• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Haenko/Tuonko/Ostanko Suomesta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Aloittelijan kysymys olkaa helliä.

Tarkoituksena olisi kesäksi laittaa mootoripyörä ja lähinnä kyykky kiinnostaa. Olen lukenut foorumia tässä viikon ajan ja huomannut että tullin määräykset tuntuvat muuttuvan ja olevan aika tapauskohtasia ja lähinnä tuo veron määrä pelottaa kun se joskus voi olla aikamoinen yllätys jos tuo pyörän. Sen olen lukentu että ikävähennyksiä ei siis enään ilmeisesti ole olemassa moottoripyörille joten helpointa kait olisi ostaa pyörä joka vastaisi mahdollisimman paljon tullin valmiita verotusarvoja taulukossa.

Mutta miten pyörä kannattaa hankkia? Lähdenkö siis itse Saksaan, matkojen hinnat näyttävät aika edullisilta ja ajaminen takaisin Suomeen ei bensan osalta hirveitä maksaisi. Olisikohan 350 euroa suunnilleen se summa joka riittäisi suurinpiirtein tuohon operaatioon?
Hyvänä puolena se että voisi itse katsoa pyöriä ja koeajaa ja tulisi siten ehkä se mieluisin mukaan. Ongelmana vain että en kovin hirveästi noista pyöristä vielä tiedä.

Sitten on tietysti vaihtoehtona että ostaisin suoraan liikkeeltä mm gwbikes joka sitten rahtaisi pyörän Suomeen. Onko tässä kuitenkin liian suuri riski mukana ja voiko myyjään luottaa? Hintaa tulisi 250 euroa rahti+ece-todistus mutta tietty se että löytyykö sopivaa pyörää.

Välittäjän kautta jos hoitaa niin "pitäisi" tulla hyvä pyörä ja toiveiden mukainen ja välittäjä osaisi varoa huonoja yksilöitä. Tässä hintaa tulisi 500-800+rahti n.250-300 euroa.

Ja viimeisenä vaihtoehtona näen sen että ostan pyörän suomessa. Hintaa toki tulee aikalailla lisää ja onko laatu sittenkään parempaa?

Kertokaa kokemuksianne, uskon että näin kesän lähestyessä moni muukin aloitteleva motoristi kaipaa konkareiden neuvoja.

Pyörästä vielä sen verran että sen tulisi olla aika "sporttinen" ja hintaluokka olisi kaikkinensa siinä 5000-7000 euron paikkeilla. Noista kuutiomääristä en hirveästi osaa sanoa kun tehot meinaavat olla vähän mitä sattuu. Ehkä sellanen 600-1000 olisi sopiva. Varusteistakin olisi hyvä tietää mistä kannattaa ostaa, tuonko saksasta mukana vai ostanko käytettynä suomesta.

Olisin siis todella kiitollinen jos tulisi hyviä vinkkejä mitä pyöriä kannattaa harkita, mistä tuoda, miten tuoda ja mitä asioita kannattaa erityisesti muistaa.

Jos oikein paljon vastauksia tulisi niin tästä voisi tulla hyvä ohjeketju. Lisäykisäkin voi laittaa jos unohdin jotain tärkeää kysyä/mainita.

Hyvää alkanutta kesää ja hyviä pyöräilykelejä kaikille.

Tuotatin itse viime kaudeksi saksasta pyörän ja välittäjälle piti pulittaa n. 800€ . Ece todistuksen tilasin itse saksasta (alle 60€). Jälkikäteen vähän kadutti kun huomasin tuon kyseisen GWbikesin. Muistaaksi joku täällä .orgissa oli kyseistä firmaa käyttänyt ja oli tyytyväinen pyörään ja toimitukseen. Ensi vuodeksi uusi pyörä löytyykin varmaan tuosta liikkeestä. Jos pyörään löytyy huoltokirja, ikää vain pari vuotta ja mittarissa kohtuullinen määrä kilometrejä niin mikseipä sitä uskalla ostaa.

Suomesta en kuitenkaan pyörää osta ennen kunnollista veroalea...

Itse tuotatin pyörän toissavuonna Graulin:lla ja hommahan pelasi kuin junan vessa papereineen & rahteineen 800€ korvausta vastaan
thumbs-up.gif
Verollepanon tosin suoritin vasta viime keväänä, joten pyörällä ei ole vasta kuin yksi ajokausi takana, mutta sen verran pitää sanoa että fillari on kuin unelma
062802jumpie_prv.gif
Varsinaisia vikoja tuosta ei ole vielä löytynyt yhtään ja uusittavaakin on ollut jarrupalat taakse ja akku (alkuperäinen vuodelta -91
eek.gif
). Venttiilitkään eivät ole säätöjä kaivanneet ja öljyä ei koko viime kauden aika tarvinnut lisätä kertaakaan. Ja pyörän hintaakin kun ajattelee kaikkine kuluineen ja veroineen niin puhutaan n. 25% (=n. 1000e) säästöstä
eek.gif
Pyörän varustetasolla vastaavaa ei Suomesta löytynyt, ei edes vastaavan kuntoista. Suomi-raakin peruskunnostaminen + varustaminen tuo nopeasti euron poikineen ja siitä tuo säästö kertyykin
cool.gif

Tuotatin itse viime kaudeksi saksasta pyörän ja välittäjälle piti pulittaa n. 800€ . Ece todistuksen tilasin itse saksasta (alle 60€). Jälkikäteen vähän kadutti kun huomasin tuon kyseisen GWbikesin. Muistaaksi joku täällä .orgissa oli kyseistä firmaa käyttänyt ja oli tyytyväinen pyörään ja toimitukseen. Ensi vuodeksi uusi pyörä löytyykin varmaan tuosta liikkeestä.
Jep.MInä ostin talven aikana GWBikes:n kautta pyörän pelkkien kuvien perusteella.Aika uskaliasta, mutta kannatti. Pyörästä sain sähköpostin välityksellä paljon kuvia ja tastatietoa. Kaupat hoidettiin faxaamalla kauppakirjoja edestakaisin. Liikkeella oli suomalaisen kuljetusfirman kanssa "sopimus" ja he hoitivat kuljetuksen SUomeen hintaan 250-350 € riippuen kotipaikkakunnastasi ja sen sopivuudesta firman ajoreitille.

Pyörä oli tullessaan juurin niin kuin pitikin ja monilta osin ylitti odotukset. En voi muuta kuin omalta osaltani suositella kyseistä firmaa ja sen toimintaa. Sähköpostiin vastaavat Saksalaisella hitaudella, mutta tuon kun tiedostaa niin no problems! Pyörän hintaa sain tingattua vähän alaspäin ja siihen kuului ECE-paperi ja jopa alkuperäisten putkien hommaaminen pyörän mukaan
062802jumpie_prv.gif

Yksityiskohtaisemmat selvitykset löytyy aikaisemmista viestiketjuista.

Back