• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Helppikää tietämätöntä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen kyllä mieltä sitä, että mainittu Honda sopii hyvin ekaksi 'isoksi' pyöräksi.
Jutajammun kanssa taas kinaisin hiukan siitä, että ei se IHAN pelkästä asenteesta ole kiinni, kumpi on helpompi alkajalle, piikki vai puolitoistalitranen. Kyllä se pyörän painokin LÄHES  jokaiselle hiukan vaikuttaa pyörän hallintaan, luulisin. Piikkistä heittelet miten haluat, mutta jos 300 kiloinen mopo alkaa kallistua liikaa, milläs pitelet? Tai sinusta en tiedä, mutta millä keskiverto ei-iso-arska-hemmo sitä pitelee?  Muuten toki olen samaa mieltä siitä, että oikea asenne on kaiken lähtökohta.  Eikä mielestäni kaveria, joka miettii pienen pyörän hankintaa, kannata usuttaa mopomarkkinoille. Eikös ole hyvä, että kaveri hiukan miettii ja omaa myös itsesuojeluvaistoa    
cool.gif

eka oma iso pyörä. tai siis melko iso oli tai siis on... kawasakin zxr 750 eikä se missään nimessä ainakaan mulle ollu liian suuritehoinen. riittää kun vaan malttaa ottaa rauhallisesti ne ensimmäiset ajopäivät.
talktohand.gif

Jep, jep kiitos kovasti vastauksista
Taidan mä sitten sen CBR 600 F:n hankkia  
thumbs-up.gif

Ajattelin vuoden -01 mallia, sellaista jolla ei ihan hirveesti oo ajettu ja muutenkin hyväkuntoista... Noi ton vuoden mallit maksaa mun käsittääkseni siinä 8 400- 11 000e?
Olenko oikeassa?  
nixweiss.gif

Jos tiiätte myynnissä olevasta huippuyksilöstä, niin kertokaa mulle  
blush.gif
Tollanen ruisku 600 äffä on tosi näppärä mopotin. Itellä ollu niitä kaksi. Just 01 ja sit 02. Noitten väliin hommasin ysiärrän. Siksi noita ollu kaksi. Kyllä routa porsaan kotiin tuo!
tounge.gif
Boksin suosittelen hommaamaan tohon. Itellä oli hiilikuituvaimennin ja PCIIIr kiinni mopossa ja tuli 5hv lisää ja kulutus laski 2l satasella. Uskomatonta mutta totta!

Jutajammun kanssa taas kinaisin hiukan siitä, että ei se IHAN pelkästä asenteesta ole kiinni, kumpi on helpompi alkajalle, piikki vai puolitoistalitranen. Kyllä se pyörän painokin LÄHES  jokaiselle hiukan vaikuttaa pyörän hallintaan, luulisin. Piikkistä heittelet miten haluat, mutta jos 300 kiloinen mopo alkaa kallistua liikaa, milläs pitelet?
Kyllä totta puhut. Kyllä 320 kg vie 68 kilosta kuin kukkakeppiä, kun pitää siirtää paikasta A pisteeseen B ilman omaa moottorivoimaa. Kolme miestä sai työntää ajopeliä pakuun, kaksi sai sen juuri ja juuri varovasti ulos ilman vahinkoja.
Mutta ajossa moni pienempi pyörä tuntuu raskaammalta, kuin mun 1500:n. Painopiste, ylhäällä vai alhaalla. Mulla tosi alhaalla ja taittuu mutkiin kuin unelma.
Ei kun ensin koeistumaan ja heilutteleman kaupassa ja sitten koeajolle, kun kelit alkaa. Älkää tehkö nopeita päätöksiä, niinkuin itse tein ( 2 tuntia) ainakaan kokemattomana kuskina.
Luota vaistoosi.

No hitsi, eihän tuosta mitään kinaa saatukaan.
biggrin.gif

Ei mulla ole mitään sitä vastaan, että jokainen aloittaa sen kokoisella kuin itse parhaaksi kokee. Sitä tosiaan vain kritisoin (nyt ja muulloinkin), että kokeneiden kannattaa koettaa asettua siihen aloittelijan asemaan ihan vilpittömiä neuvoja jakaessaan.
Itseäni arveluttaa vielä viiden mopoiluvuoden jälkeen siirtyä tonnisataseen Drag Stariin, juuri painon takia. DS 650 lienee huomattavasti hallittavampi, vaikka kooltaan ei juuri häviäkään. Ja finansseilla ei ole tässä päätöksessä sitten mitään merkitystä, eihän...
tounge.gif

Kyllä luulen että 600 sebari on ihan hyvä vaihtoehto.
Nuo 500 voivat nopeasti käydä pieniksi, ja joudut heti sama kesänä, tai viimeistään seuraavana vaihtaa
biggrin.gif

Mutta 600:lla jaksat jo ajaa useampi kausi
smile_org.gif

Joo ittekkin alottelin 600 cebarilla. Ihan ainakin sopi minulle hyvin käteen (ja sopii edeleen) vaikka en juuri aiemmin ollut "isommilla" pyörillä ajellut.

Nuo 500 voivat nopeasti käydä pieniksi, ja joudut heti sama kesänä, tai viimeistään seuraavana vaihtaa  
biggrin.gif
Itse aloitin juuri viime vuonna viisisatasella, ja totta tuo että vaihtohan tässä on hyvinkin pian edessä suurempaan. Mutta silti ei kaduta lainkaan että aloitin kesyesti. Sillä omalla kohdallani oli ajamisen aloittaminen täten helppoa ja saatoin keskittyä siihen olennaiseen, eli ajamiseen. Riskinä mielestäni olisi ollut että olisi vaikeammin hallittava pyörä hävittänyt ajamisen mielekkyyden ja harrastus olisi loppunut lyhyeen...

Nämäpä vain minun varovaisia mielipiteitäni mutta ajamisen aloittaminen ei ole aina niin helppoa kuin miltä se näyttää.
Ja pyöriä aina saa kaupasta lisää, ruumiinosia kai myös...
wink.gif

Kuussatku separatisti on mainio pyörä aloittelijalle. Vielä jos se sattuu olemaan vakiovarusteltu, vielä parempi. Pyörä on helppo hallittava, käsiteltävä, yllätyksetön, leppoisa jne.

Sitten kun kokemusta (lue kilometrejä) karttuu voi pyörää hieman viritellä (jos tykkää), tai vaihtaa.  
thumbs-up.gif

Back