• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hinaaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BlackCat
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onkos porukoilla minkä verran kokemusta hinaamisesta? Eli oletko joutunut itse hinaamaan kaveria tai oletko itse joutunut jostain syystä hinattavaksi?
Itse olen joskus aikoinaan ollut hinaajana ja hinattavana ja molemmat tilanteet ovat aika, sanoisinko, mielenkiintoisia.

Niin ja miten se köysi kiinnitetäänkä siihen hinattavaan?

Kerran olen hinannut moottoripyörää autolla ja siitä tuli varsinainen tuskien taival.. ainakin hinattavalle kaverille.
Pyörä oli enduro ja liinan olisi saanut suht pienellä vaivalla kohtaan, josta olisi voinut pyörää hinata, mutta kaveri ei halunnut mitään pyörästä irrotettavan, vaan halusi pitää liinaa toisessa kädessä ja ohjata toisella... no näin tultiin vajaa 40 km +3 asteisessa kelissä ja kaveri pääsi onnellisesti kotiin elvyttämään puutunutta/ paleltunutta kättään. Aika sissi... itseltä olisi tuo jäänyt tekemättä.
crazy.gif

Takaa jalkatappi alas ja jalalla työntää kaveria. Ei oo kyllä mitään pitkiä siirtymiä ko. metodilla suoritettu...

Köysi hinattavalla ohjaustankoon kytkinkahvan puolelle parille ympyrälle stongan ympäri, jotta köysi irtoaa jos jos toinen kaatuu. Tämmöstä menetelmää käytettiin armeijassa, ja hyvinhän se toimikin.

hinausköysihän pitäisi laittaa niin, että loppupää jää hinattavan käden alle, joten hän pystyy päästämään irti ja köysi luiskahtaa pyörästä irti.

tässähän se perinteinen hinaus.

hinaus

Takaa jalkatappi alas ja jalalla työntää kaveria. Ei oo kyllä mitään pitkiä siirtymiä ko. metodilla suoritettu...
Mulla loppu kerran lapissa bensa jotain 10km ennen huoltoasemaa. Kaveri tuuppas 600 Cbr:llä koko matkan. Välillä vaan vaihto jalkaa, eikä vauhti edes juurikaan hiipunut puolen vaihdon aikana. Ja maastokin oli todella mäkistä. Olis jäänyt varmaan itsellä tekemättä!!
smile_org.gif
Sivulaukut oli paikallaan, niin niistä oli kuulemma hyvä tuupata.

Ite olen joskus valovuosia sitten ollut hinattavana ja nakupuörässä se meni nätisti siten että hihna vedettiin jotenkin kierroksen tai muutaman ohjausakselin ympäri (muistaakseni) ja sieltä hihnan loppupää sitten käden ja kahvan väliin. Kuitenkin siten se laitettiin että veto ei ollut toispuoleinen. Jos tuli ongelmia niin löysäs vain kättä ja hihna sujahti irti helposti.

Aikoinaan pyöräkortin kirjallisissa otin virhepisteen kyssäristä, että mihin hinausköysi kiinnitetään moottoripyörää hinatessa. Tuntui niin mielettömälle kysymykselle, että jätin kokonaan vastaamatta. Mutta vissiin toikin sitten onnistuu käytännössä, ei kyllä tulis itselle mieleen edes koittaa
wink.gif

Joskus tuli tarve hinata minun pyörää pikkubroidin mopottimella. Köysi etupumppujen välistä ohjausakseliin kiinni ja menox!
crazy.gif

Kauhea kokemus roikkua siellä perässä. Vispasi suht pahasti.

Mua ja mun mopoa on hinattu kaks kertaa... ei muuten hinata enää. Tilaan hinausauton ja mopo lavalle seuraavalla kerralla.

Tässä tarina kummastakin.
1.
Mopo sammui keskelle risteystä. Työnsin tien viereen purin mitä pystyin. Vikaa ei löytynyt. Soitin veljelle, jotta tules katsomaan. Todettiin ettei mitään voida tien päällä tehdä, joten ei muuta kuin hinaukseen. Veli on myön motoristi ja ajelee automaattilaatikkoisella autolla. Käysi vetokoukkuun ja toinen pää kierrettiin vasemman iskarin takaa kytkin käteen. Sitten hitaasti liikkeelle. Hinaus tapahtui keskellä kaupunkia. Yritettiin kiertää kaikki liikennevalot ja ylimääräiset paikat jossa pitää pysähtyä. Matkaa tuli 7 kilometriä. Kolme kertaa piti pysähtyä, jotta sain lepuuttaa kättäni. Käysi tuntui liian lyhyeltä, vaikka oli normaalipituinen hinausköysi. Tietä ei oikein nähnyt, kun farmariauto hinasi. Liikkeelle paneva voima tuli ihan väärästä paikasta 10 metriä mopon edestä. Ja sitten vetoa ei saanut tasaiseksi vaan veti aluksi vasemmalle. Vika oli poikki hinkkaantunut päävirtakaapeli tankin alla.

2.
Porin lentokentän kohdalla mopo sammui (seuraavan vuonna). Kaveri koitti ensin hinata niin, että pidin olkapäästä kiinni. Taisi jaksaa 10 metriä ja sit piti hellittää. Sitten tas hinaukseen, nyt oli vain 5 km matkaa ja jo kokemustakin. Mutta silti oli käsi kipeä ja vitu**i.

Molemmilla kerroilla vasen käsi oli melkein krampissa, kun piti sitä hinausköyttä kytkin kädessä ja kättä tietysti tangossa.

En suosittele kenellekään.

Ai niin toisella kerralla jäi naru nalkkiin. Onneksi huomasin, ennen vahinkoa, että nyt naru ei pääse irti hätätilassa.

Tilatkaa vaan suoraan pakettiauto tai sellainen kuljetus, että saatte nostaa/työntää mopon lavalle.

Onkos porukoilla minkä verran kokemusta hinaamisesta?
...
Äärettömän vaarallista hommaa, en suosittele, tieliikenteessä varsinkaan.

Tiedä sitten onko edes laillistakaan, kunnollista kiinnituspistettä ei ole olemassa mp'ssä, että saisi tasaisen vedon niin ettei veto tule ohjauslaitteisiin?

Jos pitää jostain suosta tai jorpakosta nostaa hinaamalla niin sitten ymmärrän idean tuovan jotain hyötyä.

-J-

Onkos porukoilla minkä verran kokemusta hinaamisesta?
...
Äärettömän vaarallista hommaa, en suosittele, tieliikenteessä varsinkaan.

Tiedä sitten onko edes laillistakaan, kunnollista kiinnituspistettä ei ole olemassa mp'ssä, että saisi tasaisen vedon niin ettei veto tule ohjauslaitteisiin?

Jos pitää jostain suosta tai jorpakosta nostaa hinaamalla niin sitten ymmärrän idean tuovan jotain hyötyä.

-J-
Vaarallista ja vaarallista... mutta laillista kyllä tietääkseni ja kyllä se on ihan turvallista jos sen tekee oikein... oikea hihnan/köyden kiinnitys, oikea hinausnopeus ja millä hinataan. Vaan nykykyykkäreihin on jo aika hankala laittaa mitään hihnoja kiinni rikkomatta jotain kun köysi kiristyy.

Tänä päivänä tosin tuo hinaus on niin helppoa kun hinausautoissa on lavetti johon voi laittaa pyörän. Itse kun olen ollut aikoinaan hinattavana (moottoripyörän hinauksessa), hinausautoissa ei ollut lavettia edes kuvitelmissa, eikä sen enempää tietoakaan mistään kännyköistä joilla olisi voinut apua kutsua asumattomalla taipaleella.

kunnon mp:llä ei oo kyllä onneksi vielä joutunut hinaamaan...

Mopoiässä tuli joskus hinailtua kaverin PV:tä....
Kuis ollakkaan kaveri ei nähnyt/tajunnut kun pysähdyin ja nurinhan siinä mentiin, taas kerran
biggrin.gif

Kyllä me kevari-iässä kun vehkeet paukku tämän tästä niin hinattiin näsäri useampaankin otteeseen autolla korjaamolle. Köysi vaan iskariin kiinni ja menoksi. Ei siitä mitään dramaattisia kokemuksia jäänyt. Pikkusen kun himmas takajarrulla niin pysyi köysikin kireällä. Eikä se mitenkään häiritsevästi tuntunut puoltavan vaikka köysi onkin kiinni "ohjauslaitteessa". En kyllä tiedä mihin se lain mukaan pitäis kiinnittää
nixweiss.gif

Pelotti kyllä alussa että köysi vetää kieroliittymässä pärrän kyljelleen, mutta sekin pelko osoittautui täysin turhaksi.
sport05.gif

Armeijassa harjoiteltiin tota maastossa hinaamista kotareilla... Veikeetä touhua... Jalkatappiin vaan silmukka ja hinattavan pyörän etuiskariin esim. toinen pää narusta kiinni... Komiasti tuli perässä...

Armeijassa harjoiteltiin tota maastossa hinaamista kotareilla... Veikeetä touhua... Jalkatappiin vaan silmukka ja hinattavan pyörän etuiskariin esim. toinen pää narusta kiinni... Komiasti tuli perässä...
Tuota tuli itsekin harjoiteltua, ihan kunnon maastossa vielä. On hemmetin rankkaa, kun naru kampeaa hinattavaa koko ajan siitä toisesta keulaputkesta. Mutta kyllä näppärästi pääsee.
Hinattavana oleminen on paljon vaikeampaa kuin hinaaminen.

Back