdynolla vaikutusta pyörän käytökseen? Olenko väärässä? Kun ykkösellä menee melkein samantien rajoittimelle niin arvelin että olisi "varaa" vähän pidempäänkin ykköseen. Matka-ajossakin kierrokset vähän laskisi. Ja ohituskiihtyvyys kyllä minulle riittää, ei tarvi olla raketti.. Onko muuten kierroksenrajoitin asetettu vakioon kun n. 12 000 kierroksessa ottaa kiinni?

-JSSM-[/QUOTE]

Pitäs ottaa enempi kierrosta. Omassa rajoitin otti vastaan 14000 kierroksen paikkeilla.

Back