• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Haiseeko kaasarimopo tallissa talvella?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TPV
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
ei haise jos on kunnossa, mutta tommosessa 2000vm vehkeessä pitäs vaihtaa kaikki letkut, tiivisteet, myös bensahanan ja bensatason mittarin tiiviste vaihtaa. ja ehkä myös bensahana. bensahana kannattaa olla kiinni jos kaasarin uimurin vena vuotaa.

mutta haisee todella helposti pienikin vuoto, esim pisara pari jossain päivässä tuntuu haisevan jo paljon.

Pienkonebensa kuivattaa tiivisteitä ja irrottaa vanhoista letkuista mustaa töhnää jota löytyy kaasarin täydeltä, been there and done that. Kyseessä oli vanha Mercury 2t-perämoottori 3-syl kahdella kaasarilla.

Kaveri säästi ja osti kiinalaisen yamaha-kopion, perämoottorin siis. Sen bensaletkut ei kestäneet ollenkaan kotimaista bensaa vaan letkut piti vaihtaa nykybensaa kestäviksi. Alkoholi on pahasti joillekin kumilaaduille ja siksi noissa pienkoneissa kannattaa käyttää mielummin 98E5 kuin 95E10.

Olen myös kuullut huhun, että tietynmerkkinen (en muista mikä) pienkonebensa olisi pahasta kaasarin kalvoille. Pienkonebensa ei myöskään ole aina samaa laatua, kun sen luokittava standardi on aika joustava. Eli yhden valmistajan tuote saattaa toimia ja toisen ei. Meillä on pienkonebensa toiminut mökkikäytössä (moottorisaha, raivaussaha, ruohonleikkuri, perämoottori yms.) ihan hyvin ja sitä käytettäessä vehkeet on toimineet ja käynnistyneet keskimäärin 11kk seisonnan ja pakkasessa varastoinnin jälkeen.

Eli 95 ja 98 bensojen sisältämä etanoli ei vaikuta mitenkään tiivisteisiin, mutta pienkonebensiinin koostumus sitten vaikuttaa?

Mun pointti oli se, että kun olette tehneet empiirisiä kokeita vanhoilla vehkeillänne, niin tuossa voi hyvin olla sata muuta syytä, mistä oireet johtuvat.
Laitoin joskus stabilointiainetta talvisäilytyksen ajaksi tankkiin, eikä meinannut keväällä lähteä käymään sitten millään. Mutta en mä tuu julistamaan, että se stabilointiaine siihen oli syynä :wanna:

Kaivataan kemistiä paikalle.

Mäkine sanoi:
Laitoin joskus stabilointiainetta talvisäilytyksen ajaksi tankkiin, eikä meinannut keväällä lähteä käymään sitten millään. Mutta en mä tuu julistamaan, että se stabilointiaine siihen oli syynä :wanna:

Ainoa kokemus stabilaattoreista on veneen moottorin kanssa: Pari syksyä sitten lurautin Motulin stabilointi aineet veneen tankkiin, viimeiseen vajaaseen tankilliseen. Heitin siinä vielä lenkin ja ihmettelin että moottori alkoi hieman nypyttää täydella kaasulla. Siitä säilöön ja keväällä hirveä sahaaminen käyntiin. Nykiminen lakkasi muutaman tunnin jälkeen kun tyhjäsin tankin ja ajoin tuoreella bensalla. Moottorina aikas tuore 50 japsinelari joka on toiminut ihan pomminvarmasti.
En ollut tätä ennen stabilaattoreita käyttänyt, enkä niihin ole sen koommin koskenut.

Alkylaattibensassa nimensä mukaisesti on suurin osa sisällöstä erilaisia alkylaatteja, lisänä isomeraatteja, n-butaania ja isopentaania.

ilmankos haisee pakokaasukin enemmän kuin nestekaasua polttaisi.

Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan, niin nyt kun tuo XVS on ollut varastossa, niin pari kertaa on talon sisälle tullut bensantuulahdus, mutta onneksi ei ole häiritsevä. Itse varastossa on pienen pieni bensan haju, mutta pystyy hyvin olemaan siellä.

joten no problems.

PS missään ei näy vuotoa, että tulisiko huohottimesta sitten

Back