• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Helle hellii, oletko tinkinyt ajovarustuksesta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PSmo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Juuri kun opin kantapään kautta, kuinka tärkeä on kunnon ajovarustus, tuli nää "tappohelteet" ja on ollut pakko tinkiä ajovarustuksesta. Shortsit, ja T-paita ei kyllä ole parhaita mahdollisia ajovarusteita, mut niihin olen sortunut. Tosin matka-ajossa on varustus kunnossa, mut tuo kaupunkigruisailu ajokamoissa kyllä vie hengen.
Kuinkas sulla, oletko tinkinyt turvallisuudesta mukavuuden edessä?

Kyllähän sitä tulee ajeltua shorttseissa ja t-paidassa jos keli on tarpeeks kuuma. Oma ajotapakin kyllä muuttuu huomattavasti varovaisempaan suuntaan kun varusteet vähenee.

Jos pitää kaupunkia pidemmälle lähtee niin sitten päälle vähintään jonkinlaiset ajohousut, takki ja kunnon hanskat.

Harvemmin tulee ihan shortseissa ja t-paidassa ajeltua... yleensä helteitten aikaan farkut ja ajotakki mutta eipä noita viitsi päälle laittaa jos kaupassa käy pyörähtämässä eli silloin sorrun minäkin tuohon shortsit / t-paita linjaan

Itse päristelen täydessä asustuksessa, takissa ja housuissa lämpötoppauksetkin paikoillaan
eek.gif
No housuistahan noita toppinkeja ei edes pois saa, mutta takissa olen havainnut että kun niitä säilyttää päivän viileässä kellarissa ja työmatkan (n. 30min) ne päällä kaupunttissa päristelee, ei olo kerkiä juurikaan hien puolelle pukkaamaan kun se viileys ikäänkuin "säilyy" ajoasun sisällä, toppauksen ansiosta. Ja tuohan tuo samalla eristystä myös siihen auringon kuumottamaan pintakankaaseen => entistäkin vähemmän lämpöä pukkaa sisään - edes valoissa seistessä
thumbs-up.gif
Tietty T-paidan alta löytyy myös ns. Uuno-paita (se sellainen Turhapuron verkkopaita, tosin hiukka ehjempi yksilö
wink.gif
) joka pitää T-paidan kankaan irti ihosta => olo ei muutu ihan heti nihkeäksi vaikka hiukka pitempäänkin valoissa seisoisi
smile_org.gif

Mutta pitää myöntää jos tuo ajoasu joutuu olemaan päivän lämpöisessä, ei tuota "kylmävarastointia" pääse tapahtumaan => olo on jo heti liikkelle lähdettäessä kuin olisi muovipussin päälleen kiskonut
sad_orig.gif

Mulla on tähän asti paria tankkauskertaa ja mopon pesun jälkeistä jarrujen sisäänajoa lukuun ottamatta ollut aina ajokamat päällä. Käytännössä siis paksu nahkatakki suojineen ja kevyemmät (Louisin) ajohousut, sekä ohuet vuorettomat, mutta suojalliset hanskat ja ajokengät. Vuoret olen ottanut luonnollisesti pois housuista ja takista.

Syksyksi löytyy vielä paksummat Goretex housut ja kahdet erilaiset hanskat. Pitäisi vielä ostaa Goretextakki.

Luonto ei oikein anna periksi tinkiä tuosta varustuksesta, vaikka en minä tiedä paljonko nuo housut suojaa farkkuihin verraten enemmän. Olenkin sitten joutunut tinkimään ajokilometreistä, kun ihan +28 asteessa ei oikein tee mieli edes pukea kamoja päälle. Ilta-ajelut näin kesälomalla on kanssa tulleet tutuiksi.

Kyllä sellainen pilvipoutainen +18 astetta on ehdottomasti paras mopoilukeli.

Mopoilu on minulle harrastus,eli siltä pohjalta suhtaudun asiaan:
Ajokuteet on täysin mukavuuden sanelemaa,ei harrastuksen pidä olla painajaismaista hikoilua liikennevaloissa.
Yli 10 vuotta korvauksetonta vakuutuksien maksua kattaa mahdolliset ihonpuhdistukset asvaltti-ihottumasta,joskin ei taajama-nopeuksista tehdyt kaadot ikinä lääkäriä ole kaivannut. (kokemusta nuoruuden 125cc rm-koneesta pv:n runkossa ja kymmenistä kaadoista)
Reissuilla on kaikki vermeet päällä/mukana...tietysti gorea!
smile_org.gif

Kertaakaan en ole tänäkesänä tinkinyt, enkä tingi
smile_org.gif

Lauantaina päälle 30C lämmössä täydet tamineet niskassa 250km mutkaa
smile_org.gif

Housut vaihdoin kevyempiin katuversioihin, mutta sinnekin alle kunnon krossipolvarit kävin ostamassa. Muuten en varustuksesta tingi.

Kevyemmät ajohousut (joissa ei kylläkhän polvisuojia) on ollu kesän jalassa mutta hyvillä suojilla olevasta nahkatakista en ole luopunu. Paitti että toissapäivänä kävin kattomassa junioreitten kalastusta ja ajelin shortsit/t-paita/lenkkarit/kypärä varustuksella viitisen kilometriä. Kaheksankympin vauhissa mehiläisen läsähtäminen rinnukseen ei tuntunu hyvältä...

Tuli tuossa kyllä ensimmäistä kertaa tingittyä viikonloppuna.
Lyhyitä siirtymiä (max.5km) tuli vedettyä shortseissa ja t-paidassa.
Hirvitti kyllä jonkun verran, muttei pystyny vetämään goreja päälle... Pitäs jotku kevyemmät pökät käydä poistamassa.

On tingitty, ainakin kaupunkipyörityksessä. Ei kertakaikkiaan tee mieli ajella ihan täysvarustus päällä yli 25 asteen lämmössä hitaissa vauhdeissa ja kotiloruuhkissa, joten sitten otetaan tietoinen riski ja ajellaan iisimmin. Enimmäkseen on kuitenkin ollut päällä farkut ja kevyin ajotakki mikä kaupasta löytyi, myös suojilla varustettavissa, tai sitten nahkarotsi. Ihan teepaidassa ja sortseissa on tullut ajettua tosi harvoin.

Pitemmillä maantiestinteillä goreissakin kyllä pärjää, jos vaan ei ole liikaa kotiloita tai föönirahastajia kiusaamassa jouhevaa matkantekoa.

Käsineet olen vaihtanut kevyempiin eli punttisalilla käytettäviin malleihin, joista sormet on poikki. Yleensä muuten on Goret päällä, vähän ylänappia ja puntinsuuta auki jotta ilma kiertää. Venetsiassa edellisviikolla kävimme illalla muutamn kymmenen kilomerin matkan niin, että oli vain gore takki, mutta jalassa farkut ja kengät. Oli ihan sairaan kuuma eli +34 varjossa. Niin tarkkaan yleensä pidän ajoasun päällä, että oli kyllä outoa ajella pelkissä farkuissa.
sport05.gif

On tingitty, itepähän ne mahdolliset seuraukset sitten kantaa. Tuossa Tampereen reissun jälkeen vaihtui hikiset housut ja kengät tavallisiin farkkuihin ja lenkkareihin. Nahkatakki ja normihanskat edelleen käytössä. Kaupungissa kesäsin muutenkin tulee ajeltua farkuissa sään ollessa helteinen. Muulloin yleensä normi ajovarustus.

En ole tinkinyt, vaikka mieli on kyllä tehnyt.
bawling.gif

Ensi kesään mennessä päälle löytyy viileämmät ajohousut ja ajotakki!
buttrock.gif

Tuli tuossa viikolla vaasalandian ohimenevällä tiellä vastaan muutama R-pärrä ja kuskeillä pelkät shortsit ja reppu...

Olen minä jättänyt väliasun nyt pois kun on ollu riittävästi lämpöä mutta muuten on edelleen päällä alusasu (Rukka ATP windstopper pitkähihainen ) ja Rukan goretex puku. Joskus jätin tuon aluasun pois ja meinas tulla ihan hätä - paljas iso ajopukua vasten oli kunnolla hiostava.

Kaupunkipyöritys menee hellelukemissa shortseissa ja t-paidassa... Vauhti ei tosin tuolloin päätä huimaa, ja pää pyörii kuin pöllöllä huomatakseni päälle kiilaajat ja vastaavat liikennöinnin huippuosaajat.

Kaupungin ulkopuolella sitten poikkeuksetta ajokamoissa, tosin gore-housut saatan vaihtaa farkkuihin, riippuen matkan määränpäästä. Takin nahka on tosiaan paljon soveliaampi ampiaisen vastaanottaja yli 60km/h vauhdissa, kuin se oma
biggrin.gif

Kyllä olen ja tingin jatkossakin jos kelit pysyy samanlaisina. Rotsi on tippunut pois ja potta vaihtunu avomalliseen. Housut on pysyneet vielä jalassa  
cool.gif
mutta Richan jokumikäliemallista saa tuuletusräppänät auki niin munaskut tuulettuu ja onhan tuota farkuissakin tullu parit kerrat ajettua. Kengät on saapasmalliset vieläkin.

Kumma homma kuinka ihmiset pukeutuu talvella talvivarusteisiin ja kesällä kesävaatteisiin. Ja siiten mopoilijat yrittää vedellä samoilla vehkeillä niin kevään vilpoiset kuin kesän kuumatkin.
Asiallisilla suojilla varustettuja kesäasuja löytyy!! Itse hommasin BMW:n Venting Machinen R.M. Heinolta ja täytyy sanoa, että on ihme puku. Kolmenkympin helle on just passeli, alle 26 asteessa ja Rukan CoolMax alla tulee jo pikkuisen vilu vaikka ei LT Bemussa muutenkaan olla kaikkein pahiten tuulen riepoteltavana. No niin maksaahan se puku sen seitsemänsataa, mutta pieni raha siinä vaiheessa jos käy vähänkin köntsällään. Varmaan näitä vastaavia verkkoasuja löytyy muitakin.
Ja hanskoiksi Sweepin Fly-hanskat (Eurobikers, Pitäjänmäki) , joille sain suosituksen täältä foorumilta. Ne todella toimii kuumallakin, ei tuu edes mieleen ajella ilman...

Siis vastaus alkuperäiseen kysymyksen: En takuuvarmasti tingi, koska vielä ei ole tullut kuuma!

t. pozo

062802moto_prv.gif

Back