• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hitaan ryhmän kuskit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JGo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Siksipä mieki ihmettelin noita paineita tai jousisäätöjä kun renkaiden pitäisi olla riittävän hyvät eikä pykälääkään ole vielä hirveästi. Kolmosella tuli oikeastaan koko päivä ajettua eikä juurikaan tullu täyskiihytyksiä tehtyä. Luistot ei ollu mitään pitkiä vaan lähinnä muljahduksia joissa perä tuntui vähän elävän.

Tänään lipulla seistessä alkoi ihmetyttämään, että miten keskiryhmän vauhdeilla saadaan takarenkaita lukkoon jarrutuksissa (tai noh, lähinnä pomppimaan, niin että kumit vinkuu ja valittaa). Vähän tuntuu, että keskitytään liikaa jarrumerkkien hakemiseen ja jarruvoiman maksimoimiseen, ja menetetään rentoutta pyörän mutkaan viemiseksi. Vähän kuin -töks-, seis, kääntö ja läpät taas auki. Kello tykkää, mutta takana tuleva ei. Tänä kesänä määrättiin ensimmäistä kertaa keskiryhmään ajamaan about kuukausi sitten ja tuli pienenä shokkina, kuinka monia pääsi ohittämään, vaikka radan ajaisi ympäri yhdellä vaihteella ja melkein pelkällä moottorijarrulla (tosin tonninen alla, mutta silti). Orgin koulutusryhmässä tuli opittua semmoinen termi, kuin jarruton ajo. Sillä viisii on itse saanut treenattua luottoa pyörään mutkissa, vaikka sitä uupuukin vielä melkoisesti. Isoin harppaus tuli, kun takana oli jotain viisi ratapäivää ja joku ensikertalainen koulutettava pyyhkäisi ohi ja painu sisälinjalta mutkaan ilman jarruja. Sitä kun pääsin peesaamaan ja samaan rytmiin, niin loppui vähitellen itseltäkin jarrupalojen kuluminen siltä päivältä, vaikka aluksi se tuntui mahdottomalta. Keskiryhmään tuloon asti olen saanut tarkistettua rengaspaineet polttamatta kämmeniä jarrulevyjä vasten. Mikään mutkahirmu en kuitenkaan ole, se tuli todettua, kun pääsin Kemorassa peesaamaan Streethawkia, kun hän kävi aamupäivällä lämmittelemässä keskiryhmässä, aina karusellien jälkeen oli tullut lisää eroa, vaikka hän näytti ajavan lepsusti. Päivän viimeiseen settiin lähdin ajatuksella tulos tai ulos, katupelillä kun on liikkeellä, niin kuitenkin turvamarginaalilla. Ajasta lähti pois 2,5 sekuntia, mutta RaceChrono näytti mutkanopeuksien olleen edelleen samat, eli Streethawk olisi karannut karuselleissa.

Ai niin, mikä mun pointti oli ... Hitaassa ei kannata liikaa keskittyä jarrukahvan ja kaasun  puristamiseen, vaan keskittyä enemmän mutkataitojen hiomiseen. Ja kannattaa peesata nopeampia, vaikka olisi tilaisuus tuikata ohi suoralla  
tounge.gif

Nyt tätä viestiä on pohdittu jo sen verran kauan, että en raaski enää poistaa. Sitten kun tulee nopeutta lisää, niin tullee päinvastaisia neuvoja.
Ilmeisesti puhutaan edelleen sunnuntain päivästä? Ainakin itselläni perä elää takasuoran ja palmasin jarruissa todella paljon. Lähinnä se johtuu siitä, että survon pienempää sisään ja annan luistokytkimen hoitaa tehtävänsä. Perä heiluu puolelta toiselle ja tulee välillä aika komeassakin sladissa, muttei se ole mitenkään vaarallista. Jos Palmasin jarrusta puhutaan, niin oma ajolinjani siinä ei enää ole muutenkaan kovin "pyöreä" sillä olen huomannut että tiukalla linjalla ja hitaammalla mutkanopeudella saa parempia aikoja. Ajoharjoittelun ja mutkapätkäfiilistelyn kanssa sillä ei enää ole mitään tekemistä. Nämä kommentit siis siksi, että menin alle aiempien ennätysteni viimeisessä setissä jonka keskiryhmässä ajoin, joten varmasti on elämistä tapahtunut.

Mutta joo, hitaassa ryhmässä suosittelen ehdottomasti jarruttonta ajoa, sillä sen avulla saa mutkanopeuksia kehitettyä huomattavasti paremmin paikoilleen. Se, että onko järkevää ehdointahdoin yrittää roikkua nopeampien kuskien perässä jätetään ihan oman arvostelun piiriin. Sillä saa omaa vauhtia ja luottoa omiin kykyihin nostettua, mutta sillä keinolla mennään myös helposti yli omien taitojen jolloin alkaa kaislikossa suhisemaan hyvinkin helposti.

Nytkun tää näyttää menevän ajo-asennon viilaamiseen, niin arvon raati varmaan osaa sanoa rakentavaa kritiikkiä myös allekirjoittaneen ajoasennosta näiden kuvien perusteella
Mahdatkohan hengittää ollenkaan?  
smile_org.gif
Sinne mutkaan pitäs mennä pää edellä, ei perse. Sama juttu kuin puuhun kiipeämisessä. Minä tosin olen todellinen amatööri näissä asioissa, mutta omaan silmään näyttää melkoisen jäykältä. Eli sitä tiputanssia sinne mutkaan ja naama edelllä kurviin.

Tässä vähän omaa ajoa naurettavaksi
smile_org.gif
. Joku kouluttaja kehui viimevuonna Kemorassa, että sähän ajat kun tönkkö paska, joten oli pakko uskoa että nyt on rentouduttava hiukkasen
smile_org.gif
Mutta korjattavaa on toki vielä huisisti, mutta paljoa enempää ei voi kuskia kaataa mutkaan koska vauhtia on aivan liian vähän ja sit tarvittaisiin ne apupyörät...

Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3

Kiitos muuten henäkuun lopun Alastarolla siitä kahvankäännön kuivaharjoitteludemosta. Olen yrittänyt sisäistää se ranneliikkeen suunnan ja kierron
smile_org.gif

Toinen asia mikä pistää silmään on polvimaassa ajaminen vaikka vauhdin puolesta siihen ei ole mitään tarvetta. Tokihan se on hienoa kun voi esitellä kuluneita polvipaloja, mutta jos sitä yrittämällä yrittää niin ei se ainakaan ajamista helpota. Tuli kyllä harrastettua tuota myös itse
smile_org.gif
Joo kyllä mulla kehityskaari on ollut sellainen että saappaankärjen/jalkatapin raapimisen jälkeen on vasta syntynyt halu ja tarve alkaa roikkuilemaan. Nyt sitten kuluu vielä polvipala noiden kahden edellämainitun lisäksi.
smile_org.gif
Kannattaa pyytää seuraavalla ratakerralla vinkkiä joltain kokeneemmalta ajoasennon parantamiseksi jos noinkin paljon rojut raapii tonttiin ja takarenkaassa vielä useampi milli käyttämätöntä reunaa.

^Ei ole takarenkaassa yhtään käyttämätöntä pintaa, etusessa on tarkkaan ottaen 1,9753mm.

Siis tämähän nyt ei ole mikään ongelma, johon haluan ratkaisun, ihmettelen vain pidon riittävyyttä (en halua löytää sitä ratkaisua millä saan pidon loppumaan). Ratailu sujuu ihan itseäni tyydyttävästi kaikin puolin niin vauhdin, ajoasennon, fiiliksen kuin kaiken muunkin suhteen. Lähinnä vaan ihmettelen sitä, että toiset valittaa pidon riittämättömyyttä, mutta mulla ei ole mitään valittamista vaikka takana on ns. tourinkikumi.
smile_org.gif

Niinno, mulle väitettiin tuolla mun SpeedFourilla kellotetun Kemoralla jotain 1.18-alkuista joskus, eli ihan ok nopean ryhmän aikaa (vaikea kyllä uskoa, kun nyt kattoo, mitä sitä ajaa ylivertaisella kalustolla... kait sitä vaan vanhemmiten kangistuu ja tulee kaikennäköisiä pelkoja luiden katkeiluista). Alla oli Powerit molemmissa päissä, eikä mitään ihmeempiä lipsumisia.

Ensimmäisiä kertoja radalla oleva ei välttämättä ehdi heti tehdä tarkkaa ja oikeaa analyysia siitä, mikä siellä takarenkaan tienoilla muljuaa. Esimerkiksi itse ihmettelin miks ihmeessä se takarengas on joka kerta levoton Botniaringin kikkamutkan jälkeisessä vasemmassa. Noh, jossain vaiheessa tajusin että ajan aina siinä asfaltinpaikkauksen saumassa, joten ei ihmekään että tuntuma on epävakaa. Ajolinjan korjaus ja vähän nopeampi vauhti teki mutkasta huomattavasti mukavamman ajaa.

Toinen esimerkki, kun olen Corsa III liukkaan tuntuiseksi moittinut. No ihmekös tuo, kun rengaspaineet on luultavasti olleet aika korkealla radalla, niitä rengaspaineita kun ei kuulemma tarvitse hitaassa ryhmässä vielä miettiä. Ihan kokeilun vuoksi nyt Alastarolla katsoin, paljonko paineet nousee yhden ajosetin aikana. Eli 3 kierrosta omaa kahden minuutin vauhtia ja sitten possujunan perässä ohituspaikkaa odotellessa paineet nousi 2.7 -->2.9 baria ja koko päivänä laskin rengaspaineita n. 0.6 baria.

En minä ole kertaakaan nähnyt hitaassa ryhmässä kellään takarenkaan luistoa, mutta se onkin eri asia miltä joku muljuaminen tuntuu kuskista, joka ei vielä tiedä miten tai miksi pyörä käyttäytyy eri tilanteissa radalla. Ja siksipä on hyvä olla omat ketjut eri ryhmissä ajaville kuskeille, kun ne kysymyksiä herättävät jutut on ihan erityyppisiä riippuen siitä ajaako keskiryhmän vauhteja tai hitaan ryhmän vauhteja.

Toinen esimerkki, kun olen Corsa III liukkaan tuntuiseksi moittinut. No ihmekös tuo, kun rengaspaineet on luultavasti olleet aika korkealla radalla, niitä rengaspaineita kun ei kuulemma tarvitse hitaassa ryhmässä vielä miettiä. Ihan kokeilun vuoksi nyt Alastarolla katsoin, paljonko paineet nousee yhden ajosetin aikana. Eli 3 kierrosta omaa kahden minuutin vauhtia ja sitten possujunan perässä ohituspaikkaa odotellessa paineet nousi 2.7 -->2.9 baria ja koko päivänä laskin rengaspaineita n. 0.6 baria.
Siinäpä onkin kuule hankala paikka. Mielelläni kuulisin miten tämä sun mielestä pitää hoitaa, jotta osataan sitten muitakin opastaa paremmin. Kannattaako siihen rengaspaineeseen kiinnittää aloittelevan ratakuskin huomio vai eikö kannata? Siinä kumminkin on niin paljon kaikkea muutakin muistettavaa, tiedettävää ja huomioonotettavaa, ja ainakin itse pidän rengaspaineita melko pienenä tekijänä koko paletissa. Sitä paitsi, kun ajetaan samoilla paineilla kuin kadulla, toimii pyörä totutulla tavalla heti ekasta kurvista lähtien. Jos pystymetsästä otetun kuskin renkaista otetaan puoli baria paineita pois, on varmasti jännää kun mopo muljuaa.

Sitä paitsi, jos multa on joku joskus kysynyt, että mitä pitäisi paineiden olla noin suurinpiirtein, olen viljellyt sporttikumeille hyväksi peukalosäännöksi havaitsemaani 2,4 baaria lämpimänä. Tästä seuraa aina ja väistämättä jatkokysymys "Mitä sen sit kylmänä pitää olla" johon onkin paljon vaikeampi vastata. Ja sitten taas hämmentää, ja ajaessa mielessä pyörii sinänsä epäolennaiset rengaspaineet.

Tuossa vauhdin tiputtamisessa ei ole ajatuksena, että kaasussa on asennot täyzii ja hiljaa. Kun siitä täyzii asennosta (suorilla) otetaan vaikka 10% pois, pysyy pää aloittelijalla rennompana ja yhtäkkiä vauhtia onkin rentouden kautta enemmän. Kyseessä on siis enempi tuollainen henkinen vauhdin tiputtaminen. Sama ilmiö, joka esiintyy myös muodossa: "Ajetaan koko ajan täysillä ja silti jäähdyttelykierros on nopein." Rentous ennen kaikkea siis.
Nii-i, kuten sanoin, kun "nostaa vauhtia" eli sitä henkistä vauhtia sen 10%, niin sen jälkeen homma menee ketuilleen sen takia että ne ajossa olevat virheet kertautuu niihin mutkiin, ja mutkat menee vituiks, ja kierrosaika kasvaa.
Ja sitten kun "laskee sitä vauhtia" eli henkistä vauhtia sen 10%, niin virheet menee piiloon, eli ei kertaudu mutkiin, ja ajosta tulee kierrosajalla mitattuna nopeampaa, vaikka ne kaikki samat virheet on edelleen piilossa siellä ajamisessa.
Ja sitten kun tarpeeksi kauan jatkaa sitä "rentoa ajoa" virheineen, niin tuloksena on kierrosajassa mitattuna vauhdin nousu, ja virheiden seurauksena radalta ulosajo tai radalla kaatuminen.

Tossa yks esimerkki hitaan ryhmän rennosta ajelijasta, joka ajo rennosti mutkaan, ja kaato silti moponsa:
http://www.mp-foorumi.com/kuvat....72.html

... Nämä kommentit siis siksi, että menin alle aiempien ennätysteni viimeisessä setissä jonka keskiryhmässä ajoin, joten varmasti on elämistä tapahtunut.

... Se, että onko järkevää ehdointahdoin yrittää roikkua nopeampien kuskien perässä jätetään ihan oman arvostelun piiriin. Sillä saa omaa vauhtia ja luottoa omiin kykyihin nostettua, mutta sillä keinolla mennään myös helposti yli omien taitojen jolloin alkaa kaislikossa suhisemaan hyvinkin helposti.
Joo, en tarkoittanut keskiryhmän nopeampaa puoliskoa, siinä mennään jo, eikä meinata. Sä et ole edes nopean ryhmän hitaimpia, vaikka lähtisit paikaltaan liikkeelle
tounge.gif

Ehdoin tahdoin perässä roikkuminen ei tosiaankaan ole viisasta, mutta pari mutkaa voi "haistella" edellä menevän vauhtia. Jos se on liikaa, niin antaa karata, mutta välillä voi huomata, että on ollut tavallaan nukuksissa ja vauhdin nosto saa hieman skarppaamaan...

Rengaspaineista hitaassa sen verran, että niitä ei kannata juurikaan pudottaa katupaineista (valmistajan suosittelema yleensä 2,5bar), mutta sitäkin tärkeämpää on tarkistaa, että paineet ovat edes suurinpiirtein tontilla. Huoltoasemien mittarit nimittäin näyttävät mitä sattuu. Sunnuntaina alastarolta lähtiessä muistin lisätä renkaisiin ilmaa vasta loimaalla. Ensimmäisen huoltoaseman mittari vuoti teipillä paikatusta letkusta kun paine nousi yli 1,5 bar ja toisen aseman mittari näytti paineesta riippumatta 2,2 bar.

Scuuba: Puhutaan varmaan samasta asiasta, mutta yleensä aloittelijoilla virheet ja niiden kertautuminen ilmenee mielestäni hieman eri tavalla kuin sinulla aikoinaan. Puhutaan tuosta vaikka maanantaina Alastarolla, ettei sotketa ketjua enempää puhumalla samasta asiasta ristiin.

Siinäpä onkin kuule hankala paikka. Mielelläni kuulisin miten tämä sun mielestä pitää hoitaa, jotta osataan sitten muitakin opastaa paremmin. Kannattaako siihen rengaspaineeseen kiinnittää aloittelevan ratakuskin huomio vai eikö kannata? Siinä kumminkin on niin paljon kaikkea muutakin muistettavaa, tiedettävää ja huomioonotettavaa, ja ainakin itse pidän rengaspaineita melko pienenä tekijänä koko paletissa. Sitä paitsi, kun ajetaan samoilla paineilla kuin kadulla, toimii pyörä totutulla tavalla heti ekasta kurvista lähtien. Jos pystymetsästä otetun kuskin renkaista otetaan puoli baria paineita pois, on varmasti jännää kun mopo muljuaa.

Sitä paitsi, jos multa on joku joskus kysynyt, että mitä pitäisi paineiden olla noin suurinpiirtein, olen viljellyt sporttikumeille hyväksi peukalosäännöksi havaitsemaani 2,4 baaria lämpimänä. Tästä seuraa aina ja väistämättä jatkokysymys "Mitä sen sit kylmänä pitää olla" johon onkin paljon vaikeampi vastata. Ja sitten taas hämmentää, ja ajaessa mielessä pyörii sinänsä epäolennaiset rengaspaineet.
Tässä ketjussa on muutama keskiryhmän kuski käynyt kummastelemassa kun hitaammat ihmettelee renkaan "luistamisia" yms. Eli tämän vastauksen tarkoitus oli esimerkein valaista, että aloittelija voi luulla renkaan luistavan tai olevan huono vaikka rengas ei luistakaan vaan vika onkin aivan jossain  muussa. Ymmärsitkö nyt? Selitän vielä, tarinan tarkoitus oli sanoa, että Corsa III ei ole huono liukas rengas, vaan väärät rengaspaineet luultavasti aiheutti liukkauden tunnun. Näin luulen siis tällä kokemuksella joka mulla on nyt.

Eli.. mun nykyisessä pyörässä alla on ollut kahdet eri renkaat, -corsa III ja Michelin Power Pure. Ensimmäiset tuntui liukkailta kaarteissa, jälkimmäiset ei. Ensimmäisten kohdalla en mittaillut ilmanpaineita, jälkimmäisen kyllä. Ei noiden laadussa voi olla niin suurta eroa, enkä minä ole kuskina kehittynyt niin paljoa, eli tuntuman erilaisuus on siis rengaspaineissa, jotka oli korkealla Corsassa ja järkevämmällä tasolla misukassa.

E: Lisätty muutama selventävä sana.

Puhutaan varmaan samasta asiasta, mutta yleensä aloittelijoilla virheet ja niiden kertautuminen ilmenee mielestäni hieman eri tavalla kuin sinulla aikoinaan. Puhutaan tuosta vaikka maanantaina Alastarolla, ettei sotketa ketjua enempää puhumalla samasta asiasta ristiin.
En tod näk oo paikalla.
Mites ne sun mielestä ne sit kertautuu ja ilmenee?
Vastaa vaikka tonne Yleistä vääntöä triidiin.

Kannattaako siihen rengaspaineeseen kiinnittää aloittelevan ratakuskin huomio vai eikö kannata? Siinä kumminkin on niin paljon kaikkea muutakin muistettavaa, tiedettävää ja huomioonotettavaa, ja ainakin itse pidän rengaspaineita melko pienenä tekijänä koko paletissa. Sitä paitsi, kun ajetaan samoilla paineilla kuin kadulla, toimii pyörä totutulla tavalla heti ekasta kurvista lähtien. Jos pystymetsästä otetun kuskin renkaista otetaan puoli baria paineita pois, on varmasti jännää kun mopo muljuaa.

Sen verran varmaan kannattais, ett kattoo setin jälkeen milt rengas näyttää, ja sit sen perusteella utelee vaikka sulta ett mitä sä siit sanot. Niin saa ko kuski helpolla sielunrauhan ja yhen asian vähemmän murehtia. Ja toisaalta jos rengas on karmeella ruvella, niin sit saa hieman lisää funtsittavaa.
Koska kyl siihen ruvelle menevään renkaaseen kannattaa jotenkin reagoida, vaikka hitaan ryhmän kuski onkin.

Tosta kylmä vs lämminpaine; niin itse teen nimenomaan niin päin että pistän kylmäpaineen tontille, ja sitten vaan setin jälkeen kattelen miltä rengas näyttää, ja sen renkaan pinnan perusteella joko lisään tai vähennän painetta. Koska ruutulipun jälkeen se rengas ehtii kumminkin jäähtyä ja paine laskea, jolloin mitattu lämminpaine ei tod näk oo lähelekkään sama varikolla kuin mitä se oli radalla.

Ymmärsitkö nyt?
Hienosti väistit kysymyksen kyseenalaistamalla allekirjoittaneen luetunymmärtämistaidon. Osaatko vastata?

Sen verran varmaan kannattais, ett kattoo setin jälkeen milt rengas näyttää, ja sit sen perusteella utelee vaikka sulta ett mitä sä siit sanot. Niin saa ko kuski helpolla sielunrauhan ja yhen asian vähemmän murehtia. Ja toisaalta jos rengas on karmeella ruvella, niin sit saa hieman lisää funtsittavaa.
Koska kyl siihen ruvelle menevään renkaaseen kannattaa jotenkin reagoida, vaikka hitaan ryhmän kuski onkin.
Jees, periaatteessa noin olen pyrkinyt proaktiivisesti tekemäänkin noiden koulutettavien kanssa, eli vakoillut renkaita ja jos jotain outoa näkyy niin sit hämmästellään. Olisiko tänä vuonna kerran alettu katsomaan, että miksi rengas kuluu rumasti. Ja aamulla on katseltu paineita, jos joku on halunnut - ne on laitettu 2,4-2,5 bariin kylmänä.

Tosta kylmä vs lämminpaine; niin itse teen nimenomaan niin päin että pistän kylmäpaineen tontille, ja sitten vaan setin jälkeen kattelen miltä rengas näyttää, ja sen renkaan pinnan perusteella joko lisään tai vähennän painetta. Koska ruutulipun jälkeen se rengas ehtii kumminkin jäähtyä ja paine laskea, jolloin mitattu lämminpaine ei tod näk oo lähelekkään sama varikolla kuin mitä se oli radalla.
Toi on ihan totta. Ja esim Alastarolla joutuu vetämään niin pitkän matkaa varikolle, että siinä jäähtyy rengas vaikka jäähdyttelykierrosta ei varsinaisesti olekaan. Mutta näihinkin tulee perstuntuma ajan kanssa.

Tässä ketjussa on muutama keskiryhmän kuski käynyt naureskelemassa kun hitaammat ihmettelee renkaan "luistamisia" yms.
Sori, en missään tapauksessa naureskellut asialle. Ihmettelin vain oman pidon riittävyyttä, josko siihen olisi kokeneemmilta jotain näkemystä. Ihan noviisina tässä mennään vielä vaikka olenkin uskaltautunut keskiryhmään ilmoittautumaan.
smile_org.gif

Ehkä olen vain niin tunnoton puup**se, etten edes huomaa lipsutteluja...

Sellainen tulee äkkiseltään mieleen, että voisikohan se olla hitaan ryhmän aloittelevalle kuljettajalle virhe laittaa kaikkein sporttisimpia renkaita alle, jos ne eivät lämpene sinne optimaaliselle alueelle, eli voisiko tämä selittää luistamiset aloittelijoilla? B-ringin saumakohdat tuli kyllä itsekin huomattua, aika jänniä olivat eka setillä tänä kesänä.

Tässä ketjussa on muutama keskiryhmän kuski käynyt naureskelemassa kun hitaammat ihmettelee renkaan "luistamisia" yms.
Sori, en missään tapauksessa naureskellut asialle. Ihmettelin vain oman pidon riittävyyttä, josko siihen olisi kokeneemmilta jotain näkemystä. Ihan noviisina tässä mennään vielä vaikka olenkin uskaltautunut keskiryhmään ilmoittautumaan.
smile_org.gif
Juu, sana korjattu jo vähän aiemmin paremmin kuvaavaksi. Kylläpäs mä tänään osaan suututtaa kaikki.

Noi rengaspaineet/renkaiden pito vs. ajetut ajat ovat hieman mietityttäneet.

Oma teoria:
Renkailta vaaditaan eniten pitoa mutkissa. Hitaassa ryhmässä kuski koittaa oppia ajamaan mutkat mahdollisimman juohevasti ja nopeasti. Tähän on kai paras tapa ajaa "jarruitta". Tällöin ajat jäävät huonommiksi, kuin jos vedetään suorat tuppi nurin ja mutkat vaikka vähän hitaammin. Tällöin tuo hitaampi kuski tarvitsee renkailtaan enemmän pitoa kuin nopeampia aikoja ajava.

Olenko aivan metsässä? Vai voiko ajasta suoraan päätellä koska on syytä alkaa miettimään rengasasioita?

Back