• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hirvittääkö huoltohinnat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jyri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse tuon vanhuksen huollan, koska silloin saan syyttää vain itseäni, jos joku menee pieleen - ja eipä merkkikorjaamot edes kovin mielellään taida ottaa tuollaista 20-vuotiasta peliä huollettavaksi. Joskus aikojen alussa erehdyin viemään Z650SR:n Sumekolle huoltoon ja se riitti: oli ensimmäinen ja taatusti viimeinen kerta! Kävi nimittäin niin, että huollon jälkeen SR kävi vain 3 sylinterillä ja tietysti valitin asiasta. No, sitten uusittiin mm. koko sytytysjärjestelmä - ilman tulosta. Pari päivää tuossa vian etsimisessä meni eikä vikaa Sumekolla edes löydetty vaan sen löysin itse: huoltomies oli paukauttanut yhden sytytystulpan kärkivälin kiinni asennuksen yhteydessä! Lisäksi myöhemmin paljastui, että asentaja oli ajatellut laittaa nokkapukkien pultit todella kiinni - pari pulttia poikki ja lopuista kierteet entiset kannen puolelta. Pohjaproppu oli sitä vastoin jätetty löysälle - aukesi ilman avainta pelkillä näppivoimilla! No, tuosta on aikaa parikymmentä vuotta - toivottavasti Sumekon huolto on nykyään parempi...

Melkein kaikki huollot teetän liikkeessä...
cool.gif
Eipä ne hinnat niin hirveitä ole!!
Huoltoliike on ihan työpaikan vieressä ni se on aamulla helppo viedä niille ja illal kipasta pois!!
062802jumpie_prv.gif

Liikkeessä teetän määräaikaishuollot , maahantuojan takuu on viellä voimassa.
Talvi huollon teen itse, öljyt, suodatin, ketjut, rasvaukset jne.
Eiköhän pyörästä muutaman € saa vaihdossa enemmän, jos on huoltovihkossa merkintöjä?

Ite on pakko opetella huoltamaan, pakko on myös ruveta säätämään, nimittäin kenelläkään ei ole aikaa huolloissa turata viikkokaupalla vaikka sais maksunkin, varsinkin kun asiakas on klähminyt jo ite alkuun jotain ihme himmeleitä kotkottimeensa, joiden säädöille ei olekaan suoraa reseptiä, kuten jollekin Agraaripopovitsiputkiloille ja Rynamometrijettilöille, joille löytyy hiukan aviisia...

Mutta, sitten kun on purkanut ja kasannut kaasarit parikymmentä kertaa ja vihtonut takasen siliäksi pruuvaillessa, rupee se räplääminenkin sujumaan aremmaltakin. Vikana on vain se, että säätämisestä ei tule koskaan loppua, vaan aina tuntuu että vois jotain piäntä hiukan viälä...

Ihan Ite oon kaikki huollot tehny tähän mennessä, ainoastaan renkaiden vaihdot joku muu saa hoitaa. Kun ei ole kunnon työkaluja siihen hommaan. Tietysti jos olis niin uusi pyörä, että olis takuuta voimassa, voisin harkita oikeen mpliikkeessä asiointia.
062802moto_prv.gif

takuuta voimas vielä heinäkuuhun...eli siihen asti huolletaan liikkeessä(ja kehut sekaan,se-bike riihimäellä tekee huollon oikeasti)takuun loppumisen jälkeen ajattelin käyttää venttiiliensäätöhuolloissa(24000 km välein)

Monella on sellainen mielikuva, että noi huollot vaatii jonkunlaista spesiaalia ammattitaitoa. Ne on kuitenkin ihan perusjuttuja, ja nekin jää silti usein tekemättä. Ainoo minkä tekevät huolella on laskutus, vaikkei juuri muuta olis tehtykään...

Tekniikan maailmassa oli joku vuosi sitten testi, se oli surullista luettavaa.. Lähinnä valohoitoa olivat saaneet...
Niinpä!  
veryangry.gif
Kyllä pännii maksaa jostain tulppien, ilmansuodattimen ja öljyjen vaihtotyöstä - valohoidosta puhumattakaan jotain 50euron tuntitaksaa kun tietää ettei noihin hommiin tarvita mitään tekniikan tohtoria  
crazy.gif

joku kaasarien synkkaus ja venttiilien säätö taas on niitä hommia johon ei kannata alkaa ollenkaan jos ei tiedä mitä tekee  
biggrin.gif
Onneksi ainakin itse osaan noi venttiilit säätää  
062802jumpie_prv.gif

Vastaus kysymykseesi Jyri: Varsinkin pyörien hiton tiheästä huoltovälistä johtuen: Hirvittää!!

Teen kaikki huollot itte mihin pystyn. Siinä oppii. Säästää rahaa. Ja jopa katteet saattaa tulla kaikilla ruuveilla ja oikein kiinni. Valohoito on ihan hyvää mutta ei näis tapauksis. Lisäksi oli kyllä paskaa luettavaa se TM:n testi. On Ammattimiehiä ja "ammattimiehiä". Oma kohtaista kokemustakin on kummankinlaisista miehistä.

Kannattaa itse tehdä perushuollot itse kuten öljyn vaihdot, ketjujen vaihdot ja keulaöljyjen vihdot. Säästää huomattavasti rahaa ja varsinkin kun on kokemuksia ns."ammattilaisen" korjauksesta, jonka takia jäi tielle.  
veryangry.gif

Vaikeammat hommat jätän kyllä mp-korjaajan harteille ettei tee tietämättömyyttään enemmän vahinkoa.

Mä olen haistattanut paskat huolloille huolimatta takuusta, en viitti maksaa siitä kun joku vaihtaa mulle öljyt ja suodattimen.

Kun Rykkösestä kilahti pannu melkeen uutena (2000km ajettu), niin menipä silti takuuseen, koska pystyin todistamaan, että olen vaihtanut siihen öljyt ja suodattimen (1000km huolto, vai mikä se nyt olikaan). Kyseessä oli ilmeisesti kiertokangen alapään laakerin asennusvirhe tehtaalla... Uutta osaa tuli kampiakselia myöden.

Monella on sellainen mielikuva, että noi huollot vaatii jonkunlaista spesiaalia ammattitaitoa. Ne on kuitenkin ihan perusjuttuja, ja nekin jää silti usein tekemättä. Ainoo minkä tekevät huolella on laskutus, vaikkei juuri muuta olis tehtykään...

Tekniikan maailmassa oli joku vuosi sitten testi, se oli surullista luettavaa.. Lähinnä valohoitoa olivat saaneet...
Kuules, Tylyttäjä! Olen kanssasi täysin samaa mieltä tuosta että nuo huollot pystyy tekemään itse, joten miksi niistä pitäisi maksaa tosi _suolaista_ hintaa..
Takuun voimassaoloonkaan tuskin vaikuttaa se että tekee itse huollot.. Jos esim moottori hajoaa, niin eikös tehtaalla/korjaamolla ole todistustaakka siitä onko huollot suoritettu ajallaan ja oikealla tavalla?
MUTTA, onko itse huollettujen pyörien jälleenmyyntiarvot samalla tasolla kuin vastaavien, joiden huoltokirjoista löytyy "merkkihuollon" leimat?

Ei siitä nii paljoo enempää saa vaihdossa mitä ne siellä merkkihuollossa kuppaa. Ja miks odottaa korjausta kuukausi tolkulla jos voi tehdä ite pariin tuntiin.

MUTTA, onko itse huollettujen pyörien jälleenmyyntiarvot samalla tasolla kuin vastaavien, joiden huoltokirjoista löytyy "merkkihuollon" leimat?
Kannattaa pitaa kunnolla kirjaa itse tekemistaan huoltotoista ja korjauksista seka sailyttaa kuitit kaikista osista ja tarvikkeista. Uskon, etta moni kaytetyn pyoran ostaja jopa arvostaa enemman jos pyoraa on hoidettu paremmin kuin pelkilla maaraaikaishuolloilla.

Kaikki muut hommat itse paitsi joku venttilien säätö tahi muu sellainen työ johon on ei työkaluja löydy itseltä. Tietty tuossa venttiili hommassakin pyrin sopimukseen jossa itse puran katteet ja otan muut ylimääräiset vermeet edestä pois valmiiksi.

Kyllä hirvittää. Tosin venttiilien säätöä en oo vielä itelle luottanu, mutta seki taitaa olla täään kevään tehtävisä. Se on aika hauskaaki touhua kauheimmillaan.

Ja huoltoja en oo ees merkannu mihinkään ikinä. Mopo on todennäkösesti loppusijotuskohteessa niin jälleenmyyntiarvolla ei oo mitään merkitystä.

Eli olen siis muusinuijaj ja ne muut sanat joita ei maalainen ymmärrä. Pakoputket ja kooännät ja dynojetit on tietty ostettu.

No kyllä vähän hirvitti hinta kun just hain pyöräni huollosta mutta minkäs teet kun itse ei osaa juuri mitään tehdä...ja enhän määkään työtä ilman palkkaa tee niin miks muutkaan!*hattua nostaa ammattilaisille*

<span style='font-size:16pt;line-height:100%'>KYLLÄ !</span>
sad_orig.gif

Sen verran tumpelo olen, etten ihan kaikkea osaa minäkään.
confused_orig.gif

Täällä näyttää löytyvän noita sähläpettereitä/muusinuijia jotka ostavat tuhansien eurojen viriputkia/commandereita/kansitöitä/yms tehoa lisääviä osia ja silti eivät ole valmiita sijoittamaan ammattitaitoisen mekaanikon tekemään huoltoon rahaa niin täytyy laitta huoltokysely.

Huollatteko itse vai viettekö ennemmin ammattilaiselle koneet hoitoon maksoi mitä maksoi?
Johan on jyrkkä mielipide. Jos osaa itse tehdä hommat ihan yhtä hyvin kuin "ammattitaitoinen" huoltaja, niin miksi helvetissä maksaa sille omaisuuksia öljynvaihdosta ja tsekkauksista? Katsopas vaikka Gixxerin huolto-ohjelma:
http://www.jv-motorsport.fi/huolto-gsxr1000.htm

Mä oon kuullu/nähny niin paljon huonoa huolloista, testitkin vahvistaa saman. Todella huolellisia huoltoja on helvetin harvassa. Itse kun tekee huollot omaan pyörään, ei tarvitse huolehtia tuntihinnasta, voi ihan rauhassa tehdä ja todella huolellisesti. Yleensä vähintään katteet on pistetty paikoilleen "vähän sinne päin" huollon jälkeen, kavereiden pyörille tehtyjen huoltojen perusteella uskallan sanoa näin.

Huolloissa on öljyn/suodattimien vaihtoja ja tsekkauksia, ei juuri muuta. Vaativin taitaa olla venojen säätö, joka ei myöskään ole mikään ylivoimainen juttu tehdä itse. Noista hommista selviää helposti itsekin, ja rahat säästyy vaikkapa uuteen putkistoon ;)

Lyhyesti vastaus kysymykseen: HIRVITTÄÄ
Samaa mieltä  
baaa.gif
HIRVITTÄÄ! siis siksi kun se tosiaan on niin että öljy ja suodatin vaihdetaan ja omasta kokemuksesta voin sanoa että itse naarmutan pyörääni paljon vähemmän ns. ammattimiehet jotka ei aina osaa ajatella et se "naarmuton huolto" on just se mistä asiakas haluaa maksaa...
veryangry.gif

Sellasta huoltoa ei tulekaan,mitä en tekis itte.Kutern moni sanoi aiemmin,ni tietää takuulla mitä on tehty ja ne on tehty kunnolla.
Venttiilien säätöä pidetään jostakin syystä jotenkin eksoottisena toimenpiteenä vaikka on todellisuudessa tosi vaivaton homma.Kerran sen tehtyä ei tarvi ihmetellä mitään,vaan senkun tekee vaan.Samoin on synkkaus.
Ja mitä noihin virallisiin huoltoihin tulee,ni viime kesänä kaverin moposta tuli öljyt pihalle pari päivää huollon jälkeen ja yllättäen ihan pohja propusta.Oli niinku ammattilaiselta unohtunut kiristää.No ei muuta ku tekeen huolto itte siihen ja yllätys...Tulpista oli yksi vaihtamatta ja se oli ainoa mikä oli kunnolla kiristetty.Ne kolme mitä oli vaihdettu oli unohdettu kiristää....Että näin!

Itse kun en osaa tehdä pyörälle mitään (eikä ole aikaakaan), joudun käyttämään merkkihuoltoa. Kyllähän huollot ovat kalliita ja suhteessa tosi paljon kalliimpia kuin autopuolella. Siellä on on nykyisin jo 20-30 tkm huoltovälit kun fillaria (punasiipistä) on vietävä huoltoon 6 tkm välein. Esim. 24 tkm huoltolasku 415 euroa, josta tulpat tosin 163 euroa. Varaosat ovat myös kiskurihintaisia.  
mad.gif
Täytyy sanoa, että yleensä huolto on pelannut hyvin Bike Worldissa. Välillä piti hieman antaa palautetta, mutta kaverit ottivat opikseen, mikä on kokemusteni mukaan aika harvinaista suomalaisessa palvelukulttuurissa (esim. pankit).  
kaboom.gif

Pyöräni on wanha (eli takuut loppunut valovuosi sitten), lämmin ja valoisa paikka missä roplata ja siellä erinomaiset työkalut ja vissiin vähän taitoakin hyppysissä, niin itehän on huollot ja rempat tehtävä, mikä siinä. Katteita tosin korjautin (pyörä on Saksan tuliaisia) ammattimiehellä/maalarilla ja renkaat olen hankkinut niin, että ne on erikoisliikkeen osaavat kädet laittaneet irtovanteelle ja siitä tasapainotuskoneeseen - näin aattelin nytkin toimia ennen ajokauden alkua.

Back