• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Halpa vs. kallis kypärä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja parnjo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse pidän mukavuutta hintaa tärkeämpänä asiana. Kumminkin 90% motoristeista ei ikinä pääse testaamaan kypärän lujuutta,kuin korkeintaan raapaleilla tai parin metrin ilmalennolla.
Joten heitin entisen shubertin s1:n hyllylle ja ajelen hiljaisella n.70€ muovipotalla.
Mutta jokainenhan sen päätöksen tekee itse mitä pitää tärkeänä. Naistanikaan en valinnut turvallisuuden perusteella. Jouduin nättiin ja muodokkaaseen päätymään. Toki tieto varallisuudesta joudutti päätöstä...
biggrin.gif
Anoppikin on muodokas ja vapaa...
inlove.gif

Tuli tuossa hakematta mieleeni, että onko olemassa, netissä tai muualla, sellaista testiä, jossa olisi testattu kypärät. Siis vähän samaan tyyliin, kuin autoja testataan kolaritilanteessa. Ja tulokset tietysti samaan tyyliin tähditettynä. Laiska kun olen, niin en jaksanut lähteä itse etsimään ja selaamaan kaikea aineistoa läpi
wink.gif

Paitovei, itse ajelen Cabergin Justissimo päässä. Maksoi 199e. Elikkäs taitaa olla halpis potta.

En ota kantaa virallisiin testeihin kypärien suojaavuudesta tai laadusta kun en ole asiaantunkija. Sen sijaan kerron tässä oman kypäränhankintametodini jos se vaikka auttaisi jota kuta edes vähän.

Silloin kun ensimmäistä kypärääni olin hankkimassa, etsiskelin tietoa netistä ja liikkeistä ettei ihan paskaa tulisi hankittua (minulle pää on pääasia
smile_org.gif
) ja määrittelin kypärälleni seuraavat normit: Umpikypärä. DD-lukitus. Täytyy istua niin napakasti päähän ettei lonksu vaikka ilman lukitusta heiluttaa päätä napakasti puolelta toiselle ja ylösalas. Mielellään vaihdettavat poskipalat (jos entiset vaikka litistyisivät liikaa käytössä ja kypärä kävisi väljäksi). Pestävä sisus. Helppo visiirin irrotus. Väri. Näillä spekseillä ostin Arain Condorin. Siinä ei ole irroitettavia poskipaloja mutta muuten tuntui niin hyvältä päässä että investoin siihen.

Nykyinen potta on AGV:n GP-Pro joka on samoilla intresseillä hankittu. Kypärä on ulkomitoiltaan selvästi edellistä suurempi vaikka koko onkin sama, tätä karsastin aluksi kunnes koin ahaa-elämyksen yli satasen vauhdissa: ilmeisesti kypärän muodosta johtuen pää ei venkoile puoliksikaan niin paljon ilmavirrassa kuin entinen ja lisäksi se on tuntuvasti hiljaisempi
062802jumpie_prv.gif
Metsään ei siis ole menty näillä metodeilla.

Arai Condor minullakin ja olen ollut erittäin tyytyväinen.....Istuu päähän kuin nyrkki silmään.
Ja toimii täydellisesti silmälasien kanssa.

Myöskään kypäränvalmistajat eivät kilpaa kehu oman vaimennusmateriaalinsa erinomaisuutta, tai ainakaan itse en ole löytänyt yhdenkään kalliimman valmistajan hehkuttavan kypäränsä turvallisuutta uudella XYZ-vaimennusteknologialla. EUhan on itseasiassa määrännyt kypärän vaimennusaineelle minimipaksuuden, joihin kaikkien hyväksyttyjen kypärien on yllettävä.

Jos siis kaikki voima iskusta otetaan pois sen vaimenninaineen kanssa, niin eikös ihan järkeilemälläkin päästä lopputulokseen, jossa pehmeämmällä kuorella varustettu kypärä saattaisi itseasiassa olla jopa turvallisempi, kuin kova kuitukuorinen?
Arai kyllä muistaa kehua. Jostakin Arain sivuilla olleesta dokumentista muistan lukeneeni Arain käyttävän vaihtelevia tiheyksiä vaimenninmateriaalissa. Näyttää ulospäin samalta, mutta eron löytää punnitsemalla. Kestävä ulkokuori taas mahdollistaa ylipäätään pehmeämmän materiaalin käytön kuin vähemmän kestävissä, joissa pehmuste "paikkaa" ulkokuoren tehtäviä. Samassa yhteydessä varoiteltiin, että pehmuste saattaa törmäyksen jälkeen näyttää ehjältä, mutta sisältä rakenne on sortunut eli kovahattu on kelvoton.

Eihän se kuitu kypärä pompota päätä niinkuin muovi potta. Kokeilkaapa huviksenne vanhoilla potilla tiputtaa muovinen ja kuituinen, vaikka kahdesta metristä maahan. Jotkut muovipotat pomppaavat paremmin kuin koripallo. Kyllä minä en haluaisi lipoissa pitää päätäni "superpallon" sisässä.

Turvallisuudessa ei ole mitään eroa kalliin ja halvan välillä, mutta kaikessa muussa on. Itse käytin Shoein melko kalliita kypäriä ja olin aina tyytyväinen enkä ikinä löytänyt moitteen sijaa. Sitten kaaduin , rikoin Shoeini ja oli pakko ostaa nopeasti uusi kypärä. Löysin Nolan X-liten 250 eurolla, mitä pidän halpana. Se on täysi paska. Huurtuu niin ettei näe yhtään mitään kun visiiri on kiinni ja kun yrittää pitää visiiriä raollaan niin sekään ei onnistu, koska nopeuden noustessa visiiri napsahtaa kiinni ja taas mennän sokkona. Tämä siis tapahtui Jokamiesluokan harjoituksissa Motoparkissa. Muutaman kauhunsekaisen harjoituskieroksen jälkeen sain Arain lainaan ja kaikki (kypärään liittyvät) ongelmat hävisivät kerralla.

Eli laita vähän enemmän rahaa ja osta Shoei tai Arai on mun mielipide.
Tuo huurtuminen loppuu pinlock-visiirillä, ei ole edes kallis (en nyt kuitenkaan muista hintaa). Minun mielestäni se tulisi tulla kypärän mukana, huurtuu todella pahasti ilman.
Muutenkaan kypärä ei ole erityisemmän hyvä, todella meluisa, ilmanvaihto huono, ym.
Ensi kaudelle ehkä uusi potta..

200€;n kypäräkö halpa?? mulla on kahdeksan kypärää eikä ne oo yhteensä maksanu kahtasataa..

onhan se niinkin että halpaa ja hyvää ei oo, mutta kalliita ja paskoja sit senkin edestä.

Luulisin suurimman eron halpa- ns parempien kypärien välillä olevan käyttömukavuudessa. Kaikki myytävät kuupat on kuitenkin testattu, ja on ihan turha pokerina väittää että halpiskypärä automaattisesti jättää pään suojaamatta kolareissa kun taas kallis kuitukypärä tekisi ihmeitä ja auttaisi aina.
Mulla tosin käytössä Arai, käyttömukavuus ratkaisee. Hiljainen se tosin ei ole. Araithan on aika pitkälle kehitetty kisakypäristä, eikä sellaisen ominaisuuksiin välttämättä kuulu hiljaisuus.
Tähän mennessä mulla käytössä vuosien varrella olleet Shoein Raid ja Z-one, X-liten 901 sekä nykyinen Condor. Ehkä näistä Z-one ja Condor tuntuivat mukavimmalta. Z-onen kanssa mentiin aikanaan nuppi edellä ja kovalla vauhdilla asfalttia pisin tien reunakiveen, ja hyvin suojasi.
Tosin ei ne kalliitkaan kypärät autuaaksi tee. Hienosta ja teknisestä saksalaisesta laadusta sain tarpeeksi kun vaimo aina pidemmillä reissuilla valitti että niska kipeytyy. Vaihdettiin sitten kuuppia noin 200 km ajaksi, mulle vaimon Schubert C2 päähän, ja kyllä nuppi pyöri ja tutisi ilmavirrassa kuin puolukka p:ssä. Parisataa kilsaa riitti kunnon monipäiväisen niskasäryn saamiseksi. Pitää varmaan hommata rouvalle uusi kypärä, eihän tollasta voi pitää ainakaan pitemmillä reissuilla.

HJC:n tuotteilla viimeiset kymmenkunta vuotta, yksi kunnon mälli tänä aikana. Vaikka jotkut niitä halpahallituotteina näyttäisi pitävänkin, tyytyväinen olen ollut. Jokainenhan pitää sellaista ruukkua kuin lystää, mutta itse en TÄSTÄ syystä pidä avopottaa. 5%

Tulipa ennen pyörän ostoa hankittua avoruukku, kun tuo kustomikuume sitä vaati ja halavalla oli tarjolla. Hyvähän sillä potanpuolikkaalla oli putputtajia koeajella, mutta kun ostopäätös varmistui ja pyörä odotti Suomen toisella nurkalla, alkoi umpipotta kummasti kiinnostamaan.

No, marssin siitä paikallisiin liikkeisiin sovittelemaan ja päädyin Araihin. Olipahan ainoa, jonka sisällä rillit eivät olleet tuhannen solmussa. Joko oma pääni on maapallon ulkopuolista rotua tai sitten useimpien valmistajien mukaan silmälasien sangat kulkevat sentin päälakitasoa alempana ja posket alkavat ohimolta. No tilaukseenhan tuo potta meni.

Kyllä sitten riepoi kun kauppiaan lupauksista huolimatta potta ei saapunut ajallaan ja työntelin avokuupalla satoja kilometrejä kotia kohti. Joku tässä vaiheessa varmaan ajattelee, että h****tin neiti, mutta alla uusi pyörä, vastassa paljon liikennettä, vettä ja hyttysiä - olisin ihan mielelläni verhonnut koko kuuppani kunnon kypärään.

Kun sitten vihdoin Arai saapui, en ole avopottaan koskenutkaan. Kyllä se laatu näkyy ja tuntuu - tai siis on tuntumatta.

Olen tässä viimeaikoina tehny "tutkimusta" umpikypäristä hintaluokassa 300-500€. Melkeen kaikkia yleisimpiä merkkejä on tullu koitettua ja havaitsin, että kaiken kiertelyn jälkeen 2 on edelleen ylitse muiden... shoei ja arai... Kyllä itse ainakin panostan laatuun vaikka se hiukka maksaisikin.

Eihän se kuitu kypärä pompota päätä niinkuin muovi potta. Kokeilkaapa huviksenne vanhoilla potilla tiputtaa muovinen ja kuituinen, vaikka kahdesta metristä maahan. Jotkut muovipotat pomppaavat paremmin kuin koripallo. Kyllä minä en haluaisi lipoissa pitää päätäni "superpallon" sisässä.
Tuo minuakin askarrutti ja luovuin polykarbonaatista. Kypärän kuuluu mennä päreiksi ja lopettaa päreiksi meno ihan siinä hilkulla. Muulla kuin rahalla ei tuollaista säätöä saane.

X-liteä ja Schubertia on eteisessä kirpputorille asti eikä tunnu mitenkään, että kallis on ollut elämä.

Ai juu ja hillittömin kokemus aikoihin oli se, kun sovitin Turus Beemerin uutta "Enduro" pottaa. Pää meni lävestä juuri ja juuri läpi, kun oikein puski. Tuli hakematta varhaislapsuus mieleen.....

Merkilllistä että kypärää ostettaessa myyjä kysyy että minkä kokonen vekotin on alla,eiköhän se pää ole ihan yhtä tärkeä niin 250cc kuin 1300cc ajettaessa
omg.gif

itellä tosiaan vielä se piikkinen, Kypärän haku lähti siitä että Kokeillaan päähän- muuten ei saa selville mikä on hyväntuntuinen, ei paina mistään ja on sopivan kokonen.
smile_org.gif

Ei tullut mieleeenkään hankkia mitään honkkarin muovikypärää.
Itelläni nyt Suomy. olikohan lähtöhinta 450 €.
Kun löytää sen sopivan ni kyselee vielä ilmanvaihdosta ja visiirien huurtumisista yms.

Back