• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hirveitä määriä hirviä ja vapaalla jalalla..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mchuurre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Hirveitä määriä hirviä ja vapaalla jalalla.. - Kaataisitko sen viimmeisenki ?

• 1. Olen sitä mieltä että hirvien määrää on lisättävä !

Ääniä: 0 0,0%
  • 2. Olen ANIMALIA-jäsen ja pidän hirvistä kovin...

• 3. Olen nähnyt hirven mp:llä ajaessani ja ol se kyllä kaunis..

• 4. Olen hirviporukass ja teen parhaani jotta edes yhden kaadan

• 5. Olen sitä mieltä että määrää olisi vähennettävä noin puolella

• 6. Olen sitä mieltä että "muutamia" riittäisi suomen luonnossa

• 7. Korkeasaareen pari ja muut lihoiks !!!

• 8. Ei tarvita yhtään vapaalla jalalla olevaa. Yksikin, (siis jokainen) hirvikolari on TURHA ja olisi

• Ääniä yhteensä
    0

mchuurre

Vanhempi Jutaaja
JOVAIN TURHAT POIS !
sport05.gif

Onse raaka määrä kun on suomesa noit hirviä metsiss ja väylien varrella, et heikompaa jo kohta hirvittää ohjastella hämäräs saati pimiäs !

Äkkiseltään eipä tule YHTÄÄN hyvää syytä pithää noi suurta hirvieläin kantaa vappaalla jalal, tiijätkö sinä ? On hirvien lisäks sitten noi vikkelämmät viel, elikkäs peurat, kuusi-, valkohännät- ja porot tokkiinsa. Mitä myö niillä tehää, paitsi poroil ?

Eikös se vain ole tolkutonta hommoo ku rakennetaan kalliilla aitoi ja nykyvää jo siltoi noitten tunneleije lisäks ko halevammalla pääsemmä ko lyövään säilykkeiks kaaiikki !

ps. sitt olis vielä kovin juttu vahingoist mitä net aiheuttaa taimikois elikkäs maatallouvel....mut jätetää tuonnemmaks!
sport05.gif

Kai ne menis lehmien tilalla, mutta kun on nuita lehmiä riittävästi. Ja vanhempien motoristien tuntema Oliver Hawk-taikurikin tuumi että hirvi on hyvä ratsu, hänen mielestään ois sodatkin voitettu jos ois ollu armyllä hirviä ratsuina tarpeeksi.

Eli kesyttämään ja opettamaan niille, että moottoripyöräilijöitä pittää väistää. Eritoten nakupyörällä liikkuvia moottoripyöräilijöitä.

Kyllähän niitä saa muutamia jolkotella, mutta ei kovin montaa.
Onhan Espoollakin ollut omat karhunsa iät ja ajat!
Mutta reilusti saa vähentää, luulis luonnonsuojelijoidenkin ajavan asiaa kun taimet loppuu...
biggrin.gif

En nyt hirvistä tiedä, mutta ite asun Tampereella ja kesäisin rullaan Satakunnassa varmaan melkein kymmenisen tuhatta kilsaa juuri Punkalaidun, Lempäälä, Vesilahti, Urjala jne. alueella joka on kaikista pahinta peurakolarien kannalta. Yhtä pahaahan jälkeä se peura taitaa tehdä kuin hirvikin pyörällä päälle ajettaessa, peura vain on paljon arvaamattomampi. Juuri juhannuksena näin kaukaa jo peuran hyppivän tien vieressä ja se ylitti ensin tien, hyppäsikin vielä ojasta takaisin tielle ja vasta kun olin n. 30 m päässä melkein pysähdyksissä, niin lähti takaisin metsään. Etenkin Punkalaidun - Vesilahti välillä kun olen joskus autolla ajellut yöllä, olen laskenut nähneeni yli 50 peuraa pelkästään läpi ajamalla.

Silti en kyllä lähtisi peurojen määrä laskemaan, ehkä siksi että vielä varovaisuus on kannattanut, kertaakaan peuran takia jarrutettuani ei ole tullut liian kiire tai mustaa vanaa asfalttiin.

Silti en kyllä lähtisi peurojen määrä laskemaan, ehkä siksi että vielä varovaisuus on kannattanut, kertaakaan peuran takia jarrutettuani ei ole tullut liian kiire tai mustaa vanaa asfalttiin.
Toivotaan ettei tulekaan sitä mustaa vanaa.

Itse lähtisin kyllä niitä vähentämään puoleen, kaikkia noita sorkkaeläimiä. Viime syksynä vanhalla Porintiellä ajoin (onneksi autolla) hirvieläin kolarin. Metsäkauris juoksi vasemmalta eteen ja ei siinä mitään oikeastaan kerkinyt tehdä, pikkasen yritin väistöä ja liinat kiinni. Silti se tömähti siihen Xantian keulaan ja henki pois. Läheltä on ennenkin mennyt, mutta toi oli eka kerta kun osui ja totesin että kyllä siinä aika voimaton on silloin kun eläin poukkaa kohdalle.

Hirvistä ei oo kokemusta,muuta kun että näyttää se isolta läheltä. Ei niitä tiellä nää liikaa,ehkä 4 kertaa joutunu väistää/pysähtyy vuodessa.
Peuroja näkeekin useammin. 5 peuraa olen autolla kaatanut ja 3 autoo saanut lunastukseen. Ei siis yhtään liikaa kymmenessä vuodessa.
Metsästyskerhoja en tukisi lisäämällä kaatolupia. Kaatoluvat pitäisi asettaa maksullisiksi. Verotetaanhan kalastustakin.

Äänestin, että määrää pitää ehdottomasti lisätä.
Mitä sinäkin McHuurre hirvistä vikiset, porot kait sinuakin enämpi kiusaa???
biggrin.gif
 Ylliperällä...
Meil on täällä maalla muutakin tekemistä, ku hirvien perässä juosta koko vuos......

sanoi:
Metsästyskerhoja en tukisi lisäämällä kaatolupia.

Kuulostaa huolestuttavasti iltapäivälehtiuutiselta. Mtesästysseurojen työtaakka vaan kasvaa hirvikannan ja kaatolupien lisääntyessä, ja harrastuspohjalla se homma nytkin pyörii.

Sikäli kyllä hyvä ajatus tehdä bisnestä sillä. Myydä hirvenmettästysmatkoja rikkaille saksalaisille ja engelsmanneille, kaatavat elukat sitten ja maksavat ittensä kipeeksi. Mutta pitäs siinä maksaa ajomiehillekkin aika hyvä palkka, että jaksavat innolla touhuta. No, kai sitä jossain määrin (jossain päin maailmaa, en tiijä miten Suomessa) tehdään, mutta liika vähän, että raha liikkuis kunnolla.

sanoi:
Meil on täällä maalla muutakin tekemistä, ku hirvien perässä juosta koko vuos......

Tässä kohdin neuvon sitten lopettamaan hirvien perässä juoksemisen, sehän on vapaaehtoista toimintaa pääosin. Antaa niitten metsästää jotka siitä tykkäävät, nautiskelevat sitten muut tuloksista...

Vähän reilummasti kaatolupia ja lisää riista-aitaa. Aitaa pitäis olla paljon enemmän. Aika monta kolaria ovat varmaan estäneet...

Jaa, taas tätä samaa.
Mä oon sitä mieltä että ihmiset kaikki pois. Turhia elukoita, tappavat vaan muita.

Jaa, taas tätä samaa.
Mä oon sitä mieltä että ihmiset kaikki pois. Turhia elukoita, tappavat vaan muita.
Turhaa puhetta että eläimet niitä kolareita aiheuttavat. Aika harvoin se hirvi siihen pysäköityyn autoon törmää,eli syy on 90% ihmisessä.
Ja hevoset aiheuttavat suhteessa lukumäärään varmasti yhtä paljon vahinkoa. Poroista puhumattakaan. Ne nyt sattuu olemaan kotieläimiä,joten niistä ei pidetä meteliä.
Hirven liha on n. 4*kalliinpaa kuin sian liha. En ihmettele yhtään että niitä halutaan kaataa. Olen ollut mukanakin ja kyllä se aina marjanpoiminnan voittaa.
Eräskin harrastelija kehui 17 peuraa saaneensa viime vuonna,mahtoikos kaikki olla luvallisia?
eek.gif

En mä muuta tiedä kuin sen että on se kanta vähän lisääntynyt.

15 vuotta sitten kotopuolessa paikallinen hirviporukka rämpi läpi koko talven pusikoissa koirien kanssa ja oli todella työn alla että saivat edes suurimman osan luvistaan kaadettua.

Viimeiset pari vuotta meininki on ollut sellaista, että katotaan yks viikonloppu per lupa ja napsitaan aina yksi kerrallaan. Nopeamminkin ne saisi, mutta ei ne mihinkään karkaa ja helpompaa käsitellä ja pakastaa ne yksitellen. Ei ole vuosiin jäänyt yhtäkään lupaa käyttämättä.

Tän huomaa siitäkin hyvin, että ennen kun antoi luvan käyttää sitä tontin nurkkaa jahdissa jos sille nyt jotain eksyy, niin sai nippa nappa kutsun peijaisiin jos oli hyvä vuosi. Nykyään tulee paketissa pari kiloa lihaa kun ei jahtiporukan jannuilla itsellä kaikki kulu.

Oulunalueella muutamat hirviporukat laittoivat liivinsä naulaan pariksi kaudeksi, kun kanta pääsi hupenemaan niin vähäksi ettei ollut oikeastaan mitä metsästää. Nyt kanta on taas parantunut, ja jo parinavuonna on metsästäjillekkin ollut tekemistä jahdatessaan hirvelöitä ympäri metsiä.

Vaikka itsekkin paljonliikun kotilolla tienpäällä, niin tosi harvoin näkee hirviä ihan tiellä. jossain soitten reunassa, ja pientareella olen pari nähnyt vuoden sisään. Ja kun muistaa höllätä kun näkee ne hirvimerkit, niin se onjo puolivoittoa.

Back