• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hakusessa Supermoto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja craint
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Morjens!

Elikkä kuten otsikosta voi päätellä supermoto olisi kiikarissa.
Ajokokemusta löytyy useamman vuoden takaa, mutta nyt ollut pari vuotta tyhjä olo kun ei mitään kaksipyöräistä ole tallissa ollut.(lukuunottamatta crossi vehekeitä)
Minkälaista supermotoa suosittelisitte?(taitavat jakautua kolmen valmistajaan KTM,Husqvarna,Husaberg)
Tai näitä olen itse tiiraillut...
Husabergissa kuulemma kovat huolto välit?
Ei mielellään sitä markkinoiden tehottominta mallia vaan joku oikeasti menävä ja repivä pyörä olisi nyt hakusessa :)
Vaikka tiedänkin että ne tarvitsevatkin huoltoa huomattavasti enemmän,mutta kait niistäkin joku välimaasto on olemassa?

Kattoppa vaikka ktm 690 enduro R, siihen saa kivasti moton vanteet kesäks ja rupulit tai piikit sitten myöhemmäs.
Tehoo taitaa olla kivasti ja hieman pidemmät huoltovälit.

690 Enduro on vaan liian möhkö kunnon motoiluun :/

Paukkua kyllä löytyy paljon. Suosituimmat motot taitaa olla 450-580 cc luokasta.

mattipoeka sanoi:

Totta jos halajaa oikeen radalle:WAZAAP:, mutta kadulle tuo 690 enduro R olis ehkä se järkevin kun nuo huoltovälit suht mukavat.:orgmp:
Kuivapainoa taitaa olla karvan alta 140kg ja potkua n.70hp, että ei nyt niin kauheasta möhköstä oo kyse ja moneen sen saa muuttumaan..:jpstyle:
Supermoto, enduro ja varsinkin tuo talvimopoilu:rakastunut:

Pavel Pude sanoi:
Totta jos halajaa oikeen radalle:WAZAAP:, mutta kadulle tuo 690 enduro R olis ehkä se järkevin kun nuo huoltovälit suht mukavat.:orgmp:
Kuivapainoa taitaa olla karvan alta 140kg ja potkua n.70hp, että ei nyt niin kauheasta möhköstä oo kyse ja moneen sen saa muuttumaan..:jpstyle:
Supermoto, enduro ja varsinkin tuo talvimopoilu:rakastunut:

Joo, moneen siitä on ja ihan samoihin paikkoihin pääsee kuin pienemmillä.. mutta ei niistä pois ilman kaverien apua :D

lainaan vähän topiccia asiaa sivuten,miten noi isot race tyyppiset supermotot esim husaberg 650 toimii isolla moottoriradalla?? huutaako hoosiannaa:orgmp:

Mulla oli Hussen SMR 511, ja se on ihan tajuton peli, aivan täysin eri vehje kun verrataan noihin katuhenkisempiin motoihin. Menee myös radalla oikein komeasti ja jalkatappeja tulikin hieman lyhenneltyä. Miinuksena koneremontti kymppitonnissa ja paskat alkuperäisrenkaat.

Itselläni on ollut kaksi supermotoa. KTM 690 SMC -10 ja nykyinen Husaberg FS 570 -11. Tykkäsin kovasti tuosta KTM:stä silloin, mutta tämän Husabergin jälkeen se tuntuu todella isolta möhköltä ja ymmärtää paremmin, että se pyörä on "kompromissimoto". Plussana KTM:ssä on erittäin pitkät huoltovälit, kun vertaa näihin kisaisempiin peleihin, mutta tämän Husabergin huoltovälit eivät ole ainakaan itseäni haitanneet yhtään, kun se antaa niin paljon enemmän.

FS 570 on paras moto millä olen ajanut (kokemusta mm. Husaberg FS 650, KTM 525 EXC, KTM 530 EXC). Paukkua löytyy ja on todella hyvä ajettava.

Öljyä koneeseen menee suodattimen kanssa 1,35l ja olen n. 10h välein vaihtanut öljyt sekä suodattimen. Jotku vaihtaa suodattimen joka toinen öljynvaihtokerta. Normaalissa ajossa ei kannata tuijottaa niitä huoltokirjan huoltovälejä, koska ne ovat ihan erilaista käyttöä silmällä pitäen laadittu. Venttiilien tarkistus ei myöskään ole paha rasti, kun sen kerran tekee. Näissä hyvin harvoin tarvitsee säätää venttiilejä. Kone kestää sellaisen 300-400h ilman suurempia remontteja, kunhan tekee nämä perushuollot hyvin (öljyt, suodatin ja ilmanpuhdistin).

Olen ajanut tällä sellaisia ~200km tourinkiajojakin kerralla ja vielä crossikypärällä eikä mitään ongelmaa ainakaan itselläni (kunhan ei katsele taivaalle....). Hyvä matkavauhti on siinä 100-120 km/h . Itselläni välitykset sellaiset, että ottaa huippuja 160km/h. Tankkiin menee vähän yli 8l bensaa. Matka-ajossa itselläni kulutus ollut jonkin desin alle 4l eli pääsen sellaisen 200km tankillisella joka on riittänyt täysin, koska tuolla säteellä on aina ollut bensa-asema.

Suosittelen vahvasti Husaberggiä!

filtteri sanoi:
lainaan vähän topiccia asiaa sivuten,miten noi isot race tyyppiset supermotot esim husaberg 650 toimii isolla moottoriradalla?? huutaako hoosiannaa:orgmp:

Riippuu välityksistä, mutta normaalisti tuollainen moto ei siellä pitkillä suorilla ole paras mahdollinen.

mattipoeka sanoi:

Paukkua kyllä löytyy paljon. Suosituimmat motot taitaa olla 450-580 cc luokasta.

Tuo on totta. Kunnon enduroajossa 690 ei ole hyvä, kun se on niin raskas.

-kepa- sanoi:
Kone kestää sellaisen 300-400h ilman suurempia remontteja, kunhan tekee nämä perushuollot hyvin (öljyt, suodatin ja ilmanpuhdistin).
Osaako kukaan sano suunnilleen kuinka paljon tuo 300-400h olisi noin kilometreinä

HarMi sanoi:
tässä pari vaihtoehto motoa
TM SMR 530F http://www.daytona.fi/supermoto/smr530f/
HM CRM F500R http://www.finnmoto.fi/HM/CRM_F500R.htm
Itse olen alkanut himoitsemaan KTM 450 SMR:ää..

Itse himoitellut tuota Tm smr530f.

Itse olen ollut erittäin tyytyväinen tuohon Husky sm510r 2010 malliin, toiminut niin kuin pitää, muutaman vika. Takuulla korjattu, nyt toimii kuin kello.
Ehkä liian pieni tankki, no tietysti nuo kisakone kaipaa huoltoa. Mutta siihen tottuu ja muistaa pitää rahaa taskussa jos laukee, mutta mukava päästellä mutka pätkää, kevyt, tehokas jne.
Itsellä on vielä mukavampia satula, ei ole väliä miltä näyttää linjoissa, kuin toisille on. Ja tietysti sumat vakio peilit, mutta näkee

Husky510 sanoi:
Osaako kukaan sano suunnilleen kuinka paljon tuo 300-400h olisi noin kilometreinä
I

Jotain esimerkkiä:

30 km/h keskinopeudella 350 tuntia = 10500 km
50 km/h keskinopeudella 350 tuntia = 17000 km
80 km/h keskinopeudella 350 tuntia = 28000 km

Gepsiä kun ole kattonut niin mulla on kn noin 46-48kmh ja ajo on sekalaista taajamaa/piki/hiekkatietä.

Kevyempää enska/motoa on haaveiltu mutta mun kilsoilla (10-14k) pitäisi kerran vuodessa tehdä koneremppa joten 690 on ainoa järkevä vaihtoehto, vaikka se onkin ylipainoinen kisavehkeisiin verrattuna. Ei siinä konerempassakaan oikeastaan mikään hirvitä mutta kun ei ole tallia missä sen tekisi talven aikana. Jos olisi oma talli niin melkoisella varmuudella mulla olisi Husaberg 501 tai KTM 500 motoilla ja enskoilla.

Husaberg kiinnostaisi paljon, mutta tuntuu että tarjontaa on melko vähän.Eli onko näillä minkään näköistä suomalaista jälleenmyyjää jonka luona pystyisi käydä kuolaamassa? ;)

craint sanoi:
Husaberg kiinnostaisi paljon, mutta tuntuu että tarjontaa on melko vähän.Eli onko näillä minkään näköistä suomalaista jälleenmyyjää jonka luona pystyisi käydä kuolaamassa? ;)

Motokeidas ja Racing bike sidecar taitaa ainakin myydä moisia :)

Vielä toistaiseksi, kohta uutta Husaa ei saa enään ollenkaan, tai kuka siitäkään tarkkaan tietää ennen kun ensi vuoden mallit julkaistaan.

Motokeitaan sivuilta ei löydy supermotoa ollenkaan?
RacingBike valitsee husabergin niin heittää ktm sivuille?

Husabergin mallistossa ei ole valmiita motoja lainkaan, ne pitää itse väkästellä.

Back