• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Hakkapeliitta GPS

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Puksuttaja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Pirkanmaa
Tuli ostettua tuollainen halppis navi satunnaiseen auto- ja mopokäyttöön. Kriteereinä, kohtuullinen hinta, kuulokeliitäntä ja tankoteline. Kaikki toteutua Hakkapeliitalla.
Tuntuu peli pysyvän ihan hyvin telineessä vaikka bokseri vähän täriseekin.

Pitänee ostaa vielä yksi tankoteline maastofillariin ja kokeilla saatavilla olevia maastokarttoja.

Vinkiksi; jos ostat sen tankotelineen, mene heti verkkokaupan huoltotiskille ja osta myös toinen laitteen asennuslevy jottei autotelineessä olevaa tarvi siirrellä kahden telineen välillä. Tampereen liikkeessä halusivat 5e asennuslevystä.

Nyt vielä isompi muistikortti ja MP3-soitin softa koneeseen ja johta jytää
biggrin.gif
Äänenlaatu kypärään asenetuilla Senhaiserin kapseleilla ja oranssit earit välissä on oikeastaan pahuksen hyvä ja kelpää tällaiselle sanoisko vähän vaativammalle hifistillekin.

Itse en tykänny Smart2Go:sta.
Näyttö kans mielestäni heijastelee aikalailla, saa nähdä onko samahomma TomTomin kanssa.
nixweiss.gif

Toki näyttö heijastelee. Magellan onkin ainoa missä on hyvä näyttö mutta Hakkan ääniopasteet on aikas mukavan oikeaaikaisia joten näyttöä ei jatkuvasti tarvi tiirata. Tuolla 200e hinnalla ei taida saada Tomppaa tanko- ja autotelineellä ja vielä kuulokeliitännällä vai olenko missannut jonkun mallin? Muutes Hakkaan voi vaihtaa myös toisenlaisen naviohjelman.
Jos oikeasti tarvitsee paljon navia mopossa niin sitten tietysti aito moponavi.
Parhaita naveja mitä itse olen käyttänyt on olleet Usassa vuokra-autojen Magellanit. Jo 10v sitten ne osasi opastaa kaistan vaihdot risteyksissä prikuulleen. Magellaneja vaan ei juuri kauppoissa ole näkynyt.

Juu ei saa. Ainakaan kuulokeliitäntää. En vaa tykänny ton Smart2Go reitittämisestä, ei oikein ymmärrä teiden nopeuksien päälle. Reitittää melko usein lyhintä reittiä vaikka ei todellakaan ole nopein. Enkä jaksanu ruveta virittelemään muita softia. Mut jos kikkailla jaksaa niin kyl tuo rahansa arvoinen vekotin varmasti on.

Kieltämättä jos ei tykkää hiekkateistä, niin hakkapeliitan reititykset kannattaa tarkistaa ennen liikkeelle lähtöä. Pari kertaa aika eksoottisen reitin minulle ohjeistanut, mutta aina niillä on perille päästy
biggrin.gif

Itseäni tuo ominaisuus ei haittaa, koska pyöräni (ja nykyään kuskikin) vaan tykkää kurateistä
tounge.gif
062802moto_prv.gif

Koska kyseessä on eka käytössäni oleva gepsi, niin en osaa sanoa onko reititys huonompi kuin tunnetummilla merkeillä.

Sainoisin kuitenkin että hinta-laatusuhde Hakkapeliitassa on suht kohdillaan. Itse arvostan mm. 3,5mm kuulokelähtöä (mopoillessa) ja suht isoa näyttöä (kotilossa).

Aihetta on sivuttu myös matkailun puolella: linkki

Mulla HakkapeliittaGPS toimi Norjan reissun ihan loistavasti, vaikka oli kiini pelekällä paketin mukana tulevalla imukuppitelinhellä. Törkkäsin sen MRA tuplakuplan sivuossaan ja ei tippunu paikoilthan, vaikka välillä oli röykkyset tiet ja vauhtia kovastikki joskus. Tosin se oli lähinnä kaupungeissa kun hain majapaikkaa...mukavuuenhalusena halusin ajella suorhan ja esim. Tromssassa opasti hienosti serkun talolle vaikka oli vähinthänki hankalassa paikassa kavut "vuorenrinthellä".

Enkä laittanu ees nappeja korvhin kun kaupunkinoppeuksissa (alta 70km/h) kuulu kypärän sissään kun oli melekein tapissa äänet...ja herätti lapsissa kavunvarsilla lievää hilpeyttä "...seuraavassa liikenneympyrässä ota toinen liittymä. Ota toinen liittymä."
tounge.gif

Itellä oli tosin kriteerinä myös se,e ttä kuulokeliitäntä pittää olla, mutta nyt kun tuota tullee lähinnä käytettyä kaupungeissa jos jottain ouvompaa osotetta hakkee niin eipä silläkhän ole merkitystä.

miten olette suojanneet ton navigaattorin? onko läpinäkyvässä muovipussissa, elmukelmussa vai löytyykö tuolle oma suojapussi jostain? mielenkiinnosta kyselen kun tuli tuollainen hommattua ja voisi sitä myös mopomatkoilla kokeilla. tosiaan tuo reititys on aivan perseestä tuossa, joka ikisen pikkureitin se neuvoo vaikka haluaisi ajaa isompia ja nopeampia reittejä. lomareissulla tuli enemmän kartta kädessä oltua kun ei noita navin reittiä jaksanut ajella.

miten olette suojanneet ton navigaattorin? onko läpinäkyvässä muovipussissa, elmukelmussa vai löytyykö tuolle oma suojapussi jostain?
...mulla oli paikoilhan ilman mithän suojaa ja Busassa MRA:n tuplakupla suojas siten, että eipä tuo satteessakhan häirinny elikkäs pysy kuivana. Mulla oli kiini tuplakuplassa "klo kympissä", pari kuvvaa löytyy tuolta allekirjotuksen hayabusa-kuvista loppupään kuvista (viimeseltä sivulta).

Mulla tuo kulkee joko takin rintataskussa tai tankkilaukun karttataskussa. Sateen uhatessa tuuppaan minigrip pussiin. Näyttöä en katsele ajossa, vaan elän pelkkien kuulokkeista kuultujen ajo-ohjeiden varassa.

biggrin.gif
 Äänenlaatu kypärään asenetuilla Senhaiserin kapseleilla ja oranssit earit välissä on oikeastaan pahuksen hyvä ja kelpää tällaiselle sanoisko vähän vaativammalle hifistillekin.
Kerrohan lisää noista kuulokkeista...? Nyt muzakki tulee Kossin Sparkplugeista, mutta tuollainen systeemi jossa voisi käyttää oikeita tulppia olisi ehkäpä parempi vaimentamaan suhinat.

Mä olen pitänyt Hakkapeliittaa tankkilaukussa, kerran se oli tökättynä imukupilla ihan tankin päällekin, mutta siihen en oikein luottanut. Kai se olisi pysynyt.

Itse ajattelin kehittää systeemiä 12V virralla laitteelle ja jollain "Otterbox" tyyppisellä kotelolla jossa vekotin kulkisi mukana ja suojattuna.

biggrin.gif
Kerrohan lisää noista kuulokkeista...? Nyt muzakki tulee Kossin Sparkplugeista, mutta tuollainen systeemi jossa voisi käyttää oikeita tulppia olisi ehkäpä parempi vaimentamaan suhinat.

Mä olen pitänyt Hakkapeliittaa tankkilaukussa, kerran se oli tökättynä imukupilla ihan tankin päällekin, mutta siihen en oikein luottanut. Kai se olisi pysynyt.

Itse ajattelin kehittää systeemiä 12V virralla laitteelle ja jollain "Otterbox" tyyppisellä kotelolla jossa vekotin kulkisi mukana ja suojattuna.
Mulla on ihan perus lentokoneesta mukaan jääneet "behind ear kuulokkeet" jemmattuna kypärän sisään. Poistin kuulokkeista takakuoret, jotta mun isot korvat mahtuu samaan aikaan kypärään
smile_org.gif
Etuna tässä järjestelyssä on se, että ei tarvitse säätää ylimääräistä kuulokkeiden kanssa ja voi käyttää tai olla käyttämättä tulppia. Ohjeet kuuluvat hyvin noin 100 km/h asti ja sen jälkeenkin ne vielä erottaa kun vähän keskittyy.

Kiinnitin kuulokkeet bilteman tarrateippillä kypärään, niin saa näppärästi irti jos tarvis vaatii. Tällä hetkellä kuulokkeiden johto on sullottuna pehmusteiden väliin, kun ei ole GPS:ä käytössä ja seuraavaksi olisi tarkoitus katkaista johto ja pistää liitin kypärään, jotta pääsee tästäkin vaivasta eroon.

edit: Tulipas vastattua vaikei mun tekstiä lainattukaan
tounge.gif

miten olette suojanneet ton navigaattorin? onko läpinäkyvässä muovipussissa, elmukelmussa vai löytyykö tuolle oma suojapussi jostain?
Esim Heino myy navikoteloa (tinkimällä saatat saada kympillä), siellä mulla ainakin pysynyt gepsi kuivana. Jos mopossa on "keskiöreikä", niin siihen Baehrilta sopiva teline ja kotelo kiinni siihen, eli siis näin:

normal_13-07-08_1218.jpg

Jos taasen sitä "keskiöreikää" ei ole, niin bags-connectionin tankkilaukkuunkin saa ko. kotelon kiinnitettyä, kas näin:

normal_Picture_131.jpg

Kyytsis, joo katsos kun ajatus oli kuunnella musakkia ajon aikana niin ajattelin unohtaa ne sytystulpat. yhdet sellaiset on töissä CDn perässä mutta ei paljon huonompaa ääntä kuulokkeista ole keksittykään. Kaippa minulla on sen verran isot korvakäytävät, ettei ne tulpat tiivisty kunnolla. Mutta ostin joskus Senkun olikohan HD201 tjsp. suljetut kuulokkeet joista purin levyt joissa kapselit on kiinni ja työstin Arain irrotettavien poskipalojen takaosan styrokseihin kolot joihin Senkut istui nätisti. Ne jää poskipalojen kankaiden sisäänkin nätisti. Johdot tietysti tuli vaihdettua jotta mikrofonin sai samaan pakettiin. Johto on eräänlaista nauhakaapelia jossa on kolme suojattua mikkikaapelia rinnan. Tuo on liimalla ja nippusiteellä kiinni kypärän reunan pehmeässä muovissa johon porailin pari reikää nippusiteelle. Vedin kerran potan päähän siitä johdosta epähuomiossa ja hyvin on silti pelannut.
Keksin tulppa jutun joskus 10v sitten USAn lennoilla. Ne luurit mitä lentoyhtiöt jakaa on aivan hanurista ja ääntä pitää olla aivan tajuttomasti jotta koneissa kuulee mitä telkassa pyörii. Pistin kerran kokeeksi earit alle ja luurit niiden päälle. Ylätys oli suuri kun samalla volumeasetuksella kuuli paremmin mutta melua oli tietysti vähemmän. Ääni oli itseasiassa jopa parempi.
Sama resepti pelaa potankin kanssa.
En ole vielä kokeillut silikonitulpilla jotka on Arain kanssa pakolliset yli 90 vaihdeissa. Pelkillä Eareilla menee kuulo... jaa että onko Arai seuraava kypärä, no ei varmasti. Huonompaa pottaa saa hakea. Parin tunnin ajon jälkeen on kuin joku olisi käyttänyt päätä perunamuusin tekemiseen.

Mä just kattelin että mitä ebaystä löytyisi. Osui tämmöiset silmään:

http://helmetspeakers.com/

Eli ohuet kuulokkeet jotka asennetaan kypärään kiinni. Sitten voisi pitää normitulppia suojaamassa tuulelta. Voisi toimiakin.

Heinolta pitää käydä suojaa kysymässä.. Omassa mielessä oli kyllä pykälää kiinteämpi asennus, eli kova kotelo johon voisi sitten toteuttaa sähköt jne.

Eikös tuollainen muovipinta heijastele aika ikävästi? Jos katselu menee tihrustamiseksi, niin voi olla parempi kääntää navi ympäri ja käyttää pelkkää ääniohjausta.Näin ei tule tiirailtua liian pitkiä aikoja huonosti erottuvaa näyttöä.Tietysti on ihan eriasia jos tosiaan malttaa aina pysähtyä katsomaa näyttöä.

Eikös tuollainen muovipinta heijastele aika ikävästi?
...ko. navissa (kuten kai useimmissa ei-mp-käythön-tarkotetuissa-) näyttö muutenki sellanen, ettei aurinkoisella kelillä näy muutenkhan mittään, vaikkei pussin sisällä olekhan. Ja sellasessa oleva ei näytä varmasti sitäkhän vähhää.

Senpä takia nappi- tms systeemi on ok. Tosin, kuten aikasemmin kirjotinki, kuuluu hyvin kaupunkinoppeuksissa ilman nappejaki, joten ittellä toimi hyvin niissä olosuhteissa kun navia ylleensäki tarvin.

Back