• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Harrastuksen kustannus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oh5hrm
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

harrastuksen kustannus? - €/km

• 0-0,10€/km

Ääniä: 0 0,0%
  • 0,11-0,20€/km

• 0,21-0,30€/km

• 0,31-0,40€/km

• 0,41-0,50€/km

• 0,51-0,60€/km

• 0,61-1,00€/km

• yli 1€/km

• Ketä kiinostaa??

• Ääniä yhteensä
    0
Vakuutuksista en ole perillä joten jätin ne pois(onneksi)
Hinnaksi tuli vaatimattomat 1.6e/km. Nuo teidän alle euron tulokset naurattaa
biggrin.gif

2300e vanteet. 270e bensaa ja kilometrejä 1600km. Noh elämä on
smile_org.gif

Harrastuksille en laske "hintaa"
crazy.gif
mutta emännältä tulee tietyin välein kommenttia; varsinkin laskujen maksun aikaan
crazy.gif
Mutta ymmärrystä ja
inlove.gif
on vielä löytynyt kiitettävästi. Ja olihpahan tässä viikon "ilman"
062802moto_prv.gif
kun mamman kansssa käytiin "häämatkalla" , tosin häät oli helmikuussä.
buttrock.gif

Nyt vasta laskin ekaa kertaa kustannusta kilometrille.
Kuukaudessa keskimäärin 1500km sekalaista ajoa, jolla keskikulutus 5l/100km. Soppaa menee siis 75 litraa. (Alle neljän litran olen päässyt, mutta myös yli 6:n. Olen laskenut keskikulutuksen joka tankin täytöllä, ja yleensä se on ollut hieman alle viiden litran. Laskin 5:n mukaan.)

Tähän mennessä olen maksanut yleensä bensalitrasta 1,25-1,30€. Noita 1,4 alkavia lukemia olen tankannut vain kerran. Alkukaudesta on ollut huokeampaa... Laskin kuitenkin 1,30€ mukaan.

Veritaksen täyskaskovakuutus kustantaa 72€/kk rahoitusyhtiön kautta.
Pääsen 0,11€ kilometrikustannukseen.
smile_org.gif

Tämä ei tietenkään pidä täysin paikkaansa, koska en ole ottanut mukaan arvonalennusta, huoltoja, talven vakuutusmaksuja, talvisäilytys-, rengas-, ym. kustannuksia.
Onneksi Trumpassa on huoltovälit 10tkm välein.

Ei se harrastamiseen vaikuta, ajellaan niin kauan kuin voidaan...

Lisäys:Ensi kuussa menee pyörä huoltoon H-D Centeriin. Huolto kustantaa kuulemma 400-450€...
sad_orig.gif

Tämä huomioon ottaen jaettuna ajokuukausille(7), siis 450/7~64€/kk, tekee kilometrikustannukseksi 0,16€ kokonaisuudessaan.

Eihän tommosia kannata laskee, tulee paha mieli vaan.
Mää ainakin ajattelen et tää on mulle panostusta pään tuuletukseen muista asioista ja avopotallahan se onnistuu hyvin
smile_org.gif

Kauden ajomäärä n. 9000 km
-bensakulut 5l/100 km 1,25€/l => 562,50
-liikennevakuutus 140 vrk       => 461,50
-osakaskon vuosimaksu          =>   55,05
-huolto + uusi takarengas       => 168,00

Kulut yhteensä  1247,05 eli ~0,139€/km

Laskelmassa ei ole huomioitu talvisäilytys- huolto- tai pyörän hankintakuluja, lukuunottamatta tuota yhtä huoltoa, jonka yhteydessä vaihdettiin uusi takarengas. Tuolla renkaalla kyllä ajaa vielä ensi kaudestakin pitkän matkaa, ehkä jopa koko kauden. Edellinen rengas kesti kaksi kokonaista ajokautta ja tätä kauttakin yli puolenvälin
biggrin.gif
, tosin kilometrejä tuli yhteensä vain n. 12000  
062802moto_prv.gif

harkitsin että pitäiskö laskea. vakuutusmaksut ja vielä huollot ja renkaat löytys jostain kuiteista mut menovettä on mennyt ja hinta vaihtelee niin eihän siitä mitään tule. entäs laskisko mukaan sen 5500e mikä meni pyörään ennen kuin oli metriäkään ajettu, nostais kuluja aikamoisesti. enemmän siihen on mennyt kuin mihinkään muuhun tänä vuonna, se tieto riittää mulle.

No joo eihän rakkaan harrastuksen hintaa kannata laskea.
Sama mitä on menny rahaa tuohon hommaan niin on
kyllä ollut joka euron arvoista,vaikka viimeiset aina onki menny.
Pahoin vaan pelkään että aika summa siihen on tullut syydettyä
wink.gif

Jos ruutupaperille laskis, niin vois alkaa miettimään pyöräilyä; Nimittäin polkupyöräilyä. On tuo mopoilu kumminkin sen verran kallis harrastus näin perheelliselle asuntovelalliselle.
wink.gif

kuten tossa moni on sanonnut noista talvikuukausista pyörän hinnoista yms. en tarkotuksella halunut niitä tähän kuten myös pyörän rakentelua. kukan noita viitti laskee menkööt harrastuksen piikkiin. Idena oli lähinnä jos joku olis pääsyt tonne alle 0,10 kilometri taksaa olisin toki kysellyt mikä pyörä niin halpa on ylläpitää ;)

koko kustannus tuli mieleen eilen kun kaveri jutteli jostakin royalista diesel moottorilla,että tankillisellaa päsee 1000km
062802jumpie_prv.gif

Jos joku vois vahvistaa mallia tai muita kyseisellä poltoaineella rakennettuja kiinostais kuulla.

Tuohon pitäis sitten laskea mukaan koko vuosi, eikä vain kesäkilometrejä.
Ja silloinhan se on halpaa kuin mikä...ei polkupyörällä selviäis noin vähällä.Ehdottoman kannattava harrastus.

Ei kannata laskea, kaikki menee ja aina ei tunnu edes riittävän... Mopo, vakuutukset, renkaat(tänä vuonna 3kpl), bensaa/13tkm, ajokamppeet, reissuissa majoitukset, kokoontumis viikonloput (tosi halpaa) jne jne. Mutta jos ei olis mopoa niin eipä olis tullu tänäkään kesänä käytyä juuri missään. Toisekseen mihin sitä rahaa pitää kerätä? Ei täältä lähtiessä kukaan sitä repussa kanna...
062802moto_prv.gif

No eipä ollut muita vaihtoehtoja, kuin rahalla hoitaa. Vastineeksi olen saanut ajella omalla moottoripyörällä. Ei kaduta. Ajan ensi kesänäkin.//

Back