• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hirvivaroitin pyörään

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Keppigee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Juu,korostan että minun mielipiteeni ei ole ollut kyseisen pillin puolella eikä sitä vastaan,vaan olen aiheen aloittaessani tiedustellut,käyttäjien kokemuksia ko vempaimesta,ja joka keskustelu ei tässäkään topikissa johtanut yhtikäs mihinkään,jos yksikin uskalsi laitteen puolesta jotain positiivista sanoa näytti tuolta edellisen vuoden keskusteluista jo tutuiksi tulleet sen haukkua lyttyyn tietämättä asiasta enempää kun kukaan muukaan.

Asiasta mitään tietämättä edelleen.

Kiitän asian tiimoilta esiin tulleita mielipiteitä ja niiden kirjoittajia.

nixweiss.gif
smile_org.gif

Juu. Ostin tollaset pillit erämessuilta n. 1,5 vuotta sitten. Laitoin ne silloin autoon. En ole aiemmin ajanut hirvikolaria, enkä kyllä pillien asentamisen jälkeenkään
tounge.gif
.
Pillien tarkoitushan on herättää hirven huomio, jotta se ei juoksisi suoraan tielle, vaan jäisi ihmettelemään äänen aiheuttajaa. Tämän pitäisi antaa moottoriajoneuvonkuljettajalle lisää reaktioaikaa. Minusta idea on hyvä, toimivuudesta en tosiaankaan pysty vielä sanomaan mitään varmaa suuntaan tai toiseen.
Jos hirvi pillin äänen kuulee, se luultavasti jää metsään kuuntelemaan, silloin sitä ei varmaankaan huomaisi.
Jos pilli yhdenkin kolarin estäisi, se olisi jo hintansa haukkunut, miettii ostaja. Tämän varaan valmistajat/myyjät varmaan hommansa laskevat.

harmittaa ku ei siitä ole mitään tietoa ja vaikka asiallisesti kyselee ni vastauksina saa keikkee muuta. mutta minä kokeilen ja niinku sanoin linnut ainaki katoaa kaukaa ku tuo pilli on ja se on jo riittävä syy mulle ostaa se. yhden hirvikolarin olen nähnyt ku edellä ajava pyörä osui hirveen ja yritän kyllä välttää sen tilanteen jos mahdollista.

Näin yhdessä bläkkärissä asennetun pari pilliä ja nehän olivat passelin näköisiä mustan bläkkärin keulalla. Eli mä kyllä asennan tollaset paikoilleen ja jos niistä sattuu jotain hyötyä olevan niin se on pelkkää plussaa. Ei niistä ainakaan haittaa ole eivätkä maksa juuri mitään.

laitoin tollasen milleen,sain joulupukilta
eek.gif
taitaa silti devilit ihmetyttää hirveä enemmän.........
buttrock.gif

Hirvi on tämän maan vaarallisin eläin. Ja myös kallis, rakennellaan aitoja ja alikulkuja ja siitäkin huolimatta vuosittain ajetaan satoja hirvikolareita. Kustannukset ovat hirvittävät.

Jos kympin pilli oikeasti vähentäisi kolareita vaikka viisikin prosenttia, niin on suorastaan ihme ettei laitetta ole lailla määrätty pakolliseksi varusteeksi jokaiseen moottorikäyttöiseen kulkuneuvoon.

Siispä kysymys kuuluu onko lainsäätäjä, liikenneturva yms. tahot täysiä tupeloita kaikki vai eikö pillin toimivuudesta ole todellista näyttöä?

Tää hirvipilli on yhtä tehokas kuin eräänkin henkilön kehittelemä meteoriittisuoja. "Helvetin korkee kartiomallinen lakki, epätodennäköistä et meteoriitti osuu just kartion keskelle ja muualta se poukkaa sivulle, eikä tule siis osumaa"

Toimii hyvin, ainakin teoriassa
tounge.gif

Olen laittanut Hobi hirvipillit. Muutaman kerran olen huomannut eläinten (hirven ja hevosten ) pyörittävän korvia ohi ajettaessa, on kyllä ollut havaintoja että ei tapahdu mitään esim. lampaita. Eihän tuo kallis investointi ole ja huomaamattomasti saa asennettua. Uskon pillin toimivan.
bowdown.gif
buttrock.gif

Olen laittanut Hobi hirvipillit. Muutaman kerran olen huomannut eläinten (hirven ja hevosten ) pyörittävän korvia ohi ajettaessa, on kyllä ollut havaintoja että ei tapahdu mitään esim. lampaita. Eihän tuo kallis investointi ole ja huomaamattomasti saa asennettua. Uskon pillin toimivan.
bowdown.gif
buttrock.gif
Tässä todistelussa on se vaikeus, että auto tai mp kulkiessaan aiheuttaa muutakin ääntä kuin pillin vinkunaa. Lisäksi ympäristön muut äänet, joita ei auton tai kypärän sisään kuule. Mistä tietää mihin ääneen eläin reagoi ja korviaan heiluttelee?

Pilli pitäisi ampua ritsalla hirven ohi.
biggrin.gif

Jos pillillä on tehoa, niin helposti luulisi metsästäjienkin hyödyntävän sitä jollakin tapaa? Ehkä käyttävät, en tiedä kun en metsästä?

Jos pillillä on tehoa, niin helposti luulisi metsästäjienkin hyödyntävän sitä jollakin tapaa? Ehkä käyttävät, en tiedä kun en metsästä?
Hirvimetsällä ollaan HYVIN hiljaa! Pillistä ei kuumaa puhalleta, jos mielii paistia saada!
tounge.gif
Minä väitän että ko. hirvipilli on huij... ei toimi ollenkaan karkoitteena! Pitäkää vain pillit kuonon alla!
biggrin.gif

Laitetaas tähänkin ketjuun tämä viime kesän huomio. Kolme hirveä, pari peuraa näin ajellessa. Kaikki pysähtyneinä (yksi hirvi pysähtyi pientareelle ennen tien ylitystä, kuten ne usein tekevät) ja vilkuilivat minua. Korvatkin liikkuivat kuten niillä useimmiten. En vielä ole löytänyt edellisen omistajan asentamia pillejä. Etsintä jatkuu...

Minä väitän että ko. hirvipilli on huij... ei toimi ollenkaan karkoitteena!
Vielä uskallat näinä kanteiden kulta-aikoina tuollaista kirjoitella avoimella voorumilla?
tounge.gif

Jos pillifirma kaatuu, tietävät ainakin mistä saapi kunnon korvaukset.
baaa.gif
Uskallan juu!
tounge.gif
Ensin pillivirman tulee osoittaa tieteellisin perustein väitteensä oikeiksi eli pillin toimivaksi. Sitä odotellessa....
033102ass_1_prv.gif
pillin karkoitusväitteille!
biggrin.gif
Harhaiseen "turvallisuuskuvaan" tuudittautuminen voi olla todella vaarallista!

Tommoset jostain joskus tarttunut, euron korista tms.
Pitänee viritellä kesäksi kiinni niin saadaan testiä. Mihinkähän lie laitettu; ne on näin keväällä kaikki "ajokamat" vähän hakusessa taas...

Jos jostain vielä löydän niin luppaan tehdä testiraportin - ainakin maininnan toimivuudesta jollakin tasolla.
thumbs-up.gif
Varo halpoja kopioita
tounge.gif
.
Hirvipillien myyjä väitti, että hirviä ei juurikaan jäis isojen rekkojen alle johtuen turbojen aiheuttamasta korkeasta äänestä. Onkohan tästä mitään havaintoja. Pillien teho pitäisi perustua vastavaan ilmiöön.
(Huomatkaa kuinka myyjä ononnistunut minut aivopesemään, ammattimies...
bowdown.gif
).
Muutamia hirvihavaintoja on itsellekin tien päällä tullut pillien asentamisen jälkeen, mutta niissä nopudet ovat olleet niin pieniä ettei pillien vaikutusta voinut todentaa.

Hirvimetsällä ollaan HYVIN hiljaa! Pillistä ei kuumaa puhalleta, jos mielii paistia saada!  
tounge.gif
Minä väitän että ko. hirvipilli on huij...  ei toimi ollenkaan karkoitteena! Pitäkää vain pillit kuonon alla!  
biggrin.gif
Ajattelin, että jos pillin vinkuna pysäyttää hirvet (kuten hirvipilli.fi väittää), niin eikö silloin olisi tähtäysaikaa enemmän? Tai ehkä ei tarvitse edes tähdätä, sen kun viheltelee ja työntää kiväärin piipun silmien väliin? Siis hirven silmien väliin.
tounge.gif

Back