• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hitaan ryhmän kuskit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JGo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Renkaiden merkityksen vähättely edes hitaassa ryhmässä ei mielestäni ole järkevää, pyöreä ja musta riittää voi antaa vähän väärän signaalin. Tämä taisi itseasiassa jonkun kouluttajaksi itsensä tituleeravan suusta, joka ehkä vähän arveluttavaa. Joku vielä innostuu -02 paistetuilla Macadameilla ratapäiville ja sitten ei hyvä heilu. Nekin kun oli mustat ja pyöreät...
Ihanaa tämä foorumikirjoittelu, jossa väärinymmärryksiltä ei voi välttyä. Rengassuositukseni perustuu ihan puhtaasti kokemuksen tuomaan tietoon hitaan ryhmän vauhdista ja siellä käyvistä kuskeista. (Koskee vain orgin päiviä) On totta, että hitaan ryhmän nopeampi puolisko hyötyy ehkä jonkin verran sporttisemmasta renkaasta, mutta varsinkin ensikertalaisena radalle tuleva voi ihan hyvin tulla treenaamaan samoilla renkailla kuin ajaa kadullakin. Hitaassa ryhmässä treenataan kuitenkin pääsääntöisesti mutka-ajoa maantievauhdeissa, eikä yritetä rikkoa rataennätystä. (Hitaassa ryhmässä rataennätyksen tavoittelijat liputetaan aika äkkiä radalta pois oman turvallisuutensa takia.) Mielestäni on jopa järkevää treenata mutka-ajoa samoilla renkailla kuin ajaa kadullakin.

Nämä suositukset koskevat siis vain orgin hidasta ryhmää, muilla ratapäivillä hidas ryhmä voi olla huomattavasti nopeampikin, eikä minulla ole niistä juuri kokemusta.

Terveisin: Vähän arveluttava kouluttajan retale.

wink.gif

sanoi:
ensikertalaisena radalle tuleva voi ihan hyvin tulla treenaamaan samoilla renkailla kuin ajaa kadullakin

Samaa mieltä

sanoi:
Ihanaa tämä foorumikirjoittelu, jossa väärinymmärryksiltä ei voi välttyä

Samaa mieltä

Itse yritin muotoilla vastausta kavereille, jotka olivat huolissaan renkaan pidosta käytyään jo radalla. Molempien kirjoituksista olin lukevinani ehkä osin rivienkin välistä halun mennä lujempaa turvallisesti. Muistelin itse olleeni samassa tilanteessa ja jaoin ns. positiivisen kokemuksen, ei sen enempää. Matkan varrella itselleni on toiminut kokeneempien ja/tai nopeampieni kuuntelu kaikista parhaiten.

Omasta puolestani tämä oli tässä, tänään haen pyörän pajalta jotta pääsee maanantaina kuuntelemaan nopeempia ja viisaampia ja ehkä sitten itse taas oppii vähäsen...

Renkaiden merkityksen vähättely edes hitaassa ryhmässä ei mielestäni ole järkevää, pyöreä ja musta riittää voi antaa vähän väärän signaalin. Tämä taisi itseasiassa jonkun kouluttajaksi itsensä tituleeravan suusta, joka ehkä vähän arveluttavaa. Joku vielä innostuu -02 paistetuilla Macadameilla ratapäiville ja sitten ei hyvä heilu. Nekin kun oli mustat ja pyöreät...
Ihanaa tämä foorumikirjoittelu, jossa väärinymmärryksiltä ei voi välttyä. Rengassuositukseni perustuu ihan puhtaasti kokemuksen tuomaan tietoon hitaan ryhmän vauhdista ja siellä käyvistä kuskeista. (Koskee vain orgin päiviä) On totta, että hitaan ryhmän nopeampi puolisko hyötyy ehkä jonkin verran sporttisemmasta renkaasta, mutta varsinkin ensikertalaisena radalle tuleva voi ihan hyvin tulla treenaamaan samoilla renkailla kuin ajaa kadullakin. Hitaassa ryhmässä treenataan kuitenkin pääsääntöisesti mutka-ajoa maantievauhdeissa, eikä yritetä rikkoa rataennätystä. (Hitaassa ryhmässä rataennätyksen tavoittelijat liputetaan aika äkkiä radalta pois oman turvallisuutensa takia.) Mielestäni on jopa järkevää treenata mutka-ajoa samoilla renkailla kuin ajaa kadullakin.

Nämä suositukset koskevat siis vain orgin hidasta ryhmää, muilla ratapäivillä hidas ryhmä voi olla huomattavasti nopeampikin, eikä minulla ole niistä juuri kokemusta.

Terveisin: Vähän arveluttava kouluttajan retale.

wink.gif
Kyllä nuissa nykyisissä Touring / Sport Touring renkaissakin on ihan järkyttävän hyvä pito, kunhan ei tee mitään yllättäviä painon siirtoja / muutoksia ajoasennossa kesken mutkan..

Eli ihan huoletta voi hidas/keskinopea ryhmä ajaa normi katurenkailla, pitää vain lämminpaineista huolen.. jokaisen omalla ajotyylillä ja vauhdilla kun nuo lämmöt nousee tai laskee eri tahtiin.. eli kylmäpaineita mielestäni ihan turha mittailla
smile_org.gif

Mä taas olen saanut useammaltakin "kouluttajalta" neuvon unohtaa rengaspaineiden miettiminen ja ajella katurenkailla katupaineilla. Puhutaan siis edelleen hitaasta tässä topikissa.

Painonsiirrosta kaipaisin kädestä-pitäen neuvoja kun itsekseen opettelemalla ei nyt vaan tunnu homma edistyvän ollenkaan.
Mahtaako ajotaito III olla koska ja missä? Tai saisko opastusta joskus noin muuten hitaassa?

Joskus vuonna "miekka&kirves" kun ekan kerran itse kävin radalla, niin hitaan ryhmän suurena ongelmana ei ollut touring-renkaat.

Pääasiallisia ongelmia olivat ajolinja, jarrutukset ym. kaikki muu ajamiseen liittyvä toiminta sekä maahan raapivat sivu-ja keskiseisontatuet sekä jossain tapauksessa jo jalkatapitkin.

Kannattaa ottaa huomioon, että osa niistä pyöristä jolla siihen hitaaseen ryhmään tullaan eivät ole mitään mallivalikoiman sporttisemmasta päästä.

Silti niillä radalla käyminen voi olla kuskille palkitseva kokemus.

Luen rivien välistä tästä sen, että PR2 sopii juurikin tuollaiseen varovaisempaan ajotyyliin ja vähän sporttisempi rengas saattaisi kestääkin enemmän avausta aiemmin? En muista koskaan tunteneeni mitään lipsumista, saati haisaiderin hajua avatessani kurvin jälkeen.

Tuosta pahiten kuluneesta pinnasta yli puolet on varmasti kulutettu Botniaringillä viime kesänä kun siellä tulee juurikin sellaisia rajuja avauksia mutkien jälkeen. Ja vielä pahasti toispuoleisesti. Ahvenisto ja jossain määrin myös Alastaro on paljon jouheammin ajettava rata mielestäni. B-ringillä on selvä jako mutkaan ja suoraan, varsinkin Ahvenisto on taasen lähes pelkkää mutkaa, jossa meikäläisen taitotasolla ei rajuja avauksia edes ole.

Noh, ensisijainen tavoite ei ole avata aiemmin vaan pysyä pystyssä pidempään. Mieluusti vaikka seuraavat 30 vuotta.
En lähde ottamaan suuremmalti kantaa katurenkaisiin ja niiden toimivuuteen radalla, koska vuoden 2002 jälkeen ei ole tullut juurikaan kokemusta niistä ja mutuja on turha viljellä. Mutta uskaltaisin kuitenkin epäillä, että jos rataennätykseen tyrkätään 30 sek lisää aikaa eikä tehdä mitään älyttömiä temppuja vaan ajellaan tasaisen rauhallisesti, niin rengas kuin rengas toimii harjoittelussa. Kisakäyttöön suunniteltu rengas antaa kuitenkin enemmän anteeksi. Sellainen lähtee tasaiseen luistoon kun taas puhdas katurengas tuppaa lähtemään alta varoittamatta, vähän kuin sadekelin kumi sateella. Noita tuollaisia lähtöjä olen nähnyt jonkun verran perässä ajellessani. Kisarenkaat piirtävät koko ajan mustaa avauksissa, katurenkaassa moista ei ole juurikaan nähtävissä. Siksi en lähtisi katurenkailla kokeilemaan milloin se pito alkaa lähtemään, jätän moiset testailut pätevämmille ja hurjaipäisimmille.

Jukka

Mä taas olen saanut useammaltakin "kouluttajalta" neuvon unohtaa rengaspaineiden miettiminen ja ajella katurenkailla katupaineilla. Puhutaan siis edelleen hitaasta tässä topikissa.
Mulla meni hitaassa ryhmässä katurenkaat katupaineilla ihan helvetin karmeeseen kuntoon, pinta suli ihan täysin. Ja ongelma hoitu laakista sillä ett laski paineet siihen nyrkkisääntökylmäpaineeseen eli +20 kelissä ~2.0 takana ja ~2.1 edessä.

Mutta joo, jos rengas näyttää setin jälkeen hyvältä, niin eipä niille paineille tarvi tehä mitn.

Mulla meni hitaassa ryhmässä katurenkaat katupaineilla ihan helvetin karmeeseen kuntoon, pinta suli ihan täysin. Ja ongelma hoitu laakista sillä ett laski paineet siihen nyrkkisääntökylmäpaineeseen eli +20 kelissä ~2.0 takana ja ~2.1 edessä.
no varmaan siinä vaiheessa on syytä niille paineille tehdä jotain...

tuskin ne suli alle kuitenkaan millään alastaron 2 minuutin kierrosajoilla?
033102bebe_1_prv.gif

Harmi kun ei viime kesänä tullut otettua kuvaa omista Power Pure 2CT renkaista, miten repaleiset ne oli reunoilta ajosetin jälkeen, kun en kertaakaan laskenut paineita vaikka rengas kuumeni ajossa. Jossain vaiheessa kesää aloin ajosetin jälkeen tsekkaamaan paineet ja päästin ilmaa sen verran pois, että paineet oli jotain välillä 2,1 - 2,5 kuumana niin alkoi siistiytyä pintakin. Ajossa en huomannut mitään eroa.

No en ole kompetentti keskustelemaan rengaspaineista tämän enempää. 2barin paineilla toi matkalehmä muuttuu kuitenkin aivan karmeeksi puupökkelöksi, sen verran olen kokeillut.

Loppukuusta olen tulossa Alastaron tuplapäiville ja olisikin oikein mukavaa jos joku osaavampi ehtisi/viitsisi jeesata ajoasennon kanssa. Ratakin on jo sen verran tuttu että voisi painonsiirtoa kattella kun renkaat kuluu reunoja myöten ja tapitkin välillä on raapinu.

Oman "ajourani" alussa Metzin M3:t oli suorastaan vaaralliset jos niistä ei laskenut paineita. Katupaineista (3.0 takana kylmänä) pudottamatta Ahvenistolla 1.45-1.55 ajoissa takanen suli niin pahasti että meinasi lähteä kuin veitsellä leikaten alta pääsuoralle avattaessa tiukasta oikeasta. Varikolla kun mittasin kuumapaineita lainamittarilla, niin renkaassa oli 3.8 bar painetta. Jännä homma, ettei rengas kestä...

Oma kokemukseni on, että noi sporttiset katurenkaat (M3, K3, Pilot Power, yms) toimii ihan riittävän hyvin kunhan tosiaan seuraa paineen kehitystä oman ajovauhdin kehityksen mukana ja pitää sen paineen suurinpiirtein rengas valmistajan suosituksissa. PP2CT liukuu ihan nätisti ja pitokin palautuu ilman suurempia kommervenkkejä, mutta avauspidossa ja pitkissä nopeissa mutkissa ero ns. ratarenkaisiin tulee selvimmin esille. Noikin sitten siinä vaiheessa kun Ahvenistolla ajettiin 1.35 tienoille ja Kemorassa 1.30 alle, joten ei pitäisi vielä hitaan ryhmän ongelmia oleman.

Tuossa joku kirjoitti että ei kannata tourinki renkaalla mennä kun kurvailemaan, joten ajattelin täältä kysyä apua.

Mulla on edessä pirellin corsa rosso mutta taas takana pirellin angel!

Kannattako mun satsata uus takanen ja mikä olisi paras ratkaisu?
Vajaan kahden viikon päästä minulla on busanistien ratapäivä Kemorassa. Laitoin bussiin molempiin päihin viime kesänä Pirellin Angelit, kun luulin, etten sillä enää radalle mene.

Kerron sitten tuon päivän jälkeen kokemukset renkaista, jos olen siihen enää kykeneväinen...

Vajaan kahden viikon päästä minulla on busanistien ratapäivä Kemorassa. Laitoin bussiin molempiin päihin viime kesänä Pirellin Angelit, kun luulin, etten sillä enää radalle mene.

Kerron sitten tuon päivän jälkeen kokemukset renkaista, jos olen siihen enää kykeneväinen...
Sulla on ollu alla ratarengastettu(?) ratakusiainen(?),
ja sit alle tourinkirengastettu tourinkibusa.
Aijaij, aika yhtälö... Ajelehan varovasti...

Tell me about it
biggrin.gif

Mut joo, sen verran erilainen ajettava tuo tourinkirenkailla varustettu bussi on verrattuna kusiaiseen johon olen jo tottunut, että todellakin ajelen varovasti ja järki päässä.

Tässä on aikaisemmin puhuttu pyörän painumista??
Mitä ne on??
Nostetaan pyörä ilmaan, niin silloinhan renkaat roikkuu vapaasti, eli sanotaan ny vaikka keulassa kokonaisjoustomatka on 120mm ja perässä 120mm.
Se on "vapaa pituus".

Sit lasketaan mopo tasaselle alustalle, niin mopon jousitus painuu hieman kasaan sen mopon painosta, sanotaan ny vaikka keulassa 30mm ja perässä 20mm.
Se on "vapaa painauma".

Sit pistetään kuski kyytiin, ja koska kuskikin painaa jotain niin jousitus painuu vielä hieman enemmän kasaan, sanotaan ny vaikka 15mm molemmissa päissä lisää, eli keulassa yhteensä 45mm ja perässä 35mm.
Se on "lastattu painauma".

....Molempien kirjoituksista olin lukevinani ehkä osin rivienkin välistä halun mennä lujempaa turvallisesti. Muistelin itse olleeni samassa tilanteessa ja jaoin ns. positiivisen kokemuksen, ei sen enempää. Matkan varrella itselleni on toiminut kokeneempien ja/tai nopeampieni kuuntelu kaikista parhaiten...

Aivan mieli tekisi mennä kovempaa (tietysti järki päässä)
tounge.gif
 mut toi takarengas arveluttaa...

Mikä rengas olisi sit paras vaihtoehto tohon Rosso Corsan kanssa?

Tell me about it  
biggrin.gif

Mut joo, sen verran erilainen ajettava tuo tourinkirenkailla varustettu bussi on verrattuna kusiaiseen johon olen jo tottunut, että todellakin ajelen varovasti ja järki päässä.
Nyt en ymmärrä enää mistään mitään. Jos nyt olen koskaan ymmärtänytkään. Ajelin tolla bussilla noilla renkailla sellaisia helppoja 1,29 aikoja. Eli lähes samoja kuin tolla ratalelulla kisarenkailla lämppäreistä!?

Herää kysymys, että mitä v...a teen väärin ton kusiaisen kanssa, pitäisihän sillä nyt paljon kovempaa päästä kuin tourinkibussilla?

Vai onko noi ajat nyt sit vaan sellaisia mulle, että ihan sama mikä pyörä on alla, kovempaa en uskalla enkä osaa ajaa
ghostface.gif

Tell me about it  
biggrin.gif

Nyt en ymmärrä enää mistään mitään. Jos nyt olen koskaan ymmärtänytkään. Ajelin tolla bussilla noilla renkailla sellaisia helppoja 1,29 aikoja. Eli lähes samoja kuin tolla ratalelulla kisarenkailla lämppäreistä!?

Herää kysymys, että mitä v...a teen väärin ton kusiaisen kanssa, pitäisihän sillä nyt paljon kovempaa päästä kuin tourinkibussilla?

Vai onko noi ajat nyt sit vaan sellaisia mulle, että ihan sama mikä pyörä on alla, kovempaa en uskalla enkä osaa ajaa  
ghostface.gif
Vastasin tuonne Keskiryhmän ketjun puolelle kun sinne tämä jo paremmin sopii.

Back