• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hanskojen pesu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Salmon
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Salmon

Ugalabugala
Sijainti
Algebra
kuten otsikosta voi päätellä kyselen tässä hanskojen pesusta.käytössä on sweep racing hanskat joissa on hipora-kalvo ja kevlarii rystysissä.nahkaa on toi kämmenpuoli ja on niitä nahkan retaleita muuallakin.nyt on alkanu hanskat haisemaan yhtä pahalle ku lätkä sellaiset aikoinaan ja pitäis pestä,mutta miten? kertokaahan kokeneemmat käsineitten pesijät
bowdown.gif

e:kirotusvammat

Itse olen pessyt nahkaa sisältäviä tuotteita ml. hanskat mäntysuovalla, sisältää luonnon rasvaa, eikä kuivata liikaa.
Hanskat kädessä kun aikansa saippuaa hieroo ja huuhtelee kunnolla ja kuivattaa hitaasti...avot!
Sitten olen voidellut nahkavahalla (sillä keltaisella, jota myydään mm. messuilla)
Kamat on kuin uudet!

Onkos noissa hanskoissa ns. sisähanskat? Elikkäs itte nykäsin kangasosan (jossa myös kalvo vettä sadevettä vasthan) ulos hanskasta ja pesin pelekästään sen miedolla pesuaineella. Kuivatus ja eiku sullomhan takasin sormia kohilhen. Nahkaosa ei ainakhan ittellä ollu "läpipaskottunu" elikkäs haissu milhen muulle kuin...kuin...sille nahalle
tounge.gif

...että oli muuten hankala saaha net sormiosat paikoilhen. Ja parin viikon käytön jälkhen sitten korjasin tilannetta kun pikkurilli ei milhän asettunu kohilhen hyvin...oli perskeles menny kämmenselässä olevan kiristinnauhan väärältä puolelta se pikkurillin sormiosa joten ihmekös tuo että vähän vastusti
tounge.gif

noissa mun hanskoissa on sisukset/sisävuoret ommeltu kiinni hanskaan eikä niitä rikkomatta saa irti.ja nimenomaan tuo sisus niissä haisee eikä suinkaan päällyspuoli

noissa mun hanskoissa on sisukset/sisävuoret ommeltu kiinni hanskaan eikä niitä rikkomatta saa irti.ja nimenomaan tuo sisus niissä haisee eikä suinkaan päällyspuoli
...vaikeuttaa pesua tuolla aikasemmin esittämälläni tavalla...eli ei varmasti kannata rikkoa, koskapa veen pitävyys meleko varmasti kärsii.

Kemiallinen pesula hyvä vaihtoehto, mutta veikkaanpa, että taitaapi saaha uuet hanskat sillä hinnalla...

taidanpa ottaa riskin ja myllyttää hanskat pesukoneessa.vaimo tossa sano että peseevät oopperalla jotain nahkakuteita koneella käyttäen villapesu ohjelmaa ja laittaavat koneeseen pesupallon jossa on jotain rasvaa.ja saahan noita uusia jos menee pilalle

taidanpa ottaa riskin ja myllyttää hanskat pesukoneessa.vaimo tossa sano että peseevät oopperalla jotain nahkakuteita koneella käyttäen villapesu ohjelmaa ja laittaavat koneeseen pesupallon jossa on jotain rasvaa.ja saahan noita uusia jos menee pilalle
Mikäs siinä mäntysuovassa oli vikana, vai eikö raavas mies alennu pyykkäämään.... sillä pestiin nahkapuvut ja -hanskat jo -70 luvulla.

Mikäs siinä mäntysuovassa oli vikana, vai eikö raavas mies alennu pyykkäämään.... sillä pestiin nahkapuvut ja -hanskat jo -70 luvulla.
saatanpa kokeilla ensin tolla mäntysuovalla

Tuli tuossa mieleen, että itte oon esim. nahkatennareita ruiskutellu NeoAmisept -desinfiointiliuoksella kun ei oo se vehkeen haju muuten lähteny kevyessä käsinpesussa. Tuo tappaa bakteerit jotka sitä hajua aiheuttaa. Kengistä lähtee kaikki hajut! Vois toimia nahkahanskoissakin ja muissa vaatteissa kans. En tiiä sitten kuivattaako liikaa. Joku vois kokeilla, mulla ei oo vielä hanskat siinä kunnossa
biggrin.gif

suoritin mäntysuovalla hanskojen pesun ja hyvin toimi.nahka ei kuivunu ja hajut lähti
062802jumpie_prv.gif

bawling.gif
Aivan sama ongelma yksissä varsin vähän käytetyissä hanskoissa. 'Kuunnellaanpa' tuleeko varteenotettavia vinkkejä  
smile_org.gif
No ei siinä ihmevinkkiä tarvita, kaataa mäntysuopaa hanskoihin ja ottimet perään, siinä aikansa vatkuttaa, hieroo ja huuhtelee, siinä se.
Jos ei ole nahkaa hankoissa sama vaikka shampoolla pesee saunailtana.... kuten kypäränsisuskin hoituu kätevästi....

Valjas saippuaa, eli saippua mikä tehty nahkan pesemiseen, ei tasan kuivata yhtään, vaan hoitaa nahkaa. Valjasöljy vielä päälle, ja voi että kun on pehmee puku vetää päälle
biggrin.gif
Hanskat pesin samalla ja tuli kun uudet...

Valjas saippuaa, eli saippua mikä tehty nahkan pesemiseen, ei tasan kuivata yhtään, vaan hoitaa nahkaa. Valjasöljy vielä päälle, ja voi että kun on pehmee puku vetää päälle  
biggrin.gif
Jess, tuoksahtaa hevosmiesten/naisten hommilta, täytyy alkaa luomaan suhteita ko. suuntaan.... aitoihin hevosvoimiin!

biggrin.gif
Onko tuo valjasöljy hajutonta? Ja mites jos esim. housut tuolla käsittelee niin tarttuuko öljyä/jotain muuta sitten housuista mihinkään vaan imeytyykö tuo hyvin?

Osa nahka(/valjas-)öljyistä saattaa haiskahtaa hieman kummalliselle. Housuista taas ei pitäisi öljyä tarttua mihinkään, vaan se imeytyy nahkaan. Olettaen siis että niitä housuja ei ole totaalisesti uitettu siinä nahkaöljyssä.

Nahka(/valjas-)rasvan ja öljyn suurin ero lienee siinä, että öljy on helpompi levittää, imeytyy paremmin, mutta toisaalta liikaa käytettynä saa nahan venymään helpommin. Öljytyn nahan voi myös kiillottaa.

Nahkarasva on muuten käytössä öljyn kaltaista, mutta sen kanssa kannattaa katsoa, että rasva on tarpeeksi laadukasta. Huonolaatuinen rasva jättää helposti nahkaan kähmäisen pinnan (mielestäni Tallipoika-nahkarasva tekee näin). Ja nahkarasvaa ei kannata päästää jäätymään (siis ei talvisäilytystä ulkovarastossa), se pilaa rasvan koostumuksen. Itse olen suosinut ajopuvun huollossa nahkarasvaa, kun öljyä hurahtaa helposti liikaa -> en tahdo puvustani venynyttä lutaretta.

Ennen rasvausta tai öljyämistä nahka pitää puhdistaa kunnolla, muuten lika jää nahan pintaan rasvan alle ja jää siihen muhimaan. Useat nahkasaippuat sisältävät mehiläisvahaa tai glyseriiniä, josta niille tulee tietynlainen ominaishaju. Mutta mistään pahasta löyhkästä ei todellakaan ole kysymys. Toinen vaihtoehto on käyttää yhdistelmäainetta, joka samalla sekä puhdistaa että hoitaa nahkaa. Näitä on olemassa niin nesteenä kuin voiteenakin. (Toim. huom. Effaxin Leather-Combi saa pinttyneestäkin valkoisesta nahasta taas puhtaan.)

Valjassaippuaa, rasvaa- ja öljyä myydään mm. hevostarvikeliikkeissä, Stockmannilla, Prismoissa, raviradoilla ravien aikaan ja mahdollisesti myös Agrimarketeissa. Hinnat näillä tuotteilla eivät päätä huimaa, mutta joskus se halvin vaihtoehto ei ole aina se paras.

Back