• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Harmaatuonti ja takuu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jopsu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Harmaatuojalta ostaessasi pyörän et saa mukaasi ns. alkuperäistä huoltokirjaa ja takuukorttia ikinä koska heillä ei moista ole. Nämä saa vain viralliselta myyjältä.

Yleisesti ottaen niin takuu töistä ei yksikään korjaamo rikastu. Valmistaja maksaa tehtaalla kellotetun ohjeajan mukaan työstä, vian etsinnästä, osien puhdistuksesta yms. korjaamo ei saa latiakaan. Lisäksi kun osat tulevat veloituksetta (paitsi kawa) niin tästäkään ei jää mitään korjaamolle.
Eli siis jos harmaatuoja ostaa pyörän uutena vaikka Saksasta, niin eikö muka ostaja saa mukaansa alkuperäistä huoltokirjaa ja takuutodistusta?

Löytyi kyllä meikäläiselle ko. paperit jopa Italiasta ostettuun Motoguzziin joka oli ostohetkellä toki jo sen verran vanha että takuu ei ollut enää voimassa, vaikka pyörä käyttämätön olikin.

Jos korjaamo ei taloudellisesti pärjää takuuremonteista saatavalla korvauksella, niin syynähän on vain huono sopimus valmistajan kanssa eikä asiakkaan ongelma.
Harmaatuoja ei saa sellaista takuukorttia/huoltokirjaa mikä on käytössä suomessa virallisilla maahantuojilla. Tämän takia harmaatuonti pyörissä näkee huoltoleimat esim. manuaalin takana/erillisellä paperilla tms. paikassa.

Kerroin vain yleisesti että takuutyöt ei ole mikään kultakaivos jos joku niin luulee. Eihän se tietenkään ole asiakkaan ongelma. Eikä niitä takuutöitä nyt uusissa paljoa ole joten yksikään korjaamo ei siihen kaadu.

99%:sti tulee kitinää/narinaa jos harmaatuojan fillaria yrität viralliselle vielä takuukorjaukseen...

...lähes sama jos telkkarin ostat gigantista ja yrität takuuhuoltoon sitä viedä mustaanpörssiin...
No itselläni on tuollainen täysin SAKSASTA joskus suomeen kellutettu mopo... tulipa sitten jostain täältä .ORG foorumilta tietooni recall koskien 2002 mallia (tieto vuonna 2006).. ajelin mopon paikalliseen merkkikorjaamoon kerroin että tähän ei ole vielä tehty tuota tehtaan "määräämää" korjausta... ja  hepä ottivat kikottimen heti hoitoon .....

jotn mielestäni on turha kitistä niin kauppiaan kuin ostajankaan siitä tehdas takuusta... kuluttajasuojalaki velvoittaa osaltaan myös jne...

P.S Gigantin tarjoama "lisäturva" on sitten ihan hanurista....yksikään myyjä ei ole vielä osannut  selittää mitä sellaista  se korvaa mitä ei kotivakuutus / tuotevastuu kuluttajasuojassa korvaisi....
Kuten jo aiemmin kerroin niin recall ei ole takuutyö vaan aina turvallisuuteen liittyvä takaisinkutsu. Näissä on sama mistä ja ketä on mopon tuonut niin kaikki mitä valmistaja on käskenyt niin korjataan.

Harmaatuonti aiheutti ongelman, huoltoliike ei suostunut korjaamaan. Jos olisi ollut maahantuonti "kunnossa", niin huoltoliike olisi korjannut laitteen mukisematta. Mikä tässä on vaikeata ymmärtää? Miksi moisen seikan kertominen on ylivoimaisen vaikeata ja vaatii elämää suurempaa pohdintaa?
Minusta tässä on ylivoimaisesti käsittämättömintä se, että harmaatuodun pyörän ostajat suostuvat tällaiseen kohteluun virallisen maahantuojan taholta.

Jos kerran autopuolella ei ole takuukorjauksien suhteen enää mitään eroa riippuen siitä mistä ja miten laite on maahantuotu, niin miten ihmeessä pyöräpuolella ei kukaan ole nostanut sen suurempaa meteliä asiasta.

Eikös sitä Saksassakin myönnetä takuu uusille pyörille ja takaajana on nimenomaan tehdas eikä maahantuoja?
Voihan sen niinkinpäin kääntää, että miksi maahantuojan pitäisi uhrata ylimääräistä aikaa hommaan jos ne ei ole pyörän kanssa ollut missään tekemisissä? Tosin joku viisaampi voisi kommentoida miten tuo takuu järjestelmä toimii esim. Suzukin osalta. Kuinka paljon erillaisia järejestelmiä pitää käyttää ja kuinka hankalaa on reklamoida takuut tehtaalle.
Helposti se menee. Harmaatuojan osalta toimii näin:

Ilmoitetaan tukkurille mikä osa on paskana (täytetään takuukaavake), ja sieltä lähetetään sitten uusi osa veloituksetta tilalle. Tehtaalle saakka ei tarvitse olla yhteydessä, vaan siihen tukkuriin, jolta on pyörän hommannut. Joskus saattavat pyydellä rikkinäisiä osia sitten takaisin.

"Harmaatuoja" ei usein saa takuutyöstä korvausta, siis työn osuudesta. Mutta noita takuuhommia on tosiaan japseissa niin vähän, ettei siihen maailma kaadu. Täysin eri asia esim. jossain tietyssä italialaismerkissä  
biggrin.gif

Aika monen harmaatuojan huollot on vähän mitä on....Testerit puuttuu, momenttiavaimiin ei ole varaa. Sertifikaatit huoltotoiminpiteisiin on saatu lähi-essolta...Manuaalitkin varmaan löytynyt netistä  
sad_orig.gif
Itse kanssa miettinyt asioita tähän liittyen. Miten on tapauksessa esim jos tulee suurempi takuuaikanen koneremppa korjaako liike itse aina pyörän. Aikamoinen tietotaito +testerit pitää liikkeellä olla eri merkkejä silmäillen.
Varmasti riippuu ihan tapauksesta ja liikkeestä. Toki tuo työ voidaan ostaa ulkopuoleltakin.

Lopulta eipä ne konerempatkaan mitään ylivoimaisia ole. Jos osaa lukea Service Manualia ja osaa avata ja kiristää muttereita ja pultteja, niin oikeastaan mikä tahansa remontti onnistuu, jos ei nyt ihan tunari ole. Samalla lailla ne "ammattimiehetkin" katsoo ohjeita siitä tehtaan Service Manualista, siellä kun on kuvien kanssa ohjeet ja momentit yms. Sitä vartenhan se tehdas on ko. opuksen tehnyt, että ihminen osaa sen avulla koneen purkaa ja kasata oikein.

Vaikkapa tuollaisen tonnisen Gixxerin moottorin ja laatikon purkaa noin tunnissa-parissa ihan atomeiksi, eli kaikki irralleen. Moottorin rungosta pois pudottaminen kestää myös about tunnin.

Siihen päälle sitten hiukan aikaa kun hinkkaa osia puhtaaksi.

Ei siis vaadi mitään ihan järjettömiä ponnistuksia kuitenkaan, vaikka voi äkkiseltään siltä tuntua.
En nyt lukenut koko juttua. Minä maksan siitä, että minun ei tarvitse omaa käyttö pyörääni huollella kädet paskassa, vaan sovin sopivan ajan ja otan vielä vaihtopyörän mukaan, siitäkin joutuu maksamaan.
En huollata sen takia käyttö pyörääni muualla, etteikö siihen olisi mahdollisuuksia kotikonsteinkin, vaan se ei ole niin mukavaa, että siihen viitsisi ruveta. Tehköön muut sen. Sillä rahalla saa ainakin vaaditut leimat takuun pysyessä voimassa ja juu jos näytät että osaat itse niin takuu pysyy, mutta minä en jaksa selitellä ja väännellä kun vitutuksesta pääsee rahalla, minä maksan.
Rakentelu on sitten asia aivan erikseen.

P.S yleisesti ottaen rinnakkaistuonti pyörien takuu korjauksissa on ollut ainakin minulla aina jotain selviteltävää ja maahantuoja pyörissä ei, joskus jopa maksettua pyörää olen odetellut muutamia kuukausia.
Ostamani pyörät on mennyt aina jonon ohi ostetussa mestassa suoraan korjaukseen. Ja hintakaan ei ole viralliselta ostettaessa päätä sen enempiä huimannut kun rinnakkaistuojan pyörissäkään.

Aika monen harmaatuojan huollot on vähän mitä on....Testerit puuttuu, momenttiavaimiin ei ole varaa. Sertifikaatit huoltotoiminpiteisiin on saatu lähi-essolta...Manuaalitkin varmaan löytynyt netistä  
sad_orig.gif
Itse kanssa miettinyt asioita tähän liittyen. Miten on tapauksessa esim jos tulee suurempi takuuaikanen koneremppa korjaako liike itse aina pyörän. Aikamoinen tietotaito +testerit pitää liikkeellä olla eri merkkejä silmäillen.
Varmasti riippuu ihan tapauksesta ja liikkeestä. Toki tuo työ voidaan ostaa ulkopuoleltakin.

Lopulta eipä ne konerempatkaan mitään ylivoimaisia ole. Jos osaa lukea Service Manualia ja osaa avata ja kiristää muttereita ja pultteja, niin oikeastaan mikä tahansa remontti onnistuu, jos ei nyt ihan tunari ole. Samalla lailla ne "ammattimiehetkin" katsoo ohjeita siitä tehtaan Service Manualista, siellä kun on kuvien kanssa ohjeet ja momentit yms. Sitä vartenhan se tehdas on ko. opuksen tehnyt, että ihminen osaa sen avulla koneen purkaa ja kasata oikein.

Vaikkapa tuollaisen tonnisen Gixxerin moottorin ja laatikon purkaa noin tunnissa-parissa ihan atomeiksi, eli kaikki irralleen. Moottorin rungosta pois pudottaminen kestää myös about tunnin.

Siihen päälle sitten hiukan aikaa kun hinkkaa osia puhtaaksi.

Ei siis vaadi mitään ihan järjettömiä ponnistuksia kuitenkaan, vaikka voi äkkiseltään siltä tuntua.
En nyt lukenut koko juttua. Minä maksan siitä, että minun ei tarvitse omaa käyttö pyörääni huollella kädet paskassa, vaan sovin sopivan ajan ja otan vielä vaihtopyörän mukaan, siitäkin joutuu maksamaan.
En huollata sen takia käyttö pyörääni muualla, etteikö siihen olisi mahdollisuuksia kotikonsteinkin, vaan se ei ole niin mukavaa, että siihen viitsisi ruveta. Tehköön muut sen. Sillä rahalla saa ainakin vaaditut leimat takuun pysyessä voimassa ja juu jos näytät että osaat itse niin takuu pysyy, mutta minä en jaksa selitellä ja väännellä kun vitutuksesta pääsee rahalla, minä maksan.
Rakentelu on sitten asia aivan erikseen.

P.S yleisesti ottaen rinnakkaistuonti pyörien takuu korjauksissa on ollut ainakin minulla aina jotain selviteltävää ja maahantuoja pyörissä ei, joskus jopa maksettua pyörää olen odetellut muutamia kuukausia.
Ostamani pyörät on mennyt aina jonon ohi ostetussa mestassa suoraan korjaukseen. Ja hintakaan ei ole viralliselta ostettaessa päätä sen enempiä huimannut kun rinnakkaistuojan pyörissäkään.
En tarkoittanut, että kaikkien kannattaa tehdä koneremppaa itse. Lähinnä kerroin, ettei se mitään avaruustiedettä ole.

Palvelutaso ja esim. takuutyön valmistumisaika taas vaihtelee niin paljon liikkeestä toiseen, ettei voida sanoa sen olevan aina kunnossa/huonosti, oli sitten kyseessä harmaatuoja tai virallinen kauppias.

Eli jos pyörä on "harmaatuotu" ja kone hajoaa niin onko ensisijaisesti korjausvastuussa ns "harmaatuontiliike"? Toisaalta mikäli asiakas jonkinmoisen väännön jälkeen saa pyörän korjautettua virallisella maahantuojalla niin sehän on vain "harmaatuojalle" hyödyksi vai onko jotain mennyt ohi?..mielenkiinnosta nyt vaan kyselen  
smile_org.gif

Joo, jos viittisit olla vertaamatta muihin maihin, tulee vaan paha mieli  
sad_orig.gif

062802moto_prv.gif
kyllä noissa takuuasioissa voi ihan hyvin vertailla esim Suomea ja Saksaa. Honda Berliinistä: takuu 2v. Honda Suomesta: takuu 4v, Bikeworldista 5v. En suomalaisena valita...
Takuu on myyjäliikkeen, maahantuojan tai valmistajan antama vapaaehtoinen lisäetu

http://www.kuluttajavirasto.fi/Page....a1.aspx

Jottei mene puurot ja vellit sekaisin.

Niin, ja sun pointti oli?

Edelleenkin. Jos Suomesta ostaessaan saa 4/5v takuun ja Saksasta 2v. niin ei minua hirveästi harmita. Mulle on oikeestaan hevonv*tun sama kuka sen takuun myöntää, kunhan se korjaa siinä vaiheessa kun mopo hajoaa.

Ei se näy/ei pitäisi näkyä asiakkaalle että onko viimeisen 2 vuotta takuusta myöntänyt maahantuoja vai myyntiliike. Jos ostamaani pyörään tulee vikaa, niin ensisijaisesti otan yhteyttä pyörän myyjään. Eikö tämän kuuluisi olla periaate kaikkien takuukorjauksien kanssa riippumatta myydystä tuotteesta? Jos ostan kahvikeittimen liikkeestä A ja keitin on viallinen, menen valittamaan liikkeeseen A, enkä karhua huoltopalveluja viereisestä citymarketista vaikka saman valmistajan keitin olisikin siellä myynnissä.

Eli jos pyörä on "harmaatuotu" ja kone hajoaa niin onko ensisijaisesti korjausvastuussa ns "harmaatuontiliike"? Toisaalta mikäli asiakas jonkinmoisen väännön jälkeen saa pyörän korjautettua virallisella maahantuojalla niin sehän on vain "harmaatuojalle" hyödyksi vai onko jotain mennyt ohi?..mielenkiinnosta nyt vaan kyselen  
smile_org.gif
Asia on juurikin näin!

99%:sti tulee kitinää/narinaa jos harmaatuojan fillaria yrität viralliselle vielä takuukorjaukseen...

...lähes sama jos telkkarin ostat gigantista ja yrität takuuhuoltoon sitä viedä mustaanpörssiin...
Meni vissiin pikkaisen taas puurot ja vellit sekaisin.

Tuo sun vertaus on yhtä hyvä, kun yrität viedä suskaa takuuhuoltoon hd-liikkeeseen, jotka eivät edes huolla suzukia...

sad_orig.gif

062802moto_prv.gif
kyllä noissa takuuasioissa voi ihan hyvin vertailla esim Suomea ja Saksaa. Honda Berliinistä: takuu 2v. Honda Suomesta: takuu 4v, Bikeworldista 5v. En suomalaisena valita...
Takuu on myyjäliikkeen, maahantuojan tai valmistajan antama vapaaehtoinen lisäetu

Edelleenkin. Jos Suomesta ostaessaan saa  4/5v takuun ja Saksasta 2v. niin ei minua hirveästi harmita. Mulle on oikeestaan hevonv*tun sama kuka sen takuun myöntää, kunhan se korjaa siinä vaiheessa kun mopo hajoaa.

Ei se näy/ei pitäisi näkyä asiakkaalle että onko viimeisen 2 vuotta takuusta myöntänyt maahantuoja vai myyntiliike. Jos ostamaani pyörään tulee vikaa, niin ensisijaisesti otan yhteyttä pyörän myyjään. Eikö tämän kuuluisi olla periaate kaikkien takuukorjauksien kanssa riippumatta myydystä tuotteesta? Jos ostan kahvikeittimen liikkeestä A ja keitin on viallinen, menen valittamaan liikkeeseen A, enkä karhua huoltopalveluja viereisestä citymarketista vaikka saman valmistajan keitin olisikin siellä myynnissä.

Mun pointti oli yleisesti se, että monella suomalaisella menee takuun suhteen asiat sekaisin (Ei välttämättä sinulla). Eli takuu on vapaaehtoista, mutta virhevastuu ei. Virhevastuu kattaa myös monesti sellaistä mikä takuun piirii ei kuulu. Tuon linkin vain laitoin, että se kannattaa lukea niin asiat voi hieman avautua.

sad_orig.gif

062802moto_prv.gif

Edelleenkin. Jos Suomesta ostaessaan saa  4/5v takuun ja Saksasta 2v. niin ei minua hirveästi harmita. Mulle on oikeestaan hevonv*tun sama kuka sen takuun myöntää, kunhan se korjaa siinä vaiheessa kun mopo hajoaa.

Mun pointti oli yleisesti se, että monella suomalaisella menee takuun suhteen asiat sekaisin (Ei välttämättä sinulla). Eli takuu on vapaaehtoista, mutta virhevastuu ei. Virhevastuu kattaa myös monesti sellaistä mikä takuun piirii ei kuulu. Tuon linkin vain laitoin, että se kannattaa lukea niin asiat voi hieman avautua.

Joo toi on kyllä totta, että jengillä on aika paljon puurot ja vellit sekaisin.
Ja seuraavassa on aikas mielenkiintoinen lause tuolta sivuilta:
"Kansainvälinen takuu

Valmistajan yhdessä EU-jäsenmaassa antaman takuun on oltava voimassa myös muissa EU-maissa. Kuluttajalla on oikeus saada tavara takuukorjattua Suomessa, jos sillä on valmistajan antama takuu ja maahantuoja Suomessa.

Takuuta ei voida evätä sillä perusteella, että tavara on hankittu toisesta jäsenmaasta, ostettu verkkokaupasta tai tuotu Suomeen rinnakkaistuontina ohi virallisen maahantuojan."

Luin ekan sivun kokonaan ja lisäksi vähän toista sivua...

Kyllästyin samojen asioiden jaaritteluun ja päätin nakata oman
vastauksen suorilta tänne loppuun, olette mitä mieltä tahansa!!!

Tänä keväänä iski jumalaton moottoripyörä kuume kun kävin messuilla, no merkki ja malli tuli selväksi (Suzuki C1800R) vaikka kyseistä vehjettä ei ollut edes näytillä...

Siinä sitten ihmettelin internetin ihmeellistä maailmaa ja kyselin tarjouksia sieltä sun täältä, niin "harmaatuojilta" kuin "virallisista" liikkeistäkin.
No lopputulos kyselykierroksen (Hyvinkää, Vaajakoski, Forssa, Turku, Salo) jälkeen oli se että virallisen maahantuojan tarjous vs. harmaatuojan paras tarjous oli se että virallinen maahantuoja oli vain noin 1000€ kalliimpi.
No tämän jälkeen päätin turvautua viralliseen maahantuojaan
jotta nuo mahdolliset takuukorjaukset onnistuisivat mahdollisimman helposti.
En tiedä oliko sillä jotain merkitystä noihin tarjouksiin että ei ollut vaihtopyörää, sen sain onneksi myytyä pihalta kesällä -07
062802jumpie_prv.gif

Tänä keväänä iski jumalaton moottoripyörä kuume kun kävin messuilla, no merkki ja malli tuli selväksi (Suzuki C1800R) vaikka kyseistä vehjettä ei ollut edes näytillä...

Siinä sitten ihmettelin internetin ihmeellistä maailmaa ja kyselin tarjouksia sieltä sun täältä, niin "harmaatuojilta" kuin "virallisista" liikkeistäkin.
No lopputulos kyselykierroksen (Hyvinkää, Vaajakoski, Forssa, Turku, Salo) jälkeen oli se että virallisen maahantuojan tarjous vs. harmaatuojan paras tarjous oli se että virallinen maahantuoja oli vain noin 1000€ kalliimpi.
En tiedä oliko sillä jotain merkitystä noihin tarjouksiin että ei ollut vaihtopyörää, sen sain onneksi myytyä pihalta kesällä -07
062802jumpie_prv.gif
Onhan tuokin laskukaava, kukin tyylillään... Mielestäni 1000e on kuitenkin melko selvä hintaero täsmälleen samasta tuotteesta. 1000 eurolla sen tarvittaessa vaikka rahtaa muutaman otteeseen ympäri Suomea tms.. Tosin japseissa on todella harvoin takuuhommia, keskimäärin n. 5% pyöristä osuu joku takuuhomma. Ja suurin osa näistäkin on pikkuhommia, josta selviää pienellä fiksauksella.

Harmaalta ostetun pyörän miinukset:

- osa liikkeistä ei ota vaihdossa tai jos ottaa niin, ilmaiseksi.
- sama hylkimisreaktio, jos myyt itse. Rinnastetaan tuontivessoihin.
- takuuhommat hoitaa vain myyjäliike. Jos hommat alkaa tökkimään, et voi hoitaa asioita muualla(takuu). Ei virallisen maahantuojan tukea.

Plussat:

+Ehkä halvempi  

1000e on minusta pieni raha, jos sillä saa mielenrauhan ja valinnan vapauden.

Nimimerkillä kokemusta on.

Onhan tuokin laskukaava, kukin tyylillään... Mielestäni 1000e on kuitenkin melko selvä hintaero täsmälleen samasta tuotteesta. 1000 eurolla sen tarvittaessa vaikka rahtaa muutaman otteeseen ympäri Suomea tms.. Tosin japseissa on todella harvoin takuuhommia, keskimäärin n. 5% pyöristä osuu joku takuuhomma. Ja suurin osa näistäkin on pikkuhommia, josta selviää pienellä fiksauksella.
Samaa mieltä, kukin tyylillään. Jos on aikaa ja mielenkiintoa jumpata ja järjestellä kuljetuksia takuuasioiden saamiseksi kuntoon, niin silloin tonnin tai parin säästö on varmasti kotiopäin. Ellei ole, niin säästö muuttuu kuluja aiheuttavaksi tekijäksi ongelmien sattuessa kohdalle. Eniten v*tuttaa varmasti jokin pikkuvika, jonka takia mopo pitäisi roudata paikkaan X lähimmän huollon sijasta. Virallinen maahantuoja ei taida lähetellä tietoja takaisinkutsuista muille kuin tietämilleen pyörille (maahantuomilleen), joten siinäkin suhteessa pitää olla itse aktiivinen, tarkkailla tilannetta ja osata vaatia oikeuksiaan jos jokin tyyppivika ilmenee. Harvainaisiahan nuo on, mutta jokainen punnitsee itse omat tarpeensa ja toimii sen mukaan. Se mikä on itselle oikein, ei ole sitä välttämättä naapurille. Yhden harmaatuodun olen omistanut eikä siinä ongelmia ollut.

Samaa mieltä, kukin tyylillään. Jos on aikaa ja mielenkiintoa jumpata ja järjestellä kuljetuksia takuuasioiden saamiseksi kuntoon, niin silloin tonnin tai parin säästö on varmasti kotiopäin. Ellei ole, niin säästö muuttuu kuluja aiheuttavaksi tekijäksi ongelmien sattuessa kohdalle. Eniten v*tuttaa varmasti jokin pikkuvika, jonka takia mopo pitäisi roudata paikkaan X lähimmän huollon sijasta. Virallinen maahantuoja ei taida lähetellä tietoja takaisinkutsuista muille kuin tietämilleen pyörille (maahantuomilleen), joten siinäkin suhteessa pitää olla itse aktiivinen, tarkkailla tilannetta ja osata vaatia oikeuksiaan jos jokin tyyppivika ilmenee. Harvainaisiahan nuo on, mutta jokainen punnitsee itse omat tarpeensa ja toimii sen mukaan. Se mikä on itselle oikein, ei ole sitä välttämättä naapurille. Yhden harmaatuodun olen omistanut eikä siinä ongelmia ollut.
Noh, kuten sanottu, niin saattaa niitä joutua kuskailemaan ihan virallisillekin takuuhuoltoon. Että ei se siitä ole kiinni.

Ei virallinen kauppias tarjoa mitään kuljetuspalvelua kaikille pyörän ostaneille, mistä ja minne tahansa. Kyllä se pitää itse sinne takuuhuoltoon yleensä toimittaa.

Useimmat harmaatuojatkin kyllä ilmoittelee asiakkailleen recalleista. Eli asiakkaan ei tarvitse sitä itse vahtia.

Nuo oli siis melko turhia argumentteja, ei millään pahalla.

P.S. Osa harmaatuojista on tarjonnut lähialueille "kuljetuspalvelua", eli asiakkaiden pyöriä on haettu pakulla pihalta takuuhuoltoon.

Topikin aloittajalla on takuu voimassa, joten siinä mielessä häly on ihan turhaa. Tehdas siellä takuun taustalla lopulta on. EU-malleja ei tuoda minkään Zimbabwen kautta tms, vaikka tuon tapaisia huhuja liikkuukin silloin tällöin. EU alueelle on omat mallinsa..
Vein käytettynä ostamani, tamperelaisen liikkeen maahantuoman Busan kesällä Saksassa 6.000 km:n huoltoon Suzukin merkkikorjaamoon. Olin Orgin sivuilta lukenut virtalukon johdotukseen liittyvästä recallista, joten pyysin samalla tekemään tarkastuksen.

Pyörää noutaessani kerrottiin, että tarkastusta ei ollut tehty, koska pyörän sarjanumero oli tuntematon. Liike oli ottanut yhteyttä myös Suomen viralliseen maahantuojaan. Lieneekö siis kyseessä muu kuin EU-malli?

Suomessa tarkastus ja vaihto sujuivat kitkatta: Tamperelaisliike ilmoitti, mihin pk-seudun Suzuki-huoltoon voin viedä pyörän ja sieltä lähti lasku Tampereelle.

Topikin aloittajalla on takuu voimassa, joten siinä mielessä häly on ihan turhaa. Tehdas siellä takuun taustalla lopulta on. EU-malleja ei tuoda minkään Zimbabwen kautta tms, vaikka tuon tapaisia huhuja liikkuukin silloin tällöin. EU alueelle on omat mallinsa..
Vein käytettynä ostamani, tamperelaisen liikkeen maahantuoman Busan kesällä Saksassa 6.000 km:n huoltoon Suzukin merkkikorjaamoon. Olin Orgin sivuilta lukenut virtalukon johdotukseen liittyvästä recallista, joten pyysin samalla tekemään tarkastuksen.

Pyörää noutaessani kerrottiin, että tarkastusta ei ollut tehty, koska pyörän sarjanumero oli tuntematon. Liike oli ottanut yhteyttä myös Suomen viralliseen maahantuojaan. Lieneekö siis kyseessä muu kuin EU-malli?

Suomessa tarkastus ja vaihto sujuivat kitkatta: Tamperelaisliike ilmoitti, mihin pk-seudun Suzuki-huoltoon voin viedä pyörän ja sieltä lähti lasku Tampereelle.
Tuskinpa, koska muiden kuin EU-mallien kilpiin saaminen on työlästä ja kallista. Niitä ei siis kannata tuoda.

Ko. sarjanumeroa ei oltu ilmeisesti rekisteröity mihinkään, tai sitten kyseessä oli joku muu inhimillinen erehdys tai väärinymmärrys.

062802jumpie_prv.gif
Minä taas innostuin vuonna 07 tonnisesta gigsusta. Tamperelaisesta tunnetusta ja "arvostetusta" liikkeestä sen olisi saanut ulos samaan hintaan kuin rinnakkaistuojilta. Mutta olisi voinut olla aivan varma, että takuu hoidetaan niin kuin pitää.

Erään tunnetun rinnakkaistuojan takuu korjaus kytkimelle kesti elokuusta helmikuuhun.

Erään toisen takuu taas ei merkannut mitään ja koko saksasta tuotu paskakasa meni ihan omaan piikkiin, varmaan ois saanutkin jotain jos ois jaksanut riidellä ja vääntää loputtomiin, mutta kun vitutuksesta kerta pääsi rahalla ostin uuden pyörän paskan tilalle.

Eräs toinen tunnettu rinnakkais tuoja on jättänyt hiton monet asiat hoitamatta jopa niin monet, että on päässyt siitä ihan oikeuteen asti. Tämä samainen paska firma muuten muilutti itseäni uudella pyörällä pari kuukautta ja värikään ei olllut oikea pelin saapuessa ja halvempi taka boksikin asennettiin paikalleen jostain kummasta syystä. Koron jouduin perimään omankäden oikeudella liikkeestä tavarana. Kun hyvitys mielestäni jäi todella kapealle siivulle.

Ainoa rinnakkais tuoja jossa ei ole ollut ongelmia on ollut Tamperelainen autoliike ja kun sieltäkään ei saa sen halvemmalla kuin muualta ja autokin on ilmeisen huonoa valuuttaa jopa näin syksyllä niin omat kokemukset kyllä vievät virallisen maahantuoja piiriin.

Itselle on vakaasti sellainen käsitys tullut rinnakkais tujista, ette jokin siellä tökkii. Oli se ammattitaidon puute asiakas palvelussa tai mitä tahansa, niin joka tapauksessa minut ovat siltä puolelta pois ajaneet nimen omaan huonot kokemukset joita on ollut lähes poikkeuksetta pyörää ostettaessa rinnakkaistuojalta.

Itsekään en pidä 1000 € hinta eroa kovinkaan suurena, sillä kun helposti saa palvelua jossa miehen sanaan voi luottaa ja joka on toimivaa. Pyörät korjataan ongelmien ilmetessä heti ja vaikka ongelmat olisivat itsestä johtuvia on jonoissa aina sen verran rakoa, että liikkeesstä pyörä ostanut pääsee hyvinkin nopeasti.
Ja mikä parasta sillä säästää omia hermoja, vitutusta, yö unia ja kaiken maailman paskaa mitä saattaa tulla, moneksi kuukaudeksi rinnakkaistuojan kanssa.

Back