Olen nyt varmistanut asian vielä tullista sekä verohallinnolta, eli en enää kirjota mutua elleivät ko.viranomaiset suoltaneet minulle täyttä p-skaaKiitos Contest hienosti jäsennellystä esityksestä. Olet ilmeisesti hiukan tutkinut asiaa![]()
Jostain syystä minulle on jäänyt käsitys, ettei EU: sisäisessä kaupassa ALV:tä makseta kuin kerran, tässä tapauksessa Saksan ALV olisi edullisempi. Toki kahteen kertaan sitä ei kannata maksaa.
Mitä veroja tuohon Hailac'in ilmoittamaan 8 ke sisältyy?
"3.Tullaat ajoneuvon Suomeen. Maksat alvin maksamasi verottoman hinnan päälle (kuitti). Maksat autoveron kunhan päätös tulee."
Lopussa päädyt 3 ke säästöön, mistä sait autoveron määrän?
Autoveron määrähän tulee liki sama mitä Suomessakin uutena... Tässä ei ole juuri mahdollisuutta huijata eikä tämän osalta sitä eroa synnytetäkään. Hintaero syntyy ajoneuvon verottoman hinnan osalla, eli sillä osalla jonka ajoneuvo oikeasti maksaa ilman mitään veroja. Se hinta jolla myyjä sen tehtaalta itselleen ostaa pl. myyjän kate. Tämä olikin se suuri ero eri jälleenmyyjien välillä esim. Suomi vs. Saksa
Olet oikeassa että Eu:ssa maksetaan alv vain yhteen kertaan sinne maahan mistä tuotteen ostat, paikallisella alv:lla. PAITSI! Ajoneuvoissa. Ajoneuvot verotetaan tulevaan käyttömaahansa kyseisen maan alv-kannalla.
Toivottavasti asia ei jäänyt yhä liian vaikeaselkoiseksi. Suurin kysymys onkin pystyä kommunikoimaan jälleenmyyjän kanssa tavalla, jolla veroton osto on kätevää, suorasukaista ja ylipäätänsä mahdollista. Sakemanni helposti haluaa käteisellä suoritettavan maksun, sitä sit joutuu jännittämään matkalla rahojensa kanssa. Siinä on riskiä jo tietty matkassa mutta tällä tavalla haetaan koko ajan autoja Suomeen. Sepa-maksu onnistuu toki paikanpäälläkin kunhan malttaa odotella parin päivän siirtoviiveen ajan, kunnes rahat näkyvät myyjän tilillä.
Edit: Siitä autoveron määrästä. Ei se ainakaan suurempi tule olemaan kuin Suomesta uutena ostettuun, se saattaa olla aavistuksen vähempi mutta samassa luokassa kuitenkin mennään.
Asia pihvi, tuli myös itseopittua jonkin verran