• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hieno splittaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Helsinki
9 jälkeen, tänään, Sörnäisten rantatiellä; siinä on 40 km/h ja jonot seisahtuivat valoihin. Tais olla punainen Rykkönen (en oo varma, niin nopeesti viuhahti), joka tyylipuhtaasti splittasi keulille. Ite istuin kotilossa jonossa. Splittaus oli tehty kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, eikä mielestäni mitenkään vaarantanut liikenneturvallisuutta. Motoristi meni vaan keulille väliin ja lähti takuulla valoista siten, ettei kummankaan, valoissa seisovista autoista tarvinnut sitä varten hidastaa. Motoristi ei vain vienyt sitä auton paikka jonossa, jolloin kaikki motoristi alkuperäisen paikan jälkeen etenivät sen verran nopeammin.

Tänään oli vielä lämmin päivä ja motoristi ajokamoissa. Se on se hellehalvaus, mitä vältellään splitatessa, toissijaisesti myös koko liikennevirta nopeutuu. Tämä on arkipäivää EU-alueella.

Hienoa, että joku jaksaa sivistystapoja tänne levittää!
buttrock.gif

Kaikki ei vaan ikävä kyllä katso asiaa samalta kantilta..Jos ei omat tai mopon ominaisuudet riitä splittamiseen,niin iskee kateus.Se ei tosiaankaan ole keltään pois,jos teet jonon yhtä ajoneuvoa lyhyemmäksi tai mahdollisesti yksi ajoineuvo enemmän samoilla vihreillä.
Tietenkin pitää kattoa,että ei nuku valoissa ja kerkee ekana lähtemään,mikä ei pitäisi tuottaa hirveitä ongelmia..

Mä en oikeen ymmärrä miksi splittausta pitäisi harrastaa tai ihannoida.

Muutaman kerran olen miettinyt josko kokeilisi, mutten ole jaksanut kun ei ole koskaan ollut niin kiire ettenkö jaksaisi jonottaa.

Eri suunnilta olen lukenut, että splittaus olisi jopa täysin laillista, kunhan huomioi että pyörä on kokonaisuudessaan kaistaviivan oikealla puolella. Eli siis ohituksen tulee tapahtua ajoneuvon vasemmalta puolen.

Eipä tuota pitäisi ihannoida Suomessa, itsepähän sen on motoristit aikoinaan tahtoneet kieltääkin. Jos se niin hienoa on päästä muutama pykälä eteenpäin jonossa, niin mitä hyötyä siitä on?

Euroopan mallissahan sitten autoilla on enemmän oikeuksia myös sillä kaistalla, jolloin mopo/prätkä sitten väistää. Mahtaa olla kivaa jos kurvissa tulee auto kylkeen.

Eikä tuollaisia autosta huomaa, jos valot siinä välissä vaihtuvatkin, niin nopeastihan siitä tulee ruumiita kentälle, se kaista on kuitenkin viivasta viivaan sille ajoneuvolle tarkoitettu, eikä siinä sitä prätkää tarvitse (tai henk. koht. mielipiteellä pidäkään) varoa.

Sen 10s minkä siinä säästät ei ole sen arvoista.

Suurimmat syyt siihen miksi splittaan on nämä:
1)Kuuma keli -> ei mitään järkeä hikoilla paikallaan.
2)Kuuma keli -> mopon lämmöt nousee hetkessä yli 100 asteen
3)En vie sitä yhtä ylimääräistä paikkaa valoissa
4)Yksi ajoneuvo enemmän samoista vihreistä

Jos se jotain häiritsee niin voi voi...
033102bebe_1_prv.gif

Ja se ajan säästö mitä ei oikeen voi mitata esim Kehä III ruuhka-aikaan...

Ainoo syy, miksi splittaan on se, että pääsen nopeammin perille, enkä jaksa seisoa ruuhkassa. En jaksa miettiä mitään "yhteishyvä"-syitä, vaikka niin itselleni selitän.

Jos siis totta puhutaan.

Näin minä teen.

Suurimmat syyt siihen miksi splittaan on nämä:
1)Kuuma keli -> ei mitään järkeä hikoilla paikallaan.
2)Kuuma keli -> mopon lämmöt nousee hetkessä yli 100 asteen
3)En vie sitä yhtä ylimääräistä paikkaa valoissa
4)Yksi ajoneuvo enemmän samoista vihreistä

Jos se jotain häiritsee niin voi voi...  
033102bebe_1_prv.gif

Ja se ajan säästö mitä ei oikeen voi mitata esim Kehä III ruuhka-aikaan...
Iha samaa mieltä olen kanssasi.

Jos sen splittauksen tekee tosiaan kaikkien taiteen sääntöjen puitteissa ni ei taatusti oo keltään muulta pois.

Ja tosiaan iha samassa paikassa iteki lähinnä tuota splittausta teen, jos sielläkään. Kehä I:n ja Kehä III:n ruuhkissa... Siellä joutuu välillä seisomaan jonossa niin pitkään että moottorin lämmöt huutaa pitkälle punasta ja flekti käy armotta...

Ja tosiaan se "10 sekkaa" ajansäästöä on kyllä ainaki omalla kohdallani pahimmassa ruuhkassa Kehä III:lla ollut noin 25 minuuttia..... Muutamaan otteeseen nimittäin menny kaverin luokse perjantaina viikonloppua viettämään ja ruuhkassa nykiessä aikaa meni koko reissuun (ykköstie + Kehä III + itäväylä) noin 1h15 minuuttia. Kun taas vastaavasti samaan kellonaikaan splittaamalla se ajankäyttö oliki vain 50 minuuttia... Eikä vaarantanu kenenkään henkeä, päinvastoin olin ruuhkan alkupäässä varmaan ainoa joka jarrutti väliä eteensä jotta kiihdytyskaistalaiset pääsi liikennettä stoppaamatta siihe kaistalle...

Se on splittauksen kanssa sama, kuin että joku rikastuu työtä tekemällä; kateus. Istuvan presidenttimme sanoja lainatakseni "se on pois siitä yhteisestä kassasta". Tässä tapauksessa yhteisestä jonotusajasta...

Onhan se voi voi. Siinä vaan motoristien maine kasvaa (ei tällä kertaa hyvässä kuitenkaan). Miksi pitää tehdä niinkuin ei kuitenkaan pitäis.
Se on vähä sama kun vakuutuskorvauksissa. Joka kerta kun "kusetat", antaa se yhtiölle tekosyyn nostaa vakuutusmaksuja. Samoin se on tässä hommassa. Ei splittaus yleensä ole mikään paha juttu ole, sujuvuutta lisäävä vaan, mutta saavathan kiristää sääntöjä ...kun ne motoristitkin ovat niin kaheleita...
veryangry.gif
.
Ei tartte kun mennä Ruotsiin, niin kaikki siellä splittailee, (no joo ei i h@mosohvat tai triket kun ovat niin leveitä)homma sujuu, eikä autoilijat sitä niin pahana pidä. Täällä suomessa se on vähä eri asia. Suomessa se on vaan niin hemmetin jäykkää! Ja pysyy jäykkänä. Tänne ei koskaan saada mannermaista liikennekulttuuria , jossa kaikille on tielläliikkujille on tilaa, vaikkei sitä olisi, jynow! On se niin väärin
crazy.gif

Täällä suomessa se on vähä eri asia. Suomessa se on vaan niin hemmetin jäykkää! Ja pysyy jäykkänä. Tänne ei koskaan saada mannermaista liikennekulttuuria , jossa kaikille on tielläliikkujille on tilaa, vaikkei sitä olisi, jynow! On se niin väärin
crazy.gif
Uskallan olla erimieltä. Mitä tänä kesänä olen vähän kadulla ajellut, niin parempaan aikaisemmista vuosista on menty. Tilaa prätkälle tulee pyytämättä ja väleistä on kiva sujahdella.

Tosin eipä mulle ole niitä kiusaa tekeviä kusipääautoilijoitakaan tai etupyörän lukkiutumisia ole osunut kohdalle samoissa määrin kuin täältä lukemalla pitäisi tulla.

Täällä suomessa se on vähä eri asia. Suomessa se on vaan niin hemmetin jäykkää! Ja pysyy jäykkänä. Tänne ei koskaan saada mannermaista liikennekulttuuria , jossa kaikille on tielläliikkujille on tilaa, vaikkei sitä olisi, jynow! On se niin väärin
crazy.gif
Uskallan olla erimieltä. Mitä tänä kesänä olen vähän kadulla ajellut, niin parempaan aikaisemmista vuosista on menty. Tilaa prätkälle tulee pyytämättä ja väleistä on kiva sujahdella.

Tosin eipä mulle ole niitä kiusaa tekeviä kusipääautoilijoitakaan tai etupyörän lukkiutumisia ole osunut kohdalle samoissa määrin kuin täältä lukemalla pitäisi tulla.
Olen samaa mieltä siitä, että motoristien huomioiminen on lisääntynyt viime vuosina selkeästi.

Slittaamisessa en näe mitään pahaa kunhan se tehdään harkitussa paikassa ja pienellä nopeuserolla ohitettaviin. Monta kertaa olen huomannut splittaavan mopottimen vasta kun se mennä hurahtaa ohi. Huono semmoista on huomioida...

Eri suunnilta olen lukenut, että splittaus olisi jopa täysin laillista, kunhan huomioi että pyörä on kokonaisuudessaan kaistaviivan oikealla puolella. Eli siis ohituksen tulee tapahtua ajoneuvon vasemmalta puolen.
Kyllä vain, splittaus ON sallittua JOS sen voi tehdä samoilla säännöillä kuin leveäkaistatiellä:
- ohitetaan samalla kaistalla oleva vain vas.puolelta
- ajoneuvojen on mahduttava kaistalle vierekkäin ajatellen että kaistaviivat ovat 2m korkeita seiniä
- ajoneuvojen väliin on jäätävä nopeuteen nähden riittävä turvaväli

Esim. Kehä I kaistat ei nyt niin leveitä ole että siihen prätkä rinnalle, samalle kaistalle mahtuisi - edes jonon seistessä => on ajettava enempi, vähempi kaistaviivan päällä => 1. naula sakkoarkkuun
sad_orig.gif

Sama tilanne jälleen Kehä I jos kerran ajoneuvon viereen, samalle kaistalle ei mahdu, tapahtuu ohitus sitä vas.puoleista kaistaa ajavan kannalta hänen kaistallaan, mutta oik.puolelta => 2. naula samaiseen kirstuun
sad_orig.gif

Ja sitten se hankalin on tuo "riittävä" turvaväli, jonka poliisi aina sitten tulkitsee omalla tavallaan = se 3. naula => ja eikun lappuja kirjoittelemaan
sad_orig.gif

Näistä rikkeistä jo yksikin riittää päiväsakkojen kirjoittamiseen kuten kaikki ohitus-tyyppiset rikkeet yleensäkin. Itsekin juurikin Kehä I n. 2kk sitten rauhallisesti splittasin alle 30km/h nopeudella => tarinatuokio jädekuskin kanssa ja sen verran ihastunut minuun ilmeisesti oli että ihan allekirjoitusnäytteenkin halusi - ja viivan alta karvan päälle 200e meni munkkirahastoon
bawling.gif

Aika paljon siihen omalle kohdall esattuvaan ruuhkan määrään voi vaikuttaa sillä mihin aikaan liikkuu. Aikaisemmin kun jouduin joka päivä ajella kehä I:stä pitkin, niin totesin että lähtemällä kotoota puoli tuntia aikaisemmin pääsee ennen pahinta ruuhkaan. Samaten kotiin pääsi sen puoli tuntia ennen pahinta ruuhkaa.

Nykyään menen toimistolle joskus ysin tienoilla ja lähden kolmen tienoilla ja teen muun osan päivästä kotona.

Jos jostain syystä olen ruuhka-aikaan liikenteessä niin ajelen sitä paremmin vetävää kaistaa ja sitten sopivassa kohdassa vaihdan kaistaa. Ei tuo yhtä nopea tapa ole kuin splittaus mutta sopii minun periaatteisiini paremmin.

En ajele bussikaistalla enkä splittaile.

Kumpi on se v*tutuksen aihe. Se että jotkut splittaa vai se että toiset ei pysty?

Ja tosiaan se "10 sekkaa" ajansäästöä on kyllä ainaki omalla kohdallani pahimmassa ruuhkassa Kehä III:lla ollut noin 25 minuuttia..... Muutamaan otteeseen nimittäin menny kaverin luokse perjantaina viikonloppua viettämään ja ruuhkassa nykiessä aikaa meni koko reissuun (ykköstie + Kehä III + itäväylä) noin 1h15 minuuttia. Kun taas vastaavasti samaan kellonaikaan splittaamalla se ajankäyttö oliki vain 50 minuuttia...
Menee OT, mutta mutta...

Voi hyvänen aika... Muuttakaa nyt jo pois sieltä kehien sisältä tänne muualle, jossa on tilaa elää ja ajaa
biggrin.gif
Ihan mielenkiinnosta, mulla on Oulun seudulla 60 km työmatka, johon menee aikaa loppumatkan liikennevaloista riippuen ja suurin piirtein rajoitusten mukaan ajaen n. 50 minuuttia, kellonajasta riippumatta. Viimeinen 10 minuuttia on kaupungissa ja on vain n. 7 km koko matkasta. Tarvittaessa ajan töihin helposti 40 minuuttiin. Kuis monta todellista kilometriä siellä "kehillä" pääsee 40 tai 50 minuutissa?

PPK

Kumpi on se v*tutuksen aihe. Se että jotkut splittaa vai se että toiset ei pysty?
Eiköhän splittaus ole monen autoilijan mielestä rinnastettavissa nakkikiskan jonossa tai taksijonossa etuiluun.

Kyllä minuakin autoillessa on pikkuisen mietittyttänyt ja ehkäpä joka häirinnyt splittaavat pyörät. Aika monesti se mökäputkilla varustettu splittaaja on päässyt yllättämään.

Jos jostain syystä olen ruuhka-aikaan liikenteessä niin ajelen sitä paremmin vetävää kaistaa ja sitten sopivassa kohdassa vaihdan kaistaa. Ei tuo yhtä nopea tapa ole kuin splittaus mutta sopii minun periaatteisiini paremmin.

En ajele bussikaistalla enkä splittaile.
Mutta pujottelet joka on yhtälailla kiellettyä kuin splittaus. Lisäksi pujottelu, vaikka katsot sopivan kohdan aiheuttaa kuitenkin ruuhkassa takana tuleville hidastusta. Itse mielummin splittaan kun pujottelen.

HiTec kuinka leveä "sohva" sulla on? Kuorma-auton/rekan kohdalla splittaus on kiellettyä, mutta jos normi kotilo (alle 2m leveä) ajaa kuten asetukset sanovat tien oikeassa reunassa niin kyllä ainakin vm.91 FZR mahtuu vallan hienosti.
confused_orig.gif
Kehä I kaistalle mahtuu "lain mukaan 2 Suzuki Altoa kulkemaan rinnan...
biggrin.gif

Näistä pk-seudun kehä teistä voisi tehdä koe splittaus teitä joissa ruuhka aikana kehotettaisiin pyöriä splittaamaan ja ohjeistettaisiin kotilokuskeja ajamaan sen mukaan ja kesän päätteeksi tarkastettaisiin vahingot, jonka jälkeen luultavasti tulisi tämä hullu ja vaarallinen harrastus lailliseksi koko maassa...

Pitäisköhän hommata trial pyörä, päällekkäin ajamisesta tuskin lukee laissa mitään... Jos ei voi mennä ruuhkan läpi niin mennään sitten yli
tounge.gif

Back