• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hei Blackbird miehet!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Herra XX
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Miten musta tuntuu että ketjut venyy ihan perkeleesti jo muutaman sadan kilsan ajelun jälkeen?!?!?! Tänään ajelin noin 500 km ja mun mielestä ne rupesivat roikkumaan ikävän näköisesti.. En kuitenkaan piinannu missään vaiheessa todellakaan kaikkea moposta ulos. Reippaasti moottoritietä ja pientä mutkatietä suht reippaasti.Pitäs kai ne ketjut sellasta ajoa kestää?? Että mitä ihmettä, kuvittelenko vaan vai onko jossain vikaa?? Ajanko jotenkin "väärin"? Kytkimelläkin koitan aina mahdollisimman jouhevasti ilman rykimisiä.. Ja rasvan puutetta se ei voi olla... Vai?

samalta tuntui minustakin alussa.. mut kun jätin ketjut vähän löysemmälle kun ohjeessa sanotaan, niin alkoi pysymään aika hyvin kohdillaan. Vissiin joku 40 milliä on liikevaraa tyhjänä.. Pyörittele sitä rengasta ja säädä sen kireimmän kohdan mukaan.

Samaa virttä täällä: joko pidät niitä liian tiukalla TAI ne vetää muuten viimeisiään jolloin ne lopussa venyy aina nopeaa tahtia. Kunnossa olevien ketjujen kireys on yleensä tarpeellista tarkistaa vain renkaan vaihdon yhteydessä.
sport05.gif

no mä olen ajanu itse niillä noin 20tkm.. en tiedä paljonko setillä on ajettu kokonaisuudessaan! viime kesänä ei ollut ollenkaan tällaista shouta.. nyt kun ne on tollaset et ne on taas löysät niin jos jättäisin ne vaan ja katon miten jatkuu.. venyykö vielä lisää! mä oon koittanu aina pitää niitä vähän löysemmällä tosiaan. parempi niin kuin liian kireet. mut harmittaa kun ei voi kientää kahvaa! oisko kellään ohjeita mitä pitää purkaa että saa eturattaan pois?!?! taitaa olla uuden setin hankinta edessä, perk! hyvä jos tän kesän kestäis. edes!

Ei mitään venymistä ja pyörää on ruoskittu lentokentällälläkin aivan tuskassa, ei nyt työkseen mutta kuitenkin
buttrock.gif

Jep, kiristys on varmaan paikallaan ekan pitemmän lenkin jälkeen. Itellä nyt n. reilun 19 tkm ajetut naputtelee ajossa, vaihtoon heinäkuun eka viikolla (ketju+rattaat)
062802moto_prv.gif

Tuohon kulumiseen eli venymiseen varmaan vaikuttaa ainakin kolme seikkaa:

- minkälaiset ketjut (valmistaja, malli)
- kuinka usein rasvaa
- ajaako hiekkateillä paljon

Itse laitoin 49304 km:n kohdalla XX:ääni DID530ZVM2 (X2-ring) ketjut ja JT:n JTF339.17 sekä JTR302.44 rattaat.

Välttelen hiekkateitä pääosin (varmaan 1% ajostani, mutta en nyt kuitenkaan kieltäydy niistä, mutta tiedän juuri ketjukulutusvaikutuksen ja en ehdoin tahdoin niitä ajele; pölyyntyykin peli enemmän siellä), ja rasvaan niitä noin tankkausvälein tai jos on satanut, niin sen jälkeen kotiin tultua.

Käytän aina ketjuöljyspraytä ja suihkutan sitä silleen mahdollisimman hiljaisella ja pienellä suihkulla (onnistuu muuten yllättävän hyvin näillä spray-pulloilla) aina ketjun molempiin reunoihin siten, että erikseen sinne ketjunivelten pieneen rakoseen, että keskiholkkien molempiin reunoihin. Sehän on niin, että rattaan ja ketjun kosketuspinta ei niinkään sitä rasvaa tarvitse; sitä nyt roiskuu sinne tässä sen verran mitä pitääkin, mutta lähinnä ne keskiholkkien reunat on hyviä koska sieltä se menee sinne keskiholkkien alle sisään ja pitää sen holkin hyvin pyörivänä. Se ketjunivelten rako siellä ihan reunassa ei oikeastaan myöskään periaatteessa tarvitsisi, koska siellähän on se X- tai O- tiiviste, jonka tehtävänä on pitää ne ketjun alkuperäisrasvat sisällään ja paskan ulkona ja samalla myös suihkutettavan rasvan ulkona, mutta ehkä tämä auttaa vähän niiden tiivisteiden parempana pysymiseen ajan myötä ja jos joku tiiviste sitten menee joskus rikki, niin sitten suihkutuksella onkin jo enemmän merkistystä (tätä nyt ei oikein helposti tosin voi tietää tai nähdä, mutta tämänpä takia sinne kuitenkin erikseen suihkutan).

Pidän niissä sitä 3-4 cm löysyyttä ja en ole koskaan aikaisemmin kiristänyt niitä paitsi nyt pari sataa sitten, kun on kilometrejä jo kertynyt 91862 (eli 42558 ajettu) ja olen juuri ruvennut huomaamaan noiden venymistä ja sirinän lisääntymistä siten, että mahdan joutua ne parin tuhannen jälkeen vaihtamaan.

Terv,
Teijo

Back