• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hirviä tiellä! Miten varoitat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
No nyt tulikin heti kauden alkuun muistutus siitä miten isoilta ne hirvet tiellä näyttää! Melkein kun pää alas vaan ja ali! Tulipahan jo jarruja testattua, vaikka väliä jäi vielä viitisenkymmentä metriä.

Ajattelin tuossa kun sitten jatkoin matkaa ja vastaan tuli piakkoin kolmen letka pyöriä, että mikä se vois olla semmonen hyvä tapa varoittaa muita pyöräilijöitä hirvistä? Toimisko sama valojen välkytys kuin autoilla? Vai oisko jotain tehoskasta käsimerkkiä, jonka ainakin orggilaiset tunnistas? Ite ainakin oisin kiitollinen varotuksesta, niin osais vielä enemmän varoa ja ohennella vauhtia.

Erittäin hyvä kysymys. Yleensä vastaantulevien motoristien paniikinomaiset heiluttelut ja vilkuttelut tulkitaan vain varoitukseksi poliisista, mutta se ei paljoa lohduta jos ajat ihan laillista sataa kun mutkan takana on hirviä tiellä.

Itse käyttelen sitä hidastus merkkiä eli heilutan kättä ylös ja alas kämmen puoli alaspäin.
Voi tarkoittaa myös tutkaa tai muuta vaaraa tiellä.

Mie huidon sille hirvelle että mee pois voi käyä pahasti jos tuut tielle...
biggrin.gif

Valoja vilkuttelen ja kämmentä alas painelen. Eiköhän se ainakin jonkunmoista ajatusta herätä vastaantulijassa.

eikö kannattaisi sopia joku hirvimerkki ihan tässä orggilaisten kesken. Itse ehdotan vasen käsi nyrkkiin, etusormi pystyssä ja nyrkki kypärään, eli vähän kuin sarvi, ei haittaa vaikka sormea ei näy, kun tietää, että nyrkki kypärän kyljessä varoittaa hirvestä.

Yleinen kämmen alaspäin kun vain tarkoittaa, että hidasta rajoitukseen/varo jotain.

Itse meinasin törmätä tänään kahteen fasaaniin ja mietin ihan samaa, että miten varoittaa vastaantulevia niistä.

Toinen fasaani ehti tien yli ennenkuin pääsin kohdalle ja toinen onneksi heitti uparit ennenkuin osui renkaan alle. Säikäytti kyllä, vaikka eivät hirven kokoisia olekaan  
biggrin.gif
.

hyvä ajatushan tuo käsimerkki ois, mut ei se taida sieltä yön pimeydessä oikeen näkyä. hirvet kun liikuskelevat yleensä hämärissä. kesällä tietty menis ehkä jotenkin, mut ainakaan syksyllä ei taida toimia
kai se yleinen häröily on paras kiinnittään huomiota, ei niitä merkkejä kaikki kuitenkaan tunne

Mun mielestä toi valojen vilkuttelu ja kämmenellä vauhdin himmaamisen suosittelu toimii parhaiten kaikissa tilanteissa. Olipa siellä sitten vastaantulijaa odottamassa, tutka, fasaani tai hirvi.

Tuo oman kypärän naputtelu nyrkeillä todennäkösesti aiheuttaa vaan kummastusta.

Tietty jos on pieni kohtausnopeus ja kaverilla pantomiimikon taidot, niin voihan siinä esittää vaikka minkälaisen shown ja varmasti piristäisi myös vastaantulijan mieltä
biggrin.gif

Miten olisi jos nostaisi vasemman käden ylös kypärän vasten/viereen... eli vähän niinku näin  
062802jumpie_prv.gif
mut ilman tuota heiluttelua ja vaan yhellä kädellä? Niinkun käsi olisi yli kypärän korkuuden, jolloin sen huomaa vähän paremmin, ja samalla muistuttaisi vähän sarvea.

1. vilkuttelen pitkiä niin penteleesti
2. pistän hätävilkut päälle hetkeksi
3. näytän kädellä alas
4. kun ovat menneet ohi vilkutan vielä jarruvaloa "terävästi"

Aivan sama minulle luuleeko vastaantulija että siellä on hirviä tai polliiseja - tärkeintä että hiljentävät ja reagoivat jollakin tapaa jolloin on jotain mahdollisuuksia selvitä mikäli hirviä tulee lisääkin tai näkemäni kummajaiset palaavat takaisin tielle.

Tuo hätävilkku yhdistettynä pitkien vilkutteluun ja perään vielä punasta jarruvaloa tuntuu hyvin tehoavan - myös pimeällä  
wink.gif

Itse ajan paljon tiellä, jonka yli kulkee paljon tätä Kruunun karjaa,mutta varsinkin peurasta/peuroista puhuttaessa toi varotus merkkien anto kannattaa tehsdä vaan aika tuoreeessa tapauksessa,ei siis enää kilometrejä myöhemmin,vastaantulija vaan hämääntyy turhaan.

Kun se hirvi on mennyt tien yli niin ei se todennäköisesti enää toiste sen yli kulje eli vaara on jo ohi ja varoittelu on turhaa.

Hirven viittoma= kummatkin ranteet kypärän sivuille, kämmenet etenemissuuntaan, sormet haralleen ja kyynärpäät eteenpäin?
smile_org.gif

Back