• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hi-tai-ta letkoja/ajajia PK-seudulla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yason
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tietääkös kukaan hidasta ajoporukkaa, kuten rookie- tai kustomiletkoja PK-seudulla? Tai sellaista kaipaavaa porukkaa?

Kävin eilen Hesan hitaiden alkupäässä pyörähtämässä pari legiä. Kurveja pistin sitä vauhtia kuin aloittelevana ajajana Shadowilla uskalsin, mutta ajovauhti ylipäänsä ei ollu ihan mun mieleen ja myöskin ainoana(?) kustomikuskina muun letkajengin kalusto oli "vähän" nopeampaa. Soffan kulutuskin nousi 4,8 -> 5,8 tuolla letkatankillisella :D

Mutta ryhmähenki ja sinänsä letkassa ajaminen oli(si) helkkarin hauskaa, eli sitä lisää! :D Pohdin siis, että tämmöstä kaipailisin:

• ajovauhti nopeusrajoituksen mukaan, eli mittari=tikkari+10. Näin ajan itse myös autolla ja ei tule yllätyksiä setä sinisen taholta tai muutenkaan. Ja jos kesken mutkatien tulee 50 rajoitus jonkun kylän kohdalla, niin sitten kans kaikki himmailee kiltisti sinne 80->50

• mutkia toki ajetaan, mutta leppoisasti kruisaillen ja vaikka sitten jalat edellä, jos siltä tuntuu :)

• suunnilleen samannopeuksista porukkaa samalla filosofialla: kruisailun ilo sinänsä olis se pointti eikä "riittävä" mutkanopeus, eli hitaat vois vaikka ajaa ekana ja taukopaikkaan ei ole kiirettä.

• tähän liittyen keskimäärin sellasta porukkaa, että ketään ei ala harmittamaan, jos joku edessä olevista letkalaisista survoo kurveja vähän muita hitaammin: viilipyttyajajahan kerkeää—siinä jouten lotkotellessaan—vaikka haistelemaan peltojen lannoitepaskat kahteen kertaan. O:-)

• ideaaliporukalla tai tuttujen kesken tauotkin vois ottaa hitaan hedonistisesti siten, että kävis syömässä jonkun kunnon illallisen jossain; Etelä-Suomihan on täynnä kaikenmaailman maalaisravintolaa odottamassa nahka-asuisia ruokakriitikoita.

Että näin. ;)

Vielä viime kesänä taisi olla kimppakiva-ajoja jotka käsittääkseni toimi juurikin noin. Ei taida vaan olla ketään halukasta vetäjää sille touhulle tällä hetkellä. Veikkaan että letkaan lähtiöitä varmasti löytyisi jos joku uskaltautuisi keulille.

Tuollaisessa letkassa voisin kuvitella itsekin olevani mukana, jossa nopeudet ovat luokkaa että jos sattuu poliisit matkalle niin kesän ajelut eivät pääty siihen.
PK-torstait eivät edes letkan perällä osunut mulle eikä ilmeisesti sitten normi"hitaatkaan"

Vaikka normaalisti tykkäänkin hieman hätäsemmästä vauhdista, niin voisin tämmöiseenkin lähteä. Kaverini hyvin pienellä ajokokemuksella varmasti lähtisi mukaan, hällä kun se vauhti on muutenkin tuota tikkariluokkaa. Eli ainakin 2 jamppaa voisi lähteä messiin.

Kyllä meikäläiselle aina ajoseura kelpaa. Ja aloittelevana kuskina ei oo niin kiire saada korttia hyllylle. Toivottavasti saa sovitettua aikatauluihin, jos tällainen letka lähtee ja sillä hyvä vetäjä.

Ei saa ymmärtää väärin. Eilinen veturi osas hommansa ja reitit oli jees :WAZAAP:

Kiinnostaa! jos aikataulut yms vaan natsaa.

nimim.
"vajaa kk sitten eka oma pyörä ja välillä ne tikkarinopeudetkin tuntuu hurjilta" :)

Määkin oon josku vetäny muutaman kimppakivan. Hommassa tuli taukoa kun rakensin.
Tämä ei tarkoita, että alkaisin vetämään näitä hitaita viikottain tai edes kuukausittain, mutta voisin muutaman lyhyen keikan vetää.
Täältä sivustoltakin varmaan sopivaa seuraa löytyy ja porukan saa kasaan helposti. Ja sehän on silloin sama kuka on keulilla kun sävel on yhteinen.

Olisko Porvooseen kahville ja takas kimppakiva tyyliin sunnuntaina?
Kimppakiva vauhtihan oli taluttamalla mutkat ja "max" tikkari. Yleisön tahtoa ja toiveita kuunnellen. Sopivaa letkailua vaikka perheen pienimmät kyydissä.

Ihan näin ehdotuksena :dunno:

Itse olin täysnynny eilen enkä uskaltanut mennä sekaan ajamaan Hesan Hitaita kun oli yli 40 pärrää pihassa Shellillä.
Tulin siihen kattelemaan ja tankkaamaan ja päätin että "hups, nyt on vähän liikaa porukkaa ajamassa".

Porvooseen sunnuntaina edestakas? Joo, käy. Missä nähään? Avovaimoki vois uskaltaa omalla pärrällään mukaan.

Mä vedin viikko sitten Hesan Hitaat tikkari +10 vauhdilla, mutta eihän sekään ole mikää hidas vauhti kun mutkia vedetään Vihti - Nummi-Pusula -Somero suunnalla runttaamalla...
Hiljempaakin voisin ajaa eli veturointi kyllä kiinnostaa! Mulle ongelma on että mikä päivä...

Mulla on viikonloppuisin usein muuta ja arki-illat sopii keskimäärin paremmin, mut jos kerran porukkaa löytyy, ni yritän päästä kaikin tavoin mukaan.

Ja tosiaan mielellään sit silleen, et ajetaan oikeasti letkassa kaikki, vaikka sitten hiljempaa, ettei tule suuria rakoja ni säilyy fiilis.

jyk4 sanoi:
Tuollaisessa letkassa voisin kuvitella itsekin olevani mukana, jossa nopeudet ovat luokkaa että jos sattuu poliisit matkalle niin kesän ajelut eivät pääty siihen.
PK-torstait eivät edes letkan perällä osunut mulle eikä ilmeisesti sitten normi"hitaatkaan"

Mä olin muistaakseni peränpitäjänä sillä pk:lla missä olit pari kesää sitten?

Hesan Hitaissa vauhti on alusta saakka ollut tikkari + maks. 20, vauhdin tsekkaan navista, en jammun mittarista. Ei sillä vielä lisenssistä pääse eroon :) Tosin ihan tasakaasulla en osaa minäkään ajaa ja toi jammu tuppaa isommalla vaihteella ajettaessa rullaamaan melkeen ittestään helposti vauhtia. Koko ajan kuitenkin kyttään navia. Jos joku letkassa sitten ajaa letkaa kiinni (haitariliike) niin sillehän ei voi edes tikkarin mukaan ajava veturi mitään.

Ihan loistava idea. Kaikki nauttii enemmän silloin kun letka ajattelee samoin ja nauttii samoista asioista.
Pari letkaa itsekin vetäneenä yleensä katson jo starttipaikalla jos näyttää siltä että esim pyörän tyyppi tai malli joutuu liikaa työstämään edessä olevaa reissua. Näin tein myös yason sinun kohdallasi eilen vaikken toki mikään veturi ollutkaan. Tiesin reitin! Tunnen miehen ja tiesin että pyörälläsi ja kokemuksellasi tulet olemaan vaikeuksissa tällä kyseisellä reitillä jopa ihan tarkasti tikkaria nuollen. Soukkiontie ja custom sopivat yhtä hyvin yhteen kuin porsas ja sateliitti.

Yksikään tuntemani veturi ei halua blokata keneltäkään letkaansa osallistumista, ei tietenkään sillä iso osa koko touhustahan on yhdessäoloa. Mutta ajaminen on silti se No1. Joten jos kokemus on vähäistä, kannattaa ohjeita kuunnella.

Mutta olisi oikeasti hienoa jos kimppakivat tai sen henkeä noudattavat heräisivät eloon. Siitä nauttii köllöttelijät ja ne letkailjat jotka muilla reissuilla seisovat kadun varressa vartin kerrallaan odottamassa.

Mielestäni avainasemassa on kulloisestakin letkasta riittävä tiedottaminen. Ja erityisesti se että näin ymmärtää mihin on lähdössä. Eikö vaan :right:

GuessWho sanoi:
Pari letkaa itsekin vetäneenä yleensä katson jo starttipaikalla jos näyttää siltä että esim pyörän tyyppi tai malli joutuu liikaa työstämään edessä olevaa reissua. Näin tein myös yason sinun kohdallasi eilen vaikken toki mikään veturi ollutkaan. Tiesin reitin! Tunnen miehen ja tiesin että pyörälläsi ja kokemuksellasi tulet olemaan vaikeuksissa tällä kyseisellä reitillä jopa ihan tarkasti tikkaria nuollen. Soukkiontie ja custom sopivat yhtä hyvin yhteen kuin porsas ja sateliitti.

Tää oli muuten ehdottoman hyvä, kun siinä Shellin pihalla sanoit, että ota todella varovasti sitten (tolla kalustolla ja kokemuksella).

Ihan tietoisesti en siitä syystä lähtenyt ajon aikana liian lähelle omia rajojani. Huonolla tuurilla olisin saattanut luulla, että pitää nyt vaan uskaltaa ajaa kovempaa, kun en pysy perässä. Nyt vaan hidastelin perässä omaa vauhtiani, mutta totesin kyllä viimeistään ekan legin jälkeen, että eihän tästä mitään tule, ellei ole halua ja kykyä ajaa tuota +20km/h ja omista siihen soveltuvaa pyörää.

Kyselin kyllä etukäteenkin viestiketjussa, että tohtiiko lähteä tällä kokemuksella, mutta tietämätön ei tiedä, ennen kuin kokeilee...

sanokaas kokeneemmat letkailijat:
Letkoissahan haitariliike yleensä aiheuttaa painetta nostaa vauhteja , ainakin jos letka on pidempi.
Eli jos letkassa olisi niin sanottuja välivetureita jotka tietäisivät reitin ja pitäisivät taas tikkari+ jotain/sovittu vauhdin vaikka edellä menevät karkaisivatkin. Jos letka katkeaisi sitten pahasti niin sitten odoteltaisiin taas koko alkup. letka kasaan.
Onko siis edes teoreettisesti mahdollista että letkan välissä ei tulisi niin kiire ajaa koko letkaa kiinni ?

Tietty se tarkoittaa että yhdelle ajo kerralle vetureita tarvittaisiin jo useampia (jos joka 7-10 olisi veturi),

Mutta siis kokeneemmat letkailijat saavat nyt torpata ajatuksen jos se ei oikeasti toimi ...

Anu.nukka sanoi:
Onko siis edes teoreettisesti mahdollista että letkan välissä ei tulisi niin kiire ajaa koko letkaa kiinni ?

On se mahdollista, mutta siitä tietysti täytyy kovaan ääneen sopia jo lähtöpaikalla.
Turhan helposti se odotteleva yksilö merkkauspaikoista lähtee kuin jänis maasta ajamaan etuletkaa kiinni ja odottaa sitten ihan joka merkkauspaikassa. Sitten niitä odottelevia yksilöitä on hetken kuluttua joka merkkauspaikassa.
Sama sitten toistuu joka kerta.
Jos merkkaajalla olisi malttia toimia väliveturina, hän saisi vaivatta porukan kasaan hiukan himmaamalla suunnitelmallisesti.

Ajan ihan millä vaan vauhdilla. :D

Saan uuden mopon perjantaina. Sisäänajokilsoja voisi keräillä letkajenkan tahdissa, jos vaan aikataulut osuu kohdilleen.

Back