• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hesan Hitaat ti 14.5.2013 Rusan Shell kello 17:00

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -Anu-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Noniin, virallisen luvan saaneena kawa97:ltä terkut Töölöstä. Ranne murtunut, leikataan tänään. Pohkeen viiltohaava meni tikeillä, en tajunnut määrää kysyä mutta jokunenhan siihen on täytynyt laittaa. Mies ihan ok:n kuuloinen puhelimessa, joskin hieman alakuloinen mikä ymmärrettävää. Pyörä ja kaikki kamat tallella. Ja minulta lähtee vaatimus tienpitäjälle varoitusmerkistä Ylimmäistentielle ennen sitä mutkaa, samasta mutkasta ja syystähän mä vedin 2 vee sitten ulos pk:lta. Se kolmioristeys tulee niin prkleen nopeesti. Sanottakoot jeesustelun välttämiseksi että kyse ei ollut ylinopeudesta missään nimessä. Ja tämä riittänee tästä aiheesta.

No voi räkä. Muistaakseni juuri kawa97 manasi edellisen letkan jälkeen että seuraavassa varmaan tömähtää ku kaks kertaa oli käyny jo lähellä. Ilmeisesti tällä kertaa ei ollut kuitenkaan kotiloa sotkemassa kuvioita.

Jaksamisia nyt kuitenki sinne Töölön suuntaan ja eiköhän se matka taas pian jatku kahdella pyörällä. :WAZAAP:

EDIT: Oliko muuten kyseessä siis tämä mutka:
https://maps.google.fi/maps?q=Ylimm...NIaJCXXOT8VVA7maZHmnJA&cbp=12,120.33,,0,10.41

Rajoitus 70 km/h.

Vapaa näkemä risteävälle tielle n. 150m (ei mistään pusikon läpi).

Vapaa näkemä risteyksessä olevalle kärkikolmiolle n. 130m.

Paikka X, (ei onneksi ristin paikka) n. 50 m ennen risteystä ja kärkikolmiota.

Edelläolevat ei mitään mielipiteitä, joten
niiden pohjalta voi.... ja kannattaa jokaisen muodostaa/tarkistaa oma näkemyksensä.

Liikennemerkkien sijoitus täyttänee niiden asetteluun liittyvät ohjeet/säännökset ym.
Huonotkin kokemukset voivat usein asettaa monta asiaa oikeisiin suhteisiinsa
ja saada aikaan suorastaan "ahaa- elämyksiä".

Tämän kummallisen risteyksen ongelma on vain silloin kuin ajetaan letkassa ja liian pienellä turvaetäisyydellä.

Naulan kantaan. Uskallankohan jatkaa tästä sanomalla että minimietäisyys edellä ajavaan pitäisi olla vähintään 100 metriä muualla paitsi kun lähdetään kotilosta ym. tulpasta ohi jolloin se voi olla hetkellisesti pienempi. Satku ei edes riitä jos vauhtia on enemmän kuin hitaissa...enkä mä sitä meinaa että pitäis laittaa sata metriä narua perään roikkumaan kaikille mutta joku tolkku pitäis siinä pakoaukon tuijottamisessa olla :D

Yllättävän mielellään jengi yrittää pysyä paraatimuodostelmassa melkein joka pätkällä...
Ei oo vissiin niin kivaa jos ei näe vähintään kymmentä edelläajavaa koko ajan, vai mikä siinä on?

Enkä missään nimessä väitä että aiemmin mainitussa tapauksessa oli siitä kyse koska en jo risteykseen pysähtyneenä rekisteröinyt mitä takana kohtalokkaalla hetkellä tapahtui, mutta kokonaisuudessaan letka oli melko "tiivis" paria poikkeusta lukuunottamatta.

En tiedä oonko ulkona vai sisällä tässä asiassa, spiik friili.

Bone sanoi:
Rajoitus 70 km/h.

Vapaa näkemä risteävälle tielle n. 150m (ei mistään pusikon läpi).

Vapaa näkemä risteyksessä olevalle kärkikolmiolle n. 130m.

Paikka X, (ei onneksi ristin paikka) n. 50 m ennen risteystä ja kärkikolmiota.

Ei muuten ole näkymä 150 metriä eikä 130 metriä eikä 50 metriä. Paikka X oli n. 30 m ennen kolmiota.

Ja korjaan nyt sen verran, koska tapahtuman taustapeilistä näin (seurasin että milloin letka kasassa ja näin ja muistan tasan tarkkaan mitä kuski teki, mimmosen voltin hän teki, mihin suuntaan mopo kaatu, miten mopo pyöri ojassa) että tässä tapauksessa (kuten mun tapauksessa 2 v sitten) oli ongelma se että pysähtyneen letkan perä tuli sen mutkan takaa liian äkkiä vastaan. Ko pyörän eteen oli jo syntynyt isompi rako eli turvavälistäkään ei ollut kyse. Eli de facto ojaan ajaneen vapaa näkymä letkan viimeiseen ja matka reagoida oli ehkä 40 metriä ja kun äkkiä mutkan takaa tuleekin mopot perse eellä eteen tulee helposti se kuuluisa paniikkijarru (niinkuin mun tapauksessa). Joku insinööri voi tästäkin varmaan laskea että miten sen pyörän olisi pitänyt 70 vauhista pysähtyä tolla matkalla ja blaablaa muuta jeesustelua. Ennenkuin insinööri rupeaa laskemaan niin lue seuraava kpl.

Anteeksi kawa97:lle kun tämän sanon. Ojaan ajon aiheutti IHAN puhtaasti ajo/jarruvirhe ja piste, ylinopeutta ei takuulla ollut eikä tarvii ruveta jeesusteleen tilannenopeudesta koska jos ojaan menee tilannenopeus on liian suuri, mutta 70 on rajotus, ojaan ajanut ei tullut mutkasta tuhatta ja sataa koska mutka on ns pimeä mutka ja kawa97 (muutamalla letkalla ajoa seuranneena) EI ole semmoinen kuski joka vetää pimeeseen miljoonaa. Ehti myös jarruttaa ja ojaan mentiin ehkä 40 vauhista, joka sekin riittää aiheuttamaan jonninmoiset vammat.

Tämä oli suora toisinto mun ojaan ajosta 2 vee sitten. Metrilleen samassa paikassa ja nopeudesta.

Nyt vähän jossittelua: ikinä en enää letkaa tohon kohtaan kasaa ja veturina voin myös osittain syyttää itseäni. Varsinkin kun (näin jälkikäteen) muistan miksi minä ajoin tuosta ulos. Nyt on itsetutkiskelun paikka, vedänkö letkoja enää kun osuma% on tälle kaudelle 100 vai pistetäänkö letkoille esim jonkin tasoinen varustepakko (tyyliin pitkävartiset saappaat, nahkaa, selkäpanssari) mutta se sorsisi niin pahasti kanssamotoristeja että sille tielle taitaa olla turha mennä. Joku totesikin (betula?) että tänä vuonna on ajettu ne 2 letkaa mitkä mä oon vetänyt selkeästi hiljempää kuin viime vuonna, tyyliin tikkari + 10. Johtunee veturin talvikankeudesta... Ja koska en veturina haluaisi mennä mutkaan jarrulla (ettei aiheuta paniikkijarrui takana tulevilla) olen sovittanut vauhtia alaspäin. EHkä se siitä nousee, ehkä ei.

No, jos nyt annettais miehen parantua rauhassa ja palata takaisin harrastuksen pariin.

Anu

Sama mutka kesäkuussa 2011. Kesken mutkan pyörä pystyyn jarruilla ja tangentin suuntaan, perinteinen keissi.
Risteys mutkan jälkeen tulee tosiaan hieman "silmille".

_img900.jpg

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back