• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Harmaatuonnin ja virallisen maahantuojan hinta-ero

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 1800
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kannattaa huomioida, että EE:n hinta on luultavammin nettohinta ja virallisen 18990 on ylihinnoiteltu brutto johon ei yleensä enää lisätä toimituskuluja. N. pari tonnia saa virallisen hinnasta pois, joten maksettavaa jää se 17Ke, tämä ei ole mutua. Onhan siinäkin silti vielä se liki pari tonnia eroa. Itse valitsisin siltikin virallisen, säästää hermoja
tounge.gif
Ja jos narahtaa paikat, saa takuupaikan itse vapaasti valita(valtuutetuista merkkikorjaamoista).

Kannattaa myös huomioda, että aidon SUOMImopon jälleenmyynti on helpompaa ja niistä saa yleensä myös paremman hinnan, kuin harmaasta.

Kukin tekee niinkuin parhaimmaksi näkee.
Se on kyllä paskapuhetta että myynnin "helppoudessa" olisi mitään eroa sillä onko pyörä ostettu viralliselta maahantuojalta vai ei. Viralliselta ostetusta pyörästä pitää vaan valitettavasti pyytää käytettynä enemmän koska siitä on myös uutena maksanut enemmän. Todelliset myyntihinnat onkin sitten ihan eri juttu...

Hinta taitaa kuitenkin olla se ratkaisevin juttu sitä käytettyä pyörää ostavalle. Tuo Hondan pitempi takuu saattaa olla ehkä joissain tapauksissa myyntiä edistävä seikka sen virallisesti tuodun puolesta.
Kyllä ne ihan Japanissa tekevät suomeen tuotavat mopot huomattavasti paremmin kuin jonnekin keskieuroopan massa markkinoille vietävät, TÄMÄ ON FAKTA! Siten "suomimoposta" voi ihan hyvinkin maksaa pari tonttua enemmän kun esim saksaan vietäväksi tarkoitetusta. Sama pätee myös autoihin...

Kannattaa huomioida, että EE:n hinta on luultavammin nettohinta ja virallisen 18990 on ylihinnoiteltu brutto johon ei yleensä enää lisätä toimituskuluja. N. pari tonnia saa virallisen hinnasta pois, joten maksettavaa jää se 17Ke, tämä ei ole mutua. Onhan siinäkin silti vielä se liki pari tonnia eroa. Itse valitsisin siltikin virallisen, säästää hermoja
tounge.gif
Ja jos narahtaa paikat, saa takuupaikan itse vapaasti valita(valtuutetuista merkkikorjaamoista).

Kannattaa myös huomioda, että aidon SUOMImopon jälleenmyynti on helpompaa ja niistä saa yleensä myös paremman hinnan, kuin harmaasta.

Kukin tekee niinkuin parhaimmaksi näkee.
Se on kyllä paskapuhetta että myynnin "helppoudessa" olisi mitään eroa sillä onko pyörä ostettu viralliselta maahantuojalta vai ei. Viralliselta ostetusta pyörästä pitää vaan valitettavasti pyytää  käytettynä enemmän koska siitä on myös uutena maksanut enemmän. Todelliset myyntihinnat onkin sitten ihan eri juttu...

Hinta taitaa kuitenkin olla se ratkaisevin juttu sitä käytettyä pyörää  ostavalle. Tuo Hondan pitempi takuu saattaa olla ehkä joissain tapauksissa myyntiä edistävä seikka sen virallisesti tuodun puolesta.
Kyllä ne ihan Japanissa tekevät suomeen tuotavat mopot huomattavasti paremmin kuin jonnekin keskieuroopan massa markkinoille vietävät, TÄMÄ ON FAKTA! Siten "suomimoposta" voi ihan hyvinkin maksaa pari tonttua enemmän kun esim saksaan vietäväksi tarkoitetusta. Sama pätee myös autoihin...
Näyttää taas tietoa olevan
062802jumpie_prv.gif

Samoja pelejä, totta. Mutta yritäppäs tarjota (harmaa)tuontimopoa,/autoa vaihdossa liikkeisiin? Läheskään kaikki ei kelpuuta vaihdokkina tai jos kelpuuttavat hyvitys on huonompi kuin ns. aidon suomipelin. Näin se vaan menee.

Sama pätee jos myyt suoraan esim. nettimopon/auton kautta.
Ihmiset vaan ostavat helpommin suomi-pelin. Siksi sitä moni myös mainostaa ilmoituksissaan.

Kyllä virallisilta kauppialta saa pyörän joskus jopa halvemmalla kuin harmaatuontiliikkeeltä. Kaveri osti kesällä uuden K7 kilokikserin viralliselta kauppiaalta halvemmalla kuin EE:n hinta oli.

Nykyään alkaa olemaan hinnat aika tasoissa. Eri malleissa voi tulla eroja suuntaan tai toiseen.

Muutama vuosi sitten harmaatuojalta sai lähes pyörän kuin pyörän useita tonneja halvemmalla. Sitten merkeittäin hinnat alkoivat tasoittumaan; Honda, Kawasaki ja Yamaha, melkeinpä tuossa järjestyksessä. Suzukia meni vielä viime vuonna harmaana kohtuu hyvin. Tänä vuonna Suzukinkin maahantuoja yrittää samaa kuin muut maahantuojat, eli vähentää harmaatuontia.

Tilastoista tuo näkyy ihan suoraan ja käytännössäkin. Suzuki oli viime vuonna ainoa merkki jota tuotiin yhtään merkittävästi maahan harmaana. Muita merkkejä vain kymmeniä.

Suzukiakin sai viime keväänä uutena alle 17,000€ viralliselta puolelta joten eipä sekään rinnakkaistuotuna kovin paljoo halvempi enää ollut.

Harmaatuotu ja maahantuojan kautta tuodut pyörät ovat aivan identtisiä. Samanlaisilla kuljetusalustoilla ja laatikoissa ne tulee samoista tehtaista.

Autopuolelta on huonoja kokemuksia takuista. Saa suunnilleen käräjille asti riidellä, jos sattuu saamaan huonon yksilön, että saa sen takuun piikkiin kuntoon. Pitkissä takuissa on usein vielä ehtoja, että tietyn ajan tai kilometrien myötä ei koske tiettyjä osia. Takuuturva tippuu koko ajan kilometrien myötä. Sitten vielä vedotaan sen pakollisen 2 vuoden takuun jälkeen, että rikki mennyt osa on kulutusosa, eikä kuulu takuun piiriin. Esim. alustan nivelet ovat usein 3,5 vuotta vanhassa normaalisti ajetussa autossa yleisesti myyjäliikkeen mukaan normaalia kulumista. Ei siis vika.

Pitkät takuut vaatii käyttämään myyjäorganisaation huoltopalveluita. Saattaa tulla maksettua aika summa loppupeleissä takuusta. Eli takuulla maksat TAKUULLA enemmän. Ilman pitkää takuuta ottaa riskin, maksaako yhtään ylimäärästä vai omasta pussista joitain korjauksia.

Omassa vehkeessä bruttohinnassa oli 3500€:n ero. Nettohinnassa hintaero tippui 2000€:oon. Itse olen ainakin niin pienipalkkainen, että joudun istumaan hyvin monta päivää töissä, ennen kuin 2000€ on säästetty lompakkoon asti verojen, asumiskulujen ja muiden kulujen jälkeen.

Takuu on aika pitkälle tuotteen edustajan myöntämä lisäturva. Suomessa kun ollaan, meitä kaikkia sitoo lait ja määräykset. Jokaiselle tuotteelle lasketaan tietty elinkaari ja sen mukaan jyvitetään kulut loppupeleissä mahdollisissa ongelmatapauksissa. Suosittelen tutustumaan kuluttajansuojalakiin.

Omalla kohdalla tuo 2000€ oli sen verran ratkaiseva tekijä, että ilman tuota hintaetua minulla ei olisi ollut varaa ostaa pyörää. Eli olisin päristellyt korkeintaan neljän kumikellukkeen varassa peltipurkissani p*******ä. Nyt on mopo keväällä alla.

Vielä kun survoo mukaan kaikki nuo huoltotestitulokset. Laskuttaa kyllä osataan, mutta öljynsuodattimen vaihtoa monimutkasemmat asiat jää tekemättä. Itse käytän kaikissa vehkeissäni tuttua ja turvallista huoltoa, jossa takuulla tehdään kaikki kuuluvat toimenpiteet. Ja hinnottelu ei ole listojen mukaan, vaan osat+tuntitaksa. Tulloo pikkusen halvemmaksi, kuin merkkihuollot.

Taidampa huilia pikkusen, niin jaksaa kirjottaa vielä pikkusen lisää.
Samoilla linjoilla sinun kanssasi.

Tässä on kirjoitettu paljon niin sanotusta suomi-pyörästä . eikö molemmat rekisteröidä tänne uutena eli mitä eroa ? Näkyykö se rekisteriotteessa kuka on tuonut maahan ?En oikein ymmärrä eroa , paitsi takuun osalta . neuvokaa tietämätöntä kiitos

Tässä on kirjoitettu paljon niin sanotusta suomi-pyörästä . eikö molemmat rekisteröidä tänne uutena eli mitä eroa ? Näkyykö se rekisteriotteessa kuka on tuonut maahan ?En oikein ymmärrä eroa , paitsi takuun osalta . neuvokaa tietämätöntä kiitos
Samaa olen pohtinut, muutenkin tuo "harmaatuonti" kuulostaa tässä jotenkin rikolliselta, vaikka kyseessä on kuitennii ihawwaan eri maahantuojan toimesta maahantuotuja, noin muuten ihan samoja laitteita... Periaatteessa vastaavilla tehdastakuilla varustettuna, ainoa erot taitaa löytyä hinnassa ja maahantuojan myöntämissä lisätakuissa
nixweiss.gif

Kyllä ainakin yamahaa myyvät todella edullisesti tuolla EE-speedillä.
3400 euroa nopeasti laskettuna olis halvempi kuin virallinen maahantuoja...

Samaa olen pohtinut, muutenkin tuo "harmaatuonti" kuulostaa tässä jotenkin rikolliselta, vaikka kyseessä on kuitennii ihawwaan eri maahantuojan toimesta maahantuotuja, noin muuten ihan samoja laitteita... Periaatteessa vastaavilla tehdastakuilla varustettuna, ainoa erot taitaa löytyä hinnassa ja maahantuojan myöntämissä lisätakuissa
nixweiss.gif
Se on muuten rinnakkaistuontia, mutta aina tämä vanha ja rispaantunut harmaa-termi pullahtaa näihin topikkeihin. Uusien osalta. Suomessa myyty rinnakkaistuotu uusi pyörä on Suomi-pyörä siinä kuin maahantuojankin rekisteröimä.
Jatkossa Suomen rupuliaisilla teillä ajaminen pitää sen paremmassa hinnassa ja kunnossa kuin ulkomailla ajaminen.
Käytetyissä kummallista on, että Suomessa myyntimiehet ovat saaneet myytyä/peloteltua tämän Suomi-termin niin hyvin läpi, että asiat ovat kääntyneet päälaelleen. Katsastusmiestenkin vahvistama tosiasia on ,että Keski-Euroopan virheettömillä asfalteilla ajetut ajoneuvot ovat paremmassa kunnossa kuin vastaavat Suomi-versiot.
062802moto_prv.gif

Parin-kolmen tonnin hintaerolla tekee kummasti tarvittaessa kummasti remppaa, jota voi tekniseen laitteeseen tulla koska vain, lapsuuden kotimaasta riippumatta.
wink.gif

Samoja pelejä, totta. Mutta yritäppäs tarjota (harmaa)tuontimopoa,/autoa vaihdossa liikkeisiin? Läheskään kaikki ei kelpuuta vaihdokkina tai jos kelpuuttavat hyvitys on huonompi kuin ns. aidon suomipelin. Näin se vaan menee.

Sama pätee jos myyt suoraan esim. nettimopon/auton kautta.
Ihmiset vaan ostavat helpommin suomi-pelin. Siksi sitä moni myös mainostaa ilmoituksissaan.
ihan sama. halvalla menee vaihdokki aina.oli se sitten harmaa tai punanen. tämä suomipyörälisä ei näy kuin ostettaessa.

Harmaatuotu ja maahantuojan kautta tuodut pyörät ovat aivan identtisiä. Samanlaisilla kuljetusalustoilla ja laatikoissa ne tulee samoista tehtaista.

Autopuolelta on huonoja kokemuksia takuista. Saa suunnilleen käräjille asti riidellä, jos sattuu saamaan huonon yksilön, että saa sen takuun piikkiin kuntoon. Pitkissä takuissa on usein vielä ehtoja, että tietyn ajan tai kilometrien myötä ei koske tiettyjä osia. Takuuturva tippuu koko ajan kilometrien myötä. Sitten vielä vedotaan sen pakollisen 2 vuoden takuun jälkeen, että rikki mennyt osa on kulutusosa, eikä kuulu takuun piiriin. Esim. alustan nivelet ovat usein 3,5 vuotta vanhassa normaalisti ajetussa autossa yleisesti myyjäliikkeen mukaan normaalia kulumista. Ei siis vika.

Pitkät takuut vaatii käyttämään myyjäorganisaation huoltopalveluita. Saattaa tulla maksettua aika summa loppupeleissä takuusta. Eli takuulla maksat TAKUULLA enemmän. Ilman pitkää takuuta ottaa riskin, maksaako yhtään ylimäärästä vai omasta pussista joitain korjauksia.

Omassa vehkeessä bruttohinnassa oli 3500€:n ero. Nettohinnassa hintaero tippui 2000€:oon. Itse olen ainakin niin pienipalkkainen, että joudun istumaan hyvin monta päivää töissä, ennen kuin 2000€ on säästetty lompakkoon asti verojen, asumiskulujen ja muiden kulujen jälkeen.

Takuu on aika pitkälle tuotteen edustajan myöntämä lisäturva. Suomessa kun ollaan, meitä kaikkia sitoo lait ja määräykset. Jokaiselle tuotteelle lasketaan tietty elinkaari ja sen mukaan jyvitetään kulut loppupeleissä mahdollisissa ongelmatapauksissa. Suosittelen tutustumaan kuluttajansuojalakiin.

Omalla kohdalla tuo 2000€ oli sen verran ratkaiseva tekijä, että ilman tuota hintaetua minulla ei olisi ollut varaa ostaa pyörää. Eli olisin päristellyt korkeintaan neljän kumikellukkeen varassa peltipurkissani p*******ä. Nyt on mopo keväällä alla.

Vielä kun survoo mukaan kaikki nuo huoltotestitulokset. Laskuttaa kyllä osataan, mutta öljynsuodattimen vaihtoa monimutkasemmat asiat jää tekemättä. Itse käytän kaikissa vehkeissäni tuttua ja turvallista huoltoa, jossa takuulla tehdään kaikki kuuluvat toimenpiteet. Ja hinnottelu ei ole listojen mukaan, vaan osat+tuntitaksa. Tulloo pikkusen halvemmaksi, kuin merkkihuollot.

Taidampa huilia pikkusen, niin jaksaa kirjottaa vielä pikkusen lisää.
Esim. CBR1000RR8. Uusi peli.

Jos aikoo pitää Suomen virallisen maahantuojan tuomassa vehkeessä pitkän takuun voimassa, täytyy maksaa vielä kovempia hintoja huolloista. Paljonkohan maksaa merkkiliikkeen huollossa viiden vuoden huollot? Oletuksena on, että tänä aikana kertyy 11 huoltokäyntiä. Huoltoväli 6tkm.

Itse maksan n. 110€/huolto. Öljynvaihdot teetän tähän rahaan vielä 6tkm:n välein. Huolto-ohjelmassa on öljynvaihtoväli 12tkm. Eli maksan viidessä vuodessa huolloista n. 1210€. Paljonko nämä huollot tulisi maksamaan merkkiliikkeessä?

Joku joka tuntee merkkiliikkeen hinnoittelua voisi valaista, mikä on viiden vuoden huolloista kertynyt lasku, jos vuodessa ajetaan 12tkm.

Eli 2000€:n hinnan eron päälle tulee vielä huoltohintojen erot.

Molemmat pyöräthän ovat Suomipyöriä. Maahantuoja ja jälleenmyyjä on vain eri. Myös takuussa on eroja

Eli montako tuhatta Euroa joutuu maksamaan loppupeleissä enemmän, jos ostaa pyörän Suomen maahantuojan kautta ja tekee huollot merkkihuollossa huolettomasti? Ainoat asiat mitä saa extraa virallisen maahantuojan kautta tuoduissa pyörissä on pidempi takuu, jos käytetään maahantuojan määräämiä huoltopaikkoja ja merkkikorjaamon leimat huoltokirjassa. Minulla on joka vehkeessä ollut ns. "nyrkkipajan" leimat.

Oletan, että pidän omaa pyörääni viisi vuotta.

Jos aikoo pitää Suomen virallisen maahantuojan tuomassa vehkeessä pitkän takuun voimassa, täytyy maksaa vielä kovempia hintoja huolloista. Paljonkohan maksaa merkkiliikkeen huollossa viiden vuoden huollot? Oletuksena on, että tänä aikana kertyy 11 huoltokäyntiä. Huoltoväli 6tkm.

Itse maksan n. 110€/huolto. Öljynvaihdot teetän tähän rahaan vielä 6tkm:n välein. Huolto-ohjelmassa on öljynvaihtoväli 12tkm. Eli maksan viidessä vuodessa huolloista n. 1210€. Paljonko nämä huollot tulisi maksamaan merkkiliikkeessä?

Joku joka tuntee merkkiliikkeen hinnoittelua voisi valaista, mikä on viiden vuoden huolloista kertynyt lasku, jos vuodessa ajetaan 12tkm.

Molemmat pyöräthän ovat Suomipyöriä. Maahantuoja ja jälleenmyyjä on vain eri. Myös takuussa on eroja

Eli montako tuhatta Euroa joutuu maksamaan loppupeleissä enemmän, jos ostaa pyörän Suomen maahantuojan kautta ja tekee huollot merkkihuollossa huolettomasti? Ainoat asiat mitä saa extraa virallisen maahantuojan kautta tuoduissa pyörissä on pidempi takuu, jos käytetään maahantuojan määräämiä huoltopaikkoja ja merkkikorjaamon leimat huoltokirjassa. Minulla on joka vehkeessä ollut ns. "nyrkkipajan" leimat.

110€ huolto ja ihan verollinen hinta ja nyrkkipajasta??
Muistaakseni 6tkm huoltoaika kellotettu 4,5t ja siitä ei paljoa pysty tinkimään ajassa jos haluu kaiken vaaditun tehdä.
No, ton pienemmän huollon nyt voin vielä uskoakkin tohon hintaan, tuntipalkaksi jää 24€ joka on vähän jopa nyrkkipajaksi.
12tkm huolto onkin sitten ajallisesti pidempi joten epäilen kovasti että äijät laskee tuntitaksaansa ja noi hinnat ei voi ainakaan millään sisältää tarvikkeita vaikka itse takoisit ne romumetallista ja käyttäisi traktoriöljyä.
Anteeksi epäilyni, mutta jos oikeesti noin halpa niin pistäppä paikan nimeä jakoon niin vien itsekkin sinne.
On tullut maksettua aivan liikaa oman huollosta.

Ollaan pessimistisiä ja oletetaan, että täystuhon todennäköisyys on sikakäytössä 1/10, ja hinta 5000 euroa. Silloin takuusta kannattaisi maksaa 500. Aika moni maksaa enemmän.

Ollaan pessimistisiä ja oletetaan, että täystuhon todennäköisyys on sikakäytössä 1/10, ja hinta 5000 euroa. Silloin takuusta kannattaisi maksaa 500. Aika moni maksaa enemmän.
Kannattaa myös muistaa, että pikkuvikoihinkin tarvitaan osia ja virallisen kautta osat tulavat varmasti keskimäärin nopeammin. Kaikkea ei voi mitata rahassa, esim. vitutusta kun jopo seisoo takuukorjauksen takia pajalla osia odotellen.

Kannattaa myös muistaa, että pikkuvikoihinkin tarvitaan osia ja virallisen kautta osat tulavat varmasti keskimäärin nopeammin. Kaikkea ei voi mitata rahassa, esim. vitutusta kun jopo seisoo takuukorjauksen takia pajalla osia odotellen.
Yhden tapauksen perusteella ei kannata yleistää.

Usein harmaatuojilla pelaa takuuhommat nopeammin kuin virallisilla. Pyörä otetaan heti työn alle, ja jos siihen ei tarvita uusia osia, niin odottaessa on jopa korjattu. Näin ainakin joissain paikoissa.

Osat tulee yleensä viikossa-kahdessa, sama aika menee lähes aina virallisilla.

"Muistaakseni 6tkm huoltoaika kellotettu 4,5t ja siitä ei paljoa pysty tinkimään ajassa jos haluu kaiken vaaditun tehdä."

6tkm huolto 4.5h?? Mitä ihmettä teidän mopoille tehdään jos noin kauan kestää? Yleisesti ottaen huollot on aikamoista rahastusta. Veikkaan että 80% motoristeistä kykenee tekemään itse samat toimenpiteet ja todennäköisesti vielä paremmalla tarkkuudella kuin huolloissa kiireellä tehdyt. Tosin hieno takuujärjestelmä estää tekemästä itse mitään..

Eli antaa huollon poikien jatkossakin kiristää pultit ja rasvata ketjut
smile_org.gif
Ketjut tulee huolloissa vähintäänkin tarpeeksi kireälle
smile_org.gif
)

Parasta siinä että on rinnakkaistuontia on se, että asiakkailla on vapaus valita. Itse olen edelleen "virallisen kanavan" kannattaja mutta ostakoon muut mistä haluavat. Pääasia että tuntee saaneensa panostukselleen vastiketta sen mitä on halunnu.
smile_org.gif

Usein harmaatuojilla pelaa takuuhommat nopeammin kuin virallisilla. Pyörä otetaan heti työn alle, ja jos siihen ei tarvita uusia osia, niin odottaessa on jopa korjattu. Näin ainakin joissain paikoissa.

Virallisilta saa aika usein korjauksen/huollon ajaksi jonkin säksättimen, harmaalta tätä palvelua ei ole/ollut.

Virallisilta saa aika usein korjauksen/huollon ajaksi jonkin säksättimen, harmaalta tätä palvelua ei ole/ollut.
Eipä sieltä nyt kovin usein niitä säksättimiä saa, nimimerkillä kokemusta on.

Oma R1 oli aikoinaan takuukorjauksessa virallisella, aikaa meni jonotuksineen lähes kuukausi. Muutamana päivänä oli säksätin alla. Ja piti viedä pyörä Tampereelle, kun pk-seudulla oli niin perkeleelliset jonot.

Kyllä harmaaltakin voi joskus saada sen säksättimen hetkeksi alle, kuten viralliseltakin.

Back