• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Honda CBF600s/1000s ABS aloittelijalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Squirrel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Vantaa
Heilou!
Olen ensi keväänä aloitteleva motonisti. Minulle on suositeltu (ja itse kovasti tykästynyt) cbf-s mallia ja tahtoisin kokeneimmilta mielipiteitä kumpi olisi järkevämpi ottaa, 600 vai 1000? Olen 190cm/reilu 100kg. Isoista pyöristä ei ole vielä ajokokemusta.

Ottaisin kyllä varmaankin tonnisen mallin suoraan, jos ei olisi rahasta kiinni. Mutta kön 1000 ABS maksaa kuitennii sen 2000-3000 enemmän kuin 600 ABS, budjetti olisi tarkoitettu varusteineen 8000 euroon. Se summa ei oikein tahdo riittää edes tonniseen pyörään apseilla.

Tarkoituksena olisi silloin tällöin ajaa myös pidempää matkaa vaimo kyydissä.

Pääsetkö kokeilemaan kumpaakin? Se voisi auttaa päätöksenteossa.
Kusiaisella pärjää kanssa hyvin, mutta olet jo aika iso kaveri ja siihen vielä vaimo+kamat kyytiin, niin on jo tiukalla.

Ei se tonninenkaan mikään ohjusole, joten helposti tottuu menoon. Vääntöä olisi sitten kyllä enempi, joka on mukavuutta/helppoutta lisäävä tekijä.

Tässähän tulee pitkä talvi aikaa säästää.
biggrin.gif

Pääsetkö kokeilemaan kumpaakin? Se voisi auttaa päätöksenteossa.
Kusiaisella pärjää kanssa hyvin, mutta olet jo aika iso kaveri ja siihen vielä vaimo+kamat kyytiin, niin on jo tiukalla.

Ei se tonninenkaan mikään ohjusole, joten helposti tottuu menoon. Vääntöä olisi sitten kyllä enempi, joka on mukavuutta/helppoutta lisäävä tekijä.

Tässähän tulee pitkä talvi aikaa säästää.  
biggrin.gif
Kyllä mä uskon, että jossain liikkeessä pääsis ihan testaamaankin. Hirveästi en kaipaa edes pyörältä kiihtyvyyttä ja vääntöä, joten en usko että edes vaimo kyydissä tulisi ongelmia tuon pienemmän kanssa (autossakaan paljoa enempää tehoa, ja jaksaa hyvin...
wink.gif
)

Pienempihän olisi varmasti helpompi hallita jo kokonsa ja painon vuoksi, mutta tietysti kyllä varmasti minun massalla ja voimalla (massa=voimaa=nopeutta
wink.gif
) sitä isompaakin liikutellaan. Lähinnä vain mietityttää kun en ole aikaisemmin 200 kuutioista isompaa ajanut. Mutta kaipa sekin sitten koeajolla selkiytyy kumpi on mukavampi käsitellä.

Ja voisihan sitä pistää talven makaroonilla, ni saisi sen 2000 ylimääräistä...
sport05.gif

Kyllä kusiainen on helppo käsitellä, olet siinä aivan oikeessa, mutta kuitenkin kuten joku jo mainitsi niin voi tulla siellä teho/vääntö puolella ongelmia jos meinaat vielä emäntää ja laukkuja viedä reissuun. Joissain 600 voi alkaa tulemaan sun kuormilla jo kantavuuskin vastaan, omassa muistaakseni kantavuus 180kg ja voisin kuvitella, että ajamisestä voi se viimeinen hauskuus latistua, jos aivan pyörän äärirajoilla ajetaan. Käy ihmeessä koittamassa liikkeessä myös jotain tonnista, ja siis itsellänihän on ensipyörä ja kusiainen, mutta olen reilut -20kg/15cm kevyempi ja lyhempi ja pääasiassa yksin ajelen. Ja ehdottomasti sitten ottamaan niitä ohjattuja ajotunteja ennen kun lähdet liikenteeseen, niistä voisi moni muukin oppia joka hyppää pitkän tauon jälkeen tai ensi kertaa satulaan. Kannattaa myös huomioida kun puhuit rahoista että pyörän hinnan päälle voit varautua varusteisiin ja vakuutuksiin yms. jolloin mopon hinnan lisäksi saa kulumaan helposti 1000-3000e. Mutta osta ihmeessä se pyörä on tämä niin hauskaa!
buttrock.gif

Tee niin kuin mekin osta ensin ne varusteet.....
sitten kurkkaat lompakkoon mitä jää pyörää varten.....

Nii ja meillä on ensipyöränä Honda ST 1100 -97
Ite oon 170/80 ja vaimo 165/?

Ei se 1100:n matkapyörä mikään ohjus ole,vaikkakin pyörässä 320kg painoa ei isompia ongelmia vielä........

Niin no, ittekin noilla "pienemmillä" pyörillä aloittaneena voin kokemuksesta sanoa että aina se isompaa teki mieli...
tounge.gif

Varusteethan ne maksaa aina yllättävän paljon ja niistä ei juuri kannata tinkiä. Kerralla kunnolliset niin ei tarvi niitä heti alkaa päivättään ku halvalla ei saa hyvää...

Tommosta kaverin pyörää kävin tyyppään:

http://www.nettimoto.com/viewVeh....+%3E%3E

Ja täytyy sanoa että olis varmaan kovapeli sulle ku et oo ihan pienimmästä päästä.
Se kuussatanen on sulle ja emännälle liian pieni mun mielestä.
On se ihan erijuttu tehdä reissua ku on hieman enemmän tilaa ja tehoa alla...
Syksy on muuten oivaa pyöräkaupan aikaa...
Ihan eri alennukset ku keväällä...
wink.gif

Joo, varusteisiinkin pitäisi laittaa aika paljon, kyytiläinen ja kaikki. Jos ei ole nykyisillä pyörillä ajanut, niin kyllä kuussatanenkin antaa fiilareita. Jopa niin, että pian tekee tonnista mieli. Jos ei kovin kiire tuntuisi olevan, ja lompakon seutuvilta ahdistaa, niin pienemmälläkin voi aloittaa.

Edit: Ja laita ne ABS:it.

Jos vaan on mahdollista niin käy ajamassa sekä kusiainen tetä tonninen kaksi päällä. Mieti myös kuinka paljon oikeasti teet reissuja kyytiläisen ja pakaasien kanssa vai ajatko 99 %:sesti yksin.

Itse tein päätöksen alempien vakuutusmaksujen perusteella ja sillä että pysyn nykyisellä 6satkullakin hyvin 1300:n peesissä. Siksi vaihdoin 6satasen uuteen 6sataseen eikä tonniseen. Ja edellistä kompaten: osta absmalli - se maksaa hintansa takaisin.

Mulla on neljättä kesää nyt ajossa CBF 600 s. Olen ajanut pyörällä 42000 km, joista aika suuren osan matkavarustuksella yksin sekä kaksin. Ite olen 175/95. Pyörässä kolme laukkua, tavaratilaa siis yli 120 litraa.

Juhannuksen jälkeen kävimme emännän kanssa pyörällä Tromssassa, ja tavaraa oli todella paljon mukana, jopa tankkilaukku, jota en yleensä käytä. Jokainen joka on ajanut Kilpisjärven suuntaan tietää että tie sinne ei ole hyvä. Ei ongelmia vaikka kantavuus ylittyi varmasti kymmeniä kiloja.

Suurin ongelma kuormalla ajettaessa on ollut se, että yksin ajettaessa etupyörä alkaa voblaamaan. Kaksi päällä kyseinen ongelma poistuu.

Yksin olen tehnyt useita Norjan reissuja ilman ongelmia ja silloinkin on ollut melkoinen kuorma mukana. Samaisilla reissuilla on ollu mukana myös FJR:ää ja XX:ää ja aina ollaan oltu samaan aikaan perillä.

Paras rengas alle: Pilot Road.

Viat/korjaukset:
Normaalit huoltotoimenpiteet merkkihuollossa.

Toisena kesänä pleksi takuuseen, halkeamia.

Ketjut rattaat talvihuollossa 07/08 31500 km. Alkuperäinen ketjurataspaketti maksoi 125 €. Eniten hämmästytti että ketjurataspaketin mukana toimitettiin DID-ketju jonka ovh taisi olla erikseen ostettuna 145 €? Samalla asensin myös rasvarin.

Takajarrupalat 37500 km

Ajovalopoltin 38000 km

Päivitystä 02072009:

Etujarrupalat 46000
Takapyöränlaakerit 46000

Päivitystä 04052010:

Oikeanpuoleinen etuiskunvaimentaja vuotaa öljyä heti kevään ensimmäisellä reissulla. 49800 km.

Samalla reissulla huomaan että ensimmäinen takavalopolttimo on rikki.

Vou, hieno voorumi! Näin paljon hyviä ja asiallisia vastauksia, kiitos paljon!
Vakuutusmaksut ym. menot olen kyllä ottanut huomioon ja budjetoinut. Tietysti pienempi pyörä siinäkin mielessä kiinnostaa enemmän, että halvempi vakuuttaa.

Todennäköistähän on tietysti, että valtaosa ajamisesta on kuitenkin aina yksinään, joten siinä mielessä voisi ajatella, että pienempi riittäisi.

Varusteisiin olen itse ajatellut, että jos alkuun selviäisi 1000-1500€ (kahdet perushyvät varusteet). Tiedä häntä minkälaiset tuolla hinnalla saa. Alustavasti oon katsellut, että Hanx myy melko edullisesti varusteita, mutta niistäkin löytyy ko. foorumilta aika paljon huonoa kommenttia. Käytetyt "laatuvehkeet" olisi tietty hyvät, mutta minun kokoiselle on valikoimat käytetyistä aika vähissä.

Tuota ostohetkeäkin mietin, että kannattasiko ostaa jo nyt syksyllä, mutta tulin siihen tulokseen, että kun ajoaikoja ei paljoa ole jäljellä (aloittelijalle), niin lähes saman hintaiseksi tulee maksaa vakuutukset puolelta vuodelta kuin ostaa vasta keväällä pyörä hieman kalliimmalla.

Niin, ja ABSit otan ehdottomasti. Ne eivät ole hyvät ainoastaan aloittelijoille, vaan kaikille motonisteille. Tonni lisää hintaa ei ole paha siitä, kun sen saa kuitenkin 90% takaisin myydessä pyörää parin vuoden päästä.

Kiitti vielä hyvistä ja asiallisista vastauksista... Ja JAKECBF:n tarina kyllä vahvistaa kovasti luottoa tuohon paljon kehuttuun pyörään, ja siihen että se 600 riittää minulle, tänks!

Kuussatasta en ole ajanut mutta kahden kesän jälkeen voin erittäin lämpimästi suositella tonnista versiota. Ei lopu tehot täysin pakattunakaan kesken, erittäin hyvä ja helppo ajettava (joidenkin mielestä liiankin helppo) ja takapenkillä pitkiäkin päivälenkkejä istunut emäntä on puhunut, että kyllä siellä löytää hyvän asennon itselleen, etenkin jos on laukkusarja päällä.

Nonni! Onnellinen Hondan omistaja
062802jumpie_prv.gif

Eilen tuli noudettua prätkä ja parin päivän ajolla ainakin tuntuu juuri täydelliseltä mulle. Ei liian raju, mutta tarpeeksi... Vaimokin kehui takapenkkiläisen oloja...
smile_org.gif

Harmi vain, ettei paljoa ole ajokelejä, mutta ensi kesänä sitten senkin edestä kilometrejä alle. Aloittelijahan tässä vasta ollaan, joten hissukseen ja turvallisesti.
sport05.gif

Joo, täytyy lisätä vielä yksi positiivinen ilmiö jonka oon laittanu merkille. Pyörä ei herätä liikaa huomiota ja kiinnostusta ja saa olla parkkipaikoilla rauhassa. Katselin kerran Tupoksen ABC:lla kun rivissä oli useampi pyörä rivissä. Isä ja pikkupoika oli ihailemassa pyöriä. Pikkupoika koeistui isänsä avustuksella lähes jokaisen sporttipyörän, CBF ei kiinnostanut ja sai olla rauhassa. Oli siinä muutamalla RR-miehellä hieman pinna kireällä ku katselivat ikkunasta ulos...

Turvallisia kilometrejä onnelliselle uuden pyörän omistajalle. Voi sitä ensi kesän ensimmäistä oikeasti lämmintä päivää. Olisinpa silloin sinä
cool.gif

Ihan hieno ja helppo pyörä se kuussatanen on. Mutta itselle kävi niin, että nälkä kasvoi ja nyt alla cb 1300 sa. Se on myöskin mahtava ajettava ja se vääntö.... Se on nannaa.

Vanha aihe, mutta kävin männäviikolla molempia kokeilemassa ja päädyin 1000:een. Siinä on vääntöä kivasti ja mutkateillä on kivempi kurvailla kun ei tarvitse vaihteita hakea. Niin ja ensimmäiseksi pyöräksi ostin, helpolta tuo kuitenkin tuntuu ajaa. Vähän liiankin helpolta nopeusmittarin mukaan  
sport05.gif
Pitää vielä himmailla kun on 'opettelu' kesken.

Back