• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Harrastaako joku moottoripyörän korjaamista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bikervepsu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Anteeksi nyt, että taas kyselen saman tyylistä asiaa. Mutta olisi kiva kuulla teiltä missä mahtaa olla vika. Kun minun prätkä ei taas käynnisty?

Kaikki ollaan nyt tehty mitä tehdä voi. Olen purkanut niin paljon moottoripyörästä mitä siinä on purettavaa ja tutkinut kaiken. Kaikki on kunnosssa. Olen myös puhdistanut kaiken minkä olen purkanut. Ja kasannut pyörän uudestaan. Se ei vaan saa jostain syystä bensaa ja se ei käynnisty.

Virtaa tulee valot, vilkut ja jarruvalot toimii sekä tööttikin.

Olen kokeillut tulppia. Ne lyövät aika heikosti kipinöitä. Tulpat eivät anna tarpeeksi kipinää. Mitä ja mistä voisin vielä vikaa etsiä?

Kenellä mahtaa olla samanlainen moottoripyörä tai saman tyylinen. Ja kuka osaisi korjata Moottoripyörä Suzukia GS 400:sta vuosimallia 78.

Onko sinun mahdollista tulla käymään paikan päällä katsomaan minun prätkää mitä sille voisi tehdä?

blush.gif

Entisenä GS 500:n omistajana tarkistaisin toimiiko bensahana (onkos tuossa malissa alipaine hana?), eli tuleeko bensaa kaasareille?
Lupaileeko kone edes vähän käynnistyä? Kokeile laittaa bensaa hieman kaasareiden imuaukon kautta. Jos sytytys toimii, niin pitäisi moottorin ainakin muutaman kerran "köhiä"  
smile_org.gif

Jos vika onkin sytytyksessä, niin sitten vikakohteita voi olla useampiakin  
lookaround_orig.gif

Vaikea neuvoa muuta ensi hätään. Onnea kuitenkin yritykselle  
033102beer_1_prv.gif

Itse koetan ongelmatilanteissa edetä yksi tarkistuskohta kerrallaan: eli jos ei bensaa tule niin tankista lähtien järjestyksessä kohti kaasareita. Samalla lailla sytytyspuolen kanssa, mutta käänteisessä järjestyksessä; ensin tulpat jne...
Viimeisenä keinona fifty/fifty, kilauta kaverille tai kysy yleisöltä
biggrin.gif

Entisenä GS 500:n omistajana tarkistaisin toimiiko bensahana (onkos tuossa malissa alipaine hana?), eli tuleeko bensaa kaasareille?
Lupaileeko kone edes vähän käynnistyä? Kokeile laittaa bensaa hieman kaasareiden imuaukon kautta. Jos sytytys toimii, niin pitäisi moottorin ainakin muutaman kerran "köhiä"  
smile_org.gif

Jos vika onkin sytytyksessä, niin sitten vikakohteita voi olla useampiakin  
lookaround_orig.gif

Vaikea neuvoa muuta ensi hätään. Onnea kuitenkin yritykselle  
033102beer_1_prv.gif
Juu olen tehnyt tarkistanut bensahanan ja minun pyörässäni on alipaine hana. Tankki oli irti kokeilin imeä alipaineletkusta bensaletkusta tuli bensaa. Ja olen jo kaikki tehnyt järjestyksessä. Olen avannut tankista lähtien järjestyksessä kohti kaasareita tulppia myöten.

Missä sitten voisi olla sähkövika. Jossakin muualla. Puolat epäkunnossa miten mitata puolat tuleeko niihin virtaa? Kun niissä ei ole paikkaa mistä mitata jännitettä. Teipattu hyvin piiloon. Pitäisikö uusia koko sähköjohto järjestelmä?

Keväällä tuskailimme GPZ 500 S:n kanssa hieman samalla tavalla. Vaikka tulpat näyttivät antavan kipinää niin ne olivat kömöt ja syyksi oli selvinnyt myöhemmin jotakin sellaista, että paskaisten kaasarien antama liika bensiini oli tärvellyt ne. Kokenut asentaja hoksasi tuon bensajutun.

Akku heikko? Virtaa saattaa riittää juuri valoille ja startin pyörittämiseen muttei enää sytytykseen samanaikaisesti... testaus: apukaapeleilla vauhtia esim. autosta. Jos herää niin akku uusiks.

Onko tää nyt ihan höpöhöpö juttuja...Ensin kerroit että se ei saa bensaa ja kipinää tulee huonosti!No toises jutus kerroit että imemällä tulee letkusta..jatkuuko bensan meno männän päälle??Ja kipinästä..."tulpat lyövät aika heikosti kipinöitä" aika suuri määritelmä!

Ohje:KESKITY OLENNAISEEN (lue YHTEEN) ASIAAN..ensin bensat sitten kipinät tai toisin päin!!!Yksi päivä ilman ajatusta pyörälle, illalla rauhoittava sauna ja pari  
033102beer_1_prv.gif
!!!!

Niin jo lauantaina asiat voivat toisin....
062802moto_prv.gif

Onko tää nyt ihan höpöhöpö juttuja...Ensin kerroit että se ei saa bensaa ja kipinää tulee huonosti!No toises jutus kerroit että imemällä tulee letkusta..jatkuuko bensan meno männän päälle??Ja kipinästä..."tulpat lyövät aika heikosti kipinöitä" aika suuri määritelmä!

Ohje:KESKITY OLENNAISEEN (lue YHTEEN) ASIAAN..ensin bensat sitten kipinät tai toisin päin!!!Yksi päivä ilman ajatusta pyörälle, illalla rauhoittava sauna ja pari  
033102beer_1_prv.gif
!!!!

Niin jo lauantaina asiat voivat toisin....
062802moto_prv.gif
Elkää nyt taas aloittako tätä kiitos kaipaan asiallisia viestejä

Juu olen tehnyt tarkistanut bensahanan ja minun pyörässäni on alipaine hana. Tankki oli irti kokeilin imeä alipaineletkusta bensaletkusta tuli bensaa. Ja olen jo kaikki tehnyt järjestyksessä. Olen avannut tankista lähtien järjestyksessä kohti kaasareita tulppia myöten.

Missä sitten voisi olla sähkövika. Jossakin muualla. Puolat epäkunnossa miten mitata puolat tuleeko niihin virtaa? Kun niissä ei ole paikkaa mistä mitata jännitettä. Teipattu hyvin piiloon. Pitäisikö uusia koko sähköjohto järjestelmä?
Onko kaasarit olleet tyhjät? Jos on niin laita bensahana pri asennolle, jotta kohokammiot täyttyvät bensalla ja kone saa bensaa.
Jos on kastellut tulpat niin kokeile vaihtaa uudet tulpat. jos kerran kipinä on huono....
Kun ei parempia taustatietoja ole, että milloin viimeksi tominut ja mitä tehty sen jälkeen.......
nixweiss.gif
täälä kun ei ole kristallipalloa mistä katsoa......

EDIT: olikos pyörä 2-pyttyinen vai 4-pyttyinen GS400?

Ihan alkuun, hienoa, että jotkut jaksaa näitä vanhempiakin pyöriä harrastaa.

Itselläkin huono akku aiheutti mielenkiintoisia käyntihäiriöitä GS8050g -79 pyörässä. Vaikka laturi toimi, niin röpelsi ajossa, kun ei saanut tarpeeksi vahvaa kipinää. Kipinä näytti normaalilta, mutta paineen alla alkoi joistakin pytyistä pätkimään ilman logiikkaa. Pyörä kyllä käynnistyi, muttei käynyt kaikilla. Oletan kuitenkin, että olet kokeillut apukaapeleilla auton akun kanssa starttailla.

Jos epäilet bensa-ongelmaa, kokeile ruiskuttaa startatessa esim. startti-spraytä (eetteriä) suoraan johonkin kaasarin imukurkkuun. Jos pyörä potkii startatessa olet askeleen lähempänä vikaa. Voit myös käyttää bensaa, mutta sitä on hankalampi liruttaa ahtaisiin paikkoihin ja höyrystynyt eetteri ainakin räjähtää tulille, jos minkäänlaista kipinää syntyy.

Oliko pyörä ajokuntoinen hetkeä aiemmin, eli vika tuli kerralla vai onko se ollut pahenevaa eikä nyt enää käynnisty ollenkaan?

Vaikka kerrotkin tarkistaneesi kaiken mahdollisen, homma on pakko aloittaa alusta, että pystymme auttamaan.

Alla sellainen helppo pikatsekkaus, ilman purkamista ja mittaamista. Sytytystulpat pitää olla puhtaat ja kuivat (mieluummin uudet, vaikka arvelisitkin, että vanhat on kunnossa)

BENSA
Lupaako laite yhtään startatessa?

1. Jos avaat kaasarien tyhjennysruuvit (kohokammion kyljessä), niin valuuko bensaa kunnolla? (eli kaasarit ovat olleet kunnolla täynnä)
2. Jos startatessa suihkutat kaasareihin, potkiiko edes silloin?

Jos ei -> KIPINÄ

1. Akku kunnossa, tulpat kunnossa ja kuivat, Tulpanhatut ja johdot silmämääräisesti ehjät?
2. Auttaako yhden tai kahden sytystulpan johdon irrotus?
Suzukeissa (4-cyl) reunimmaiset pytyt ovat toisen sytytyspuolan takana ja keskimmäiset toisen puolan käskyssä. Irrota molemmista "piireistä" toiset tulpan hatut, jolloin mahdollinen heikko kipinä riittää yhdelle pytylle per puola. 2-pyttyisessä toinen johto.

Pitkien starttausten jälkeen tulpat on pakko avata ja kuivata. Hyvä olla pari sarjaa tulppia, jolloin voit vaihtaa kuivat tilalle.

Näillä siis voi ratketa lievä sytytysheikkous tai kaasariongelma, mutta muitakin syitä voi olla. Niitä ennen vastaa yllä oleviin kysymyksiin, ettei tarvitse ihan alusta lähteä.

Yksinkertaistettuna ongelma on joko polttoaineen saannissa tai kipinässä. Liikkeelle homma lähtee yleensä tosta:
Kuiva (kipinöivä) tulppa -> ongelma on polttoaineessa, märkä (mykkä) tulppa -> ongelma on sähköissä.
Mekaanisissa ongelmissa kuuluu pauketta, puhinaa ja kolinaa tai kone ei edes pyöri.(kantavat venttiilit, nokkaketju poikki, ymsymsyms..)

Silmäiltäviä asioita sähköissä: johtimien rikkonaiset eristeet etenkin ohjauslaakerin luona (ei saa hangata runkoon), liittimien hapettumat, huonot maadoituskontaktit esim rengasliittimillä rungossa, jumiutuneet käynnistyksen estoon liittyvät kytkimet (vapaailmaisin, seisontatuki, kytkin).

Mitattavia asioita sähköissä: akun jännite oltava 10- 13V. Käynnin aikana 13,4V muistaakseni. Sytytyspuolan mittaukseen googlettaisin lisätietoa, mutta silläkin on omat L ja R arvot, mitkä pitäisi löytyä, lisäksi ilmeisesti oikosulku puolan ensiöstä toisioon pitäisi sulkea pois.

Silmäile ja nyvi nyt aluksi kaapeleita ja etenkin liittimiä, jospa joku niistä jää käteen. Kun noin vanha pyörä on, hanki myös korjausopas. Se sähkökaavio voi tulla tarpeeseen jos teet uutta kaapelointia. Jos on enemmän tekijän vikaa ja jostain syystä haluat pitää samaa pyörää kauemmin, mikä estää purkamasta koko hoitoa ja tekemästä täydellistä remonttiakaan porauksineen ja uusine kuluvine osineen..

Tai sitten tää oli trolli ja mä tartuin 100% siihen..

Vastaile bikervepsu ensin noihin perusjuttuihin, miten vika tuli päälle ja potkiiko kone edellä mainituilla kikoilla jne..
Lisäksi älä oleta mitään vaan jätä se meidän tehtäväksi, vastaa vain sellaisiin joista olet täysin varma. Epävarmat seikat pitää selvittää.

Esim. kaasaritkin voi aiheuttaa tulpat märäksi vaikka kipinä olisikin hyvä. Huonot venttiilivälykset yhdistettynä väljään koneeseen voi aiheuttaa käynnistysongelmia kylmällä koneella vaikkei ääniä kuuluisikaan ja komponentit olisi pääpiirteittäin kunnossa. Pari hammasta pielessä oleva jakoketju, katkojankärkien kunto, konkat, puolan syöttöjännite, maadoitus, virtalukko, tappokatkaisin jne.. miljoona paikkaa..

Saat kyllä apua, kuinka toteat puolat, sytytysjohdot ym. komponentit ehjiksi.

Yritän nyt kokeilla ja toimia teidän ohjeiden mukaisesti. Kyllä minä kyselen teiltä ihan asiallisesti enkä huumorillisesti vaikka sitä saa olla pikkasen.

Minä vaan olen nyt onneton ja toimeton kun en saa konetta käyntiin. Moottori hyrähtää yhden kerran mutta se on siinä. Korjaamolle en kehtaa viedä kun se taas on kallis.

Suzuki on 4 tahti kone. Kone toimi hyvin ennen tätä temppuilua. Kun sain sen alku keväästä.

Minä poika tahdon päästä ajamaan. En ole päässyt ajamaan moneen päivään. Mistä saisin siihen helpotusta.
blush.gif

033102beer_1_prv.gif

Jos kone hyrähtää kerran, saatat olla bensan saannin kanssa oikeilla jäljillä. Kokeile antaa kaasareihin joko bensaa liraus tai sitten starttisprayta.

Itse syöttäisin kokeeksi myös bensaletkusta suoraan kaasareihin bensaa ilman bensahanaa, vaikka oletkin alipainehanan toiminnan testannut.

Eikös tuossa pri-asennossa anna hana bensaa ilman alipainettakin? Mikäli näin on, kokeile käynnistää pyörä bensahana pri-asennossa.
Bensapulalta tuo selvästi vaikuttaa...

Back