• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hengenvaarallinen Volvo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rasenger
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minä en kanssa ymmärrä tätä alinopeudesta poraamista. Se kun ei todellakaan oikeuta mihinkään yltiöpäisiin ohitussuorituksiin, vaikka niin monet tuntuvat luulevan.

Pidetään se turvaväli ja ohitetaan sitten kun se on turvallista ja toisin päin, annetaan sitä tilaa (jonnekin pysähtymällä) jos siihen on järkevä mahdollisuus.

Siitä olen samaa mieltä, että aina kannattaisi etsiä se pienempi tie ja mukavampi reitti, etenkin jos kattonopeus on se 90km/h. Toki muutenkin - jostain syystä työmatka on aina mp:llä pidempi kuin kotilolla.
biggrin.gif

Mikäli jännäkakkafiiliksiltään ehtii, kannattaisi ottaa rekkari ylös noilta liikenteen puusilmiltä. Oikein tiukassa tilanteessa kaivaa nimen ja osoitteen esille. Pieni juttutuokio ei liene pahitteeksi - toki ihan hyvässä hengessä.

On se vaan tämäkin foorumi, saa ajaa autolla yli , jos toinen ajaa hiukan alinopeutta. Eiköhän se kuitenkin ollut vika kotilokuskin tässä tapauksessa, eihän sitä nyt vaarantaa saa ketään. Onko tämä nykyajan ajattelutapaa, jos et tee kuten muutkin, niin sinut tapetaan. On kuitenkin tässä tapauksessa varmasti ollut jännäkakka tilanne, silti v***uillaan että mitäs ajoit alinopeutta...huh huh  
mad.gif
Totta v:ssa se on autoilijan syy jos ei osaa ohittaa. Ongelma on vaan se, ettet voi tehdä sille mitään ja vaikka voisitkin, seuraava odottaa takana jonossa. Sen sijaan voit säädellä omaa ajonopeuttasi.
Piikillä voi yrittää kouluttaa suomalaiset autoilijat, ja miksei rekkakuskit, ratikka- ja veturinkuskitkin. Tosin se onnistuu yleensä vain kerran.

Minä en kanssa ymmärrä tätä alinopeudesta poraamista. Se kun ei todellakaan oikeuta mihinkään yltiöpäisiin ohitussuorituksiin, vaikka niin monet tuntuvat luulevan.

Pidetään se turvaväli ja ohitetaan sitten kun se on turvallista ja toisin päin, annetaan sitä tilaa (jonnekin pysähtymällä) jos siihen on järkevä mahdollisuus.
^ Näin siis ihanteellisessa mailmassa, mutta kun se ei oikeesti vaan toimi näin. Ihan sama ajaako siellä auto vai motoristi alinopeutta niin ohi mennään vaikka väkisin.

Itse ainakin ajan mielummin tuollaista +10km/h lisää rajoitukseen niin ei tuu itselle niin paljon noita vaara tilanteita, että takaa tultais ohi ihan hulluissa paikoissa.

Ja totta sekin, että ei se toisen ajama alinopeus mihinkää ihme ohituksiin oikeuta, mutta kyllä se niitä silti aiheuttaa.

jepjep, kannattaa antaa suosiolla tilaa jos ajaa selvästi rajotuksia hiljempaa. Se on turvallisinta itselle. Kun tulee vähänkin järkevä ohituspaikka niin vedä oikealle ja näytä autolle kädellä jotta mene ohi... näin kontrolloit itse ohitusta. Tyhmintä mitä voi tehdä on nussia satasen tiellä alinopeutta eikä helpota takanatulevien ohitusta.
Toi toimi hyvin omalla kohdalla, nopeet matkamopot ja kärsimättömät autokuskit päästin laakista ohi kun tulivat takarenkaan tuntumaan. Niin ja ajoin 100 - 105 satasen alueella gps:n mukaan.

joo automerkkihän kuskista tekee vaarallisen.....täytyy kai ostaa volvo,saa respektiä.alinopeuskin on perseestä...jos ylinopeus tekee vaarallisen,onko alinopeutta ajava joku nallekarhu?ei sen puoleen,kyllä teillä ajellaan päin persettä.motoristeja kiilataan ja persees roikutaan...

"Oikea reuna = mopo/skootteri joka ei kulje tarpeeksi.
"

No eikös juuri ylläolevasta lainatusta ollut aloitusviestissä kyse?

Kuitenkaan päälleajo-oikeuttahan ei ole kulkuvälineestä riippumatta.

...ei se Volvo olllu vaarallinen vaan se auton kuski (nimim. Volvolla paljon ajanu).

Näe ja tule nähyksi (lue: nähdyksi), toimii hyvin, joten itte ajan aina liki keskiviivaa. Jos joskus joku tullee takkaa lujempaa, auto tai mp, niin sopivan paikan tullen siirryn selekiästi enemmän oikialle, jotta takanatuleva tajuaa, että nyt voipi mennä ohi eli olen huomioinu sen.

No, aina ei lähe ja sen jälkhen sitten siirryn takasin siihen keskiviivan lähelle ja ylleensä tässä vaiheessa takanatulija jättää vähän reiphammin väliä. Nolottaa ilmeisesti, kun tietä annethan eikä saa autoohan kiihytettyä sitä vertaa että liki kilometrin suoralla ilman vasthantulevaa liikennettä ei pääse/uskalla lähti ohi.

Yhteispelillähän se sujjuu.

Olhan tarkkoja, varovaisia ja yhteistyökykysiä liikenthessä.

p.s. minulla ei lue ajohousuissa, ettei sais käyttää kun lämmintä on päälle kakskymmentä...?
wink.gif
Tarkotan hyväntahtosesti siis, että oma valinta minkälaisilla kamppeilla ajaa. Itte en uskalla lähtiä liikenteeshen ilman että olis ns. ajokamppeet päällä.

Tämän on jo moni todennut, ei se automerkki ole vaarallinen vaan kuljettaja. Itsekin Volvolla ajelen  
smile_org.gif
. Mutta pyörällä ajan lähellä keskiviivaa, se pitää paremmin elossa. Sivutieltä on kerran tuupattu kotilolla eteen ja onneksi oli tilaa väistää.  
omg.gif
Säikäytti pahemman kerran. Sen jälkeen oma ajolinja on pysytellyt keskiviivan tuntumassa. Ja siksi täällä vielä  
062802moto_prv.gif
.

SELVENNYKSIÄ

Ajoin keskellä ajokaistaa, ehkä hiukan vasemmalle painottuen, koska näin että vastaan tulee auto joten minun ei ole syytä antaa tilaa. Normaalisti annan "tilaa", eli käytännössä vihjaan autoilijalle hyvästä ohituspaikasta siirtymällä vähän oikealle, mutta koska vastaan tuli auto, en suinkaan olettanut Volvon pyrkivän ohi kamikazella.

Alinopeus ei aiheuta vaarallisia tilanteita. Vaarallisia tilanteita aiheuttavat kärsimättömät autoilijat (no onhan niitä vaarallisia ohituksia muillakin kuskeilla nyt, mutta aiheen mukaan), jotka eivät jaksa odottaa sopivaa ohitustilannetta.
Viikon sinisilmäkommentti...  
tounge.gif

Lienee turha j**sustella, kuka sen tilanteen aihautti, kun kotilo paukauttaa peräosan pyörästä ruttuun ja makailet ojanpohjalla. Itselläni ainakin on sen verran huono arpaonni, etten uskaltaisi ajaa motolla vilkkaasti liikennöidyllä tiellä satkun nopeusrajoitusalueella alinopeutta.

Jos ei pääse sitä satasta, niin ei muuta kun katsastamaan kartasta vaihtoehtoisia ajoreittejä - siellä ne paremmat maisemat muutenkin on!
Ei muuten ole  

Kirjoittaja on aivan oikeassa.Ei alinopeutta ajava aiheuta vaaratilannetta.
Vaan sen aiheuttaa takanatulija.

Onhan maanteillä mopoautojakin, ja niillekin liikennöinti on sallittu, vaikka joutuvatkin ajamaan huomattavaa alinopeutta.
Jos itse kohtaan tällaisen ajoneuvon, niin ajelen sitten hitaasti perässä, niin kauan että tie on minulle vapaa ja voin ohittaa.
Jos se on siinä minun edessäni, niin minulla ei ole oikeutta työntyä kylkeen, koska kaistani on varattu.
Minulla on siis "väistämisvelvollisuus". Ja takanatulijallahan se on aina.
Sit vasta ohi, kun sen voi huoletta tehdä.
On vaarallista edellämenijän alkaa sooloilemaan sen perusteella, että voi olla että takanatulija tulee liian lujaa tms...
Mut sit se tielläliikkuminen noin oikeasti...on sitä että silmät pitäs olla joka puolella ja reaktioaika sekunnin tuhannesosia...
Ei siihen kukaan pysty ja niinpä sattuu mitä sattuu...

Tämän on jo moni todennut, ei se automerkki ole vaarallinen vaan kuljettaja. Itsekin Volvolla ajelen
smile_org.gif
. Mutta pyörällä ajan lähellä keskiviivaa, se pitää paremmin elossa. Sivutieltä on kerran tuupattu kotilolla eteen ja onneksi oli tilaa väistää.
omg.gif
Säikäytti pahemman kerran. Sen jälkeen oma ajolinja on pysytellyt keskiviivan tuntumassa. Ja siksi täällä vielä
062802moto_prv.gif
.
Nii mulla kävi nii että vastaan tuleva lähti kääntymää musta katottuna oikeelle eli tuli mun kaistalle. Siinäpä sitä sitte ajetaa keskiviivan tuntumassa ja ajetaan sen kylkee. Siinä ajoin keskellä ja sain jarrutettua mutta takanen meni lukkoo ja pyörän keula meni autosta ohi mutta perä tuli linkussa auton keulaa. Pysähdyin siihe tielle keskelle ja autoilija vaa tuijotti ja puhu puhelimee ja sit lähti jatkaa matkaa. Määki siit sit jatkoin matkaa, turha niille on mennä mitää sanoo. Eli fakta on että ajat missä kohalla kaistaa vaa nii aina sattuu ja pyörä on rutussa.
smile_org.gif

Back